• امروز : شنبه - 9 تیر - 1403
  • برابر با : Saturday - 29 June - 2024
کل 3377 امروز 6
4
در نشست مشترک کمیسیون‌های «گردشگری»، «سرمایه‌گذاری» و «حمل‌ونقل» اتاق بازرگانی مشهد مطرح شد؛

بررسی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه طرح‌های فرودگاهی خراسان رضوی

  • کد خبر : 29798
  • ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
بررسی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه طرح‌های فرودگاهی خراسان رضوی
در نشست مشترک کمیسیون‌های «گردشگری و صنایع دستی»، «سرمایه‌گذاری و تامین مالی»، «حمل‌ونقل، تزانزیت و امور مرزی» اتاق بازرگانی خراسان رضوی، ظرفیت‌های موجود استان در حوزه سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌های فرودگاهی مطرح و بررسی گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی،«مژگان ثابت تیموری»، رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد در ابتدای این نشست، اظهار کرد: ایجاد شهرک فرودگاهی و استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فرودگاه‌های استان، نیازمند طرح توجیهی و ارزیابی شده است. در این راستا، باید میزان سرمایه‌گذاری اولیه در این طرح‌ها برآورد شده و به‌روز باشد.

وی در بخش دیگر سخنانش به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های مشهد در زمینه ایجاد شهرک فرودگاهی اشاره و عنوان کرد: باید از ظرفیت‌های موجود فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در راستای ایجاد شهرک فرودگاهی استفاده گردد تا از اتلاف سرمایه جلوگیری شود.

ثابت تیموری خاطرنشان کرد: فرودگاه‌های بین‌المللی جزو مناطق آزاد و بدون نیاز به ویزا (NO VISA) محسوب شده و فضای ممتاز سرمایه‌گذاری در آنها وجود دارد. شهرک فرودگاهی در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد باید بر اساس استانداردهای گردشگری به روز و بین المللی احداث شود تا زیرساخت‌های اقامتی، تفرجی و امکانات رفاهی در اختیار گردشگران قرار بگیرد و محدوده آن بایستی از معابر اصلی فرودگاه کمی فاصله داشته باشد تا تداخلی بین تردد عادی مسافران با این مجموعه رخ ندهد که در این صورت جذابیت بسیار زیادی برای منطقه ایجاد نموده و باعث ماندگاری بیشتر گردشگران فاقد ویزا در این منطقه می شود. ضمن اینکه برخی مسافران و گردشگران که اقامت چندساعته یا منع خروج از فرودگاه و ورود به شهر را دارند، می‌توانند از خدمات این شهرک استفاده کنند.

وی تاکید کرد: ضروری است مطالعات انجام شده توسط مشاور پیش از تصویب، در صحن علنی کمیسیون گردشگری ارائه شود و اطلاعات آن در اختیار بخش خصوصی و کارشناسان قرار گیرد تا پس از دریافت نظرات کارشناسی و مکمل و رفع ایرادات تصویب گردد. پس از تهیه طرح جامع این شهرک فرودگاهی، جلسه مشترکی با جامعه هتلداران مشهد، کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی و کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد برگزار و بسته پیشنهادی طرح گردد.

ضرورت اختصاص کانترهای فرودگاهی به آژانس‌های مسافرتی معتبر استان برای ارائه خدمات به مسافران

سپس در ادامه این نشست، «ناصر غفران»، نایب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق خراسان رضوی اظهار داشت: روزانه و سالانه مسافران و گردشگران زیادی به مشهد سفر می‌کنند که وجود آژانس‌های مسافرتی معتبر در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد برای ارائه خدمات به آنان، ضرورت دارد. آژانس‌های مسافرتی و هواپیمایی معتبر با ارائه خدمات و گشت‌های متعدد، اقامت و شرایط مناسبی برای مهمان مهیا می‌کنند که ضرورت دارد کانترهایی در فرودگاه و ترمینال برای آنان درنظر گرفته شود. همچنین در شهرک فرودگاهی و طرح‌های جامع فرودگاه مشهد، کانتر و بخش‌هایی به آژانس‌های مسافرتی و هواپیمایی معتبر مشهد اختصاص پیدا کند. این امر سبب جذب سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات بلند مدت می‌شود.

آمادگی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان برای سرمایه‌گذاری در شهرک فرودگاهی مشهد

«احمد زمانیان»، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی مشهد نیز بیان کرد: شرکت‌های‌ حمل‌ونقل بین‌المللی استان آمادگی دارند در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه ترمینال بار هوایی و خدمات خودرویی شهرک فرودگاهی مشهد ورود پیدا کنند؛ اما ضرورت دارد که آمار و اطلاعات موجود در زمینه انتقال بار هوایی و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه، در کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی مشهد طرح و بررسی گردد تا شرکت‌های موفق و توانمند حمل‌ونقل‌بین‌المللی استان در این طرح سرمایه‌گذاری کنند.

میزان سرمایه‌گذاری و مشارکت در ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری فرودگاه‌های استان باید مشخص شود

در ادامه، «احسان شجاعی»، نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های قراردادهای سرمایه‌گذاری اداره کل فرودگاه‌های استان، مدت اعتبار 10 ساله است؛ اما در این حوزه چه تضمینی به سرمایه‌گذار برای امنیت در طول مدت قرارداد، ارائه می‌شود؟

وی در بخش دیگر سخنانش به تدوین بسته پیشنهادی کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد اشاره و تاکید کرد: ضرورت دارد که محل جانمایی شهرک فرودگاهی مشهد به درستی مشخص و طرح توجیهی آن تدوین گردد تا در بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد فرصت‌های سرمایه‌گذاری این طرح گنجانده شود.

شجاعی با تاکید بر ضرورت تغییر در طراحی طرح شهرک فرودگاهی هاشمی‌نژاد مشهد، عنوان کرد: در طرح توجیهی شهرک فرودگاهی مشهد باید میزان سرمایه‌گذاری و نرخ مشارکت مشخص گردد.

تاکید بر ضرورت وجود انبارهای گمرکی در فرودگاه‌ بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد

در ادامه این جلسه، «مرتضی قندچی»، نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: مسافت فرودگاه تا هتل‌های مطلوب و دارای امکانات از موضوعات مهم در حوزه گردشگری است.

وی بخش دیگر سخنانش را به ضرورت وجود انبارهای گمرکی در فرودگاه‌های بین‌المللی اختصاص داد و بیان کرد: انبارهای عمومی و خدمات گمرکی فرودگاه مشهد، از پذیرش و حمل بار امتناع می‌کنند. صاحبان خرده بار که تمایل به ورود کالا به صورت مستقیم به خراسان رضوی دارند، به دلیل عدم پذیرش از سوی فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، مجبور به ارسال بار به فرودگاه امام خمینی‌ تهران می‌شوند. بار پس از ارسال به تهران، سپس به خراسان رضوی ارسال می‌شود که هزینه ارسال کالاهای وارداتی افزایش پیدا می‌کند.

قندچی افزود: گمرک مشهد، خدمات و امکانات گمرک فرودگاه امام‌خمینی را ندارد. بر این اساس، ضروری است شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی، نسبت به تضمین سرمایه‌گذاری در طرح‌ شهرک فرودگاهی تعهد دهد. انبار فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد متعلق به گمرک است و اجازه ورود شرکت‌های خصوصی برای ارائه خدمات داده نمی‌شود. درصورتی که در این طرح، شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری کنند، حاشیه سود خوبی برای سرمایه‌گذاران خواهد داشت.

امکانات رفاهی پایانه‌های مرزی و ترمینال مناسب نیست

«ابراهیم عطایی»، نایب رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی مشهد نیز در ادامه این نشست بیان کرد: شرکت‌های حمل‌ونقل کشورهای مجاور تمایل به عبور از مسیر ایران دارند؛ اما متاسفانه شرایط و امکانات رفاهی پایانه‌های مرزی و ترمینال‌ها مناسب نیست. باید تمهیدات و امکاناتی برای مسیرهای زمینی و هوایی استان فراهم شود تا تجار، مسافران و گردشگران برای سفر و گذر به مسیرهای دیگر از خراسان رضوی عبور کنند.

در بخش دیگر این نشست، «امید خدادادی»، دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد نیز تاکید کرد: باید نشست و جلسات دیگری در حوزه فرصت‌های سرمایه‌گذاری طرح شهرک فرودگاهی فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در اتاق بازرگانی استان و فرودگاه با حضور متولیان این حوزه برگزار گردد تا منجر به عقد تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان اتاق بازرگانی مشهد، اداره کل فرودگاه‌های استان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گردد.

امنیت سرمایه‌گذاری در طرح‌های فرودگاهی تضمین می‌شود

در ادامه، «مصطفی گلمکانی»، معاون اقتصادی و بازرگانی اداره کل فرودگاه‌های استان به ایراد سخن پرداخت. وی عنوان کرد: هر فعالیت اقتصادی سود ده، نتیجه تعامل و مشارکت سرمایه‌گذار‌ با صاحبان کسب‌وکار دارای ایده و تخصص است. با توجه به سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ارائه فرصت‌ها و روش‌های سرمایه‌گذاری با محوریت مشارکت مردمی، اداره کل فرودگاه‌های استان، براساس نیازمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود اقدام به معرفی طرح‌های مطالعاتی کرده تا با جلب مشارکت سرمایه‌گذاران، گامی مؤثر در جهش تولید با مشارکت مردم، برداشته باشد.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی دارای فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه شهدای سبزوار و فرودگاه شهدای گناباد است، افزود: فرودگاه‌ها از قوانین خاصی برخوردار هستند که سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از آن طرح‌های خود را به سرانجام برسانند. حفظ امنیت سرمایه‌گذاری در فرودگاه یکی از ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه است. امکان عقد قراردادهای 25 ساله نیز در این حوزه وجود دارد؛ چرا که بازار تقاضا در شهرک‌های فرودگاهی تضمین شده است. امکان مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی نیز در این طرح وجود دارد.

معاون اقتصادی و بازرگانی اداره کل فرودگاه‌های استان با اشاره به طرح شهرک فرودگاهی مشهد، تاکید کرد: طرح شهرک فرودگاهی هاشمی‌نژاد مشهد سه سال پیش از سوی استاندار خراسان رضوی اعلام شد و مطالعات آن آغاز گردید. در این راستا، جهت باد، محل جانمایی شهرک فرودگاهی، جانمایی باند اختصاصی، محل اقامت و… مورد بررسی قرار گرفته است.

شرایط بخش تشریفات CIP فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد مناسب نیست

«محمود مادرشاهیان»، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران مشهد نیز در ادامه این جلسه، با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در طرح‌های فرودگاهی نیازمند تعامل بخش خصوصی و دولتی است، عنوان کرد: اداره کل فرودگاه‌های استان باید طرحی توجیهی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری تهیه نماید و پس از تعامل با بخش خصوصی در خصوص طرح، نسبت به جذب سرمایه‌گذار اقدام کند.

وی بخش دیگر سخنانش را به خدمات لانژ و CIP فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد اختصاص داد و تاکید کرد: متاسفانه شرایط خدمات بخش CIP فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد مناسب نیست و مسافران و گردشگران نسبت به آن معترض هستند. خدمات ارائه شده در این بخش در شأن خراسان رضوی و مشهد نیست و باید برنامه‌ریزی جامعی در این زمینه صورت پذیرد. میزبانی، پذیرایی، کیفیت غذا و خوراکی‌ها، چیدمان مبل‌ها، فضاآرایی و… در خدمات CIP مهم است.

مادرشاهیان تاکید کرد: جامعه هتلداران مشهد آمادگی لازم برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های سرمایه‌گذاری فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد را داشته و نسبت به ساخت و احداث هتل فرودگاهی در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد استقبال می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: خراسان رضوی باید محل ورود مسافران و گردشگران کشورهای همسایه باشد؛ این امر نیازمند بسترسازی از سوی نهادهای دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است تا سرمایه‌گذاران بخش گردشگری در این زمینه فعالیت نمایند.

اهمیت ارائه خدمات مناسب گردشگری به مسافران خارجی در مشهد

سپس «سیدجواد موسوی»، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با تاکید بر اهمیت ضمانت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، عنوان کرد: باید محورهای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری مشخص گردد و ضمانت و تعهد لازم به سرمایه‌گذار داده شود.

وی با اشاره به حجم پروازهای ورودی و خروجی در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، تاکید کرد: باتوجه به حجم پروازهای ورودی و خروجی در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، باید خدمات و تسهیلات مطلوبی در این فرودگاه فراهم شود. درصورتی که سرمایه‌گذاری در حوزه ارائه خدمات به مسافران صورت گیرد، در بخش گردشگری سودآوری حاصل خواهد شد که لازمه آن ارتباطات بیشتر و بهتر با بخش خصوصی است تا زمینه ورود سرمایه‌گذار در حوزه ارائه خدمات گردشگری به مسافران خارجی و داخلی فراهم شود.

موسوی بخش دیگر سخنانش را به تدوین طرح سوغات و صنایع دستی استان اختصاص داد و بیان کرد: در بازارهای مشهد، سوغات از وضعیت خوبی برخوردار نیست. در حوزه سوغات باید بر روی صنایع دستی تکیه شود. مشهد دارای صنعتگران متعددی است که می‌توانند به حوزه صنایع دستی ورود پیدا کنند.

موسوی خاطرنشان کرد: وجود ماشین تشریفات، هتل مناسب، حمل‌ونقل مناسب، خدمات و… در جذب گردشگری خارجی حائز اهمیت است. بر همین اساس، ضرورت دارد که سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری برای ورود ماشین‌های خارجی ورود پیدا کند. باتوجه به ظرفیت مشهد و رشد سه ساله ورود مسافر و گردشگر به استان، فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد نیازمند هتل فرودگاهی است.

مسافران خارجی تمایل زیادی به استفاده از خدمات CIPدارند

در ادامه، «محسن عیدی‌زاده کاظمی»، مشاور مدیرکل حوزه بازرگانی و سرمایه‌گذاری اداره کل فرودگاه‌های استان اظهار کرد: مشهد دارای بزرگ‌ترین فرودگاه شرق کشور بوده و طرح توسعه‌ای اجرا شده در فرودگاه بین‌‌المللی امام‌خمینی‌، برای اجرا در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد درنظر گرفته شده است. اجرای طرح توسعه‌ای فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی تهران چندین سال به طول انجامید که دستیابی به اهداف این طرح نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب است.

وی با اشاره به اینکه طرح شهرک فرودگاهی هاشمی‌نژاد مشهد تلفیقی از شهرک فرودگاهی با بخش CIP فرودگاه است، عنوان کرد: بسیاری از مسافران خارجی ورودی و خروجی در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد، تقاضای خدمات در بخش CIP را دارند؛ تنها از یک هواپیمای خارجی، 70درصد مسافران تقاضای خدمات CIPکردند. محل جانمایی این شهرک فرودگاهی مناسب بوده و درصورت فراهم‌سازی بستر، امکان ارتباط مسافران با خدمات این شهرک برقرار می‌شود.

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد

«احمد وزیرنژاد»، رئیس اداره بازرگانی اداره کل فرودگاه‌های استان با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اداره کل فرودگاه‌های استان گفت: هتل فرودگاهی، ترمینال بار هوایی، جایگاه تشریفات اختصاصیCIP، آشیانه نگهداری تعمیر و اورهال، کترینگ فرودگاهی و خدمات خودرویی از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد است. همچنین، احداث ترمینال بار هوایی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فرودگاه شهدای گناباد است.

وی در بخش دیگر سخنانش به زیرساخت‌های موجود در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد پرداخت و اظهار کرد: فعالیت شرکت‌های حمل بار هوایی، فعالیت انبار صادرات و واردات حوزه تجاری گمرک، مرز خارجی فعال، مراکز آشیانه تعمیر و نگهداری هواپیما، مرکز تهیه و توزیع کترینگ هوایی، وجود سه ترمینال مجزا، فعالیت شعبه بانک ملی، مجموعه فرهنگی، ورزشی و اقامتی، فعالیت شبانه‌روزی نیروهای انتظامی، گمرک، گذرنامه، بهداشت، هواشناسی و…، فاصله کمتر از 8 کیلومتر با شهر مشهد، جایگاه تشریفات اختصاصی CIP، جایگاه پاویون VIP و… از جمله زیرساخت‌های موجود در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد است.

وزیرنژاد در خصوص هتل فرودگاهی و اهمیت برخورداری از این امکان، عنوان کرد: هتل فرودگاهی، هتلی در نزدیکی فرودگاه است که مسافران و خدمه پرواز می‌توانند از آن استفاده کنند. این‌گونه هتل‌ها الزام اتصال به فرودگاه نداشته و سرویس حمل‌ونقل رایگان به فرودگاه را دارد. در هتل فرودگاهی، ارائه خدمات در سطح بسیار بالایی قرار داشته و برای جذب بیشتر مسافران، تسهیلات ویژه‌ای در اختیار مهمانان قرار می‌دهد. از دیگر مزایای هتل‌های فرودگاهی می‌توان به موقعیت مکانی مناسب و دسترسی سریع به فرودگاه، بهترین گزینه برای استراحت در توقف‌ها و تأخیرات پروازی، استفاده کاربردی از اماکن و محل‌های فرودگاهی به منظور تکمیل زنجیره ارائه خدمات فرودگاهی، امکان بهره‌مندی و افزایش درآمدهای غیر هوانوردی، ایجاد زیرساخت‌های مناسب به منظور برقراری پروازهای کانکشن، توسعه صنعت گردشگری با محوریت توریسم مذهبی، اشتغال‌زایی با جذب نیروی انسانی متخصص و رشد اقتصادی منطقه، اشاره کرد.

وی بخش دیگر سخنانش را به ضرورت احداث ترمینال بار هوایی در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و اقتضائات آن اختصاص داد و تاکید کرد: افزایش قابل توجه درآمدهای غیر هوانوردی، فعال‌شدن ظرفیت‌های منظم پذیرش بار، توسعه زیرساخت‌های صادرات و واردات استان، اصلاح وضعیت موجود و افزایش ظرفیت پذیرش بار، رفع انحصارخدمات بار هوایی توسط برخی از شرکت‌های هواپیمایی، ممانعت از خروج بار استان توسط سایر پایانه‌های هوایی از جمله ضرورت‌های احداث ترمینال بار هوایی در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد است.

وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به اینکه جایگاه تشریفات اختصاصیCIP یکی از مهم‌ترین خدمات فرودگاه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود، بیان کرد: باتوجه به شرایط فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد، ضرورت دارد که جایگاه تشریفات اختصاصی احیا و بازسازی گردد.

رئیس اداره بازرگانی اداره کل فرودگاه‌های استان با اشاره به مشوق‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه‌های استان، خاطرنشان کرد: تسهیل و تسریع در روند بررسی طرح‌های سرمایه‌گذاری فرودگاهی، عدم نیاز به اخذ مجوز احداث از سایر سازمان‌ها، امکان بهره‌مندی از تسهیلات و ظرفیت‌های تعریف شده در قوانین بودجه سنواتی، امکان استفاده بخش خصوصی از ظرفیت‌های قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع مالی و پولی کشور، حفظ امنیت محیطی فعالیت سرمایه‌گذاری در محل فرودگاه‌ها با توجه به مناطق حفاظت شده فرودگاهی، امکان تضمین بازار تقاضا برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری خاص، ارائه مشاوره سرمایه‌گذاری، امکان مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی و… از مشوق‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه‌های استان است.

«حمیدرضا محمدیان»، معاون مدیرکل هواپیمایی آسمان نیز در این نشست اظهار کرد: مسافر ترانزیت از اهمیت‌ویژه‌ای در گردشگری برخوردار است وبا توجه به اینکه مسافران متعددی از طریق مرزهای اطراف به استان وارد می‌شوند، وجود بازارچه صنایع دستی در فرودگاه و ترمینال از ضرورت‌های مورد نیاز در حوزه گردشگری استان است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=29798

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.