• امروز : دوشنبه - 30 مهر - 1403
  • برابر با : Monday - 21 October - 2024
کل 3890 امروز 5
1
در هفدهمین جلسه کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی مشهد مطرح شد؛

تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت دادستانی انتظامی مالیاتی

  • کد خبر : 37414
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۱
تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت دادستانی انتظامی مالیاتی
در هفدهمین جلسه کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، وظایف و اختیارات دادستانی انتظامی مالیاتی در قانون مالیات‌های مستقیم، تشریح و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «مجید محمدنژاد»، رئیس این کمیسیون با تاکید بر لزوم برقراری عدالت مالیاتی میان اقشار مختلف جامعه، اظهار کرد: دادستان انتظامی مالیاتی وظایف متعددی را عهده دار بوده و از همراهی دادیاران متعددی بهره مند است که می‌تواند اختیارات خود را میان آنان تقسیم کند. کشف تخلفات و تقصیرات ماموران مالیاتی و نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی، تحقیق در جهات اخلاقی و اعمال و رفتار کارکنان مالیاتی، اعلام نظر نسبت به ترفیع مقام ماموران مالیاتی و نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی، اقامه دعوی علیه مودیان و ماموران مالیاتی و… از وظایف و اختیارات دادستان‌های انتظامی مالیاتی است.

وی با تاکید بر سختی فعالیت و وظایف دادستان انتظامی مالیاتی، افزود: مودیان و شرکت‌های حقوقی از دادستان انتظامی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی استان انتظار دارند که دقت بیشتری در رسیدگی به شکایات صورت گیرد. دریافت مالیات از مودیان باید به حق و بر اساس قانون صورت گیرد.

محمدنژاد بخش دیگر سخنانش را به ماده 250 قانون مالیات‌های مستقیم اختصاص داد و تاکید کرد: بر اساس ماده 250 قانون مالیات‌های مستقیم، در مواردی که هیات حل اختلاف مالیاتی برگ ‌تشخیص مالیات را رد یا تعدیل نماید، مکلف است نسخه‌‌ای از رای خود را به انضمام ‌رونوشت برگ تشخیص مالیات جهت رسیدگی نزد دادستان ‌انتظامی مالیاتی ارسال کند تا در صورت احراز تخلف نسبت به‌ تعقیب متخلف اقدام نمایند. قانون، مسیر روش و نکات لازم را به درستی عنوان کرده که ضرورت دارد در بررسی نواقص توجه بیشتری به آن شود. همچنین هم‌فکری بخش خصوصی و دولتی در این حوزه یک ضرورت محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: در راستای عملکرد هر چه بهتر دادستانی انتظامی مالیاتی در استان، باید اطلاعات لازم از بازار و شرایط به این بخش ارائه شود تا با تصمیم گیری صحیح توسط دادستانی، اقدامات لازم در راستای بهبود شرایط مودیان مالیاتی صورت پذیرد.

رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با برگزاری جلسات مداوم و مستمر، بخشی از چالش‌ها میان مودیان و اداره کل امور مالیاتی استان رفع می‌شود. همچنین برگزاری نشست با مدیران استان و مدیران مالیاتی شهرستان‌های خراسان رضوی یک ضرورت محسوب می‌شود تا چالش و مشکلات در این حوزه رفع گردد.

مودیان خواستار شفافیت از سوی اداره کل امور مالیاتی استان هستند

«سید مصطفی شامل»، نایب رئیس کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی مشهد نیز تاکید کرد: اتاق بازرگانی به عنوان تشکل قدیمی بخش خصوصی و مدافع این بخش، خواستار اجرای صحیح و درست قانون، مقررات و بخشنامه‌هاست. وظایف و اختیارات دادیار مسئول انتظامی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی استان در ماده 264 قانون مالیات‌های مستقیم تشریح شده است و ایشان باید نسبت به وظایف خود بر اساس قانون مذکور عمل کنند.

شامل ادامه داد: بعضا نمونه‌هایی از عدم اجرای صحیح قانون، مقررات و بخشنامه‌ها در ادارات مالیاتی رقم می‌خورد که تعدیل برگ تشخیص مالیات و رسیدگی، تعدیل آرا هیات حل اختلاف، عدم رعایت ماده 248 قانون مالیات‌های مستقیم و… نمونه‌ای از این موارد است. سوال این است که افراد متخلف با استفاده از چه ابزاری در این سیستم دخالت می‌کنند؟

وی خاطرنشان کرد: محدودیتی برای تعدیل برگ تشخیص مالیات در قانون مالیات‌های مستقیم وجود ندارد؛ اما در صورت بروز این اتفاق، آیا دادیار مسئول انتظامی مالیاتی از تعدیل برگ تشخیص مالیات در این مرحله اطلاعی داشته است؟ مودیان خواستار شفافیت و پاسخگویی کامل از سوی اداره کل امور مالیاتی استان در این موارد هستند.

شامل در بخش دیگر سخنانش به شیوه دعوت مشاوران امور مالیاتی و مودیان به جلسه هیات‌های حل اختلاف مالیات اشاره و بیان کرد: برگه دعوت مودیان تبدیل به ابلاغ قانونی می‌شود؛ این در حالی است که پیش از ابلاغ قانونی باید کتباً از مودی دعوت شود. متاسفانه ماموران مالیاتی استان ابلاغ قانونی به مودیان انجام می‌دهند و گاهی آدرس نامشخصی از مودی در برگه ابلاغ، درج و ارسال می‌گردد که سبب می‌شود هیچگاه این برگه به مودیان نرسد. در واقع، اطلاع‌رسانی در خصوص جلسات هیات حل اختلاف به درستی صورت نمی‌گیرد و این موضوع، از مسائل چالش برانگیز برای مودیان مالیاتی است.

وی تاکید کرد: بر اساس قانون و مقررات، پیش از تشکیل جلسه هیات حل اختلاف مالیاتی، باید جزییات و اطلاعات پرونده مودی به رویت نماینده اتاق بازرگانی در هیات برسد تا از جزییات آن مطلع شود؛ اما متاسفانه اطلاع‌رسانی دقیقی در حوزه پرونده‌های مودیان، زمان و موضوع جلسات هیات اختلاف مالیاتی، ارائه نمی‌شود.

شامل در بخش دیگر سخنانش به بخشنامه سازمان امور مالیاتی در خصوص زمان ارائه فهرست اطلاعیه‌های واصله مربوط به خرید، فروش، واردات، صادرات، قراردادها و… به مودیان مالیاتی اشاره و عنوان کرد: بر اساس این بخشنامه، مقرر گردید گروه‌ها و ماموران مالیاتی رسیدگی کننده به پرونده عملکرد مودیان مالیاتی که مکلف به ابلاغ دعوت‌نامه موضوع ماده 229 قانون مالیات‌های مستقیم به مودیان هستند، بایستی نسبت به ارائه تصویر هر نوع اطلاعات از جمله فهرست یا لیست اطلاعیه‌های خرید، فروش، واردات، صادرات، قرارداد و… که در هنگام رسیدگی مورد استناد قرار می‌گیرد، اقدام کنند.

وی افزود: متاسفانه دسترسی مودیان به اطلاعیه و اسناد و مدارک کاهش یافته و تنها ممیزان مالیاتی و اداره کل امور مالیاتی استان به این اطلاعات دسترسی دارند

مودیان بعضا جزییات پرونده‌ مالیاتی خود را از شیوه‌های غیرمعمول دریافت می‌کنند

«علیرضا خدابخشی»، دبیر کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز عنوان کرد: فعالان اقتصادی درخواست‌های زیادی نسبت به بررسی و تشریح وظایف دادستان انتظامی مالیاتی و دادیاران آن در کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی مشهد داشتند. رسیدگی و کشف تخلفات کارشناسان مالیاتی از وظایف دادستان انتظامی مالیاتی است که ضرورت دارد نحوه و شیوه رسیدگی به این موارد تخلفات توسط دادیاران ایشان تشریح شود.

وی افزود: متاسفانه برخی از مودیان برای اطلاع از جزییات پرونده‌های مالیاتی خود، باید از خارج از سیستم و کارتابل سازمان، مراجعه و اطلاعات لازم را کسب کنند.

دادستان انتظامی مالیاتی بر نحوه عملکرد کارکنان امور مالیاتی برابر قانون نظارت می‌کند

«محمدحسن دانشفر»، دادیار مسئول انتظامی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی استان نیز عنوان کرد: دادستانی انتظامی مالیاتی، مجموعه نظارتی برون سازمانی است و نقش اجرایی ندارد و دادستان بر نحوه عملکرد کارکنان امور مالیاتی برابر قانون نظارت می‌کند.

وی تاکید کرد: مودیان و فعالان اقتصادی باید نماینده ای توانمند در هیات حل اختلاف مالیاتی داشته باشند. این فرد باید به اطلاعات پرونده اشراف و مدارک لازم را در اختیار داشته باشد. نماینده مودی باید پاسخگوی امضا خود باشد. از سویی، مودیان باید نسبت به وظایف خود آشنا شوند و نباید نگاه صفر و یکی در پذیرش مالیات تعیین شده وجود داشته باشد. باید در این زمینه فرهنگ سازی لازم صورت گیرد.

دانشفر بیان کرد: درصورتی که رئیس اداره امور مالیاتی در خصوص تمامی بندهای لایحه اعتراضی مودی اظهار نظر نکند، خلاف قانون بوده و برگشت داده می‌شود. درصورتی که در هر مرحله، رسیدگی کامل و اظهارنظر توسط اداره مذکور صورت نگیرد، نقص رسیدگی محسوب شده و برگشت داده می‌شود.

دانشفر با تاکید بر اینکه مودیان و مشاوران مالیاتی بایستی تمامی تخلفات و موارد را به دادیار انتظامی مالیاتی اعلام کنند، بیان کرد: دریافت برگه سفید امضا پیش از صورت جلسه هیات، مورد پذیرش نیست. باید مودیان این موارد را به دادیار دادستان انتظامی مالیاتی اطلاع دهند. همچنین ممیزان مالیاتی حق دسترسی به اطلاعات شخصی مودی نداشته و این موارد باید به صورت رسمی اعلام گردد.

وی افزود: درصورتی که تخلف توسط کارشناس اداره کل امور مالیاتی استان انجام شود، موضوع به دایره تخلفات اداری ارسال و قانون برای این فرد اجرا می‌شود.

دانشفر اظهار کرد: سیستم امور مالیاتی کشور به سمت استفاده حداکثری از اسناد و مدارک رفته و مامورسالاری و مودی سالاری کنار گذاشته می‌شود. دادستان انتظامی مالیاتی با هیچ بخشی مماشات نکرده و تمامی تخلفات را بررسی و رسیدگی می‌کند.

ممیزان مالیاتی حق استفاده از اطلاعات شخصی مودیان را ندارند

«حسین دارینی»، دادیار دادستان انتظامی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی استان نیز تاکید کرد: عموما روسای اداره کل امور مالیاتی استان، شناخت کاملی نسبت به مودیان دارند. ممیزان، تنها وظیفه رسیدگی به دفاتر، اسناد و مدارک مودیان دارند و نباید از اطلاعات شخصی آنان استفاده دیگری کنند. تمامی رای‌های صادره در هیات توسط دادستان انتظامی مالیاتی رصد می‌شود.

«اسحاق جانباز»، دادیار دادستان انتظامی مالیاتی اداره کل امور مالیاتی استان نیز بیان کرد: برخی از مودیان برای رسیدگی صحیح و اطلاع از وضعیت پرونده، باید از تهران اقدام کنند. عدم این امر سبب اشکال و ایراد در نحوه رسیدگی می‌شود.

در بخش دیگری از این جلسه «مهدی شهرستانکی»، عضو کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی مشهد بیان کرد: بر اساس ماده 238 قانون مالیات‌های مستقیم، مهلت زمانی مشخصی برای اعتراض مودیان تعیین شده است. متاسفانه در سال گذشته مالیاتی، برگه‌های تشخیص مالیاتی به موقع ارسال نشده و سبب گردید که مهلت اعتراض قانونی از مودیان اخذ شود. اغلب برگه‌های تشخیص پیش از رسیدگی به هیات‌های حل اختلاف ارسال گردید و وقت زیادی از هیات حل اختلاف مالیاتی استان تلف شد.

وی افزود: ضروری است مودیان با دید و نگاه بازتر و بهتری به موضوعات شرکت‌ها رسیدگی کنند. شرایط اشخاص حقوقی باید درنظر گرفته و سپس کارشناسی شود.

«محسن دادخواه»، عضو کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی مشهد نیز تاکید کرد: گاهی این اتفاق می افتد که در زمان رسیدگی‌ها از سوی ممیزان مالیاتی، از مودی برگه سفید امضا دریافت می‌شود و درصورتی که برگه تشخیص مورد پذیرش مودی قرار نگرفت، از آن برگه سفید امضا برای تاییدیه استفاده می‌کنند.

سپس خدابخشی، دبیر کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی مشهد در جمع‌بندی مباحث این نشست مطرح کرد: کمیسیون مالیات اتاق بازرگانی مشهد از کلیه مودیان و فعالان اقتصادی استان دعوت می‌کند که تخلفات در رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی آنان را همراه با اسناد و مستندات به دادیار انتظامی مالیاتی استان ارائه کنند. تمامی نواقص و چالش‌ها در حوزه تخلفات کارکنان و روند رسیدگی‌ها تدوین و به صورت بسته پیشنهادی به دادیار مسئول انتظامی مالیاتی ارسال خواهد شد. همچنین این موضوع در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز مطرح خواهد شد.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=37414

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.