• امروز : شنبه - 5 آبان - 1403
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
کل 3913 امروز 6
5
کارشناس حوزه زعفران مطرح کرد:

ساماندهی حوزه زعفران، نیازمند تشکیل سازمانی مستقل برای این محصول است

  • کد خبر : 37621
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸
ساماندهی حوزه زعفران، نیازمند تشکیل سازمانی مستقل برای این محصول است
یک کارشناس حوزه زعفران بر لزوم تشکیل سازمانی مستقل در حوزه زعفران، به منظور ساماندهی و اتخاذ سیاستی واحد برای توسعه صادرات این محصول تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «بهزاد صادقی» در آستانه روز ملی زعفران در گفت‎‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: بررسی‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر چندین دستگاه اجرایی در سیاست‌گذاری برای محصول زعفران اثرگذارند. از این رو توصیه می‌شود کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی لایحه‌ای را به تصویب برساند تا در پی آن زعفران مانند چای، پنبه، دانه‌های روغنی و… دارای سازمانی مستقلی شود؛ چرا که این محصول علاوه بر مصارف متنوع، اشتغالزایی بالایی دارد.

وی ادامه داد: ضرورت دارد یک مرکز در خصوص زعفران به عنوان محصول استراتژیک کشورمان سیاست‌گذاری کند. امکان افزایش میزان بهره‌وری زعفران در سطوح زیر کشت این محصول تا 10 کیلوگرم در هکتار وجود دارد و اگر به برنامه‌های کارشناسی در این زمینه توجه شود، می‌توان به این مهم دست یافت؛ اما تحقق این مسئله، نیازمند تمرکز دقیق یک سازمان بر این مقوله است.

صادقی گفت: در حال حاضر بهره‌وری تولید زعفران در مزارع کشاورزی به طور سنتی انجام می‌شود؛ چنان که اکثر کشاورزان دوره بهره‌برداری زعفران را 8 ساله می‌دانند و پس از این بازه زمانی، نسبت به تغییر وضعیت مزرعه اقدام می‌کنند. این در حالی است که دوره بهره‌وری زعفران باید به 4 سال تقلیل یابد؛ چرا که پیاز زعفران طی 8 سال بسیار ضعیف شده و از کارایی لازم برخوردار نیست؛ لذا در مزارع جدید نیز باید از پیازهای درشت زعفران استفاده شود تا بتوان محصول خوبی برداشت کرد. این دو مورد می‌تواند اثر حیرت‌آوری در اقتصاد خراسان و به تبع آن اقتصاد کشور داشته باشد.

وی یادآور شد: دوره بهره برداری 8 ساله سبب کاهش بهره وری در تولید زعفران به میزان 3.5 کیلوگرم در هکتار است. با کشت اصولی و باور علمی می‌توان سطح بهره‌وری زعفران را تا 10 کیلوگرم در هکتار افزایش داد. بعضا با تغییر اقلیم و کاهش بارندگی در فصل زمستان نیز، سطح بهره وری تولید زعفران تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

صادقی ضمن انتقاد از عدم ارائه آموزش های لازم به کشاورزان تصریح کرد: اگر مطالعات علمی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی به  کشاورزان منتقل نشود، هیچ سود و منفعتی به همراه ندارد. نکته مهم تر آن که این سازمان از بودجه لازم برخوردار نیست. این در حالی است که کارشناسان این سازمان باید در طول سال به طور مداوم با کشاورزان در ارتباط بوده و مشاوره و آموزش های لازم را برای افزایش سطح بهره وری کشت محصول به کشاورزان منعکس کنند. کمبود اعتبارات موجب عدم انتقال دانش مهندسین کشاورزی و مهندسین ترویج به کشاورزان شده است. متاسفانه در شرایط فعلی 80 الی 90 درصد کشاورزان فعال در حوزه زعفران از دانش کافی در خصوص کشت زعفران برخوردار نیستند.

وی تاکید کرد: در صورت عدم توجه کافی به حوزه زعفران و افزایش بهره‌وری و صادرات این محصول، در آینده نه چندان دور، کشورهایی مانند افغانستان، با عرضه زعفران به نصف قیمت ایران در بازارهای جهانی، بازارها را از آن خود می‌کنند.

این کارشناس حوزه زعفران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامگذاری پنجم آبان ماه به عنوان روز ملی زعفران و برگزاری نخستین جشنواره روز ملی زعفران در سال جاری گفت: برگزاری جشنواره روز ملی زعفران اهمیت این محصول استراتژیک را بار دیگر برای همگان عیان می‌سازد؛ این محصول نقش برجسته‌ای در حوزه ارزآوری و اشتغالزایی دارد و به دلیل کم آب‌بری با اقلیم ایران سازگار است. البته زمانی اهمیت این محصول بیش از پیش آشکار می‌شود که آمار و ارقام صادرات آن، حکایت از میزان ارزآوری و اشتغالزایی داشته باشد؛ تنها در این صورت است که رویکرد به این محصول استراتژیک تغییر می‌یابد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=37621

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.