• امروز : شنبه - 17 شهریور - 1403
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
کل 3705 امروز 0
10
در دوازدهمین نشست کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد عنوان شد؛

مطالبه‌گری فعالان حوزه سلامت خراسان رضوی با هدف پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود کیفیت درمان در این خطه

  • کد خبر : 31356
  • ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۰۹
مطالبه‌گری فعالان حوزه سلامت خراسان رضوی با هدف پیشگیری از بیماری‌ها و بهبود کیفیت درمان در این خطه
دوازدهمین جلسه کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با حضور متخصصین حوزه درمان استان و با دستور کار «بررسی روند بیماری‌های شایع و رو به رشد استان و شناسایی چالش‌ها به منظور آگاهی رسانی با هدف پیشگیری، کنترل و درمان  بیماری‌های رو به رشد در خراسان رضوی و همچنین، طرح و بررسی موانع موجود برای کنترل آنها از نظر دارو و تجهیزات پزشکی در این استان» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «مرتضی کرباسی»، رئیس این کمیسیون در ابتدای این نشست به تبیین گزارشی از فعالیت‌های کمیسیون  پرداخت و اظهار کرد: پیگیری‌های لازم برای تاسیس شهرک تخصصی سلامت در حوزه زنجیره سلامت شامل  دارو، تجهیزات پزشکی، ملزومات و متعلقات صورت گرفته و در روزهای گذشته، مکاتبات مربوط به آن توسط استاندار خراسان رضوی امضاء و به وزارت صمت ارسال گردید. مناطق درنظر گرفته شده برای احداث این شهرک، دارای ارزش افزوده بالایی است. در دو سال گذشته تلاش‌های متعددی برای تاسیس این شهرک صورت گرفته است و امیدواریم بتوان از ظرفیت اعضای کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد و مجمع خیرین سلامت استان برای فعالیت و راه‌اندازی این شهرک استفاده کرد.

وی افزود: پیگیری تفویض اختیارات استانی در حوزه صدور پروانه‌های تولیدی تجهیزات پزشکی و دارو و ارزیابی اتاق‌های تمیز (مرتبط به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد) و اعلام کمبود آزمایشگاه‌ها و زیرساخت‌های موجود در حوزه سلامت به منظور پیگیری رفع آن، از جمله اقدامات کمیسیون سلامت در یک ماه اخیر بود که از طریق دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان پیگیری گردید.

کرباسی ادامه داد: پیگیری برای تعیین خط اعتباری مطالبات تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و واردکنندگان کالاهای سلامت نیز در جهت تامین سرمایه در گردش آنان و اخذ مطالبات از اصناف و… و رفع مشکلات واحدهای مستقر در شهرک بیوتکنولوژی، از اقدامات در حال انجام کمیسیون سلامت است. همچنین، مطالبات واحدهای فعال در حوزه دارو و سلامت مربوط به بازه زمانی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ از دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت کامل دریافت گردیده و مطالبات سال ۱۴۰۲ هم به زودی وصول خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: رفع مشکلات بهداشتی حوزه کشف‌رود که بر سلامت مردم اثرگذار است و نیز، عدم قطع برق صنایع تولیدکننده کالاهای سلامت محور و دارو، از دیگر مسائلی است که از سوی کمیسیون در حال پیگیری است.

رئیس کمیسیون سلامت اتاق مشهد خاطرنشان کرد: اولین نشست فعالان اقتصادی استان با خیرین سلامت با رویکرد مسئولیت‌های اجتماعی و با محوریت کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقای اخلاق کسب‌وکار اتاق بازرگانی مشهد نیز به زودی برگزار خواهد شد.

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در بخشی از این جلسه، به خروج نیروهای متخصص حوزه سلامت از کشور اشاره و عنوان کرد: دستگاه‌های دولتی وظیفه دارند که علل خروج نیروهای متخصص را بررسی کنند و برای این موضوع چاره‌اندیشی نمایند؛ از سویی، متخصصان و پزشکان مهاجرت کرده باید پاسخگوی استفاده از هزینه و امکانات دولتی در کشور باشند. این افراد با حضور در کشور می‌توانند به نفع شهروندان کار کنند. آنان در قبال آنچه استفاده کرده‌اند، نسبت به هموطنان خود مسئولند.

روشنک افزود: انتقاد از مسائل موجود و طرح مشکلات برای مطالبه‌گری از مسئولان اثرگذار است و به همین دلیل بر این باوریم که مطالبات باید بیان گردد.

ناترازی بین عرضه و تقاضا در اکوسیستم اقتصاد حوزه سلامت استان

«آذر کیانی نژاد»، نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق خراسان رضوی نیز در بخشی از این جلسه با اشاره به اینکه در حال حاضر اکوسیستم حوزه اقتصاد سلامت استان با یک ناترازی بین عرضه و تقاضا مواجه شده است، تصریح کرد: استان خراسان رضوی علاوه بر جمعیت بالای خود، میزبان زائران و مسافران زیادی از دیگر نقاط کشور و سایر کشورهای همسایه می باشد؛ لذا میزان تقاضا در بخش درمان در این استان در حال رشد است؛ . اما متاسفانه در مقابل آن، توان عرضه محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز درمانی استان متناسب با این نیاز رشد نکرده است و این ناترازی میان عرضه و تقاضا،ایجاد مشکلات بسیار زیادی در حوزه درمان استان نموده است که عواقب آن در نهایت دامن‌گیر بیماران و گردیده و افزایش هزینه های درمان در این خطه را به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: لازم است با درایت و تدبیرهای مناسب، هر چه سریعتر  تمهیدات لازم برای نوسازی خطوط و زیرساخت های تولیدکنندگان حوزه سلامت موجود در سطح استان برای افزایش تولید فراهم گردد. در این راستا، ارائه تسهیلات مناسب برای افزایش و توسعه کمی و کیفی تولیدکنندگان جدید استان، موجب تسریع در رفع کمبودهای خراسان رضوی در این حوزه خواهد شد.

در ادامه «شکوفه برازنده»، دبیر کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد با بیان اینکه تمامی پیشنهادات و  موارد مورد نیاز برای بهبود فضای اقتصاد سلامت استان به صورت کامل طی مکاتبه‌ای به استاندار خراسان رضوی  ارائه شده است، افزود: انتظار داریم اتاق بازرگانی پیگیری‌های لازم برای محقق شدن مهم‌ترین درخواست این مکاتبه مبنی بر ایجاد میز خدمت سلامت در استانداری را انجام دهد تا از طریق این میز خدمت تخصصی به صورت ویژه به مشکلات فعالان حوزه اقتصاد سلامت استان پرداخته شود.

ضرورت چاره‌اندیشی برای تامین بودجه حوزه سلامت

در ادامه «پروین دلیری»، عضو کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد تاکید کرد: درصورتی‌که تامین بودجه در حوزه سلامت صورت نگیرد، امکان رفع موانع در این بخش وجود ندارد؛ لذا ضروری است مسئولان به منظور رفع چالش‌های این حوزه، چاره‌اندیشی کنند.

وی با اشاره به مسائل معیشتی و عدم کسب درآمد مناسب به عنوان عمده‌ترین دلیل مهاجرت بخش اعظم جامعه پزشکی گفت: چاره اندیشی در جهت بهبود  فضای  نظام سلامت چه از جهت بهبود شرایط پزشکان و کادر درمان برای حفظ و نگهداشت آنان و چه از جهت ارائه خدمات بهتر به بیماران باید در اولویت  جدی استان و کشور قرار گیرد.

غربالگری مناسبی در زمینه تشخیص دیابت و فشار خون صورت نمی‌گیرد

سپس «محمدرضا شهامی»، پزشک متخصص قلب و ‌عروق و عضو کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد به ارائه گزارشی در خصوص روند بیماری‌های شایع و رو به رشد استان پرداخت و عنوان کرد: ۱۳ درصد از ایرانیان بالای ۱۸ سال مبتلا به دیابت بوده و تعداد بسیار زیادی از مردم در مرحله پیش دیابت هستند. دیابت هزینه زیادی بر سلامت کشور وارد می‌کند. از سویی، ۲۹ درصد افراد بالای ۱۸ سال مشکلات فشار خون دارند و یک سوم جمعیت کشور مبتلا به بیماری فشار خون هستند. این در حالی است که از علل اصلی مرگ و میر در جهان، ابتلا به فشارخون و دیابت است و این مسائل متاسفانه رشد زیادی در کشور ما داشته است.

وی افزود: نبود مراکز دولتی برای پوشش بیماران کم‌برخوردار و ضعیف و ارائه خدمات به آنان، از دیگر مشکلات در این حوزه است. نکته دیگر اینکه، ۵۰ درصد بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون، پس از ابتلا و بروز آسیب های ناشی از آن  برای درمان مراجعه می‌کنند و متاسفانه غربالگری لازم در قشر کم‌ برخوردار صورت نمی‌گیرد. مراکز خصوصی تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ اما قشر ضعیف و کم‌برخوردار، امکان استفاده از خدمات آنان را ندارند.

وی با بیان اینکه کنترل دیابت و فشار خون به تجهیزات و نیروی انسانی متخصص نیاز دارد، تصریح کرد: بیمه‌های درمانی پاسخگویی مناسبی به بیماران ندارند و محدودیت در آزمایش‌ها و کاهش کیفیت آزمایش‌ در برخی مراکز دولتی، سبب مراجعه بیماران به مراکز خصوصی می‌شود که به دلیل هزینه بالا، ممکن است بیمار از ادامه درمان باز ‌بماند.

شهامی خاطرنشان کرد: علاوه بر تجهیزات پزشکی، در حوزه سلامت نیاز جدی به نیروی انسانی متخصص وجود دارد. از سویی، سیاست‌های اشتباه وزارت بهداشت برای پرداخت حقوق و دستمزد و اخذ مالیات‌های سنگین از پزشکان متخصص سبب خروج نیروی انسانی از کشور شده  و بعد از خروج نیروی انسانی ماهر از استان و کشور، سیکل معیوبی ایجاد شده است. با این همه، متاسفانه علل مهاجرت پزشکان متخصص از سوی نهادهای دولتی بررسی نمی‌گردد.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی در زمینه تشخیص بیماری‌های قلبی و عروقی ضعیف است، افزود: درصورتی که تشخیص و غربالگری به درستی انجام شود، از بروز سکته قلبی و مغزی جلوگیری می‌شود.

شهامی خاطرنشان کرد: بیمارستان قائم تنها مرکز دولتی خراسان رضوی است که دستگاه اسکن هسته‌ای قلب دارد. مناطق کم‌برخوردار و ضعیف از امکانات و تجهیزات پزشکی مناسب برخوردار نیستند. متاسفانه در مشهد تنها یک مرکز خصوصی در زمینه MRI وجود دارد که آن هم فاقد پوشش بیمه‌ای است.

وی ادامه داد: بخش آنژیوگرافی عروق بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد راه‌اندازی شده؛ اما نیازمند کمک خیرین برای تامین هزینه‌های مورد نیاز این بخش هستیم.

اهمیت تولید و توزیع آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور

سپس «معین محبی»، پزشک متخصص بیمار‌ی‌های عفونی و گرمسیری بیان کرد: یکی از معضلات و مشکلات اساسی در حوزه سلامت و درمان، کمبود داروست. برخی از داروها از جمله آنتی بیوتیک‌ها بسیار ساده و ابتدایی هستند و بسیاری از مشکلات درمان را رفع می‌کنند؛ اما متاسفانه در بازار وجود ندارند. این داروها امکان تولید و توزیع در کشور را دارند اما تولید و توزیع آنها اتفاق نمی‌افتد.

وی بخش دیگر سخنانش را به تشریح بیماری تب دانگی اختصاص داد و گفت: از سال ۲۰۰۰ تاکنون تب دانگی در جهان گسترش پیدا کرد. ابتلا به بیماری با نیش پشه آئدس آغاز می‌شود. این پشه در زمان صبح افراد را مبتلا می‌کند و اغلب در خط استوا زندگی می‌کند. تغییرات آب و هوایی سبب گردید که این پشه به دیگر نقاط دنیا از جمله ایران هم منتقل گردد. در استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد نیز اخیرا دو مورد مبتلای قطعی به تب دانگی ثبت شد. نکته اینکه در نواحی کم‌برخوردار مانند تربت جام، خواف، تایباد و… امکانات لازم برای تشخیص ابتلا به تب دانگی موجود نیست.

محبی خاطرنشان کرد: تشخیص بیماری‌های ویروسی در ساعات اولیه بسیار مهم است. بیماری تب دانگی پس از چند روز تب، به صورت مشکلات پوستی نمایان می‌شود. باید نکات بهداشتی و مراقبتی در این بیماری کنترل شود. تب دانگی سبب خون‌ریزی در افراد می‌شود و تاکنون ۱۰ میلیون نفر مبتلا به تب دانگی در دنیا ثبت شده‌اند که این آمار، اهمیت موضوع را افزایش می‌دهد.

وی بخش دیگر سخنانش را به بیماری هاری اختصاص داد و بیان کرد: سطح بهداشت عمومی جامعه پایین آمده؛ این در حالی است که در بیماری‌های عفونی و واگیردار، واکسیناسیون و بهداشت عمومی بسیار مهم است. ابتلا به بیماری هاری اغلب در مناطق مهاجرپذیر شایع بوده و باید در راستای پیشگیری از آن اقدام شود.

محبی خاطرنشان کرد: به طور معمول، بعد از مراسم‌ بزرگ مذهبی در کشورهای همسایه، بیماری‌های عفونی و  واگیردار در کشور و استان ما بسیار شایع می‌شود که ضرورت دارد اقدامات لازم نسبت به پیشگیری از آن صورت پذیرد.

ضرورت اطلاع‌رسانی صحیح برای پیشگیری از ابتلا به تب دانگی

«زهرا نهبندانی»، رئیس گروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: انتقال محلی بیماری تب دانگی و بدون ارتباط با کشورهای حاشیه خلیج فارس، زنگ خطر بزرگی برای کشور ما به شمار می‌رود. خراسان رضوی نیز اقلیم مساعدی برای تخم ریزی این پشه بوده و احتمال انتقال آن بسیار وجود دارد. درصورتی که از انتقال تب دانگی پیشگیری نشود، مراکز درمانی در شهریورماه مملو از مبتلایان به این تب خواهند بود. باید اطلاع رسانی صحیح و مستمری در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه افزایش حیوان گزیدگی و هاری در استان، ارتباطی به بهداشت عمومی ندارد، افزود: سالانه ۲۰ هزار حیوان گزیدگی در مراکز دانشگاه علوم ‌پزشکی مشهد به ثبت می‌رسد و متاسفانه دچار کمبود دارو و واکسن در این زمینه هستیم.

عدم ثبات قوانین آسیب‌های متعددی به آزمایشگاه‌های استان وارد کرده است

در ادامه این نشست، «محمدجواد فرهمند»، دبیر انجمن پاتولوژی خراسان به ایراد سخن پرداخت. وی بخشی از صحبت‌هایش را به مشکلات زیرساختی استان در حوزه آزمایشگاه اختصاص داد و گفت: تشخیص بیماری اولین گام در درمان بیماری‌هاست و بسیار ضروری و مهم است که به این حوزه پرداخته شود. کیت‌های آزمایشگاهی به سه دسته وارداتی، لیبل‌گذاری شده در داخل و کیت‌های تشخیصی تولید شرکت‌های ایرانی تقسیم‌بندی می‌شوند. تامین کیت‌های آزمایشگاهی وارداتی بسیار لازم و ضروری است؛ چراکه امکان تولید همه کیت‌ها در کشور نیست و نبود کیت‌های تخصصی (برای تشخیص بیماریها در اسرع وقت و به درستی)، باعث ایجاد هزینه‌های زیادی برای بیماران می‌شود. در حالی که دستگاه‌های مجهزی برای آزمایشگاه‌ها تهیه شده؛ اما متاسفانه در ماه‌های اخیر به دلیل عدم واردات کیت‌های آزمایشگاهی تخصصی مورد نیاز، این تجهیزات بلااستفاده مانده‌اند. نکته دیگر اینکه، برخی کیت‌های آزمایشگاهی وارداتی به دلیل مشکلات متعدد در گمرک و مسیر واردات به ایران، پس از گذشت تاریخ انقضا به آزمایشگاه‌ها می‌رسد.

وی با بیان اینکه عدم ثبات در قوانین، آسیب و ضررهای متعددی به صاحبان آزمایشگاه‌ها وارد کرده است، افزود: هزینه‌های درمان و پزشکی بسیار زیاد بوده و بیمه‌ها از پرداخت مطالبات سرباز می‌زنند.

فرهمند در بخش دیگری از سخنانش به افزایش هزینه جمع آوری زباله های بیمارستانی و اثر این موضوع بر فعالیت واحدهای درمانی و بیمارستانی اشاره و  تاکید کرد: هزینه جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی، ۵۴۴ درصد افزایش پیدا کرده و مشکلات عدیده‌ای را برای واحدهای خدمات درمانی ایجاد کرده است.

تشریح مشکلات در حوزه دارو و سلامت

«محسن نجفی»، از متخصصان داروسازی استان نیز در بخشی از این نشست، در خصوص مشکلات دارویی در استان، اظهار کرد: متاسفانه شرایط دارویی در کشور مناسب نیست. بودجه و اعتبار اختصاص یافته به این حوزه به میزان لازم نیست و از طرفی، بیماری‌های متعددی در کشور شیوع پیدا می‌کند که هزینه زیادی به جامعه پزشکی، سلامت و درمان وارد می‌کند. تغییر نرخ ارز، ناترازی هزینه و بودجه، تعدد شرکت‌های توزیع کننده دارویی، افزایش هزینه‌های دارو و… از جمله مشکلات در حوزه دارو و سلامت است. قیمت‌گذاری دارو نیز کنترلی بوده که سبب قاچاق دارو می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت نوسازی تجهیزات داروخانه‌ها، اذعان کرد: درنظر نگرفتن سهمیه مازاد دارویی برای خراسان رضوی، سبب بروز بحران کمبود دارو در استان می‌شود. از سویی، ارگان‌های دولتی، ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی به داروخانه‌ها دارند و متاسفانه این بدهی‌ها پرداخت نمی‌شود و بودجه کافی برای بیمه‌ اختصاص پیدا نمی‌کند.

نجفی با بیان اینکه ارزیابی و پایش داروخانه‌ها باید به درستی صورت گیرد، تصریح کرد: متاسفانه سامانه‌های دولتی و سیستم‌های داروخانه‌ها مدام دچار قطعی شده و برای رفع نقایص این حوزه، باید از تکنولوژی‌های روز استفاده شود.

وی در خصوص کمبود دارو در استان و کشور نیز اذعان داشت: برخی داروها قابلیت جایگزین شدن دارند؛ اما داروهای معمولی گاهی در بازار نیست. بر همین اساس معتقدیم، سلامت مردم باید در اولویت بودجه‌نویسان باشد تا شاهد رفع مشکلاتی از این دست نباشیم.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=31356

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.