• امروز : سه شنبه - 1 آبان - 1403
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
کل 3896 امروز 3
1
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی:

چالش‌های صادرات زعفران زمینه‌ساز قاچاق این محصول شده است

  • کد خبر : 37496
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
چالش‌های صادرات زعفران زمینه‌ساز قاچاق این محصول شده است
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: چالش‌های صادرات زعفران زمینه‌ساز قاچاق این محصول شده و این مسئله تبعات ناخوشایندی بر بازار جهانی زعفران ایرانی دارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «غلامرضا میری» در آستانه جشنواره روز ملی زعفران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: آنچه مسلم است برگشت ارز حاصل از صادرات و فروش آن به سامانه نیما نخستین چالشی است که صادرکنندگان زعفران با آن دست به گریبان هستند. صادرکنندگان به رغم تحریم‌های موجود نسبت به صادرات زعفران اقدام کرده و ارز آن را با هزینه وارد کشور می‌کنند؛ اما از سوی دیگر، ملزم هستند ارز حاصل از صادرات خود را با رقمی 20 الی 25 درصد کمتر از نرخ آزاد به سامانه نیما عرضه کنند؛ این مساله خسارت زیادی را به صادرکنندگان تحمیل می‌کند و مانعی برای رشد صادرات این محصول است. به دلیل مسائل مذکور قاچاق زعفران بسیار افزایش یافته است.

میری افزود: زعفران قاچاق در کشورهای هدف صادراتی، 20 الی 30 درصد ارزان‌تر از زعفران صادراتی عرضه ‌می‌شود؛ لذا صرفا طی سالیان اخیر بازار قاچاق رونق پیدا کرده است. این مساله قابل حل بوده و ضرورت دارد دولتمردان برای حل و فصل آن وارد میدان شوند.

وی به مشکلات مالیاتی صادرکنندگان زعفران اشاره و اظهار کرد: در صورتی که صادرکننده در خصوص تسویه حساب با بانک مرکزی تاخیر داشته باشد، سازمان امور مالیاتی، فروش صادراتی را فروش داخلی محاسبه کرده و از صادرکننده مالیات اخذ می‌کند؛ در صورتی که برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی، صادرات از پرداخت مالیات معاف است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی اظهار کرد: تحریم‌ها به دلیل مانع‌تراشی در زمینه مبادلات مالی، مانع از آن می‌شود که صادرکننده بتواند به راحتی به کشورهای هدف صادرات داشته باشد. همچنین، صادرکننده ایرانی به دلیل تحریم‌ها و عدم ارتباط با دنیا بعضا مجبور است از طریق شخص ثالثی و به نام کشور دیگری نسبت به صادرات زعفران اقدام کند.

میری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه 90 الی 92 درصد تولید زعفران دنیا توسط ایران صورت می‌گیرد، باید مدیریت بازار زعفران در اختیار کشور ما باشد؛ اما متاسفانه تحریم‌ها و عدم ارتباط با بسیاری از کشورهای خارجی، صادرات این محصول را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی یادآور شد: ما مسائل و چالش‌های حوزه زعفران را به سمع و نظر مسئولان در سطح ملی و استانی رسانده‌ایم و قول‌های مساعدی نیز در این زمینه داده شده؛ اما با توجه به اینکه اکثر چالش‌های این حوزه ریشه در سال 1397 دارد و دولت جدید به تازگی مستقر شده، انتظار نداریم چالش‎های حوزه زعفران به سرعت حل و فصل شود. امید می‌رود با توجه به اهمیت محصول استراتژیک زعفران، این مسائل با پیگیری و همکاری اتاق بازرگانی خراسان رضوی حل و فصل گردد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامگذاری روز پنجم آبان ماه به عنوان روز ملی زعفران و برگزاری نخستین جشنواره روز ملی زعفران در روزهای سوم تا پنجم آبان ماه اظهار کرد: آنچه مسلم است زعفران 2800 سال در ایران سبقه دارد؛ لذا باید به این میراث ارج نهاد و از این جایگاه به نحو احسن حراست کرد و از میراثی که به دست رسیده محافظت نمود. بدین ترتیب، برگزاری جشنواره روز ملی زعفران، فرصتی است تا همگان این محصول را گرامی بدارند و به اهمیت زعفران بیش از پیش واقف شوند. زعفران صرفا مصرف غذایی ندارد؛ بلکه داروی هزاره سوم در جهان نام گرفته است؛ البته نباید از مبحث اشتغالزایی این محصول غافل شد؛ چنان که در حال حاضر، بیش از 1 میلیون نفر در تولید، فرآوری، بسته بندی، توزیع، صادرات و… این محصول فعال هستند. مهم‌تر آن که ایران نخستین تولیدکننده زعفران دنیاست و این محصول ارزآوری قابل توجهی دارد. باعث افتخار است که ایران خاستگاه این محصول استراتژیک بوده؛ لذا بایستی تمام تلاش خود را برای پاسداری از آن به کار گیریم.

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=37496

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.