• امروز : شنبه - 17 شهریور - 1403
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
کل 3705 امروز 0
7
در هفدهمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی استان تأکید شد:

اثر افزایش صدور مجوز تولید بدون کارخانه بر تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم

  • کد خبر : 29033
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
اثر افزایش صدور مجوز تولید بدون کارخانه بر تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم
در هفدهمین جلسه دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در سال جاری، پیشنهادات واصله از کمیسیون‌های «انرژی»، «برند و تولید بدون کارخانه»، «حقوقی و قضایی» و «فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران» اتاق بازرگانی خراسان رضوی و اداره کل تأمین اجتماعی استان پیرامون تحقق شعار سال 1403 مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه بر لزوم استفاده از ظرفیت تولید بدون کارخانه برای افزایش تولید در خراسان رضوی تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «علی‌اکبر لبافی»، رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در این نشست، اظهار کرد: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بر لزوم تدوین برنامه‌ اجرایی جهت تحقق شعار سال توسط هر یک از کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی و تشکل‌های بخش خصوصی (با توجه به وضعیت و شرایط کنونی اقتصادی کشور) تأکید کرده است. در این زمینه، هریک از کمیسیون‌های اتاق و تشکل‌های بخش خصوصی باید برنامه‌های خود جهت تحقق شعار سال را ارائه کنند تا این برنامه‌ها جمع‌بندی شده و در قالب بسته پیشنهادی بخش خصوصی برای تحقق شعار سال به شورا ارائه شود.

وی ادامه داد:  بخش خصوصی ضمن اینکه روند فعالیت خود در شناسایی قوانین و مقررات مخل کسب و کار و مطالبه‌گری (به لحاظ ذات ایجاد تشکل ها و کمیسیون ها) را در دستور کار دارد، با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور می بایست برنامه‌های اجرایی خود را در جهت تحقق شعار سال تدوین و به دبیرخانه شورا اعلام کند. این برنامه اجرایی باید امکان اجرایی داشته و بر اساس آمار و ارقام قابل بررسی باشد.

ارسال حدود  170 پیشنهاد جهت تحقق شعار سال به دبیرخانه شورا

به گفته لبافی، در این راستا تاکنون حدود 170 پیشنهاد برای دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان ارسال شده است که از این تعداد بیشترین فراوانی برنامه‌ها و پیشنهادات در حوزه بهبود محیط کسب‌وکار، تخصیص ارز و افزایش ارتباطات خارجی بود. تعدادی از این پیشنهادات در جلسه پیشین دبیرخانه بررسی شد و تعداد دیگری نیز در این جلسه بررسی و تعیین تکلیف خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های فراوان تولید بدون کارخانه در سطح استان اشاره کرد و افزود: در این راستا نیازمند اطلاع‌رسانی بیشتر و مرتبط کردن افراد با یکدیگر هستیم، چراکه با استفاده از این روش ظرفیت تولید کارخانجات افزایش پیدا می‌کند، قیمت تمام شده کالاها کاهش می‌یابد، استهلاک سرمایه کاهش یافته و بهره‌وری افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های اجرایی کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه، فراهم نمودن بستر لازم برای اطلاع رسانی به متقاضیان و تجار و دارندگان برند در راستای استفاده از فرصت صدور مجوز تولید بدون کارخانه و بنگاه‌های اقتصادی دارای ظرفیت خالی است.

لبافی گفت: ظرفیت ایجاد شده در کشور برای تولید بدون کارخانه آثار قابل توجهی در کاهش هزینه‌های تولید، کاهش قیمت تمام شده محصول و جلوگیری از اسراف در سرمایه‌گذاری دارد. علاوه بر آن، ساعات کار و بهره وری را افزایش می دهد و هدف گذاری افزایش تعداد مجوزها از 25 مورد به 100 مورد، از جمله تکالیف و برنامه‌های اجرایی کمیسیون برند است.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در بخش دیگری از سخنانش، از کمیسیون خدمات فنی و مهندسی، عمران و مشاوره‌ای اتاق بازرگانی خراسان رضوی درخواست کرد پیش‌بینی خود از میزان افزایش خدمات فنی و مهندسی در سطح استان تا پایان سال را به دبیرخانه شورا ارائه کند.

وی افزود: لازم است کمیسیون حقوقی و قضایی نیز، موضوع عدم هزینه‌کرد حداقل 50 درصد سپرده‌های استان در خراسان رضوی را در قالب مبحث ترک فعل بانک‌های خصوصی استان به صورت حقوقی پیگیری کند. با اجرای این موضوع، مصرف سپرده های مردم در استان افزایش می‌یابد و گره فقدان تسهیلات برطرف می‌گردد.

لزوم یکصدایی دولت با بخش خصوصی در راستای تحقق شعار سال

«نسرین یوسفی عارفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، در ادامه این نشست اظهار کرد: کمیسیون انرژی برنامه‌ای با نگاه اجرای یک پروژه جدید همراه با جهش کمّی و کیفی تولید انرژی اعلام کرده که میزان اجرای آن قابل اندازه‌گیری است. با این حال، لازمه اجرایی شدن آن وجود صدای واحد میان بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی در سطح استان است. اگر این یکصدایی از سوی دولت با بخش خصوصی وجود نداشته باشد، هیچکدام از این برنامه‌ها محقق نخواهد شد.

تولید بدون کارخانه منجر به افزایش تولید خواهد شد

«فاطمه جمیلی»، رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست، با اشاره به ارتباط تنگاتنگ شعار سال با موضوعات مرتبط با برندینگ و تولید بدون کارخانه، بیان کرد: در این راستا معاون وزیر صمت نیز تولید بدون کارخانه را یکی از اقداماتی برشمرد که مردم را به سمت جهش تولید سوق خواهد داد.

وی افزود: توجه به این موضوع بسیار مهم است؛ چراکه سرمایه‌های سرگردان بسیاری در جامعه وجود دارد که اگر بتوان آن‌ها را به سمت تولید هدایت کرد، موجبات جهش تولید فراهم خواهد شد.

به گفته جمیلی، در ابتدای کار این کمیسیون، تنها 3 مجوز تولید بدون کارخانه در کشور صادر شده بود و در حال حاضر این رقم به 25 عدد رسیده است. با این حال، هنوز نیازمند ترویج فرهنگ تولید بدون کارخانه و رفع موانع موجود بر سر راه آن هستیم.

وی تصریح کرد: بر این اساس یکی از پیشنهادات ما، ایجاد شبکه ارتباطی میان تولیدکنندگانی که ظرفیت خالی دارند با افرادی است که متمایل به تولید بدون کارخانه هستند. اگر بستر این شبکه ارتباطی شکل گرفته و اجرایی شود، تولیدکنندگانی که ظرفیت خالی داشته و افرادی که به دنبال تولید بدون کارخانه هستند از طریق این شبکه یکدیگر را یافته و به هم متصل می‌شوند. اجرای این طرح می‌تواند موجب رشد تولید بدون کارخانه در کشور شود.

رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی، برندسازی محلی با استفاده از ظرفیت تولیدات ویژه هر منطقه‌ را از دیگر برنامه‌های پیشنهادی این کمیسیون در راستای تحقق شعار سال دانست و افزود: محصولات شاخصی در تعاونی‌ها هست که امکان برندسازی آن‌ها وجود دارد. در این راستا می‌توان با ارائه آموزش و تسهیلات لازم، این محصولات را به سمت‌وسوی ایجاد برند هدایت کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به احصاء موانع موجود در تولید بدون کارخانه و تلاش برای رفع آنان در جلسات این کمیسیون اشاره و خاطرنشان کرد: در این خصوص، وزارت صمت اقدامات بیشتری انجام داده؛ اما وزارت جهاد کشاورزی همچنان نتوانسته است خود را با این روند هماهنگ کند.

موانع موجود در راه تولید بدون کارخانه چیست؟

جمیلی اضافه کرد: با این وجود همچنان موانعی در این مسیر وجود دارد که از آن جمله می‌توان به چالش‌های ثبت برند، فقدان سازوکار تولید بدون کارخانه در واحدهای صنفی، ارائه مجوز تولید بدون کارخانه به صورت یکساله و لزوم دریافت مجوز جداگانه برای هر کد آیسیک اشاره کرد.

تحقق جهش تولید با زیرساخت‌های موجود دشوار است

«محمد سهامیان مقدم»، رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست بیان کرد: در کمیسیون حقوقی و قضایی تلاش می‌کنیم که راهکارهای افزایش اختیارات مدیران دولتی در سطح استان و مطالبه‌گری این موضوع را بررسی کنیم. این اقدام کار سختی است که امیدواریم با کمک نمایندگان دولت در استان انجام شود.

سهامیان مقدم با بیان اینکه جهش تولید با زیرساخت‌های موجود شدنی نیست، عنوان کرد: با این وجود می‌توان در این راستا دو اقدام موثر شامل تلطیف فضای اقتصادی استان برای افزایش سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش‌های مدیریتی و حقوقی به کارآفرین‌ها برای جلوگیری از گرفتاری آنان در تله‌های بانکی، بیمه‌ای و مالیاتی را انجام داد و به نوعی گامی در راستای جهش تولید برداشت.

«سورنا صراف زاده»، دبیر کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق مشهد نیز با اشاره به اقدامات این کمیسیون، گفت: پایش موانع کسب‌وکار و قوانین متضاد و رصد پیشرفت‌های روز و شرایط کشورهای دیگر از جمله اقدامات این کمیسیون در راستای ارائه برنامه ای به منظور تحقق شعار سال بوده است.

وی ادامه داد: این کمیسیون همچنین به موضوعاتی از جمله رفع مشکلات مجریان تاسیسات برق و مکانیک، استانداردسازی در حوزه بیومس، رفع مشکلات تولیدات ساختمان با همکاری شورای شهر، طرح‌های تفصیلی و فرونشست زمین، معضلات پیمانکاران به لحاظ دریافت حقوق خود در پروژه‌ها و نگهداشت نیروی انسانی پرداخته است.

 اقدامات تأمین اجتماعی برای حمایت از تولید

در بخش دیگری از این نشست، «حسن خردنیا»، معاون تعهدات اداره کل تامین اجتماعی خراسان رضوی، با تأکید بر اینکه رونق کسب‌وکار به پایداری تامین اجتماعی کمک خواهد کرد، گفت: زمانی تراز مالی تامین اجتماعی مثبت می‌شود که اقتصاد پویا باشد.

وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی برنامه‌هایی برای بیمه‌گری و افزایش بیمه‌شدگان دارد. ما معتقدیم اگر به نیروی کار بها داده شود و آن افراد انگیزه داشته باشند، افزایش تولید محقق خواهد شد.

وی، تقسیط بدهی‌ها، بخشودگی جرائم بیمه‌ای و حمایت از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان را از جمله مهم‌ترین اقدامات این سازمان برای حمایت از تولید عنوان کرد که در راستای تحقق شعار سال موثر خواهد بود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=29033

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.