• امروز : یکشنبه - 3 تیر - 1403
  • برابر با : Sunday - 23 June - 2024
کل 3348 امروز 10
4
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد:

ضرورت پیگیری اتصال ایران به سیستم‌های بانکی بین‌المللی از سوی دولت آینده

  • کد خبر : 29164
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۰
ضرورت پیگیری اتصال ایران به سیستم‌های بانکی بین‌المللی از سوی دولت آینده
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: انتظار بخش خصوصی از دولت چهاردهم، اتصال سیستم بانکی کشورمان به سیستم‌ بانک‌های بین‌المللی به منظور تسهیل تجارت است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «حسین محمدیان» در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: انتظار بخش خصوصی از دولت منتخب، اتخاذ تدبیری اساسی در حوزه تجارت بین‌الملل است. دولت در نخستین گام بایستی نظام بانکی را به سیستم‌های بانکی بین‌المللی متصل کند تا بتوانیم مراودات اقتصادی را به درستی انجام دهیم و از مزیت‌های کشورمان در حوزه صادرات نهایت بهره را ببریم.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: قاعدتا دولت باید در جهت رفع تحریم‌های ناجوانمردانه گامی اساسی بردارد. به بیان دیگر، حتما باید بپذیریم که بخشی از جهان هستیم و قواعد بین‌المللی را رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای حل مشکلات تجارت، استفاده از روش تهاتر کالایی عنوان می‌شود، تصریح کرد: باید به این نکته توجه نمود که امکان تهاتر در برخی کالاها وجود ندارد و در برخی موارد، تولیدکننده و صادرکننده توان آن میزان تهاتر را ندارد؛ لذا در راستای رفع مشکلات حوزه تجارت، بایستی هر چه سریع‌تر به FATF  بپیوندیم و سیستم بانکی کشورمان به سیستم بانکی جهان متصل شود.

اهمیت بسترسازی برای جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور

محمدیان در بخش دیگری از سخنانش، خواستار بسترسازی برای جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور در دولت چهاردهم شد و گفت: بایستی شرایط به گونه‌ای فراهم شود سرمایه‌گذار، هرگاه خواستار خروج سرمایه از کشور شد، این اختیار به او اعطا گردد. در گام بعدی می‌توان نسبت به جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز اقدام نمود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: دولت چهاردهم باید نسبت به سهل کردن فرآیند تولید و تجارت مبادرت بورزد. امروز تولید شرایط بسیار دشواری دارد. شاهد این مدعا، وجود سامانه‌های متعدد در حوزه تولید است که بعضا از کارایی لازم برخوردار نیستند. نبود نقدینگی، بهره بانکی بالا و عدم ارائه تسهیلات برای تامین مواد اولیه (متاسفانه بخش اعظمی از مواد اولیه در اختیار دولت و یا شرکت های خصولتی است)، از دیگر مشکلات حوزه تولید است. در راستای توسعه تولید و تجارت، بایستی مواد اولیه به طور آسان، با تسهیلات چند ماهه و ال‌سی‌های بلندمدت برای تولیدکنندگان فراهم گردد تا در شرایط رکورد تورمی، خرید مواد اولیه برای صاحبان صنایع تسهیل شود.

محمدیان با تاکید بر ضرورت تلاش دولت آینده در جهت کاهش فاصله ارز نیمایی و ارز آزاد گفت: زمانی که تفاوت نرخ ارز زیاد است، ثبت سفارش‌ها به روندی طولانی دچار می‌شود.

تاکید بر تسهیل واردات ماشینآلات تولید به کشور

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی، تسهیل واردات ماشین‌آلات تولید به کشور را، یکی دیگر از انتظارات بخش خصوصی از دولت چهاردهم خواند و گفت: متاسفانه به دلیل تحریم ها قادر به تامین ماشین آلات روز دنیا نیستیم؛ اگر امکان واردات ماشین آلات فراهم شود، می‌توان انتظار جهش تولید داشت؛ در غیر این صورت، شرایط دشوار انجام فعالیت اقتصادی تداوم خواهد یافت.

وی اظهار کرد: یکی از چالش‌های اقتصادی دولت، اختلاف نرخ حداقل دستمزد کارگری و کارمندی با نرخ تورم است که این مساله بر حوزه مصرف تاثیر منفی گذاشته است. دولت باید این مساله را حل کند و به نوعی، حمایت‌های غیرحقوقی از کارمندان و کارگران داشته باشد و ترمیم و افزایش حقوق‌ها را پس از مشخص شدن میزان تورم هر سال، مدنظر قرار دهد.

محمدیان در خصوص انتظارات بخش خصوصی از دولت در بحث تامین مالی واحدهای تولیدی و تامین سرمایه در گردش آنان، تصریح کرد: این مساله را می‌توان با کاهش تسهیلات تکلیفی بانک‌ها تا حدودی حل‌وفصل کرد. در واقع باید این اختیار به بانک‌ها داده شود تا بنا به تشخیص خود، نسبت به ارائه تسهیلات با اولویت واحدهای تولیدی اقدام کنند.

او یادآور شد: دولتمردان باید از اعمال قیمت دستوری پرهیز کنند و بر این اساس، نرخ ارز و کالا صرفا از طریق میزان عرضه و تقاضا مشخص شود. در این خصوص باید از تجارب کشورهای دیگر استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حجم زیاد سوبسیدهایی که دولت در حوزه های مختلف ارائه می‌کند، تبعاتی منفی بر پیکره اقتصاد کشور وارد نموده است؛ به طور مثال، بر اساس آخرین آمار در سال 1402 حدود 110 الی 120 میلیارد دلار در بحث انرژی یارانه اعطا شده که قطعا تداوم این روند نتیجه‌ای جز هدررفت منابع ملی نخواهد داشت. آنچه مسلم است اعطای سوبسید زیاد در حوزه انرژی، کمبود برق، گاز و… را در آینده در پِی دارد. استفاده نابه‌جا و نادرست از انرژی به دلیل عدم تدبیراندیشی در بحث قیمت انرژی،  یکی از چالش‌هایی است که باید برای آن چاره‌اندیشی گردد. در این زمینه بایستی از نظر اقتصاددانان استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: انتظار دیگر بخش خصوصی از دولتمردان، استفاده از نظرات بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی در هنگام اخذ تصمیمات اقتصادی به منظور خروج از وضعیت فعلی است.

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=29164

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.