• امروز : شنبه - 14 مهر - 1403
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
کل 3828 امروز 1
2
در حاشیه دیدار رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی و رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان صورت گرفت:

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک آموزشی در حوزه کشاورزی

  • کد خبر : 36460
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک آموزشی در حوزه کشاورزی
روسای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، تفاهم نامه همکاری مشترک آموزشی امضا کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس پارلمان بخش خصوصی استانمان که میزبان رئیس و مقامات ارشد این سازمان بود، در سخنانی عنوان کرد: آموزش بهره‌برداران و فعالان بخش کشاورزی و  همچنین ارتقای آگاهی مصرف کنندگان، به رشد امنیت غذایی در کشور منجر می‎‌شود و این مهم، یک مسئولیت خطیر است که تشکل‌های مرتبط باید در راستای تحقق آن، ایفا نقش کنند.

وی ادامه داد: ترویج دانش در حوزه کشاورزی نیز  نوعی آموزش غیر‌رسمی به روستاییان یا علاقه‌مندان به بحث کشاورزی است تا با استفاده از فناوری‌ها و دانش روز به این حوزه علاقه‌مند شوند.

وی افزود: این آموزش‌ها با افزایش تولید و بهره‌وری، به رشد درآمد و ارتقای سطح زندگی تولیدکنندگان در بخش کشاورزی و دستیابی به توسعه پایدار در این حوزه می‌انجامد؛ لذا ضروری است تا این قبیل اقدامات با هدف تولید محصول سالم و افزایش بهره‌وری توسط سازمان‌های دست اندرکار و متولی بخش کشاورزی گسترش یابد.

توکلی زاده در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اهمیت شناسنامه دار نمودن محصولات کشاورزی متذکر شد: یکی از اقدامات ارزنده سازمان جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی، الزام به ثبت اطلاعات تولید محصولات باغی و گلخانه‌ای در سامانه سانکا و اخذ کد رهگیری تولیدکننده برای محصولات صادراتی است. بر این باوریم که این موضوع باید ضمن آموزش و فرهنگ‌سازی، در خصوص محصولات زراعی که تولیداتش به مصرف عموم مردم می‌رسد نیز پایه‌گذاری شود.

اهمیت ارائه آموزش‌های تخصصی به فعالان بخش کشاورزی

«علیرضا شریفیان»، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز در ادامه این نشست، با اشاره به ظرفیت و جایگاه این سازمان در حوزه کشاورزی بیان کرد: این سازمان به واسطه صدور مجوزهای حوزه کشاورزی و ارتباط با بهره برداران در حوزه‌های مختلف اعم از دام، طیور، شیلات و آبزیان، قارچ و گلخانه، ارتباط مستمر و موثری با فعالان این عرصه دارد.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان ظرفیت ویژه ای در امر آموزش به ویژه آموزش به بهره‌برداران این بخش دارد. این سازمان با رویکرد گسترش دانش نسبت به ایجاد مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی به عنوان پشتیبانان تولید در بخش کشاورزی نیز اقدام کرده است و همچنین، با صدور شناسه محصول(QR code) برای محصولات کشاورزی بالاخص گلخانه‌ها نقش موثری در معرفی محصولات کشاورزی سالم ایفا می‌نماید.

شریفیان با اشاره به اینکه بخش کشاورزی تشنه دانش است، افزود: بخشی از موانع، چالش‌ها و نیازهای بخش کشاورزی و منابع طبیعی از طریق آموزش‌های تخصصی قابل رفع است و لذا انعقاد این تفاهم نامه با اتاق بازرگانی خراسان رضوی، زمینه همکاری‌های مثبت و موثری را با هدف ورود دانش و تخصص به مزرعه و بخش کشاورزی ایجاد می‌نماید تا سازمان در این مسیر از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی بهره‌مند گردد.

اهمیت شبکه سازی و تقویت ارتباط بین دانش آموختگان کشاورزی با صنعت و بازارکار

در ادامه «سمیرا سبزواری»، رئیس دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به اهمیت و لزوم همکاری‌های مشترک بین تشکل‌های استان در بخش کشاورزی گفت: با توجه به کاستی‌های موجود در این بخش و لزوم شبکه سازی و تقویت ارتباط بین دانش آموختگان کشاورزی با صنعت و بازارکار، اهمیت آموزش در این بخش واضح و مبرهن است.

وی گفت: زمینه‌ همکاری‌های مشترک فی مابین اتاق بازرگانی و نظام مهندسی کشاورزی در حوزه کشاورزی و زیر بخش‌های آن گسترده است و امیدواریم در چهارچوب انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک بین اتاق بازرگانی استان و سازمان نظام مهندسی کشاورزی، اقداماتی ارزنده در حوزه آموزش در این بخش صورت گیرد.

سبزواری با اشاره به مفاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین اتاق مشهد و سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان گفت: این تفاهم نامه با هدف همکاری‌های مشترک در حوزه آموزش و توانمندسازی بهره‌برداران و فعالان بخش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست شامل اعضای اتاق و سازمان و کارکنان آن‌ها در 8 ماده و یک تبصره به امضا رسید که مسئولان اجرای مفاد این تفاهم در تعهدات اتاق بازرگانی استان، دفتر کشاورزی و مرکز آموزش این نهاد تشکلی خواهند بود.

امکان برگزاری دوره‌های تخصصی در حوزه مهارت‌های کسب‌و‌کار برای بهره‌برداران و مهندسان کشاورزی

در پایان «پیام رشیدی»، مدیر مرکز آموزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی، از آمادگی این مرکز برای برگزاری دوره‌های تخصصی بخش کشاورزی سخن گفت و بیان کرد: در راستای هم افزایی سازمانی و پرکردن خلأهای موجود در بحث آموزش حوزه کشاورزی، همکاری‌های مشترک در این زمینه را میتوان در چند بخش اصلی برنامه‌ریزی و اجرایی نمود که برگزاری دوره های آموزشی ویژه مهندسان کشاورزی در محل مرکز آموزش اتاق و اختصاص زمانی در پایان هر دوره به مبحث انتقال تجربیات توسط یکی از بزرگان حوزه کشاورزی و صنایع وابسته به دانش آموختگان، یکی از این بخش‌هاست.

وی از برنامه ریزی و سازماندهی برای برگزاری بازدیدهای حضوری مهندسان کشاورزی از واحدهای صنعتی بخش کشاورزی و نیز، برنامه‌ریزی به منظور برگزاری دوره‌های تخصصی در حوزه مهارت‌های کسب‌و‌کار برای بهره‌برداران و مهندسان کشاورزی، به عنوان دیگر اقدامات قابل اجرا در راستای این تفاهم نامه نام برد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=36460

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.