• امروز : شنبه - 28 مهر - 1403
  • برابر با : Saturday - 19 October - 2024
کل 3876 امروز 3
1
#جشنواره_ملی_زعفران/ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

فقدان متولی کارآمد، مهم‌ترین چالش در مسیر توسعه صادرات زعفران است

  • کد خبر : 37063
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۸:۳۱
فقدان متولی کارآمد، مهم‌ترین چالش در مسیر توسعه صادرات زعفران است
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: نبود یک طرح جامع و متولی واقعی و کارآمد در حوزه زعفران، از مهم‌ترین چالش‌های موجود در مسیر توسعه صادرات این محصول است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «علی محمد شریعتی مقدم» در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: نبود یک طرح جامع و متولی واقعی و کارآمد در حوزه زعفران از مهم‌ترین چالش‌های توسعه صادرات این محصول است. علاوه بر این، بخشی نگری و اعمال سیاست‌های ارزی، صدمات و لطمات زیادی به این محصول در عرصه صادرات زده است. در واقع، بخش خصوصی از سال 1397 با سیاست رفع تعهدات ارزی مواجه است که این مسئله ‌آسیب جدی به صادرات غیرنفتی از جمله زعفران وارد کرده است.

وی با بیان اینکه زعفران از محصولات پیش‌قراول در صادرات غیرنفتی می‌تواند نجات‌دهنده اقتصاد کشور باشد، افزود: اگر صادرات غیرنفتی را به عنوان راهبرد اصلی کشور در نظر بگیریم می‌توانیم از کشورهایی همچون چین که در یک دوره 30 ساله اقتصاد خود را متحول و بازارهای جهانی را به تسخیر درآورد، الگو بگیریم.

شریعتی مقدم افزود: علاوه بر این بسیاری از کشورهای در حال توسعه از طریق توجه به ارزآوری، تنوع بخشی به اقتصاد خود و… در منطقه خاورمیانه از اقتصاد متکی بر نفت رهایی یافته اند. به طور مثال کشور ترکیه با صادرات فندق و جذب توریسم و عربستان سعودی با تمرکز بر اقتصاد دیجیتال و تنوع بخشی به اقتصاد و گردشگری توفیقات بسیاری برای دوری از اقتصاد نفتی حاصل کرده اند.

این فعال حوزه زعفران خاطرنشان کرد: توجه به اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر می‌تواند درآمدهای ارزی را افزایش داده و در کنار آن سطح کیفیت کالا، خدمات و سبک زندگی ارتقا یابد. دولت باید با به کارگیری این راهبرد در برنامه‌های خود از اتکا به اقتصاد نفتی صرف جلوگیری کند. ایران در محصولاتی مانند زعفران دارای مزیت رقابتی و مطلق است که از جهات مختلف این محصول می‌تواند الگو و پیشران اقتصادی باشد همچنین این محصول می‌تواند به عنوان میراث تمدن کشاوزی ایران شناخته شود. مهم‌تر آن که انحصار تولید و اقتصاد آن در اختیار کشور ماست و باید با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و مغفول مانده زعفران بتوانیم ارزش افزوده لازم در این حوزه ‌ایجاد کنیم.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایجاد واحدهای صنعتی حوزه زعفران گفت: این بخش با بازاریابی و معرفی زعفران علی رغم محدودیت‌هایی مثل تحریم و بالتبع آن محدودیت مبادلات مالی طی 3 دهه اخیر به اقصی نقاط جهان صادرات داشته است؛ اما سیاست‌های متناقض در کشور ما سبب شده تا حد زیادی فرصت‌های پیش آمده به محاق برود.

فقدان منابع مالی برای بازآفرینی مزارع زعفران

شریعتی مقدم با بیان اینکه فقدان منابع مالی برای بازآفرینی مزارع به منظور افزایش راندمان تولید، تولید زعفران ارگانیک و… از جمله مهم‌ترین چالش‌های بهره‌وری در تولید زعفران است، اظهار کرد: بسیاری از کشورهای منطقه و دنیا به زعفران به عنوان محصولی که بیشترین قیمت را در سبد محصولات جهان دارد و سازگار با کم آبی بوده و دارای مصارف متنوع غذایی و دارویی است، توجه ویژه دارند. چنان که در حال حاضر 35 کشور امروز در حوزه تولید زعفران فعال هستند. کشورهایی مانند قطر، امارات و عربستان با پذیرش تولیدکنندگان، کارآفرینان، فناوران و افراد نخبه زمینه ‌ایجاد ارزش افزوده از زعفران را فراهم کرده اند؛ این در حالی است که‌ ایران در این خصوص با چالش‌های جدی مواجه است. کشورهایی مانند هلند و ایتالیا نیز در به کارگیری روش‌های جدید تکثیر پیاز زعفران توفیقات بسیاری حاصل کرده اند.

وی در خصوص برگزاری نخستین جشنواره روز ملی زعفران در روزهای سوم تا پنجم آبان ماه در استان خراسان رضوی گفت: برگزاری چنین رویدادی سبب افزایش توجه مسئولین به ‌این محصول و یادآوری خواص و ارزش‌های آن خواهد شد. امید می‌رود با برگزاری این رویداد بتوانیم به رشد و توسعه صادرات و تدبیراندیشی برای کسب بازارهای بیشتر زعفران به عنوان آخرین بازمانده محصولات ملی ایران کمک کنیم. خواسته جدی ما این است که دولت به بخش خصوصی و تشکل‌ها اعتماد کرده و قبل از هرگونه سیاست‌گذاری در خصوص محصول زعفران از بخش خصوصی اظهارنظر خواهی کند.

شریعتی مقدم تصریح کرد: ما باید نوآوری و مالکیت معنوی را در خصوص محصول زعفران بیش از گذشته به رسمیت بشناسیم تا بتوانیم در سایه اقتصاد دیجیتال با ارزش افزوده بیشتر، صادرات این محصول را تسهیل کنیم. روز ملی زعفران از این جهت می‌تواند یک ابتکار عمل و یک تفاوت بین گذشته و آینده ‌ایجاد کند و تبدیل به نقطه عطفی در این حوزه شود.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=37063

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.