• امروز : شنبه - 14 مهر - 1403
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
کل 3827 امروز 0
7
در نشست فوق‌العاده کمیسیون مالیات اتاق مشهد با مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور انجام شد

تبیین برخی چالش‌ها در بهره‌گیری از ظرفیت قانون سامانه مودیان

  • کد خبر : 30369
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۶
تبیین برخی چالش‌ها در بهره‌گیری از ظرفیت قانون سامانه مودیان
در نشست فوق‌العاده اعضای کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی خراسان رضوی با «محمد برزگری»، رئیس شورای عالی مالیاتی کشور و «مهدی موحدی بکنظر»، رئیس مرکز تنظیم مقررات، نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان سازمان امور مالیاتی، مشکلات فعالان اقتصادی در موضوع سامانه مودیان، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «سید مصطفی شامل»، نایب رئیس این کمیسیون در این نشست که در محل اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه استان خراسان رضوی در دو سال گذشته با همکاری مشترک اتاق بازرگانی و اداره کل امور مالیاتی توانسته است در حوزه آموزش مباحث مالیاتی و قانون سامانه مودیان به فعالان اقتصادی عملکرد درخشانی داشته باشد.

وی با اشاره به احصاء مشکلات قانون سامانه مودیان توسط این کمیسیون، ادامه داد: اگر مشکلات موجود در این قانون رفع گردد و سامانه به صورت کامل راه‌اندازی شود، می‌توان به تحقق هدف آن که تغییر مسیر از «ممیز محوری» به سمت «داده ‌محوری» است، دست یافت. این موضوع هم به نفع سازمان امور مالیاتی و هم به نفع مودی خواهد بود.

کسب‌وکارهای بسیاری با مشکلات سامانه مودیان دست به گریبان هستند

«مهران مرشد»، عضو کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه کسب‌وکارهای بسیاری با مشکلات سامانه مودیان دست به گریبان بوده و سردرگم هستند، گفت: تفاوت نرخ صادرات با کوتاژ گمرکی موضوعی است که بسیاری از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان با آن  مواجه هستند. در حال حاضر هم تفاوت نرخ و هم تفاوت در ارزش کالای صادر شده وجود دارد و از سویی، بر اساس دستورالعمل سازمان امور مالیاتی عدم رعایت تناظر یک به یک در این حوزه، منجر به عدم معافیت مالیاتی خواهد شد.

مرشد اظهار داشت: برای رفع مشکلات آتی صادرکنندگان پیشنهاد می‌شود که در صورت‌حساب‌های صادراتیدو فیلد اظهار مودی برای نرخ ارز و مبلغ صادرات اضافه گردد تا در زمان رسیدگی بتوان به آن استناد نمود.

وی ادامه داد: در دستورالعمل سازمان امور مالیاتی بیان شده که این تفاوت‌ها باید در سیستم ذکر شود. با این حال سندی برای اظهار تفاوت در نرخ صادراتی وجود ندارد که در سیستم بارگذاری شود؛ چراکه دلار در قالب نرخ توافقی خرید و فروش می‌شود و سندی برای آن وجود ندارد.

مرشد تصریح کرد: پیش از این، ملاک عمل سازمان، نحوه ثبت قیمت در دفاتر بود. با این حال اینکه ما دفاتر را چگونه ثبت کنیم ابهام بسیار بزرگی است که نیاز به صدور اطلاعیه مدون از سمت سازمان امور مالیاتی دارد. اگر در اظهارنامه صادراتی دو فیلد در خصوص قیمت و نرخ و میزان ارز اضافه شود، مشکلات در حسابرسی و رسیدگی مالیاتی کاهش پیدا خواهد کرد.

وی همچنین در خصوص مشکلات شرکت‌های خدمات مسافرتی در حوزه مالیات، گفت: لازم است تا حل مشکلات موجود در این زمینه، شرکت‌های هواپیمایی را از استفاده از سامانه مودیان معاف کنیم. همچنین برای حل این مشکل، لازم است بحث حق‌العمل‌کاری به سایر فعالیت‌های تجاری در سامانه مودیان بسط داده شود.

مشکلات ادامه دار سامانه مودیان برای شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی

«مهدی حشمتی»، کارشناس مالیاتی انجمن دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی نیز در ادامه با بیان اینکه آژانس‌های هواپیمایی از بدو شروع فعالیت سامانه مودیان جزو اولین‌ شرکت‌هایی بودند که به این سامانه متصل شدند، گفت: با این حال نبود فاکتور مناسب آژانس‌های هواپیمایی، مشکلات متعددی را برای آنان در استفاده از این سامانه ایجاد کرده که تاکنون بی‌پاسخ مانده است.

وی ادامه داد: شرکت‌های خدمات مسافرتی در فروش بلیت‌های داخلی و خارجی صرفا کارمزد دریافت می‌کنند و لذا فاکتوری ارائه نمی‌دهند. از طرفی، با شرکت‌های هواپیمایی خارجی که در سامانه مودیان حضور ندارند، چه باید کنیم؟

سامانه مودیان نیازمند اعمال برخی اصلاحات است

«محمد برزگری»، رئیس شورای عالی مالیاتی سازمان امور مالیاتی نیز در این نشست با بیان اینکه سامانه مودیان ممکن است نیازمند اصلاحاتی باشد، اظهار کرد: در این زمینه از یک سو مشکلاتی در ساختار سامانه وجود دارد و از سوی دیگر ایراداتی در برخی ساختارهای دیگر وجود دارد که باید حل شود.

وی اضافه کرد: سامانه مودیان از لحاظ تعداد مودیان مشمول، تقریبا (حدود 90درصد) کامل است  اما در بخش برخی فعالیت‌ها مثل صادرات و واردات و آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی، نیاز به اطلاعات و تکامل بیشتری دارد.

برزگری ادامه داد: این سامانه یک هدف غایی دارد که رسیدن به آن، در یک بازه زمانی کوتاه امکان‌پذیر نیست و امیدواریم طی چند سال آینده به این هدف نایل شود. برای نمونه، عدم حسابرسی و رسیدگی که در قانون به آن اشاره شده هنگامی قابل انجام است که سامانه به طور کامل به اهداف خود برسد. با این همه، باید شرایطی به وجود آید که هر کسی که وارد این سامانه می‌شود و استفاده بیشتری از آن دارد، نسبت به سایر افرادی که به این موضوع عمل نمی‌کنند، از مزایای بیشتری برخوردار باشد و هرکسی که به صورت کامل از سامانه استفاده کند از تمامی مزایای آن بهره‌مند شود.

وی خاطرنشان کرد: با این حال در شرایط کنونی که اهداف سامانه به صورت کامل اجرایی نشده شرایط به گونه‌ای است که مالیات مودی که در سامانه ثبت نشده، همچون گذشته از طریق ممیز مالیاتی بررسی می‌شود و در خصوص مودیانی که به صورت کامل از سامانه استفاده می‌کنند، مامور مالیاتی ورود نمی‌کند. این شرایط بینابینی وجود دارد و تا زمان اجرای کامل سامانه ناگزیر به انجام آن هستیم.

رئیس شورای عالی مالیاتی بیان کرد: در حال حاضر اگر صورتحساب صادراتی نظیر به نظیر با کوتاژ منطبق بود، موضوع به صورت سیستمی لحاظ می‌شود و در غیر این صورت، اعلام می‌گردد که صادرات به صورت سیستمی پذیرش نشده است و این مورد می‌تواند خارج از سامانه و مانند گذشته بررسی شود؛ لذا سامانه مودیان هیچ‌گونه معافیت صادراتی را لغو نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در هر دوره باید نسبت به دوره قبل بهتر عمل کنیم، بیان کرد: با مصوبه‌ای که در فصل بهار امسال اخذ نمودیم، صورتحساب‌های مالیاتی تا 21 تیر ماه دریافت و تا 21 مرداد ماه اعمال می‌شود. مراحلی وجود دارد که باید گام به گام پیش رفت تا به نقطه مطلوب رسید.

برزگری در خصوص مشکلات شرکت‌های خدمات مسافرت هوایی گفت: در خصوص دفاتر خدمات مسافرت هوایی و ثبت در سامانه مودیان، مشکل این است که فروش بلیت مربوط به دفاتر نیست و مربوط به شرکت‌های هواپیمایی است. این مشکل باید از طریق همکاری شرکت‌های هواپیمایی با سازمان امور مالیاتی حل و فصل شود که در حال حاضر در حال مذاکره با آن‌ها برای حل این موضوع هستیم.

وی ادامه داد: در این شرایط اگر حتی فاکتور مخصوصی برای شرکت‌های خدمات مسافرتی ایجاد کنیم، مشکل حل نخواهد شد؛ چراکه شرکت هواپیمایی مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را دریافت کرده و شرکت حقوقی نیز این مالیات بر ارزش افزوده را درخواست می‌کند و این ارتباطی با شرکت خدمات مسافرتی ندارد.

رئیس پیشین مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی کشور افزود: مودیانی که فقط صادرات دارند، در اجرای ماده 4 قانون پایانه های فروشگاهی و سمانه مودیان، مورد رسیدگی ماموران مالیاتی قرار نخواهند گرفت.

در پایان این نشست، محمد قبول، عضو کمیسیون مالیات اتاق مشهد خواستار تسریع در تهیه و ابلاغ دستورالعمل رسیدگی و انتخاب پرونده شد و برزگری در پاسخ اعلام کرد که دستورالعمل مذکور، به زودی تهیه و ابلاغ خواهد شد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=30369

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.