• امروز : شنبه - 17 شهریور - 1403
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
کل 3705 امروز 0
5
در کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق خراسان رضوی صورت گرفت؛

بررسی راه‌های همکاری اتاق بازرگانی مشهد و پارک علم و فناوری در توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان

  • کد خبر : 29338
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
بررسی راه‌های همکاری اتاق بازرگانی مشهد و پارک علم و فناوری در توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان
یازدهمین جلسه کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی با دستورکارهای «ارائه گزارش از بازخوردها و نتایج سمینار آموزشی قانون جهش تولید دانش بنیان»، «بررسی نحوه ورود و توسعه حوزه صادرات محصولات فناورانه با بهره‌مندی از ظرفیت‌های اتاق خراسان رضوی و پارک علم و فناوری»، «معرفی ظرفیت‌های پارک و بخش‌های مورد چالش شرکت‌های دانش‌بنیان در کسب‌وکار و هم‌اندیشی در خصوص بررسی زمینه‌های همکاری در راستای حمایت از ایده‌های نوآورانه و شرکت‌های استارتاپی» و «بازدید و آشنایی با فرصت‌ها، امکانات و حمایت‌های پارک در توسعه کسب‌وکارهای اعضای اتاق خراسان رضوی» به میزبانی پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد. در این نشست بر ضرورت توسعه همکاری‌های اتاق بازرگانی مشهد و پارک علم و فناوری خراسان رضوی جهت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان تأکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «علی‌محمد شریعتی مقدم»، رئیس این کمیسیون اظهار کرد: با وجود اینکه ظرفیت‌های بسیاری در زمینه فناوری در کشور وجود دارد؛ اما از آن‌ها به خوبی در راستای ایجاد ارزش افزوده استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای بهره‌مندی شرکت‌های تجاری از مزایای یک شرکت دانش‌بنیان، ابتدا باید از دانش و فناوری موجود، به خلق ارزش افزوده رسید و در گام بعدی به سمت استفاده از مزایای آن از جمله اعتبار مالیاتی حرکت کرد.

شریعتی مقدم با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر سهم دانش‌بنیان‌ها از اقتصاد کشور چشم گیر نیست، تصریح کرد: باید حمایت‌های لازم از این شرکت‌ها صورت پذیرد تا انگیزه و کار پیشرو در آنان رشد کرده و توسعه یابد. در این زمینه اتاق بازرگانی خراسان رضوی با محوریت کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال آمادگی خود را اعلام می‌کند تا در حد توان و امکانات، از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت نماید. اولویت نخست ما، پیشرفت و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم شبکه‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: در این راستا می‌توان با برگزاری یک رویداد سالانه، به معرفی و ارائه ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت‌های صنعتی داخلی و کشورهای همسایه خارجی پرداخت.

خسارات جبران ناپذیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور

وی در ادامه به نقش تحریم‌های داخلی و بین‌المللی بر مشکلات واحدهای صنعتی و دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: واحدهای صنعتی و صادراتی خسارت‌های زیادی به دلیل تحریم‌ها متحمل شده‌اند و حال سوال این است که این عمرها، وقت‌ها و این دانش و انگیزه‌هایی که از بین می‌رود، چگونه و توسط چه کسی قرار است جبران شود؟ ما بدون اتصال به زنجیره ارزش جهانی در توسعه صادرات به جایی نمی‌رسیم.

تحریم‌های داخلی و خارجی، مانع صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان

«سیدحسن هاشمی»، نایب رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه حوزه صادرات دانش‌بنیان پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، اظهار کرد: در حالی که صادرات مواد معدنی و مواد خام قوانین و روند مشخصی دارد؛ اما متأسفانه قوانین بر وقف مراد شرکت‌های دانش‌بنیان نیست و هم از داخل با محدودیت و مانع مواجهیم و هم از خارج، تحریم هستیم و به واسطه این تحریم‌ها، در صادرات محصولات و ارائه پشتیبانی محصولات دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم. از سوی دیگر، قوانین حمایتی نیز آنقدر شفاف نیست تا این شرکت‌ها بتوانند از معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

هاشمی تصریح کرد: در حوزه صادرات، پیشنهاد می‌شود شرکت‌های دانش‌بنیان از کمک کارگزاران صادرات فناوری و تجربه دیگر شرکت‌ها استفاده کنند. همچنین می‌توانند از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری برای ایجاد کنسرسیوم استفاده کرده و از معافیت‌های قانونی بهرمند شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، خواهان افزایش سرمایه پارک علم و فناوری خراسان از طریق ورود شرکت‌های بخش خصوصی به آن شد.

لزوم ارائه مشاوره به فعالان اقتصادی جهت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان

«نسرین یوسفی عارفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پیشنهاد می‌شود اتاق بازرگانی مشهد برای اطلاع‌رسانی و مشاوره به فعالان اقتصادی، جهت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری اقدام نماید تا فعالان اقتصادی برای ورود به این حوزه و بهره‌مندی از مزایای آن و همچنین، بهبود محیط کسب و کار خود به درستی هدایت شوند.

وی ادامه داد: همچنین لازم است سایر نهادها از جمله بانک‌ها نیز فرآیند کاری که جهت همکاری و بهره‌مندی از مشوق‌ها و مزایای همکاری با یک شرکت دانش‌بنیان باید طی شود را مشخص کنند. با این کار تعداد شرکت‌هایی که از این خدمات استفاده می‌کنند افزایش می‌یابد.

گریزی به خدمات اتاق بازرگانی مشهد برای اعضا و فعالان اقتصادی

«علی خیاط»، مدیر واحد خدمات اعضاء و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست با بیان اینکه اتاق بازرگانی در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دارد، گفت: این آمادگی در اتاق بازرگانی مشهد وجود دارد که به صورت تخصصی به  ارائه خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان بپردازد.

وی ادامه داد: در حال حاضر خدمات متنوعی به فعالان اقتصادی ارائه می‌کنیم که از جمله این موارد می‌توان به ارائه مشاوره در 9 حوزه تخصصی، بررسی مسائل مبتلابه بنگاه‌های اقتصادی در کارگروه ستاد تسهیل و کارگروه بررسی و پاسخگویی مشکلات فعالان حوزه تجارت خارجی، ارائه خدمات در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری و هیات‌های حل اختلاف مالیاتی، تامین اجتماعی، خدمات مرکز داوری و… اشاره کرد.

«سیدمحمدرضا هاشمی»، مدیر طرح و برنامه‌های اتاق بازرگانی مشهد هم با بیان اینکه حمایت از طرح‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از دغدغه‌های جدی هیات رئیسه و هیات نمایندگان دوره دهم اتاق بازرگانی مشهد است، بیان کرد: بر این اساس ماموریتی به دفتر طرح و برنامه اتاق واگذار شده است تا با بررسی اکوسیستم نوآوری استان و انجام مطالعه و واکاوی در این زمینه، راهکارها و روش‌های لازم جهت افزایش حمایت از این شرکت‌ها را احصا کنیم.

وی ادامه داد: در این زمینه باید توجه شود که اتاق بازرگانی خراسان رضوی به دنبال ایجاد نهاد جدیدی در این حوزه  نیست؛ بلکه قصد دارد با شبکه‌سازی میان کلیه نهادهای موجود آنان را به یکدیگر مرتبط کند.

حرکت به سمت حوزه دانش بنیان، یک امر ضروری است

در ادامه این نشست، «علی اسماعیلی»، رئیس پارک علم و فناوری خراسان با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های موجود میان اتاق بازرگانی و پارک علم و فناوی در توسعه فعالیت‌های دانش بنیانی استان، گفت: پارک علم و فناوری و اتاق بازرگانی خراسان رضوی در اکثر موضوعات نظرات مشترک دارند و باید با همکاری هم مشکلات موجود بر سر راه شرکت‌های دانش بنیان را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: بر این اساس لازم است به منظور شبکه‌سازی و افزایش مراودات و ارتباطات در این عرصه، نسبت به برگزاری رویدادهای مشترک اقدام کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: امروزه حرکت به سمت ادبیات دانش‌بنیان به عنوان یک ضرورت در دنیا پذیرفته شده و همه این الزام را درک کرده‌اند؛ اما متاسفانه در مسیر توسعه فعالیت‌های این حوزه در کشورمان، شرکت‌های دانش‌بنیان با مشکلاتی مواجه هستند؛ برای نمونه، برخی از آنان با ادبیات صادراتی آشنا نیستند و در این زمینه دچار مشکل می‌شوند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت کنسرسیوم‌ها می‌تواند موجب رشد شرکت‌های دانش‌بنیان از یک سو و بهره‌مندی شرکت‌های صنعتی از معافیت‌ها و مشوق‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی دیگر شود؛ لذا لازم است از این ظرفیت در جهت توسعه فعالیت‌های دانش بنیانی در استان، به خوبی استفاده کرد.

«حامد گرجستانی»، مدیر بانک توسعه صادرات ایران در استان خراسان رضوی نیز در این نشست به بیان خدمات قابل ارائه از سوی این بانک به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت و گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان این بانک و صندوق نوآوری و شکوفایی به امضا رسیده، می‌توانیم به شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات مطلوب‌تری ارائه کنیم.

وی ادامه داد: در وضعیتی که تا سه و چهار برابر میانگین حساب 6 ماهه و سه ماهه به شرکت‌ها تسهیلات پرداخت می‌شود، بر اساس این توافق می‌توانیم به شرکت‌های دانش‌بنیانی که از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی به ما معرفی می‌شود تا 8 و 10 برابر معدل حساب تسهیلات بدهیم. همچنین، در ارائه ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش‌بنیان، میزان سپرده‌گذاری لازم تا یک چهارم نیز قابل تقلیل است. علاوه بر این تخفیفاتی در حوزه کارمزدها برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شده است.

حضور 250 نفر در دوره آموزشی قانون جهش تولید دانش‌بنیان

در بخش دیگری از این نشست، «سهیل پروازی»، دبیر کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی به ظرفیت‌های زیاد همکاری میان اتاق بازرگانی و پارک علم و فناوری خراسان اشاره کرد و افزود: در این راستا علاوه بر کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال که به صورت تخصصی به این موضوع می‌پردازد، بدنه اتاق نیز پای کار بوده و آمادگی خود را برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام نموده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: طی جلسات برگزار شده با حضور خبرگان و مسئولان حوزه دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال مشکلات و مسائل این حوزه به خوبی احصاء شده و در جلسات آتی با هم افزایی با پارک علم و فناوری می توان به ارائه راهکار پرداخت.

پروازی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری سمینار آموزشی قانون جهش تولید دانش‌بنیان با همکاری اتاق ایران اشاره و تشریح کرد: با حضور 250 نفر از فعالان حوزه صنعت و دانش بنیان سمینار آموزشی ترویجی قانون جهش تولید دانش بنیان در اتاق خراسان رضوی برگزار شد.

«هدی پیروی»، عضو کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز به ارائه گزارشی از برگزاری این سمینار پرداخت و گفت: در این سمینار در خصوص جایگاه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در قانون جهش تولید دانش بنیان بحث و تبادل نظر شد. همچنین به این موضوع اشاره شد که واحدها صنعتی بدون داشتن محصول دانش‌بنیان و از طریق انعقاد قراردادهای تحقیق و توسعه خود با واحدهای دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها نیز می‌توانند از مزایای این قانون بهره‌مند شوند.

«سید مهدی مدنی»، رئیس انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی نیز در ادامه اظهار داشت: متاسفانه شرکت‌های دانش‌بنیان با فرهنگ و ساختار سازمانی اتاق‌های بازرگانی بیگانه هستند؛ لذا باید با افزایش ارتباطات میان پار‌ک‌های علم و فناوری و اتاق‌ بازرگانی، ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به این نهاد تشکلی تسهیل گردد.

«سید ایمان شریعتی»، معاون پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز در این نشست به ارائه گزارشی از ظرفیت‌های پارک علم و فناوری خراسان پرداخت و گفت: ظرفیت‌های بسیاری جهت همکاری پارک علم و فناوری و اتاق بازرگانی مشهد شناسایی شده که از آن جمله می‌توان به ظرفیت عظیم شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی جهت رفع مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، آموزش و مشاوره، صدور کارت بازرگانی، جذب سرمایه و… اشاره کرد.

در ادامه این نشست، سایر حاضران به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود در خصوص ارتباط پارک علم و فناوری، اتاق بازرگانی مشهد و کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان این اتاق پرداختند و در انتها از چند شرکت منتخب و مستقر در پارک علم و فناوری خرسان بازدید شد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=29338

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.