• امروز : شنبه - 7 مهر - 1403
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
کل 3792 امروز 3
4
در چهاردهمین جلسه کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی بررسی شد؛

راهکارهای ارتقای نمایشگاه بین‌المللی گردشگری مشهد

  • کد خبر : 35646
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۴۵
راهکارهای ارتقای نمایشگاه بین‌المللی گردشگری مشهد
چهاردهمين جلسه کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با دستورکار‌های بررسی تاثیر حضور فعالان اقتصادی تاسیسات گردشگری در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری مشهد (آذر ماه 1403)، ارائه گزارش موضوع پیش‌فروش بلیت قطار و جلسات برگزار شده در دبیرخانه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در این زمینه و تاکید بر اختصاص غرفه در سالن فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد به صنایع دستی استان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «مژگان ثابت تیموری» رئیس این کمیسیون، در ابتدای این نشست با اشاره به در پیش بودن نمایشگاه بین‌المللی گردشگری مشهد، اظهار کرد: امیدواریم با توجه به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های استان و مشهد، خلاقیت ‌و نوآوری در غرفه‌آرایی نمایشگاه گردشگری حتما مدنظر قرار بگیرد. تنوع ارائه محصولات و کالا‌هایی که به حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی برمی‌گردد نیز، درنظر گرفته شود تا از یکنواختی غرفه مشهد و استان نسبت به سال‌های گذشته خارج شویم.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر افراد به دلیل هزینه‌های بالای زندگی سعی می‌کنند در بعضی از نمایشگاه‌ها به صورت خانوادگی حضور پیدا کنند و این نمایشگاه نیز از آن دسته نمایشگاه‌ها است که ظرفیت بهره‌برداری و حضور خانوادگی در آن وجود دارد. همچنین، تمامی عناصر از گونه‌های مختلف گردشگرى و اجزای آن می‌تواند در نمایشگاه ارائه شود.

ثابت تیموری در بخش دیگری از سخنانش، به برخی از اقدامات در حال انجام این کمیسیون اشاره و تصریح کرد: امکان‌سنجی ایجاد اقامتگاه‌های شهر مشهد، موضوع پژوهشی است که هم اکنون با همکاری کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق مشهد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در حال انجام است و امیدواریم نتایج آن موجب بهبود عملکرد استان در این حوزه باشد.

لزوم امکان سنجی ساخت 500 هتل در کشور

در ادامه «محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: در یکی از بندهای برنامه هفتم توسعه در بخش گردشگری، به ساخت 500 هتل در 5 سال اشاره شده است. نکته اینکه بیش از 50 درصد هتل‌های کشور در مشهد و خراسان رضوی وجود داشته و معنای آن این است که ما باید سالانه 50 هتل در مشهد و خراسان رضوی بسازیم! یکی از مواردی که باید در این کمیسیون بررسی شود، این برنامه و امکان اجرای آن است.

وی افزود: یکی از مواری که کمیسیون باید به آن توجه کند، مسائل کلان استان است. چطور می‌شود در استانی که مدعی حضور 30 میلیون زائر و گردشگر در سال است، زیرساخت‌های اولیه حمل‌و‌نقل وجود نداشته باشد؟ می‌گویند استان از حضور 30 میلیون زائر و گردشگر درآمد دارد؛ اما با فرض درست بودن این موضوع، نمی‌توان این درآمد را به سمت ساخت جاده هدایت کرد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد خاطرنشان کرد: چرا خراسان باید پس از پیروزی انقلاب، از 20 هزار کیلومتر آزادراهی که در کشور ساخته شده، تنها 35 کیلومتر سهم داشته باشد؟ وزارت راه‌و‌شهرسازی باید پاسخگوی این موضوع باشد. موضوع راه‌آهن سریع‌السیر مشهد-تهران بیش از 35 سال است که مطرح شده و شاهد تحقق آن نیستیم. همچنین، در سفر استانی دولت شهید رئیسی به خراسان رضوی، ایشان با صراحت به معاون اجرایی وقت خود دستور داد آزادراه حرم تا حرم از همان روز کلید بخورد اما دو سال از این ماجرا گذشته و هیچ اقدامی درباره این پروژه انجام نشده است.

وی در خصوص نمایشگاه بین‌المللی گردشگری مشهد نیز اظهار کرد: باید تاریخ مشخصی تعیین شود تا این نمایشگاه هر ساله در مشهد برگزار شود. در نمایشگاه‌های گردشگری، صنایع دستی بومی باید عرضه شود و در معرض بازدید عموم قرار گیرد تا شاهد رونق یافتن بازار این محصولات و معرفی آنها باشیم.

«ناصر غفران»، نایب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق خراسان رضوی  نیز اذعان کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های مورد نظر، برگزاری نمایشگاه گردشگری در آینده ساختار مشخصی داشته باشد. سازمان میراث فرهنگی و شهرداری بودجه‌هایی در اختیار دارند که با تخصیص آن‌ها، فعالان صنایع دستی می‌توانند با حداقل قیمت در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: باید از کشور‌های منطقه و فعالان این حوزه برای بازدید از نمایشگاه دعوت شود؛ اما به نظر می‌رسد که این موضوع در کنار اختصاص دادن غرفه‌ها، به حاشیه رانده شده است.

زیرساخت‌های فعلی استان مانع توسعه گردشگری است

در بخش دیگری از این نشست، «یوسف بیدخوری»، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به وضعیت زیرساخت‌های حمل و نقلی و جاده‌ای استان اظهار کرد: در سنوات گذشته در حوزه پذیرایی و اقامت از دیگر زنجیره‌ها جلوتر بوده‌ایم؛ اما هم اکنون توازن لازم در این حوزه وجود ندارد و زیرساخت‌های فعلی مانع توسعه گردشگری است.

وی اضافه کرد: در حوزه تشکل‌های گردشگری، بازاریابی و تبلیغات قوی نداریم و امیدواریم توجه به این موضوع از همین جلسات آغاز شود. لازم است که ساز‌و‌کار‌های بخش خصوصی در حوزه بازاریابی تغییر کند و این موضوع مستلزم این است که در چارت تشکیلاتی هر کدام از تشکل‌ها، به موضوع تبلیغات و بازاریابی توجه شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به ورود به نیمه دوم سال و فصل غیر پیک گردشگری، خاطرنشان کرد: در حال حاضر واحد‌های اقامتی ما ظرفیت‌های خالی بسیاری دارند و برای استفاده از این ظرفیت‌ها باید در زمینه بازاریابی و تبلیغات جلسات مدونی داشته باشیم. ضروری است در حوزه بین‌الملل خصوصاً حوزه گردشگری تحول ویژه‌ای اتفاق بیفتد.

بیدخوری ادامه داد: زمانی در گردشگری موفق خواهیم بود که در حمل‌و‌نقل پیشرفت کنیم و فضای بین‌المللی مهیا باشد. در مشهد هم اکنون 45 هتل 4 و 5 ستاره وجود دارد و ظرفیت مذکور در برنامه هفتم توسعه نیز در این استان وجود دارد؛ اما برخی دیگر از استان‌ها ظرفیت این موضوع را در حال حاضر ندارند.

گریزی به مهم‌ترین اهداف برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری مشهد

سپس «امید خدادادی»، دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری مشهد که چند سالی متوقف شده بود، می‌تواند یکی از بزرگترین رویداد‌های مرتبط با گردشگری و صنایع دستی در ایران باشد که مهم‌ترین اهداف آن، معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری کشور و استان، ایجاد ارتباطات تجاری بین‌المللی، فراهم‌سازی فرصت‌هایی برای شبکه‌سازی و معرفی نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید، ارتقاء صنعت گردشگری کشور و استان، جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، ارتقاء برند گردشگری مشهد و حضور پررنگ فعالان اقتصادی تاسیسات گردشگری استان در این نمایشگاه است.

وی افزود: نمایندگان کشورهای خارجی، آژانس‌های گردشگری و سرمایه‌گذاران بین‌المللی با حضور در این نمایشگاه فرصت مناسبی به‌وجود می‌آورند تا گردشگر داخلی و خارجی تعامل خوبی با یکدیگر برقرار کنند و محصولات و خدمات خود را هم به بازدیدکنندگان و هم به یکدیگر ارائه نمایند.

دبیر کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: گردشگران بالقوه، نهاد‌های دولتی و سرمایه‌گذاران، مهم‌ترین افرادی هستند که می‌توانند از این نمایشگاه منتفع شوند. فعالان اقتصادی در حوزه گردشگری همیشه با مشکلاتی در اخذ مجوز‌های لازم برای شرکت در نمایشگاه‌ها مواجه می‌شدند و ضروری است تسهیلگری لازم در این زمینه صورت گیرد.

خدادادی با بیان اینکه حضور شرکت‌های خارجی با امکانات و تکنولوژی‌های پیشرفته می‌تواند به رشد و توسعه گردشگری استان کمک کند، افزود: خروجی نمایشگاه از جمله میزان بازدید، گردش مالی و قرارداد‌هایی که در حاشیه آن منعقد می‌شود، می‌تواند نشان‌دهنده موفقیت برگزاری یک نمایشگاه باشد.

«فرزین سلطانی»، سرپرست نمایشگاه بین‌المللی مشهد در بخشی از این جلسه درباره نمایشگاه پیش رو گفت: از ابتدای دوره جدید فعالیت نمایشگاه یکی از دغدغه‌های ما موضوع نمایشگاه گردشگری بود و به جهت همکاری بیشتر با میراث فرهنگی پیشنهاد دادیم یک کمیته کاری مشترک در همه زمینه‌ها با محوریت گردشگری برقرار شود. نمایشگاه بین‌المللی گردشگری مشهد با تمام ظرفیت برگزار خواهد شد.

وی افزود: امیدواریم با برنامه‌ریزی کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق مشهد، جلسه سیاست‌گذاری برگزاری این رویداد به زودی برگزار گردد تا اقدام در این زمینه به بهترین شکل صورت پذیرد.

اهمیت استمرار در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

«سیدمسعود منتجبی»، مسئول دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی در بخش دیگری از این جلسه اظهار کرد: ضروری است در حوزه نمایشگاهی یک تقویم مشخص و استمرار برگزاری داشته باشیم.

وی افزود: نمی‌توان به نمایشگاه گردشگری صرفا به چشم یک نمایشگاه اقتصادی نگاه کرد؛ بلکه به آن باید به عنوان یک رویداد فرهنگی نگریست. نقش و اهمیت نمایشگاه‌ها روشن بوده و پیشنهاد می‌کنم در این کمیسیون نگاه بلند‌تری به این موضوع داشته باشید به طور مستمر نمایشگاه‌های داخلی و خارجی را رصد کنید تا با مطالبه‌گری مطلوب، زمینه حضور فعالین این حوزه فراهم گردد.

سپس «محمد نیکو» رئیس جامعه هتل آپارتمان‌داران مشهد گفت: در خصوص نمایشگاه، در سال‌های گذشته بیشتر به حواشی پرداخته شده و موضوع گردشگری آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. این نمایشگاه موقعیت خوبی است تا دعوت‌نامه‌هایی به کشور‌های همسایه ارسال شود و از آنان دعوت گردد تا تعاملات پررنگ تری بین فعالان این عرصه شکل گیرد.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه و موضوع ساخت هتل‌ها بیان کرد: افراد زیادی راغب به سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت هتل در مشهد هستند اما ممانعت‌هایی از سوی برخی دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد که اجازه سرمایه‌گذاری در این زمینه را نمی‌دهد.

«عبدالله احراری»، رئیس کمیته صنایع دستی کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی مشهد نیز در این جلسه عنوان کرد: گردشگری و صنایع دستی دو عرصه مرتبط با یکدیگر هستند و باید در کنار یکدیگر حرکت کنند. بر همین اساس، تقاضا می‌شود غرفه‌ای به صورت دائمی برای معرفی صنایع دستی استان در نمایشگاه بین‌المللی مشهد اختصاص یابد. خراسان رضوی 210 رسته صنایع دستی دارد که بعضی از آنان بی‌نظیر است.

سپس «سید علی حسینی»، سرپرست داخلی نمایشگاه بین‌المللی مشهد عنوان کرد: یکی از نمایشگاه‌های خوش‌نام نمایشگاه بین‌المللی مشهد در سال‌های ابتدایی آغاز فعالیتش، نمایشگاه جهانگردی و گردشگری بود. به دلیل محدودیت‌های موجود، استقبال کمرنگ شد و این نمایشگاه به نمایشگاه بین‌المللی ساخت، طراحی، مهندسی و تجهیزات هتل، رستوران و کافی‌شاپ تغییر نام پیدا کرد.

وی افزود: هدف اصلی این نمایشگاه، برگزاری در ایام پیک گردشگری بود؛ اما متاسفانه تقویم طی دو سال گذشته عوض شده است. دو غرفه ثابت برای صنایع دستی در این نمایشگاه پیش‌بینی شده و در صورت درخواست سازمان میراث فرهنگی، می‌توانیم غرفه‌ای مختص به صنایع دستی در این نمایشگاه پیش‌بینی کنیم.

اختصاص 50درصد ظرفیت پیش‌فروش بلیط‌های قطار به آژانس‌های مسافرتی

در ادامه، جلسه وارد دستور کار دوم یعنی ارائه گزارش موضوع پیش‌فروش بلیت قطار و جلسات برگزار شده در دبیرخانه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان شد.

غفران، نایب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق خراسان رضوی در این خصوص عنوان کرد: یکی از مواردی که در حوزه فروش بلیط قطار مطرح بود، این بود که با این دیدگاه که شبکه فروش باید در بستر فضای مجازی باشد، ساختار فروش از آژانس‌های مسافرتی در کشور منحرف شده بود و در این زمینه ادعا این بود که مصرف‌کننده نهایی دسترسی راحت‌تری برای خرید بلیت دارد. بر همین مبنا، فروش از حوزه آژانس‌های مسافرتی تقریبا صفر و به چند اپلیکیشن متمرکز شد.

غفران ادامه داد: مکاتبات زیادی از سوی کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق مشهد انجام و جلسات زیادی برگزار شد و در نهایت، با تغییر مدیرعامل راه آهن کشور، 50 درصد ظرفیت پیش‌فروش به آژانس‌های مسافرتی اختصاص یافت.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع صدور ویزا برای گردشگران خارجی اشاره و اظهار کرد: آژانس‌های مسافرتی درخواست‌های زیادی ارائه دادند تا راهبری گردشگران خارجی توسط آنان انجام شود.

ایجاد غرفه صنایع دستی در سالن فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد

در بخش پایانی این نشست، «محمد وزیرنژاد»، نماینده اداره‌کل فرودگاه‌های استان در خصوص اختصاص غرفه در سالن فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد به صنایع دستی استان به عنوان موضوع سومین دستور کار جلسه اظهار کرد: یکی از رسالت‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، معرفی ظرفيت‌های گردشگری است؛ لذا با نظارت و همکاری اداره میراث فرهنگی می‌توانیم از ظرفیت‌های خود در مناسبت‌های ملی و مذهبی استفاده کنیم. ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات گردشگری و صنایع دستی در  سالن فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد نیز بر همین اساس، در دستور کار قرار دارد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=35646

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.