• امروز : چهارشنبه - 25 مهر - 1403
  • برابر با : Wednesday - 16 October - 2024
کل 3868 امروز 0
0
در نشست هم‌اندیشی کمیته‌های اجرایی جشنواره روز ملی زعفران تاکید شد؛

تاکید بر برگزاری جشنواره‌ای فاخر برای زعفران

  • کد خبر : 36939
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
تاکید بر برگزاری جشنواره‌ای فاخر برای زعفران
در دومین جلسه کمیته‌های اجرایی جشنواره روز ملی زعفران، جزئیات برنامه‌های جشنواره شامل: نمایشگاه، جشنواره عکس، غذا و موسیقی، کاروان‌های ترویجی آموزشی، تور گردشگری از 3 تا 5 آبان و همایش روز زعفران در روز پنجم آبان ماه تصویب شد. همچنین، در خصوص چندوچون تبلیغات و پوشش رسانه‌ای و تصویری این جشنواره، تبادل نظر صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی کبیر»، دبیر کل اتاق بازرگانی مشهد در ابتدای این نشست اظهار کرد: همزمان با برگزاری نمایشگاه روز ملی زعفران در مشهد، به همت سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان، کاروان‌های ترویجی و آموزشی در 3 روزه جشنواره به شهرستان‌های تربت‌ حیدریه، گناباد، نیشابور و تربت‌جام اعزام خواهند شد تا در اراضی کشاورزی این شهرستان‌ها به ترویج مباحث آموزشی لازم در حوزه زعفران بپردازند. اتحادیه تعاونی روستایی خراسان رضوی نیز به عنوان همکار اجرایی این بخش از برنامه، اقدامات لازم در حوزه کارگاه‌های آموزشی در دو شهرستان هدف انجام خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری نخستین دوره این جشنواره به نوعی پایه‌گذاری برای اقدامات در این زمینه در سال‌های آتی است، به برگزاری بخش‌های فرهنگی و آیینی این جشنواره با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اشاره کرد و گفت: تمامی پروتکل‌های لازم برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه و همایش روز ملی زعفران رعایت خواهد شد.

وی ادامه داد: زعفران محصولی با قدمت و بااصالت خراسان رضوی است که ارتباط تنگاتنگی با اقوام و سنت‌ها دارد.

دبیرکل اتاق خراسان رضوی با اشاره به همایش نکوداشت روز ملی زعفران، در پنجم آبان ماه سال جاری در اتاق بازرگانی مشهد گفت: ضرورت دارد بیانیه‌ای به عنوان نقشه راه و هدف استان برای ارتقای حوزه زعفران در سال‌های آتی تهیه و در این همایش تبیین گردد تا میزان تحقق‌پذیری این نقشه راه در سال‌های آینده مشخص شود. زعفران یک برند و میراث تمدنی و آیینی کشور است که ضرورت دارد متولیان امر همکاری و هماهنگی لازم را برگزاری هر چه بهتر این جشنواره داشته باشند.

تاکید بر هماهنگی نهادها و سازمان‌ها در برگزاری مطلوب جشنواره و همایش روز ملی زعفران

«حسن نوری‌زاده»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در بخش دیگر این نشست، اظهار کرد: نهادهای متولی باید در برندسازی زعفران، این محصول با ارزش استان و کشورمان همراهی لازم را داشته باشند. امکان تکمیل زنجیره ارزش این محصول استراتژیک وجود دارد و باید به این مسئله توجه نمود. زعفران میراث ماندگار خراسان است و با همکاری فعالان این حوزه امکان رفع موانع و مشکلات موجود در مسیر توسعه تولید و صادرات این محصول فراهم می‌شود. در اولین جشنواره روز ملی زعفران، شهرستان‌های پایلوت استان در بحث زعفران، برای برگزاری بازدید و برنامه‌های آموزشی مدنظر قرار گرفتند.

وی با تاکید بر نقش صداوسیما در انعکاس این رویداد در بعد ملی اظهار کرد: از صداوسیمای استانی و ملی درخواست می‌شود برنامه‌هایی در حوزه روز ملی زعفران تهیه و از کارشناسان و متخصصین مجرب با نگاه همه‌جانبه در این زمینه دعوت به عمل آورد. بیلبوردهای شهری نیز، ظرفیت خوبی برای معرفی جشنواره و همایش ملی روز زعفران به مردم است. این جشنواره با محتواهای مناسب و ایده‌آل، با هدف برندسازی هر چه بیشتر زعفران ایرانی برگزار می‌شود و امیدواریم در سال‌های آتی کیفیت آن افزایش پیدا کند.

تاکید بر نیازسنجی واحدهای صنعتی حوزه زعفران

سپس «علی محمد شریعتی‌مقدم»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد با تاکید بر وحدت و همکاری متولیان حوزه زعفران و برگزارکنندگان این جشنواره، اظهار کرد: نیازسنجی واحدهای صنعتی زعفران، تامین ابزار و دستگاه‌های جدید و بازاریابی در این حوزه، از موضوعاتی است که به ارتقای حیطه زعفران کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پیشنهادات متولیان و کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی باید در جهت ترویج، توسعه تجارت و بازاریابی زعفران بوده و از موانع توسعه تجارت در این حوزه کاسته شود، عنوان کرد: پیشنهاد می‌گردد به منظور تکمیل زنجیره ارزش زعفران و برگزاری با کیفیت جشنواره و همایش روز ملی زعفران، از مقامات کشوری و شرکت‌های موفق فناوری و دانش‌بنیان در زمینه زعفران دعوت شود. تهیه و رونمایی از پلتفرم و دانش‌نامه در حوزه زعفران، دیگر اقدام پیشنهادی در این زمینه است.

وی با تاکید بر رفع موانع و چالش‌های حوزه زعفران، تصریح کرد: رقابت‌پذیری، شناسنامه‌دارکردن مزارع زعفران و… از راهکارهای توسعه و بهبود چالش‌های حوزه زعفران است.

«سمیرا سبزواری»، رئیس دفتر کشاورزی اتاق بازرگانی مشهد نیز در خصوص زمان و مکان برگزاری نمایشگاه زعفران، عنوان کرد: نمایشگاه عرضه محصولات زعفران به مدت سه روز در مشهد برگزار خواهد شد. از طریق شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان زعفران درخواست شد تا فعالان اقتصادی در حوزه زعفران در این نمایشگاه حضور پررنگ‌تری داشته باشند. برگزاری جشنواره موسیقی و نمایشگاه عکس زعفران از دیگر برنامه‌های جشنواره خواهد بود.

وی افزود: می‌توان پیشنهاد داد با هماهنگی وزارت امور خارجه از نمایندگان کشورهای هدف صادراتی زعفران دعوت شود تا از جشنواره زعفران بازدید نموده و در همایش روز ملی زعفران حضور داشته باشند.

لزوم ترویج و فرهنگ‌سازی مصرف زعفران در کشور

«حمیدرضا شریفی»، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی استان نیز با تاکید بر مردمی‌سازی زعفران، بیان کرد: درحال حاضر مصرف زعفران کشور کاهش پیدا کرده است. زعفران از دیرباز تاکنون نقش کلیدی در سفره ایرانیان داشته است؛ اما امروز در سبد خانوار ایرانی، مصرف ماسالا و جنسینگ افزایش و زعفران کاهش پیدا کرده است. در این راستا ضرورت دارد که ترویج و فرهنگ‌سازی در خصوص مصرف زعفران در کشور انجام شود.

وی عنوان کرد: خراسان رضوی دارای 96 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران است. در تمامی شهرستان‌های استان زعفران وجود دارد و انجام بازدید‌های آموزشی و ترویجی از زمین‌های کشاورزی زعفران در راستای توجه بیشتر به حوزه کشت و تولید این محصول خواهد بود.

«محمد میری دیسفانی»، معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان نیز خاطرنشان کرد: 127 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در کشور وجود دارد و سهم خراسان رضوی از این مقدار، ۹۶ هزار هکتار است. ایران تامین‌کننده 92 درصد زعفران دنیاست و 121 بهره بردار به صورت مستقیم در این حوزه فعال هستند.

وی افزود: استان‌‌هایی که دارای محصولات کلیدی هستند، همه‌ساله از دیگر استان‌ها و شهرستان‌ها برای حضور در جشنواره آن محصول کلیدی دعوت می‌کنند. زعفران محصول خاصی برای استان ما و کشور است و ضرورت دارد نهادهای متولی برای ارتقای آن تلاش کنند.

میری گفت: پیشنهاد می شود با برگزاری تور بازدید برای مسافران خارجی ساکن در مشهد، امکان معرفی بیشتر این محصول و آخرین دستاوردهای آن به دنیا فراهم گردد. در این جشنواره باید تمامی زنجیره زعفران دیده شود.

«محمدرضا ابراهیمی»، مدیر روابط عمومی صدا و سیما خراسان رضوی اعلام کرد: برنامه‌هایی با محتوای فرآورده‌های زعفران و دیگر بخش‌های زنجیره این محصول تولید و به نمایش گذاشته خواهد شد؛ اما تمامی این برنامه‌ها به هماهنگی، همکاری و مشارکت تمامی نهادهای متولی نیاز دارد.

«زینب سالاری مقدم»، رئیس اداره هماهنگی مناسبت‌های شهری معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد نیز با تاکید بر احیای هویت شهر و استان، بیان کرد: شهرداری مشهد آمادگی دارد که تمامی گروه‌های هدف را با حوزه زعفران و دستاوردهای آن آشنا کند. بیلبورد‌های مد نظر شهری در اختیار جشنواره قرار خواهد گرفت. همچنین با توجه به وجود تلویزیون‌های شهری امکان پخش تیزرهای تبلیغاتی این جشنواره وجود دارد.

«محمدرضا پهلوان»، نماینده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز بیان کرد: نمایشگاه عکس زعفران بخشی از جشنواره زعفران است که پیشنهاد می‌شود در موزه بزرگ خراسان در کنار نمایشگاه محصولات زعفرانی برگزار شود؛ چرا که ظرفیت بازدید بیشتر را فراهم می‌کند. ضروری است در این نمایشگاه عکس تمامی ارکان زنجیره ارزش زعفران به نمایش گذاشته شود.

«رامین اسمی»، مسئول میز زعفران سازمان جهاد کشاورزی استان نیز تاکید کرد: با بازدید از زمین‌های کشاورزی و اعزام تورهای ترویجی و آموزشی، ارائه آموزش‌های لازم و انتقال تجارب به مزرعه داران در سه روز جشنواره صورت می‌گیرد. در خصوص همایش روز ملی زعفران نیز ضرورت دارد از نخبگان و نام‌آوران حوزه زعفران تقدیر شود.

«حامد فخر»، مدیر بوستان کوهسنگی نیز پیشنهاد کرد: در مدت زمان برگزاری جشنواره زعفران، مسیر دسترسی به آن با استفاده از المان‌های زعفران طراحی و تزئین شود تا مسیر ورود مقامات و مهمان‌های خارجی از فضای بصری بهتری برخوردار باشد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=36939

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.