• امروز : شنبه - 17 شهریور - 1403
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
کل 3705 امروز 0
15
در یازدهمین جلسه کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهدمطرح شد؛

اقتضائات ایجاد شهرک تخصصی سلامت در خراسان رضوی

  • کد خبر : 28492
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
اقتضائات ایجاد شهرک تخصصی سلامت در خراسان رضوی
یازدهمین جلسه کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی پیرامون «تبیین راهکارهای دریافت تسهیلات و بررسی الزامات و نیازهای ایجاد شهرک تخصصی سلامت در استان خراسان رضوی» با حضور «عبدالناصر آزادبخت»، مدیرکل دفتر صنایع، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی وزارت صمت برگزار ‌شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی،«مرتضی کرباسی»، رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ابتدای این نشست اظهار کرد: خراسان رضوی دارای پتانسیل بسیار مطلوبی در حوزه سلامت است؛ چرا که افراد نخبه و کارآفرین بسیاری در حوزه هوش مصنوعی، رباتیک، دارو و تجهیزات پزشکی در این استان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه امید می‌رود اولین شهرک تخصصی فناوری و نوآوری تجهیزات پزشکی، دارو و سلامت در مشهد کلید بخورد، تصریح کرد: اگر امروز بستر تولید تجهیزات پزشکی و دارو را با احداث شهرک‌های صنعتی تثبیت نموده و توسعه دهیم، قطعا مشهد به بستر سرمایه‌گذاری و هابی برای تولید تجهیزات پزشکی و دارو تبدیل خواهد شد. وجود کارخانه های قدرتمند در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، فراهم بودن زیرساخت ها، همکاری دانشگاه‌ها، وجود مرکز نوآوری در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پارک علم و فناوری و… بستر بسیار مناسبی برای احداث شهرک صنعتی تخصصی سلامت در این کلانشهر به شمار می‌رود.

کرباسی در بخش دیگری از نشست خاطرنشان کرد: انتظار ما از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تمرکز بر خرید از تولیدات داخل استان مشروط به داشتن کمیت و کیفیت این محصولات است؛ چرا که بر این باوریم که کالاها و تجهیزات پزشکی استان باید در خود همین خطه به مصرف برسد. در این زمینه باید تابع دستورالعمل ها باشیم. از آن جا که همواره دانشگاه علوم پزشکی همراه با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان حوزه سلامت بوده است، انتظار می‌رود تولیدکنندگان و توزیع کنندگان در داخل استان مورد حمایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار بگیرند.

وزارت صمت آماده تامین زیرساخت های شهرک سلامت خراسان رضوی است

در بخش دیگری از نشست، «عبدالناصر آزادبخت»، مدیر دفتر صنایع، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی وزارت صمت نیز در این نشست با بیان اینکه احداث 40 شهرک سلامت در کشور مصوب شده است، گفت: در حال حاضر به نظر می رسد مسیر قانونی احداث این شهرک در مشهد به خوبی طی شده است. قطعا دولت در حوزه زیرساخت ها، ساخت بنا، سرمایه در گردش، ساخت آزمایشگاه ها و تجهیزات پزشکی حمایت‌های لازم را خواهد داشت. اگر مزایای دیگری در این خصوص مدنظر است، به ما منعکس شود تا بحث سوبسید و حمایت‌های دیگر آن مطرح و پیگیری گردد.

وی افزود: ارائه خدمات آب، برق و انرژی برای احداث 40 شهرک سلامت توسط هیات وزیران مصوب شده است، تصریح کرد: مسئولین استانی باید مکاتبات لازم را در خصوص احداث شهرک به ما منعکس کنند، در واقع در وهله نخست باید استاندار ضرورت احداث این شهرک را به ما منعکس کند تا اعتبار دولتی به این مهم تخصیص یابد.

آزادبخت با بیان اینکه ایجاد شهرک‌های تخصصی می‌تواند منجر به ایجاد ارزش افزوده بالا در حوزه سلامت کشور شود، اظهار کرد: خراسان رضوی نسبت به سایراستان‌ها بالاترین ظرفیت تولید را در حوزه تجهیزات پزشکی و دارو دارد و این مساله نیز حاکی از ضرورت احداث شهرک صنعتی سلامت است که باید به جد پیگیری شود و ما برای تحقق این مهم، مساعدت خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه شهرک صنعتی سلامت باید مشتمل بر حوزه های مختلف باشد چنان که باید دیدگاه وزارت صمت در خصوص تکمیل زنجیره های تولید در شهرک صنعتی سلامت تامین شود، افزود: با تمامی چالش های تولیدکنندگان حوزه سلامت آشنا هستیم که بخش عمده ای از آن با اخذ پروانه بهره برداری قابل حل است.به رغم آن که پروانه بهره برداری مزایای بیشماری برای تولیدکنندگان دارد؛ اما بسیاری از تولیدکنندگان از این فضا دور شده و از مزایای آن غافل شده اند. چنان که واحدهای تولیدی با اخذ مجوز بهره برداری اجازه ورود به بازار را پیدامی‌کنند و از تمام مزایای قانونی آن برخوردار خواهند شد.

واحدهای تولیدی دارو و تجهیزات پزشکی باید دارای پروانه بهره برداری باشند

مدیر دفتر صنایع، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی وزارت صمت اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر براساس تفاهم صورت گرفته، پروانه بهره برداری یکی از شرایط اخذ مجوز قانونی است؛ از این رو بازه زمانی مناسب برای تولیدکننده در نظر گرفتیم که نسبت به اخذ پروانه بهره برداری اقدام کنند.تمام کارخانه ها و واحدهای تولیدی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی باید دارای پروانه بهره برداری باشند و در این رابطه رایزنی های لازم با مسئولین ذی ربط در خصوص تسهیل روند اخذ پروانه بهره برداری صورت خواهد گرفت. اگر واحدی فاقد پروانه بهره برداری باشد، وزارت بهداشت قادر به خرید تجهیزات این واحدها نخواهد بود. نکته اینکه اخذ پروانه بهره برداری برای واحدهای دانش بنیان و «های تک» نیازمند توجه به برخی الزامات تاسیس و بحث های فنی پیچیده است.

وی افزود: تسهیلات ورود ماشین آلات خط تولید، سیاست‌گذاری و یا اعطای تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به صورت ریالی و ارزی به واحدهای تولیدی، استفاده از تسهیلات بند «چ» ماده 38 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، تسهیلات ماده 121 قانون امور گمرکی، معرفی جهت دریافت سوخت توسط وزارت صمت، قابلیت پیگیری و رفع مشکلات واحدهای تولیدی از قبیل مشکلات بانکی، امکان مشارکت سازمان های توسعه ای در اجرای پروژه های سرمایه‌گذاری ریسک پذیر و … از جمله مزایای اخذ مجوز صنعتی وزارت صمت است.

آزادبخت ادامه داد: به منظور راهنمایی واحدهای دارای مجوزهای صنعتی (جواز تاسیسس و پروانه بهره برداری)، «کتابچه راهنمای تسهیلات و حمایت‌ها برای سرمایه‌گذاران در صنعت تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی» جهت اطلاع از مزایا و تسهیلات موجود وزارت صمت، تدوین گردیده است.

او، به فقدان آمار تولید کشور در حوزه تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: در نبود چنین آماری و در چنین وضعیتی، حتی نمی‌توان مجوز واردات ارائه کرد. مهم تر آن که تخصیص ارز به واحدهای صنعتی و تولیدیبرای انجام واردات، منوط به ارائه آمار تولید سال گذشته در سامانه جامع تجارت است. تنها در این صورت است که می‌توان حوزه ثبت سفارش را مدیریت کرد که در صورت عدم برخورداری از پروانه بهره برداری، تخصیص ارز امکان ناپذیر است.

احداث شهرک صنعتی سلامت استان در شورای گفت‌وگو مصوب شده است

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز عنوان کرد: شهرک سلامت مشتمل بر حوزه های مختلف داروسازی، تجهیزات پزشکی و… است که ضرورت ساخت آن با پیگیری کارگروه های مختلف و کمیسیون سلامت اتاق در استان مصوب شده است. این مساله در دبیرخانه شورای گفت و گو بررسی شده و تصویب گردیده است. بنابراین مراحل استانی احداث شهرک سلامت طی شده و نیاز به حمایت مسئولین کشوری داریم.

وی یادآور شد: برند سازی در حوزه تجهیزات پزشکی حائز اهمیت بسیار است؛ اما در حال حاضر در حوزه تجهیزات پزشکی در این زمینه دچار ضعف‌هایی هستیم؛ لذا کمیسیون سلامت اتاق مشهد باید بر روی این مساله تمرکز بیشتریداشته باشد.

روشنک افزود: یکی از وظایف کمیسیون سلامت آمادگی برای مواجهه با شرایط اضطراری همچون دوران شیوع کرونا است. این کمیسیون باید با هماهنگی های لازم، بستر مناسبی برای پیوند بخش‌های مختلف در آن وضعیت فراهم کند تا در مواجهه با با این گونه بحران‌ها غافلگیر نشویم.

تخصیص زمین و جذب بودجه دولتی، تقاضای بخش خصوصی در احداث شهرک سلامت

در ادامه، «آذر کیانی نژاد»، نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: تخصیص زمین و جذب بودجه دولتی مهم ترین تقاضای بخش خصوصی در احداث شهرک سلامت است؛ لذا کمیسیون مکاتبه ای خواهد داشت تا زمینی با سوبسید دولتی برای احداث این شهرک در اختیاربخش خصوصی گذاشته شود.

وی با بیان اینکه هدف کمیسیون سلامت اتاق مشهد، ایجاد هم افزایی میان تمامی فعالین اقتصادی از طریق گردهمایی کارآفرینان زنجیره سلامت استان است، اظهار کرد: کمیسیون سلامت اتاق مشهد تاکنون تلاش نموده فعالیت قابل قبولی ارائه دهد که این مهم مرهون حضور و مشارکت فعالانه اعضای کمیسیون است؛ با این حال با توجه به گستردگی و وسعت حوزه سلامت، معتقدیم که فعالیت این کمیسیون بایستی توسعه یابد.

کیانی نژاد از درخواست این کمیسیون برای برگزاری نشستی با حضور 3 کمیسیون فعال سلامت کشور در استان‌های تهران، البرز فدراسیون اقتصاد سلامت در اتاق ایران سخن گفت و اذعان داشت: این موضوع در شورای راهبردی کمیسیون‌های اتاق مطرح شده است. برگزاری چنین رویدادی، در افزایش سهم استان از حوزه اقتصاد کلان سلامت اثرگذار است.

وی همچنین گفت: چین پتانسیل های بسیار خوبی در حوزه سلامت دارد و بسیاری از تولیدکنندگان مراودات لازم را با این کشور در حوزه تامین مواد دارند؛ لذا از طریق تعامل با اتاق مشترک ایران و چین درصدد ایجاد بستری برای اعزام یک هیات تجاری به نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی چینی هستیم.

ارتقا شاخص های سلامت با احداث شهرک صنعتی در این حوزه

«قاسمی»، عضو کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیزیادآور شد: احداث شهرک صنعتی سلامت در استان می‌تواند موجب ارتقا تمامی شاخص های این حوزه شود. تضمین سلامت در جامعه در گرو هم افزایی، اتحاد و گردآوری همه پتانسیل های این عرصه است که تحقق آن با احداث شهرک صنعتی سلامت پیوند خورده است.

قاسمی یادآور شد: رشد اقتصادی و اشتغال در سطح ملی، منطقه ای و محلی، جذب سرمایه‌گذار مستقیم خارجی، افزایش پویایی صنایع و … از مهم ترین اهداف شهرک‌های صنعتی برای کشورهای در حال توسعه است که ما نیز با احداث شهرک صنعتی سلامت به دنبال تحقق این اهداف در استان و مهم تر از آن جلوگیری و کاهش موج مهاجرت نخبگان هستیم.

ضرورت جانمایی شهرک صنعتی سلامت در محور غرب

در ادامه، «محمد امین کیانی نژاد»، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی و ملزومات آزمایشگاهی استان عنوان کرد: باتوجه به قرارگیری بسیاری از صنایع و کارخانجات مطرح استان در محور غرب تقاضا می‌شود جانمایی شهرک سلامت در این محور باشد. شهرک صنعتی سلامت یک شهرک پاک و فاقد آلایندگی و پساب است؛ چرا که اکثر فعالیت ها به صورت مونتاژمحور است.

وی افزود: جانمایی شهرک باید به گونه ای باشد که جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای آن به راحتی صورت بگیردو مکان آن باید با ارزش افزوده بالایی همراه باشد. از طرفی، نزدیک بودن به آزمایشگاه کنترل کیفی و آزمایشگاه های نظارتی در این مکان‌یابی اهمیت پیدامی‌کند. زمین مورد نیاز برای احداث این شهرک حدود 50 هکتار(با قابلیت توسعه) در محور غرب است و تمرکز ما این است که با رایزنی های لازم مکان ایده آل را بیایمو بتوانیم مجوز آن را از اداره کل صمت دریافت کنیم.

ایجاد خوشه های صنعتی و پایانه های صادراتی از مهم ترین مزایای شهرک سلامت است

در بخش دیگری از نشست، «محمدمهدی پویافر»، رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و دندانپزشکی مشهد با بیان اینکه ایجادشهرک‌های صنعتی_صنفی و شهرک‌های تخصصی سلامت باعث هم افزایی بین تولیدکنندگان و توزیع کنندگان خواهد شد، افزود: یکی از دلایل شکست برخی از تولیدکنندگان، ناشی از عدم توفیق آنان در شبکه توزیع است. لذا ایجاد خوشه های صنعتی تخصصی در پارک ها، دریافت سفارشات انبوه و ایجاد پایانه های صادراتی از محاسن ایجادشهرک‌های صنفیاز جمله شهرک سلامت است.

ضرورت تخصیص بودجه شهرک سلامت از محل اعتباراتعمرانی ملی و استانی

در ادامه، «محمدمهدیزاده»، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی تصریح کرد: براساس ابلاغ دولت،مطالعه اولیه در خصوص احداث شهرک فناوری تجهیزات پزشکی در استان انجام شده و در حال حاضر مطالعات آن نیز به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ارسال گردیده و بحث امکان‌سنجی مطالعه آن به اتمام رسیده است. در حال حاضر فقط بحث احداث شهرک باقی مانده که در این زمینه، بخش خصوصی درباره بحث تملک نیازمند مساعدت است.

وی افزود: فضایی که بخش خصوصی برای احداث شهرک سلامت مدنظردارد، درمجاورت شهرک صنایع غذایی است که در صورت تحقق این مهم شاهد هم افزایی صنایع در این حوزه خواهیم بود. تقاضا می‌شود بودجه آن از محل اعتبارات عمرانی ملی و استانی تخصیص یابد.

در بخش دیگری از نشست، «حمیدرضا قربانزاده»، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: امید می‌رود با تقویت تعامل با بخش خصوصی بتوانیم از پتانسیل شرکت‌های تولیدی خراسان رضوی برای رفع نیاز استان در بحث دارو و تجهیزات پزشکی بهره ببریم. در این راستا، بخش خصوصی می‌تواند طی مکاتبه ای با دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تمام تجهیزات تولیدی خود را در فهرستی به ما منعکس کند تا دانشگاه در زمینه خرید آن همراهی لازم را با بخش خصوصی داشته باشد.

در ادامه، «امیر نایب»،مدیر تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدیادآور شد: به رغم آن که اخذ پروانه بهره برداری می‌تواند مزایای بسیاری برای واحد تولیدی به همراه داشته باشد؛ اما اخذ پروانه مزبور از وزارت صمت تا حد زیادی برای بخش خصوصی چالش آفرین شده است. شرکت‌های بزرگ صنعتی بعد از استقرار در شهرک صنعتیفعالیت خود را آغاز می‌کنند و برای اخذ پروانه مشکل چندانی ندارند؛ اما شرکت‌های حوزه تجهیزات پزشکی به دلیل تولید کالاهای «های تک» می‌توانند مونتاژ و تولید خود را در واحد اداری داخل شهر نیز انجام دهند؛ لذا برای این واحدها اخذ پروانه بهره برداری، فاقد توجیه اقتصادیاست.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت پروانه ساخت یفی ارائه می‌کند. در واقع محصول ارزیابی کیفی می‌شود و سپس نسبت به صدور پروانه ساخت اقدام می‌شود. پیشنهاد می‌شود پروانه ساخت توسط وزارت بهداشت صادر شود و تولیدکننده برای استفاده از مزایای دولتی به صمت مراجعه کند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=28492

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.