• امروز : شنبه - 14 مهر - 1403
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
کل 3828 امروز 1
8
در دیدار رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی و مدیرعامل انجمن بهره‌وری استان مطرح شد؛

بهره‌گیری مطلوب از ظرفیت‌های اقتصادی موجود، در گرو ارتقای بهره‌وری

  • کد خبر : 30395
  • ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۶
بهره‌گیری مطلوب از ظرفیت‌های اقتصادی موجود، در گرو ارتقای بهره‌وری
در دیدار رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اعضای هیات مدیره انجمن بهره‌وری استان، بر ضرورت ارتقای بهره‌وری در متن فعالیت‌های اقتصادی و تدوین شاخص‌های این حوزه در راستای استفاده مطلوب از ظرفیت‌های موجود، تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی‌زاده»، رئیس اتاق خراسان رضوی در این نشست، اظهار داشت: ارتقای بهره‌وری در راستای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی و بهره‌گیری هر چه بیشتر و بهتر از ظرفیت‌های اقتصادی موجود، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در کشور ما بایستی مورد توجه جدی قرار بگیرد. در این راستا، نخستین گام، تدوین شاخص‌های بهره‌وری در موضوعات مختلف اقتصادی و اقدام موثر در راستای ارتقای این شاخص‌هاست.

وی تحقق جهش تولید در استان را در گرو استفاده صحیح و مناسب از ظرفیت‌ها و امکانات موجود و تدوین راهبرد مدیریتی مطلوب در این عرصه دانست و متذکر شد: در جریان تولید و صادرات باید بهبود وضعیت شاخص‌های بهره‌وری نیز دنبال شود که البته پیش‌زمینه آن نیز تدوین شاخص‌های بهره‌وری در هر حوزه و راهکار عملیاتی در جهت دستیابی به آن است.

توکلی‌زاده در بخش دیگر سخنانش با انتقاد از خلاصه شدن توجه به موضوع بهره‌وری در حد حرف و شعار و عدم اقدام عملی ویژه در این عرصه، اظهار داشت: متاسفانه در کشور ما، از عنوان بهره‌وری تنها در حد شعار استفاده شده و سرمایه‌گذاری لازم در این حوزه صورت نمی‌گیرد و روش تحقق گام‌به گام آن نیز تدوین و تبیین نشده و این در حالی است که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قابل توجهی در زمینه افزایش بهره‌وری در کشور وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی خراسان رضوی، بارها موضوع ارتقای بهره‌وری در بخش‌های اقتصادی را دنبال و مطالبه نموده، خاطر نشان کرد: ورود جدی کمیسیون‌های تخصصی پارلمان بخش خصوصی استان به این موضوع، گامی در این راستا تلقی می‌شود و این مهم را در تعامل با تشکل‌های تخصصی این حوزه نیز دنبال خواهیم کرد.

ضرورت تدوین استانداردهای بهره‌وری تولید کالا بر اساس استانداردهای بازارهای هدف صادراتی

سپس «سید احمد توکلی ‌افشار»، مدیرعامل انجمن بهره‌وری خراسان نیز در این دیدار، عنوان کرد: در برنامه هفتم توسعه، یکی از محل‌های تامین رشد 8 درصدی اقتصادی، افزایش 35 درصدی بهره‌وری است. این امر سبب ایجاد انگیزه برای شکل‌گیری انجمن بهره‌وری خراسان شد. از ابتدای سال 1402 فعالیت انجمن بهره‌وری خراسان آغاز گردید و برقراری ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با تشکل‌های استان از گام‌های ابتدایی این انجمن است.

وی ضمن اعلام آمادگی برای همکاری مشترک با اتاق بازرگانی مشهد در تدوین شاخص‌های بهره‌وری، بیان کرد: انجمن بهره‌وری ایران در نشستی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، برنامه مشترک بهره‌وری را برای 5 سال آتی تدوین کرده که این برنامه بر اساس ظرفیت و شرایط استان تهران تهیه شده است.

توکلی‌ افشار افزود: انجمن بهره‌وری خراسان نیز بر همین اساس، گفت‌وگوهای مشترکی را با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان داشته است؛ در حوزه بهره‌وری ضرورت دارد که اقدامات به صورت عملیاتی و فنی انجام شود.

در ادامه این جلسه، «حسین طاهری»، عضو هیئت مدیره انجمن بهره‌وری خراسان نیز تاکید کرد‌: در برنامه هفتم توسعه، تاکید زیادی بر بهره‌وری در تولید شده است؛ در این زمینه، تولید کیفی اثربخش و موثر، بیش از تولید کمّی حائز اهمیت است و با عدم استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در تولید کالا و محصولات، بهره‌وری کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: درصورتی که معیار و استانداردهای بهره‌وری در تولید، براساس استانداردهای بازارهای هدف صادراتی تدوین گردد، تجارت توسعه پیدا می‌کند. ‌متاسفانه بسیاری از محصولات و کالاهای تولیدی بدون درنظرگرفتن استانداردهای جهانی و بازار هدف تولید می‌شوند که سبب اتلاف منابع می‌گردند.

طاهری، شاخص اصلی کشورهای توسعه‌یافته را افزایش بهره‌وری در تمامی حوزه‌ها دانست و تاکید کرد: برای گسترش تجارت، افزایش تولید و استفاده صحیح از منابع و ظرفیت‌‎های موجود، شاخص‌ و استانداردهای بهره‌وری باید به درستی تدوین شود و بر اساس آن اقدامات عملیاتی صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=30395

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.