• امروز : چهارشنبه - 25 مهر - 1403
  • برابر با : Wednesday - 16 October - 2024
کل 3868 امروز 0
0
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

توسعه صادرات و ارتقای تراز تجاری، مستلزم تک نرخی شدن ارز است

  • کد خبر : 36921
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۴۲
توسعه صادرات و ارتقای تراز تجاری، مستلزم تک نرخی شدن ارز است
رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی مشهد گفت: ظرفیت استان خراسان رضوی در حوزه افزایش صادرات بیش از آمار کنونی است و در صورت رفع چالش‌ها و موانع موجود در مسیر صادرات از جمله حل مسئله چند نرخی بودن ارز، شاهد ارتقای بیشتر تراز تجاری این خطه خواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «حسین محمدیان» در آستانه 29 مهر ماه روز ملی صادرات در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: میزان صادرات کالا از گمرکات خراسان رضوی طی 5 ماهه 1403، معادل یک میلیون و 302 هزار تن به ارزش 732 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در وزن کالاها 25.2 درصد افزایش و در ارزش دلاری 22.7 درصد رشد داشته است. وزن و ارزش صادرات کالاها در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب یک میلیون و 40 هزار تن و 597 میلیون دلار بوده است. ضمن اینکه تراز تجارت خارجی گمرکات خراسان رضوی طی این بازه زمانی، مثبت و معادل 483 میلیون دلار بوده است.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: صادرات گمرکات استان روند صعودی داشته؛ اما این بدان معنا نیست که آمار صادراتی ارائه شده صرفا مربوط به تولیدات خراسان رضوی است؛ هر چند عکس این قضیه نیز مصداق دارد. چنان که ممکن است بعضا تولیدات استان خراسان رضوی از گمرک سایر استان‌ها صادر گردد.

وی از چند نرخی بودن ارز به عنوان مهم‌ترین مانع رشد صادرات نام برد و گفت: در حال حاضر صادرکننده کالای خود را در حوزه‌های مختلف بر مبنای نرخ ارز آزاد یا بیش از آن تهیه و تولید می‌کند؛ اما صادرات او متاثر از سیستم چند نرخی ارز است و می‌بایست رفع تعهد ارزی را به قیمت دستوری بانک مرکزی انجام دهد. این مساله برای تولیدکننده صادرات محور، مقرون به صرفه نیست.

چالش تامین مواد اولیه و ماشین آلات برای تولیدات صادرات محور

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: تولیدکننده صادرات محور هم اکنون باید مواد اولیه را به صورت نقدی از کشورهای دیگر خریداری کند که این مساله با چالش‌های زیادی همراه است؛ چراکه با توجه به سیاست انقباضی بانک‌ها طی سال‌های اخیر، تولیدکنندگان در تامین سرمایه در گردش با مشکلات جدی مواجه بوده‌اند.

محمدیان در ادامه، از دشواری تامین و واردات ماشین آلات بخش تولید به عنوان یکی دیگر از چالش‌های تولیدکنندگان صادرات محور سخن گفت و اذعان کرد: تولیدکنندگان به دلیل محدودیت منابع ارزی نمی‌توانند ماشین‌آلات مورد نیازشان را به سرعت وارد کنند؛ از این رو ثبت سفارش برای واردات ماشین آلات روزها، هفته‌ها و ماه‌ها به طول می‌انجامد و این وضعیت، کار را قدری دشوار کرده است. بحث تامین سرمایه ثابت بخش تولید نیز آسیب جدی به این بخش وارد کرده است؛ چنان که از یکسو از تکنولوژی روز دنیا عقب ماندیم و از سوی دیگر، قادر به جایگزینی ماشین آلات مستهلک خود نیستیم.

وی عنوان کرد: بحث سهمیه‌بندی مواد اولیه داخلی و وارداتی از دیگر مسائلی است که بخش خصوصی با آن دست به گریبان است. در گذشته تولیدکننده صادرات محور می‌توانست از محل ارز حاصل از صادرات خود، مواد اولیه مورد نیاز را تامین و وارد کند؛ اما امروز اگر تولیدکننده‌ای از محل ارز حاصل از صادرات خود نسبت به واردات مواد اولیه اقدام کند، از سهمیه ارزی او برای واردات کاسته می‌شود؛ به طوری که در حال حاضر سهمیه برخی از تولیدکنندگان منفی شده است. این مساله در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شده و به زودی در صحن شورای گفت‌وگوی استان نیز مطرح خواهد شد.

رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: ضعف در زیرساخت‌ها و ناترازی انرژی از دیگر معضلاتی است که تولیدکنندگان صادرات محور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و باید برای آن تدبیری اندیشید. این در حالی است که با توجه به تعهدات و قراردادهای صادراتی، در صورت بروز مشکل در روند تولید و عدم ایفای تعهدات در قراردادها، ضرر زیادی به صادرکنندگان وارد می‌شود.

محمدیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عزم دولت برای توسعه صادرات تصریح کرد: خوشبختانه به نظر می‌رسد با توجه به رویکرد دولت چهاردهم، جایگاه بخش خصوصی در اقتصاد ارتقا یابد؛ موید این موضوع آن است که بسیاری از مطالبات بخش خصوصی در دستور کار دولت قرار گرفته است. رئیس سازمان توسعه تجارت نیز اعلام نموده است که فاصله ارز نیمایی و ارز آزاد به تدریج از بین می‌رود که تحقق این مهم قطعا دستاورد بسیار خوبی خواهد بود. از سویی، خوشبختانه دولت به حوزه تقویت دیپلماسی اقتصادی ورود خوبی داشته و اولویت خود را بر مراوده و مبادله با کشورهای منطقه گذاشته است. امید می‌رود با این رویکرد، توسعه بازارها و یافتن بازارهای جدید محقق گردد تا کشور از این حیث منتفع شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=36921

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.