• امروز : یکشنبه - 3 تیر - 1403
  • برابر با : Sunday - 23 June - 2024
کل 3348 امروز 10
4
در دیدار فعالان اقتصادی خراسان رضوی با هماهنگ کننده ایران در سازمان همکاری شانگهای، مطرح شد:

ضرورت تعریف مسیرهای همکاری میان بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو پیمان شانگهای

  • کد خبر : 29142
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۹:۰۲
ضرورت تعریف مسیرهای همکاری میان بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو پیمان شانگهای
در نشست ریاست اتاق بازرگانی خراسان رضوی، اعضای کمیسیون‌های تخصصی این اتاق و جمعی از فعالان اقتصادی این استان با «مهرداد کیائی»، هماهنگ کننده ملی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای؛ دغدغه‌های بخش خصوصی پیرامون تعامل اقتصادی با کشورهای عضو این پیمان و اهمیت تسهیل ساز و کارهای موجود و حتی ایجاد کانال‌های ارتباطی موثر در این حوزه، مطرح و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس پارلمان بخش خصوصی استان در این نشست، با اشاره به اهمیت برگزاری چنین نشست‌هایی در راستای آشنایی تجار و تولیدکنندگان با ظرفیت‌های پیمان شانگهای و پتانسیل همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشورهای عضو آن، اظهار داشت: سازمان همکاری شانگهای یک نهاد بین‌المللی و اوراسیایی است که بدنه آن متشکل از قدرت‌های آسیایی و برخی از همسایگان ایران می‌باشد. پیوند خوردن ایران با پیمان‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، در صورت آگاهی نسبت به ظرفیت‌های آن، می‌تواند در بلندمدت مزایای متعددی را ایجاد نماید که قطعا یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن در حوزه اقتصاد خواهد بود.

وی ادامه داد: تسهیل تعاملات تجاری با کشورهای عضو پیمان شانگهای باید یکی از موضوعاتی باشد که مسئولان ما مجدانه به جهت بهره گیری از اثرات عضویت در این سازمان، دنبال نمایند.

وی ادامه داد: یکی از انتظارات ما از مسئولان ملی، هماهنگی برگزاری اجلاسی میان اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو شانگهای و فراهم نمودن زمینه آشنایی فعالان اقتصادی این کشورها با یکدیگر در بطن این رویداد و همچنین زمینه‌سازی جهت توسعه روابط تجاری از طریق شناخت بازیگران اصلی عرصه تجارت خارجی است و اتاق بازرگانی مشهد نیز آمادگی خود را جهت همکاری در میزبانی چنین رویدادی اعلام می‌نماید.

توکلی زاده در بخش دیگری از سخنانش به پروژه جاده ابریشم چین اشاره کرد که این مسیر تجاری تاریخی را احیا می‌کند و از طریق برقراری یک مسیر ریلی، شرق آسیا را به اروپا پیوند می‌زند و توضیح داد: بهره‌مندی ایران از موضوع احیای جاده ابریشم و پیوند خوردن با این کریدور حمل و نقلی، مسئله مهمی است که باید به طور جدی دنبال شود. قطعا عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای یک فرصت است تا جایگاه کشورمان در این مسیر ترانزیتی مهم تعریف و تقویت شود و بتوانیم با یک برنامه کارآمد از طریق کشورهای همسایه به خط آهن مذکور پیوند بخوریم.

وی با تاکید بر اهمیت برقراری ارتباط میان بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو پیمان شانگهای در راستای توسعه ارتباطات اقتصادی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های عضویت در این پیمان، متذکر شد: در حال حاضر برای تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی، ابهاماتی در خصوص چگونگی برقراری ارتباط با برخی از کشورهای عضو این پیمان وجود دارد؛ لذا یکی از گام‌های مهم ایجاد ارتباط میان اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو سازمان شانگهای است و این مهم را می‌توان از طریق برگزاری یک نشست مشترک، به ثمر رساند.

فرصت‌های ایران با عضویت در سازمان همکاری شانگهای

در ادامه، «مهرداد کیائی»، نماینده ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای به ایراد سخن پرداخت. وی اظهار کرد: ایران پس از سال‌ها تلاش برای عضویت در سازمان همکاری‌ شانگهای، سال گذشته به عضویت این سازمان درآمد. این اتفاق، در ابعاد اقتصادی، امنیتی، سیاسی و… دارای مزایای متعددی برای کشورمان است.

وی عنوان کرد: در بُعد اقتصادی، تفاهمات متعددی میان اعضای سازمان همکاری شانگهای منعقد شده و کشورهای عضو می‌توانند پیشنهادات بیشتر در این زمینه را براساس توانمندی و ظرفیت‌های خود و در راستای افزایش همکاری با دیگر اعضای این سازمان، ارائه کنند.

کیائی با اشاره به اینکه زبان رسمی سازمان همکاری شانگهای روسی و چینی است، تاکید کرد: برخی دستگاه ها و نهادهای دولتی ایرانی تصور می کنند که امکان برقراری ارتباط با سازمان همکاری شانگهای با زبان انگلیسی نیز میسر است؛ در حالی که اغلب کشورهای عضو این سازمان دارای زبان روسی هستند. زبان چینی نیز به دلیل نقش کشور چین در تشکیل سازمان همکاری شانگهای، مورد پذیرش قرار گرفته است. پس از عضویت کشورهای هند و پاکستان، برای پذیرش زبان انگلیسی در سازمان همکاری شانگهای تالشهای متعددی صورت گرفت؛ اما تاکنون نتیجه نداده است.

وی یکی از راهکارهای بهره‌مندی بیشتر ایران از عضویت در سازمان همکاری‌ شانگهای را به‌کارگیری مترجمان روسی و چینی دانست و تاکید کرد: با ترویج زبان روسی و چینی و آموزش مترجم‌ حرفه‌ای، زمینه برای همکاری‌های بیشتر با اعضای سازمان همکاری شانگهای فراهم می‌شود. متاسفانه تعداد مترجمان قهار و خبره زبان روسی و چینی در ایران بسیار اندک است.

کیائی با اشاره به اینکه سازمان همکاری شانگهای سال گذشته 120 نشست در کشورهای عضو برگزار کرده است، گفت: مکاتبات متعددی از سوی سازمان همکاری‌ شانگهای با نهادها و سازمان‌های دولتی ایران در خصوص طرح‌های پیشنهادی انجام می‌شود. سازمان همکاری شانگهای، تصمیمات خود را با اجماع نظر اعضا اتخاذ می‌کند، به همین دلیل، حضور نماینده ایران در تمامی نشست و جلسات این سازمان، امری ضروری است.

هماهنگ کننده ملی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای اظهار کرد: عضویت در سازمان همکاری شانگهای، زمینه ارتباط بیشتر رئیس جمهور کشورمان با روسای کشورهای دیگر را فراهم می‌کند. نشست آتی سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، 14 تیرماه در قزاقستان برگزار می‌شود.

کیائی بخش دیگر سخنانش را به تبیین اعضای سازمان همکاری شانگهای اختصاص داد و تاکید کرد: کشورهای قدرتمند و با نفوذ در سازمان همکاری شانگهای عضو هستند. حضور ۲ کشور عضو سازمان بین‌الملل و ۴ کشور قدرتمند در حوزه سلاح هسته‌ای، مزایای متعددی در بعد اقتصادی، سیاسی، ژئوپولوتیکی و… برای این سازمان و اعضای آن دارد. از دیگر سو، عضویت ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای مزایای متعددی برای اعضای این سازمان دارد. ایران با وجود مسیرهای مواصلاتی، موقعیت جغرافیایی در آسیا و… جایگاه ویژه‌ای در سازمان همکاری شانگهای دارد.

وی با اشاره به عضویت کشور روسیه در کارگروه کریدور شمال- جنوب، خاطرنشان کرد: مزایا و اهمیت حضور ایران در این کارگروه به صورت مداوم به نهادهای متولی کشور تذکر داده می‌شود. عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، راه تبدیل ایران به هاب انرژی منطقه را هموار کرده است. کشورهای عضو این سازمان، تمایل زیادی به تبادل دانش، تجهیزات و محموله‌های انرژی با ایران دارند. بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده انرژی عضو سازمان همکاری شانگهای هستند. با ارائه طرح‌های پیشنهادی در حوزه‌های مختلف مانند گردشگری، مبادلات تجاری، انرژی و… زمینه برای گسترش همکاری ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای فراهم می‌شود.

پیگیری رویداد شهرداران کلان‌شهرهای عضو پیمان شانگهای در مشهد

«سید مصطفی حسینی پور»، معاون سیاسی و اقتصادی نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور نیز، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این جلسه در قالب روز شانگهای در مشهد، به عضویت کامل کشورمان در سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد و هدف مجموعه نمایندگی وزارت امور خارجه را از پیگیری و اجرای این برنامه، آشنا نمودن بخش‌های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی مرتبط و علاقمند استان با ساختار و نحوه کار با این سازمان با توجه به نیازها، ظرفیت‌ها و تعاملات روزافزون آنان اعلام نمود.

وی ابراز امیدواری کرد که این نشستها بتواند کمک موثری به شناخت و افزایش بهره وری از حضور کشور در پیمان‌های منطقه ای باشد.

حسینی پور با اشاره به اینکه عضویت در سازمان های بین المللی مزیتهایی متعددی به همراه دارد، خاطرنشان کرد: ایران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای، مسیری طولانی را گذرانده است و لذا لازم است مزیتهای اقتصادی آن برای توسعه تعاملات تجاری شناسایی و استفاده گردد.

وی عنوان کرد: خراسان رضوی به واسطه هم مرزی با افغانستان و ترکمنستان به عنوان دروازه ورود به آسیای میانه، از موقعیت جغرافیایی استراتژیکی در کشور برخوردار است و با توجه به عضویت اغلب کشورهای آسیای میانه در سازمان همکاری شانگهای، این استان اهمیت به سزایی در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور از عضویت در سازمان شانگهای دارد.

حسینی پور در ادامه به پیگیری درخواست شهرداری مشهد برای برگزاری نشست شهرداران کلان‌شهرهای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مشهد اشاره و تصریح کرد: در صورت تحقق این مهم، اتفاقات مثبت اقتصادی در شهر و استان رقم خواهد خورد.

وی افزود: بخش خصوصی و فعالان اقتصادی با تدوین طرح و برنامه های پیشنهادی می‌توانند در افزایش همکاری ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، موثر عمل کنند. با شناسایی ظرفیت های موجود، زمینه برای توسعه فعالیت ها با کشورهای منطقه فراهم می‌شود.

گسترش روابط اقتصادی در عرصه بین‌المللی، نیازمند بسترسازی مناسب سیاسی است

در ادامه این نشست، جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی و فعالان اقتصادی این استان به طرح دغدغه‌ها، ابهامات و پرسش‌های خود با هماهنگ کننده ملی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای پرداختند.

«احمد اثنی‌عشری»، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: استفاده و بهره‌مندی از مزایای عضویت در سازمان همکاری شانگهای، نیازمند بازتعریف سیاست‌ها در روابط خارجی کشور است. در واقع، گسترش روابط اقتصادی ایران با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و دیگر کشورهای منطقه، در گرو بسترسازی مناسب سیاسی است که تاکنون این بستر فراهم نشده و باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود.

اثر عقد پیمان‌های بین‌المللی در روابط اقتصادی و تجاری چیست؟

«محمود امتی»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با تاکید بر اهمیت شکل گیری و توسعه روابط سیاسی- اقتصادی ایران با دیگر کشورها، عنوان کرد: گسترش ارتباطات سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای جهان در قالب پیمان و عضویت در سازمان‌های بین‌المللی سبب گسترش و افزایش روابط تجاری و اقتصادی کشور می‌شود؛ اما در حوزه حمل‌ونقل، باوجود عقد پیمان‌های متعدد و مشابه سازمان همکاری شانگهای میان ایران با کشورهای منطقه، ترانزیت محموله ایرانی مورد پذیرش کشور چین قرار نمی‌گیرد. این کشور تمایلی به ثبت نام ایران و بنادر ایرانی در اسناد خود ندارد. در واقع، چین از تبعات ناشی از تحریم‌ها علیه ایران بر فعالیت شرکت‌های خود بیم دارد.

امتی با طرح این پرسش که عقد پیمان همکاری شانگهای و پیمان‌های همکاری ایران با کشورهای منطقه چه تاثیری در کاهش مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه گسترش روابط اقتصادی و تجاری دارد؟ عنوان کرد: سهم ایران از پیمان‌های بین‌المللی چیست و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای چه سهمی از اقتصاد بین‌المللی دارند؟ چین به عنوان یکی از اصلی‌ترین اعضای این سازمان، با وجود عضویت ایران در سازمان، اقدامی برای تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات و انتقال آن به ایران نمی‌کند.

وی بخش دیگر سخنانش را به ابتکار کمربند- راه چین اختصاص داد و تاکید کرد: کشور چین ۱۰۰۰ میلیارد دلار برای اجرا و تکمیل پروژه کمربند- راه سرمایه‌گذاری کرده تا به اروپا متصل گردد. مسیر قزاقستان به شمال ایران (دریای خزر) و مسیر ترکمن‌باشی به باکو نیز در این حوزه فعال شده؛ اما برای فعال‌سازی مسیر سرخس، اقدام جدی توسط چین صورت نگرفته است.

امتی افزود: ایران تاکنون کمک و حمایتی از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و شرکای ایران در پیمان‌های همکاری بین‌المللی، برای کاهش اثرگذاری تحریم‌ها و بهبود تعاملات مالی و انتقال پول، دریافت نکرده و نتیجه عقد این چنین پیمان‌ها در توسعه روابط تجاری و اقتصادی کشور نامشخص است.

مسئولان به شرایط ایران در جنگ اقتصادی توجه کنند

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد نیز در ادامه این جلسه گفت: ضروری است مسئولان کشورمان در هنگام انعقاد تفاهمات و حضور در مجامع جهانی و عضویت در پیمان‌های بین‌المللی، به مبانی اصلی کشورمان توجه نمایند.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم کشورمان گفت: کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید بپذیرند که ایران در جنگ اقتصادی بوده و به سبب آن با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند؛ دولت چهاردهم بایستی در راستای رفع این مشکلات اقدام کند.

ضرورت رفع ابهامات فعالان اقتصادی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌ قراردادهای بین‌المللی

»فرهاد سحرخیز»، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: بخش خصوصی از ظرفیت قراردادهای بین المللی و عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بهرهای نبرده است و ابهامات متعددی دارد که ضروری است به منظور استفاده از این فرصت ها، به ابهامات پاسخ گفته شود.

وی به شکل گیری شورای مشترک بانکی در سازمان همکاری شانگهای اشاره و تاکید کرد: کشورمان با تحریم های بسیار سخت مالی دست و پنجه نرم می کند و باتوجه به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و وجود شورای مشترک بانکی در این سازمان، باید ببینیم این شورا چه اثری بر گسترش ارتباطات بانکی بین المللی ایران دارد. پیمان های بین المللی باید به دورزدن تحریم و خنثی‌سازی آن کمک کند. بانک های ایرانی نیز باتوجه به وجود شورای مشترک بانکی ذیل سازمان همکاری شانگهای، باید نسبت به عضویت در آن اقدام کنند. نکته اینکه مولفه ها و موضوعات مطرح شده در شورای مشترک بانکی بسیار تخصصی و پیچیده بوده و برای بهرهگیری از ظرفیت آن، بایستی برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد.

وی افزود: اتاق بازرگانی به عنوان تشکل مادر در ایران، ظرفیت برقراری ارتباط با بخش خصوصی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را دارد. در این میان، اتاق‌های بازرگانی استانی و به خصوص مشهد نیز (باوجود 20 کمیسیون تخصصی و ظرفیت‌های بالای کارشناسی)، امکان ارتباط گیری مستقیم و غیر مستقیم با اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را دارند.

تاکید بر استفاده از ظرفیت پزشکی و سلامت کشور در توسعه روابط تجاری

سپس «مرتضی کرباسی»، رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: در قالب پیمان‌های بین‌المللی باید از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری کشورهای عضو پیمان استفاده شود. ایران ظرفیت بالایی برای توسعه امکانات پزشکی، سلامت‌محور و محصولات پزشکی دارد و این امر باید در توسعه ارتباطات اقتصادی و سیاسی با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مورد توجه قرار گیرد.

وی بخش دیگر سخنانش را به لزوم یکسان‌سازی استانداردهای محصولات پزشکی و سلامت‌محور با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اختصاص داد و افزود: سازمان همکاری شانگهای می‌تواند استانداردهایی برای محصولات سلامت و پزشکی تعریف کند. با تعریف استاندارد مشخص توسط این سازمان، شرایط برای توسعه ارتباطات تجاری بیشتر فراهم می‌شود. همچنین، ضروری است سند تحولات سلامت در میان اعضای سازمان همکاری شانگهای تعریف شود.

در ادامه، «کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان‌رضوی اظهار کرد: فعالان اقتصادی پس از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، خواسته و انتظارات متعددی در حوزه اقتصادی مانند برقراری تعرفه ترجیحی، حذف روادید، بهبود شرایط انتقال پول و سیستم‌های بانکی و… دارند. استفاده از ظرفیت ترانزیت کشور در جهت توسعه روابط تجاری میان ایران و کشورهای منطقه یکی دیگر از خواسته‌های فعالان اقتصادی است.

سپس «حیدرنیا»، عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: مباحث اقتصادی و تجاری ذیل پیمان همکاری شانگهای باید به صورت جداگانه بررسی و مورد توجه قرار گیرد. فعالان اقتصادی با دغدغه‌های متعددی در حوزه توسعه سرمایه‌گذاری، تعرفه‌های گمرکی واردات و صادرات با کشورهای منطقه، حمل‌ونقل و… مواجه‌اند و باید ببینیم با عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، چه اقداماتی در این زمینه‌ها صورت گرفته است؟

وی با بیان اینکه پیمان همکاری شانگهای، در واقعیت تاکنون برای ایران کارکرد موثری در عرصه اقتصادی نداشته است، گفت: هم اکنون توسعه صادرات توسط چین و ترکیه در آسیای میانه درحال انجام است و با این شرایط، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، مزیت اقتصادی و رقابتی برای بازرگانان ایران در منطقه ایجاد نخواهد کرد. همچنین این عضویت، سهم ایران را از کریدور شمال- جنوب افزایش نداده است.

صدور ضمانت‌نامه صادراتی یکی از نیازهای مبرم فعالان اقتصادی است

در ادامه، «حمید بابازاده»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی استان تاکید کرد: صدور ضمانت‌نامه یکی از نیازهای مبرم فعالان اقتصادی برای حضور در مناقصه‌های بین‌المللی است؛ اما به دلیل تحریم‌های چندجانبه علیه ایران، ضمانت‌نامه بانکی برای ایرانیان صادر نمی‌شود. انتظار فعالان اقتصادی این است که عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، تاثیری در سهولت دریافت ضمانت نامه بانکی داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به انتقال آموزش و دانش فنی کشورهای منطقه به ایران برای توسعه دانش فنی کشورمان اشاره و اذعان کرد: ایران برای جبران عقب‌ماندگی دانش فنی باید به سمت انتقال و آموزش دانش از کشورهای توسعه یافته مانند چین گام بردارد.

عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای باید بر کاهش اثر تحریم‌ها اثرگذار باشد

«ابراهیم عطایی»، نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی معتقد است عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای باید تاثیر مستقیمی بر کاهش اثر تحریم‌ها علیه ایران داشته باشد. همچنین باید از ظرفیت عضویت در این سازمان، برای توسعه ترانزیت و حمل‌ونقل ایرانی استفاده شود.

سپس «علی سپهر»، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به اینکه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای دارای 43 درصد از جمعیت کل دنیا و بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی جهان هستند، عنوان کرد: پیمان همکاری شانگهای بر حوزه انرژی تاکید دارد و در این راستا؛ باشگاه انرژی زیر مجموعه این سازمان در روسیه شکل گرفته است. ضرورت دارد که نقش ایران در این باشگاه مشخص گردد. نکته دیگر اینکه، با عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، ممکن است کشورمان به مقصد واردات کشورهای منطقه تبدیل شده و وابستگی بیشتری برای ما ایجاد شود و بایستی به این نکات توجه نمود.

«شهریار زهدی»، دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد نیز در خصوص بهره‌مندی ایران از ظرفیت‌های انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، اظهار کرد: یکی از مفاد پیمان همکاری شانگهای، به بهره‌گیری از ظرفیت‌های انرژی کشورهای عضو اشاره دارد و در این راستا، ضروری است ایران برنامه و طرح‌های جامعی برای توسعه ظرفیت‌های انرژی کشور با بهره‌گیری از ظرفیت‌های این کشورها، تدوین و پیشنهاد کند.

«صیقل زنان»، دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان نیز خاطرنشان کرد: اعضای سازمان همکاری شانگهای به بازار تجاری افغانستان ورود پیدا کرده‌اند؛ اما شیوه تعامل آنان با حکومت این کشور مشخص نیست و باید ابعاد این موضوع را بررسی نماییم.

تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های پیمان شانگهای در توسعه گردشگری کشور

در ادامه، «مهدی آجیلیان»، عضو کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد تاکید کرد: در راستای استفاده از ظرفیت‌های عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، باید تدابیری برای لغو روادید دو طرفه میان کشورهای عضو، توسعه مبادلات بانکی ایران با کشورهای منطقه و توسعه روابط گردشگری اتخاذ گردد.

تصمیم‌گیری جمعی، اصل اساسی سازمان همکاری شانگهای

در بخش پایانی این نشست، کیائی، هماهنگ کننده ملی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای در پاسخ به مباحث و سوالات مطروحه بیان کرد: عضویت در سازمان‌های بین‌المللی موجب رفع تمامی مشکلات کشور نمی‌شود و عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، بدون تلاش و کوشش برای بهره‌مندی از ظرفیت‌ و فرصت‌های موجود، دستاوردی نخواهد داشت. باید برنامه‌ریزی صحیح و سیاستی فعال نسبت به کشورهای عضو سازمان در نظر گرفته و براساس آن عمل شود.البته باید به این مسئله توجه داشت که باتوجه به ضعف ساختاری در کشور، بهره‌مندی از برخی مزیت‌های عضویت در سازمان شانگهای، امکان‌پذیر نیست و باید در جهت رفع این نقاط ضعف تلاش شود.

وی در خصوص نحوه تصمیم‌گیری در سازمان همکاری شانگهای عنوان کرد: اصل اساسی این سازمان، بر اتحاد و تصمیم‌گیری جمعی است. کشورهای عضو، نظرات و دغدغه‌های خود را مطرح می‌کنند و درصورتی‌که موضوع مدنظر آنان مورد تایید اکثریت اعضا قرار نگیرد، از دستورکار سازمان خارج می‌شود.

وی بخش دیگر سخنانش را به باشگاه انرژی زیرمجموعه سازمان همکاری شانگهای اختصاص داد و گفت: مقر اصلی باشگاه انرژی در روسیه بوده و کشورهای عضو باید نماینده‌ای برای حضور در این باشگاه معرفی کنند. رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، نماینده ایران در باشگاه انرژی است و به‌زودی در اولین نشست این باشگاه شرکت خواهد کرد. اتاق‌های بازرگانی استان‌ها نیز می‌توانند از طریق نماینده ایران از موضوعات باشگاه انرژی مطلع شده و از فرصت‌ها و ظرفیت‌های آن بهره‌مند شوند.

کیائی در خصوص تکمیل کریدور شمالی کمربند- راه توسط کشور چین، اظهار کرد: با اجرا و  تکمیل کمربند راه در شمال آسیا، علاوه بر افزایش راه‌های کریدور، برای بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های کریدور شمالی، زمینه سازی خواهد شد؛ لذا وجود کمربند راه فرصت‌های متعددی برای ایران به وجود خواهد آورد.

ضرورت بهره‌گیری از سیستم‌های فناوری نوین و به‌روز در ترانزیت ایران

وی بخش دیگر سخنانش را به توسعه ترانزیت ایران در روابط تجاری با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اختصاص داد و بیان کرد: گام اول استفاده از ترانزیت ایران در توسعه روابط تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، ایجاد ظرفیت های لازم در این زمینه در کشورمان است. عدم بهره گیری از سیستم‌های فناوری نوین و به روز در ترانزیت ایران، از جمله مشکلات است. سیستم حمل‌ونقل کشورمان باید از فناوری های نوین استفاده کند و با ایجاد رقابت مزیتی، بتواند از ظرفیت‌های تزانزیتی استفاده کند.

کیایی بخش دیگر سخنانش را به تعرفه صفر گمرکی میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای اختصاص داد. وی همچنین، با اشاره به تدوین اسناد متعدد در قالب عضویت در سازمان همکاری شانگهای مانند سند تسهیل تجارت الکترونیک، خاطرنشان کرد: بهره‌گیری و استفاده از اسناد بین‌المللی، نیازمند تقویت ارتباط بخش خصوصی با دولتی و نیز، مستلزم ارتباط گسترده تر وزارتخانه های ایران با سازمان همکاری شانگهای است.

طراحی جایزه ملی و برگزاری مسابقه فناوری میان دانش آموزان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای

هماهنگ کننده ملی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای، در خصوص انتقال دانش فنی از کشورهای عضو این سازمان به ایران بیان کرد: در این راستا، برگزاری نشستی با حضور وزرای آموزش و پرورش، نوآوری و فناوری کشورهای عضو سازمان، ارائه جایزه ملی و مسابقات فناوری میان دانش‌آموزان فنی کشورهای عضو سازمان و میزبانی ایران از این رقابت‌ها پیشنهاد می‌گردد.

کیائی با تاکید بر تدوین طرح و برنامه‌های جدید از سوی نهادهای دولتی برای استفاده از ظرفیت و فرصت‌های همکاری عضویت در سازمان همکاری شانگهای، بیان کرد: با یکسان سازی استانداردها در قالب سازمان همکاری شانگهای، توسعه بازرگانی میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای صورت خواهد گرفت. در این میان باید به این مسئله توجه نمود که هنوز مکانیزمی برای بهره‌گیری کشورهای تحریم شده از ضمانت نامه های بانکی، تعریف نشده است.

او خاطرنشان کرد: بخشی از پیمان شانگهای به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر ارتباط دارد؛ اما استفاده از این ظرفیت نیازمند تدوین پیشنهاد و برنامه‌های موثر است و تدوین این برنامه‌ها با تعامل با بخش خصوصی، ممکن است.

وی بخش دیگر سخنانش را به کارگروه‌های زیر مجموعه سازمان همکاری شانگهای اختصاص داد و گفت: کارگروه همکاری‌های علمی و فرهنگی، کارگروه گردشگری، کارگروه ویژه ریشه‌کن کردن فقر، کارگروه طب سنتی و… از جمله کارگروه‌های زیرمجموعه سازمان همکاری شانگهای است. ایران با ارائه پیشنهاد در کارگروه‌های عضو می‌تواند از ظرفیت‌های آن استفاده کند.

گزارش تصویری دیدار فعالان اقتصادی خراسان رضوی با هماهنگ کننده ایران در سازمان همکاری شانگهای

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=29142

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.