• امروز : شنبه - 17 شهریور - 1403
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
کل 3705 امروز 0
6
در نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت سیمان کشور در اتاق بازرگانی مشهد مطرح شد؛

صنایع سیمان زیر بار ناترازی انرژی

  • کد خبر : 31236
  • ۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱
صنایع سیمان زیر بار ناترازی انرژی
در نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت سیمان کشور که با حضور «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، برگزار شد، چالش‌های صنعتگران حوزه سیمان و صادرات این محصول و نیز، درخواست‌های فعالان این صنعت از بورس کالا مطرح گردید. مسئولان بورس کالای کشور نیز به صورت برخط در این نشست حضور یافتند و به ابهامات و پرسش‌های فعالان صنعت سیمان پاسخ گفتند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی‌زاده»، رئیس اتاق خراسان رضوی در ابتدای این نشست، اظهار کرد: صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع پایه، نقشی اساسی در توسعه زیربنای اقتصادی کشور ما بر عهده دارد و سیمان، همواره اثر چشمگیری در صادرات کشورمان داشته است؛ اما با وجود اهمیت فراوان این کالا، واحدهای سیمانی کشور با دغدغه و مشکلات متعددی در حوزه ناترازی انرژی و صادرات مواجه هستند.

وی افزود: بنا بر اعلام شرکت برق منطقه‌ای خراسان، هر واحد تولیدی سیمان در استان خراسان رضوی، روزانه امکان مصرف تنها سه مگاوات برق را دارد؛ این در حالی است که صنایع سیمان به برق بیشتری برای تولید نیاز دارند و واحدهای تولیدی این بخش، در شرایط کنونی، امکان فعالیت و تولید ندارند.

توکلی‌زاده با بیان اینکه هزینه تمام شده تولید سیمان با قیمت‌ صادراتی آن مطابقت ندارد، افزود: قیمت سیمان باید متناسب با هزینه‌های انرژی در سال جاری، تعیین گردد تا صنایع فعال در این عرصه، بیش از این دچار خسران نگردند. درصورتی که متناسب‌سازی صورت گیرد، بخشی از دغدغه و نگرانی‌های تولیدکنندگان صنعت سیمان مرتفع خواهد شد.

اصلاح قیمت‌ها با ورود سیمان به رینگ صادراتی بورس کالا

در ادامه این نشست، «حمید فرمانی»، رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، بخشی از سخنانش در این نشست را به عرضه سیمان از مسیر بورس کالا اختصاص داد و گفت: مکانیزم حضور سیمان در بورس کالا باید حفظ گردد. با اجرای رینگ صادراتی بورس کالا برای سیمان، قیمت‌ این کالا اصلاح و هماهنگی میان متولیان این حوزه صورت می‌گیرد و صنایع تولید‌کننده به فعالیت خود ادامه خواهند داد. رینگ صادراتی بورس کالا برای صنایع پتروشیمی و فولادی بسیار موثر بوده و امیدواریم، برای رفع مشکلات سیمان نیز موثر واقع شود. بر همین اساس، بر این باوریم که صنایع سیمان کشور در جهت ورود این کالا به رینگ صادراتی بورس کالا باید گام بردارند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه قیمت سیمان متناسب با قیمت انرژی نبوده و با وجود تورم حاکم در جامعه، قیمت این محصول کاهش پیدا کرده است و این امر موجب تضرر بیشتر واحدهای سیمانی شده است.

او با تاکید بر ضرورت مطالبه‌گری هر چه بیشتر صنایع سیمان کشور در راستای رفع موانع و مشکلات این حوزه، عنوان کرد: باوجود مشکلات متعدد در حوزه صنعت سیمان، سال گذشته تولید قابل توجهی در صنایع کشور رخ داد. در ابتدای امسال نیز پیش‌بینی می‌شد که در سال جاری 5 میلیون تن فروش سیمان در کشور صورت گیرد؛ اما درحال حاضر، روند فروش داخلی سیمان نزولی شده و اگر این شرایط تداوم پیدا کند، این پیش‌بینی محقق نخواهد شد.

فرمانی خواستار هماهنگی و هم‌افزایی شرکت‌های سیمانی در عرصه مطالبه‌گری شد و تاکید کرد: ضروری است که فعالیت صحیح رسانه‌ای در این عرصه صورت گیرد و دغدغه‌ و مطالبه فعالان این حوزه به درستی به سمع و نظر رسانه‌ها برسد. این امر سبب می‌گردد که دغدغه فعالان حوزه سیمان در تصمیمات مسئولان اثرگذار باشد.

فرمانی بیان کرد: در 10 سال اخیر، 60 درصد مصرف سیمان در بازارهای داخلی به شکل فله‌ای بوده که نشان می‌دهد، مصرف‌کنندگان در این زمینه به‌روز شده‌اند و باید پاسخگویی بهتری نسبت به آنان صورت گیرد.

وی عمده‌ترین بازارهای هدف سیمان کشورمان را، افغانستان، کویت و روسیه دانست و افزود: صادرات سیمان نیازمند گسترش و توسعه بیشتر بازارهاست. توأمان ضرورت دارد، در حفظ مقاصد صادراتی و مدیریت این حوزه بکوشیم. در سال‌های اخیر، به دلیل تحریم کشور روسیه، شرایط برای گسترش صادرات کالاهای ایرانی به روسیه فراهم شده و ضروری است بخش خصوصی با استقرار در مرز امیرآباد و آشنایی کامل با قوانین بازرگانی، اقدام به فروش سیمان به مصرف‌کننده نهایی کند.

۶۵ درصد مالکیت صنعت سیمان کشور در اختیار شرکت‌های دولتی و خصولتی است

فرمانی در بخش دیگر سخنانش، ناترازی انرژی را یک واقعیت غیرقابل انکار در فعالیت‌ شرکت‌های سیمانی دانست و تاکید کرد: متاسفانه آسیب‌های ناترازی انرژی قابل جبران نبوده و وضعیت تامین انرژی صنایع مساعد نیست. در سال جاری به دلیل گرمای زودرس، شرایط ناترازی انرژی وخیم‌تر شده و ضرورت دارد که در شیوه تولید و مصرف تغییراتی ایجاد شود. در این وضعیت، بایستی در تولید سیمان، بهره‌وری بیشتری صورت گیرد تا با تولید محصولات جدید با بهره‌وری بالا، بتوان به نیاز بازار پاسخ داد.

وی با اشاره به افزایش هزینه آب مصرفی صنایع سیمانی در سال جاری گفت: این افزایش به گونه ای بوده که امسال بهای مصرف آب با برق تقریبا یکسان است. از سویی، افزایش قیمت پایه سیمان همه ساله در تیرماه صورت می‌گیرد؛ اما خردادماه سال جاری، 25 درصد قیمت پایه سیمان افزایش یافت که متناسب با افزایش هزینه‌های تمام شده این کالا نیست و می‌بایست 51 درصد افزایش قیمت اتفاق می‌افتاد.

فرمانی با بیان اینکه 65 درصد صنعت سیمان در اختیار دولت و شرکت‌های خصولتی است، تصریح کرد: مادامی که تحکیم مالکیت در این صنعت صورت نگیرد، شرایط به همین منوال ادامه خواهد داشت. مالکیت صنعت باید در اختیار بخش خصوصی باشد.

با ورود سیمان به رینگ صادراتی بورس کالا، فروش و قیمت‌گذاری کالا شفاف خواهد شد

در ادامه این نشست، «سید جواد جهرمی»، مدیرعامل بورس کالای ایران که به صورت برخط در جلسه حضور داشت، اظهار کرد: برخی از صنایع از جمله سیمان با افزایش بهره‌وری، امکان کاهش مصرف انرژی و تولید بیشتر را دارند و باید به این موضوع توجه کرد.

وی بخش دیگر سخنانش را به رینگ صادراتی بورس کالا اختصاص داد و بیان کرد: از راهکارهای رفع چالش و دغدغه‌های استفاده از رینگ صادراتی بورس کالا، توافق میان گمرک و شرکت‌های سیمانی است.

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: در رینگ صادراتی بورس کالا، محدودیت و سقف قیمتی وجود نداشته و فروش کالا به شیوه ای شفاف انجام می‌شود.

جهرمی، یکی از علل دریافت گردش مالی شرکت‌ها در رینگ صادراتی بورس کالا را، مبارزه با پولشویی عنوان و بیان کرد: پس از بررسی اطلاعات شرکت‌ها و خریداران، امکان استفاده از رینگ صادراتی بورس کالا وجود دارد.

قیمت سیمان باید متناسب با هزینه انرژی باشد

«علی اکبر الوندیان»، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز در بخشی از این نشست، گزارش عملکردی در خصوص صادرات سیمان و کلینکر در سال 1400 تا 1402 ارائه کرد و یکی از دلایل کاهش صادرات سیمان در این بازه زمانی را، عدم عرضه کافی این محصول در بازار دانست.

الوندیان در خصوص ذخیره‌سازی سوخت برای فصل زمستان و تامین انرژی صنایع در فصل سرد، بیان کرد: سال گذشته، قطع گاز صنایع از آبان ماه آغاز شد و احتمال دارد، در سال جاری از مهرماه این روند آغاز گردد. در این راستا؛ ضرورت دارد که ذخیره‌سازی مازوت در دستورکار قرار گرفته و از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شود. سال گذشته، اعتبار مازوت صنایع سیمان دیرهنگام ابلاغ شد. صنایع سیمانی در سال جاری، در حوزه انرژی سال سختی را پشت سر خواهند گذاشت.

وی با تاکید بر رشد صادرات سیمان در سال گذشته، خاطرنشان کرد: افغانستان، عراق، کویت، بنگلادش، هند، عمان، ارمنستان، قطر، امارات، ترکمنستان، ترکیه و… از مقاصد صادراتی سیمان هستند.

الوندیان با بیان اینکه قیمت تعیین شده برای سیمان، عادلانه و در راستای حمایت از تولیدکنندگان نیست، افزود: قیمت سیمان صادراتی باید افزایش یابد. باتوجه به اینکه هزینه سوخت، آب بها و هزینه برق صنایع سیمانی رشد بسیار چشمگیری داشته است، ضرورت دارد که قیمت سیمان نیز به نسبت آن افزایش پیدا کند. ایران تنها صادرکننده سیمان در مقاصد صادراتی یاد شده بوده و رقیبی ندارد؛ اما قیمت صادراتی این کالا کاهش پیدا کرده است. روند هزینه‌های تولید و صادرات درحال افزایش است و ضرورت دارد قیمت صادراتی این کالا افزایش پیدا کند.

وی بخش دیگر سخنانش را به رینگ صادراتی بورس کالا اختصاص داد و تاکید کرد: رینگ صادراتی بورس کالا دارای مزایای متعددی است که از جمله آن می‌توان به فروش ریالی و ارزی اشاره کرد. با ورود شرکت‌های سیمان به رینگ صادراتی بورس کالا، شرایط بهتری برای این صنعت رقم می‌خورد. همچنین امکان فروش سیمان با قیمت مصوب داخلی وجود نداشته و بورس تعیین کننده قیمت خواهد بود. قیمت‌گذاری مناسبی در حوزه انواع سیمان‌ها در بورس صورت گرفته و شرایط برای فروش بهتر سیمان در بازارهای داخلی و خارجی فراهم می‌گردد. برای کنترل قیمت سیمان، راهی جز بهره‌گیری از مزیت رینگ صادراتی بورس کالا نیست. این امر سبب ساماندهی قیمت سیمان می‌شود.

نحوه تسویه در رینگ صادراتی بورس کالا می‌تواند ریالی یا ارزی باشد

«عباس یعقوبی»، مدیر عملیات بازار بورس کالای ایران نیز با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های صنایع در رینگ صادراتی بورس کالا، روند پذیرش مشتریان داخلی و خارجی است، اظهار کرد: خریداران داخلی و خارجی باید در وهله نخست، اطلاعات لازم را ارائه کنند تا پس از تأیید اطلاعات از سوی نهادهای مرجع، مجوز آنان برای بهره‌گیری از رینگ صادراتی صادر ‌شود. نحوه تسویه مشتریان در رینگ صادراتی بورس کالا می‌تواند ریالی یا ارزی باشد که به دلیل عدم انتقال ارز، نرخ ارز باید مشخص گردد و به صورت نقدی تسویه شود.

در ادامه این نشست، برخی از اعضای انجمن صنفی کارفرمایان سیمان به بیان نقطه نظرات و دغدغه‌های خود در خصوص قیمت‌گذاری سیمان، مسائل حوزه صادرات، رفع تعهدات ارزی و… پرداختند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=31236

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.