• امروز : پنجشنبه - 22 شهریور - 1403
  • برابر با : Thursday - 12 September - 2024
کل 3726 امروز 0
6

لزوم چاره‌اندیشی برای پرداخت به موقع مطالبات گندم‌کاران

  • کد خبر : 32272
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
لزوم چاره‌اندیشی برای پرداخت به موقع مطالبات گندم‌کاران
سمیرا سبزواری ـ‌ رئیس دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی // یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های گندم‌کاران طی سال‌های اخیر در کنار سایر مشکلات اعم از «تأمین آب لازم، کود با قیمت مناسب و تامین کمباین در فصل برداشت»، دریافت نکردن به موقع مطالبات خود پس از فروش گندم است؛ امری که موجب نارضایتی جدی کشاورزان کشور شده است؛ چرا که از طرفی کشاورزان از یکسو مجبور به تحویل گندم تولیدی با نرخ مصوب  به دولت هستند و از سوی دیگر، مطالبات خود را به موقع و مطابق با قانون دریافت نمی‌کنند.

به گفته مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی، تاکنون 10میلیون و 215هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش 180هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است. این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته 17درصد رشد را نشان می‌دهد.

استان‌های خوزستان، گلستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، همدان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و لرستان به ترتیب بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص داده‌اند و به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، میزان خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خراسان رضوی در مقایسه با میزان خرید در مدت مشابه سال گذشته، ۳۲ درصد افزایش داشته است. در حالی که در سال گذشته، کل میزان خرید این محصول راهبردی در خراسان رضوی ۳۷۸ هزار تن گندم بود، میزان خرید امسال تاکنون از ۵۰۰ هزار تن هم عبور کرده است.

اما در خصوص پرداخت مطالبات کشاورزان و گندمکاران تاکنون وضعیت چگونه بوده است؟

طبق اعلام مجری طرح خودکفایی گندم وزارت جهاد کشاورزی در روز شنبه 13 مردادماه، تاکنون حدود 94.2 همت به گندمکاران پرداخت شده است؛ بر این اساس، می‌توان گفت تنها بیش از نیمی از مطالبات گندمکاران تاکنون پرداخت شده است و حدود 70 همت از طلب گندم‌کاران همچنان باقی مانده است.

در استان خراسان رضوی هم وضعیت به همین منوال بوده و حتی وضعیت پرداخت‌ها به مراتب کمتر از آمار کل می‌باشد؛ به‌طوری‌که تاکنون تنها 25درصد از مطالبات کشاورزان پرداخت شده و 75درصد از مطالبات آنان (از زمان تحویل گندم با نرخ تضمینی) باقی مانده است. این درحالی است که طبق قانون، بایستی ظرف ۲۴ یا حداکثر ۴۸ ساعت پس از تحویل گندم به دولت، مطالبات کشاورزان پرداخت شود. حال اگر پرداخت مبالغ طی این مدت امکان‌پذیر نیست، حداکثر ظرف یک هفته تا ۱۰ روز بعد از تحویل محصول، باید مطالبات گندم‌کاران پرداخت شود.

کشاورزی که 8 تا 9 ماه برای به ثمر نشستن محصولات خود هزینه و تلاش کرده‌؛ به امید اینکه امروز گندم را برداشت کند و به دولت تحویل بدهد، بایستی مطالباتش را به موقع دریافت نماید. کشاورزان در همه استان‌ها دغدغه داشته و با مشکلات معیشتی مواجه هستند و نیاز دارند که کشت دوم خود را انجام دهند و این امر، مستلزم برخورداری از سرمایه کافی است. از سویی، بسیاری از کشاورزان به بانک‌ها و… بدهی دارند. لذا همه کشاورزان درگیر این موضوع هستند و  باید تدبیری اندیشیده شود که پرداخت‌ها به موقع باشد. کشاورز می‌تواند تاخیر 10 الی 15 روزه در پرداخت‌ها را تحمل‌کند؛ اما تاخیر چند ماهه قابل قبول نیست.

طی روزهای گذشته در جلسه علنی مجلس در خصوص پرداخت نشدن الباقی مطالبات کشاورزان به رئیس برنامه و بودجه وقت کشور و وزیر نفت تذکراتی داده شد که چرا ۳ ماه از برداشت گندم کشاورزان سپری می‌شود؛ اما تا به حال هنوز مطالبات کشاورزان به صورت کامل پرداخت نشده است. امیدواریم این تذکرات و پیگیری‌ها منجر به پرداخت کامل مطالبات گندمکاران شود و همچنین در دولت جدید در خصوص این مهم برای سال های آتی برنامه ریزی دقیقی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور صورت پذیرد تا مطالبات کشاورزان طبق قانون در فصل برداشت درکوتاه ترین زمان ممکن از تحویل گندم به دولت و با نرخ تضمینی صورت پذیرد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=32272

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.