• امروز : چهارشنبه - 13 تیر - 1403
  • برابر با : Wednesday - 3 July - 2024
کل 3403 امروز 0
6
در دوره آموزشی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی مطرح شد؛

اهمیت تمرکز بر حمایت زنجیره ارزش از طریق کشاورزی قراردادی

  • کد خبر : 28628
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳
اهمیت تمرکز بر حمایت زنجیره ارزش از طریق کشاورزی قراردادی
کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی در راستای برگزاری دوره های آموزشی در بخش کشاورزی و نحوه تامین مالی این بخش، دومین دوره خود را با عنوان تامین مالی کشاورزی قرادادی به صورت حضوری و آنلاین برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، در این دوره که در تاریخ ۹ خردادماه برگزار شد، رئیس دفتر کشاورزی به نمایندگی بخش کشاورزی اتاق مشهد طی هماهنگی صورت گرفته از سوی نماینده رابط کمیته ایرانی بین‌المللی ICC مستقر در اتاق مشهد، در این نشست شرکت نمود.

در این نشست، «محمد خالدی»، مدیر کل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی پیرامون مفاهیم کشاورزی قرادادی، رویکردها، اقدامات و عملکرد در این حوزه را ارائه نمود.

«سمیرا سبزواری»، رئیس دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی پیرامون اهم موارد مطرح شده در این دوره آموزشی گفت: در این رویداد تاکید شد که امروزه جهت گیری توسعه بخش کشاورزی، حرکت از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری و تمرکز بر حمایت و تامین مالی زنجیره (عرضه) ارزش به جای فعالیت‌های مستقل و جزیره‌ای در این بخش می باشد و تولیدکنندگان این بخش بازیگران اصلی زنجیره ارزش بخش کشاورزی هستند.

وی افزود: طبق تاکید مدیرکل امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، باید کشاورزی قراردادی را مجزا از خرید تضمینی و قرادادی دانست که نقش اصلی آن را بخش خصوصی ایفا می نماید و دولت در زنجیره آن ورودی نخواهد داشت و در قالب حمایت‌های جانبی نقش آفرین است. در عمل محتوای کشاورزی قرادادی مجموعه ای از موارد اعم از تاریخ های کاشت، داشت و برداشت، سطح زیرکشت، مقادیر تحویلی، نهاده ها، فرآیند تولی، تقاضا نیروی کار، کیفیت و درجه بندی، قیمت و مشاوره فنی را شامل می شود.

سبزواری یادآور شد: طبق آنچه در نشست مذکور مطرح شد، در سایر کشورها بررسی سهم کشاورزی قرادادی نشان می‌دهد در امریکا ۹۰ درصد نیاز به تنباکو و نیشکر، در ویتنام ۹۰ درصد پنبه و شیر مورد نیاز، در ژاپن ۷۵ درصد جوجه گوشتی، در برزیل ۷۰ درصد مرغ و… از طریق کشاورزی قرادادی تامین و تولید می‌شود. در ایران نیز تجارب کشاورزی قرادادی مربوط به حوزه صنعت قند و شکر، پنبه، رب، دانه های روغنی و گوشت مرغ است.

وی افزود: در توافق سه جانبه کشاورزی قرادادی بین کشاورز، شرکت پشتیبان و بانک، کشاورز در خصوص عرضه محصول و شرکت پشتیبان در خصوص عرضه نهاده ها و خدمات متعهد می‌شوند.

رئیس دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: طبق آنچه در دوره آموزشی کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی مطرح گردید، ابلاغ شیوه نامه تامین مالی کشاورزی قراردادی توسط بانک مرکزی، رونمایی از نقشه راه تامین مالی کشاورزی قراردادی، تدوین دستورالعمل اجرایی تامین مالی توسط وزارت جهاد کشاورزی، تعیین و شناسایی زنجیره های ارزش اولویت دار به تفکیک استان‌ها، تعیین و شناسایی مجریان و پشتیبانان کشاورزی قراردادی در حوزه های مختلف، درخواست و ابلاغ سهم ۲۰ درصد از منابع بانک ها برای تخصیص به مجریان کشاورزی قرادادی توسط بانک مرکزی، تایید و معرفی پلتفرم کشاورزی قرادادی در بستر الکترونیکی برای اجرای کشاورزی قرادادی محصولات کشاورزی، تشکیل کارگروه ملی کشاورزی قرادادی برای بررسی درخواست های شرکتهای پیشرو و پیگیری درخواست آنها و برگزاری جلسات کمیته کارشناسی تخصصی تامین مالی کشاورزی قرادادی در بانک مرکزی، از اهم اقدامات انجام شده در کشور، پیرامون تامین مالی کشاورزی قرادادی است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جلسات توجیهی برای اتحادیه ها و تشکلهای بخش غیردولتی و…، امکان ثبت نام اینترنتی شرکت های پشتیبان برای استفاده از حمایت‌ها، تدوین و صدور گواهینامه محریان و پشتیبانان کشاورزی قراردادی، پیگیری درخواست‌های مجریان کشاورزی قرادادی در حوزه تامین مالی و تخصیص منابع سرمایه در گردش از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۲، از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=28628

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.