• امروز : شنبه - 17 شهریور - 1403
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
کل 3705 امروز 0
6
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد:

لزوم تفویض اختیار به مدیران استانی در مدیریت مصرف برق

  • کد خبر : 30878
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۹:۱۸
لزوم تفویض اختیار به مدیران استانی در مدیریت مصرف برق
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: هم اکنون بار رفع ناترازی برق بر بخش تولید تحمیل شده و بیشترین آسیب و خسارت بر این حوزه وارد می‌گردد؛ ضروری است تفویض اختیار به مدیران استانی در مدیریت مصرف برق صورت پذیرد تا اقدامات در این عرصه، با اولویت‌بندی‌های لازم انجام شود.

«نسرین یوسفی عارفی» در گفت‌وگو با خراسان درباره ناترازی برق گفت: ناترازی برق در سال گذشته حدود 15 هزار مگاوات بود و امسال حدود 20 هزار مگاوات است. بخش کشاورزی دو سال گذشته 5 روز در هفته، در ساعات 11 الی 16 دچار قطعی بود و امسال این قطعی به 7 روز افزایش یافته است. میزان قطع برق صنایع هم در سال جاری، به یک روز و 12 ساعت در هفته رسیده است. نکته اینکه تمام این فشار به بخش مولد و تولیدی وارد می‌شود و جای تعجب است که تصمیم‌گیران هیچ فکری راجع به دیگر حوزه‌ها و مدیریت مصرف آن‌ها ندارند. این در حالی است که رشد مصرف در بخش صنعت تنها 8 درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از واحدها حاضرند با شرایط عادلانه، به تولید برق خود بپردازند؛ اما موانع موجود اجازه این کار را نمی‌دهد، بیان کرد: مطابق مصوبات موجود، اگر واحدی در بخش صنعت 35 درصد برق مصرفی خود را تولید کند، برق آن‌ واحد قطع نخواهد شد؛ اما این موضوع به طور مستقیم برای آن واحد اعمال نمی‌گردد و روی فیدر محاسبه می‌شود؛ بدان معنا که برای مثال 200 واحد تولیدی که برق‌شان بر روی آن فیدر است، باید اقدام به تهاتر 35 درصدی کنند که این امر تقریبا اجراشدنی نیست. این درحالی است که پیشنهاد ما در کمیسیون انرژی اتاق مشهد این بود که یا مانند بخش کشاورزی تولید 80 درصدی دیماند، معاف از قطعی برق باشد یا 35 درصد برق تولیدی، با توجه به کنتورهای هوشمند واحد به واحد محاسبه گردد.

یوسفی عارفی با اشاره به اینکه مصوبه برای بخش کشاورزی مطلوب بود اما در زمان نامناسبی ابلاغ شد، بیان کرد: در اردیبهشت ماه که این مصوبه ابلاغ شد، کشاورزان مشغول کارهای جاری خود بودند و پول کافی نداشتند و حتی زمانی نبود که بتوانند این مصوبه را اجرا کنند و از خاموشی‌ها رهایی یابند؛ لذا معتقدم باید توافق برد- برد با بخش خصوصی اتفاق بیفتد تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم؛ زیرا راهکار تهیه برق از بورس با توجه به 2 برابر شدن قیمت برق نسبت به سال گذشته، موثر نیست و خرید برق با قیمت کنونی برای صنایع فاقد توجیه اقتصادی است.

وی با بیان این که بخشی از تصمیمات دولتی در حوزه مدیریت مصرف برق بایستی به استان‌ها تفویض شود، اظهار کرد: باید بخشی از تصمیمات به مدیران استانی محول شود تا آن‌ها با اولویت بندی صنایع مختلف بتوانند مدیریت مناسب‌تری انجام دهند. شاید در این صورت بتوانند به گونه ای تصمیم بگیرند که تمام بار قطع انرژی بر دوش صنایع نباشد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: نمی‌شود هر روز بر صنایع فشار آورد و انتظار داشت آن‌ها همیشه در صحنه باشند. هم اکنون قیمت برق در بورس به اندازه قیمت جهانی آن یعنی 11 سنت است؛ با این تفاسیر، واحد تولیدی باید با قیمت جهانی برق را خریداری کند؛ اما در نهایت گرفتار قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت در فروش محصولات خود می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی در حال حاضر اطمینان ندارد که در صورت همکاری و تولید برق، دچار خاموشی نشود. هم اکنون برای صنایع با مصرف بیش از 2 مگاوات مصوبه آمده است که 55 درصد ظرفیت خود را کاهش دهند و بسیاری از آنها صنایعی هستند که نمی‌توانند چرخه تولید را قطع کنند؛ زیرا دچار هزینه‌های جدی می‌شوند. تا زمانی که این نگرش مرتفع نگردد و رفع تمام ناترازی بر دوش صنعت وارد نشود، مشکلات این حوزه حل نخواهد گردید.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=30878

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.