• امروز : شنبه - 7 مهر - 1403
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
کل 3792 امروز 0
7
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد؛

اتصال به زنجیره‌های ارزش جهانی، نیاز مبرم اقتصاد ایران

  • کد خبر : 29770
  • ۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۱
اتصال به زنجیره‌های ارزش جهانی، نیاز مبرم اقتصاد ایران
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: کسب درآمد ارزی و مشخص نمودن چگونگی دستیابی به این مهم، امری ضروری است که رئیس جمهور آینده ایران بایستی مدنظر قرار دهد؛ در این راستا، اتصال به زنجیره‌های ارزش جهانی، نیاز مبرم اقتصاد ایران است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی محمد شریعتی مقدم» در گفت‌وگو با خبرنگار ما تصریح کرد: نامزدهای تصدی‌گری ریاست دولت چهاردهم باید مشخص کنند که چه ظرفیت ارزآوری برای کشور قائل هستند و سیاست و راهبردشان در این زمینه چیست. بر این باورم، حداقل درآمد ارزی که ایران می‌تواند به دست آورد، 300 میلیارد دلار در سال است که بخش مهمی از آن از طریق صادرات غیرنفتی، تکمیل زنجیره‌های ارزش، سرمایه‌گذاری، اتصال به زنجیره‌های ارزش جهانی، توریسم، بهره‌گیری از در اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال جهانی عاید می‌شود.

وی اظهار کرد: راهکارهایی برای توسعه همه‌جانبه در کشور ما وجود دارد که از آن غافل شده‌ایم؛ بخشی از این مساله ناشی از آن است که ما راهبرد کلی و صحیح  نداشتیم و یا اگر داشتیم، بدان عمل نکردیم. شاهد این مدعا آن است که از فرصت‌ها و پتانسیل موجود در 7 برنامه توسعه کشور در جهت توسعه اقتصادی و رفاه مردم استفاده نشده است.

رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه دنیا با شتاب بسیار بالایی در حال تغییر و تحول است، تصریح کرد: کشورهایی همچون عربستان خود را با این تغییر و تحولات همراه کرده اند. نباید از یاد برد که  ایران نسبت به کشورهای منطقه ای مانند عربستان، اندونزی، ترکیه، مالزی و یا حتی کشورهای فرامنطقه ای مانند آلمان، ژاپن و… به لحاظ پتانسیل چیزی کم ندارد بلکه بعضا فرصت های متنوع تری نیز پیش رو دارد و اگر دولت جدید نسبت به استفاده از این فرصت‌ها همت گمارد، قطعا آثار و دستاوردهای این مهم را بر عرصه اقتصاد کشور شاهد خواهیم بود.

شریعتی مقدم یادآور شد: کشور ما دارای زیرساخت ها و پتانسیل‌های خوبی در عرصه اقتصاد است که از جمله آن‌ها می‌توان به بخش خصوصی واقعی اشاره کرد؛ به طور مثال، صنایع کوچک و متوسط بسیار پیشرویی در خراسان رضوی داریم که در سال های اخیر به رغم وجود محدودیت های مختلف مانند تحریم های ظالمانه، به الگویی برای سایر بنگاه‌ها تبدیل شده اند.

وی با بیان اینکه صنایع برای صادرات باید از قدرت رقابت برخوردار باشند، افزود: انتظار اصلی ما این است که صادرات غیرنفتی به عنوان محور توسعه و اولویت نخست ریاست جمهوری در نظر گرفته شود و اسباب آن فراهم شود. متاسفانه در صد سال گذشته اقتصاد نفتی و اقتصاد سیاست زده آسیب جدی به کشور وارد کرده است. در حالی که اگر ما اقتصاد غیرنفتی و پیشرفت کشور را اولویت قرار داده و سیاست ها و روابط داخلی و بین‌المللی را بر مبنای آن تنظیم کنیم، حتما موفق خواهیم شد.

شریعتی مقدم اظهار کرد: روابط بین‌الملل و مبادلات بانکی در عرصه بین‌المللی باید تقویت شود. امروز در دنیا خطوط اعتباری برای فعالین اقتصادی در حوزه بانکی به صورت نامحدودی وجود دارد؛ اما به دلیل تحریم ها این امکان از فعالان اقتصادی ایرانی سلب شده است؛ لذا باید با این مسائل به صورت هوشمندانه ای برخورد کرد. به عبارت دیگر از یکسو باید منافع ملی‌مان را احیا و حفظ کرده و از سوی دیگر روابط جدید و نوینی ایجاد گردد. گام نهادن در این مسیر وظیفه اصلی دولت است و باید مباحث جانبی برای تحقق آن در نظر گرفته شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=29770

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.