• امروز : شنبه - 5 آبان - 1403
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
کل 3913 امروز 6
4
همزمان با آغاز جشنواره روز ملی زعفران صورت گرفت؛

گشایش نمایشگاه و گالری عکس زعفران در بوستان کوهسنگی مشهد

  • کد خبر : 37924
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲
گشایش نمایشگاه و گالری عکس زعفران در بوستان کوهسنگی مشهد
همزمان با آغاز جشنواره روز ملی زعفران، نمایشگاه و گالری عکس زعفران، عصر پنجشنبه سوم آبان ماه، با حضور فعالان اقتصادی، جمعی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان زعفران و مسئولان استانی، با استقبال پرشور مردم در بوستان کوهسنگی مشهد گشایش یافت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد، در این نمایشگاه که تا روز شنبه، پنجم آبان ماه، از ساعت 16 تا 21 در گرادیان بوستان کوهسنگی مشهد، دایر خواهد بود، بیش از 25 برند مطرح زعفران ایران به ارائه آخرین محصولات و دستاوردهای خود در صنعت زعفران می‌پردازند. همچنین همزمان با این رویداد، نمایشگاه عکس زعفران با نمایش 35 اثر از عکاسان برجسته کشور در این زمینه، در محل موزه بزرگ خراسان برپا شده است.

جشنواره ملی زعفران؛ فرصتی برای ارتقای جایگاه این محصول استراتژیک

«محمدرضا توکلی‌زاده»، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، در مراسم افتتاح این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: اولین جشنواره روز ملی زعفران به رغم فرصت محدود در برنامه‌ریزی و اجرا، با استقبال گسترده مردم و فعالان این عرصه مواجه شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم برگزاری چنین رویدادهایی بتواند جایگاه زعفران را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی ایران، هم در داخل کشور و هم در بازار جهانی و تجارت بین‌المللی، ارتقا دهد. وظیفه همه ما این است که از این میراث با ارزش که از نیاکانمان به یادگار مانده است، به‌ نحوی شایسته صیانت نماییم.

رئیس اتاق بازرگانی مشهد تاکید کرد: همه دست‌اندرکاران حوزه زعفران و متولیان امر، می‌بایست با تلاش‌ و برنامه‌ریزی صحیح، به گونه‌ای عمل نمایند تا زعفران ایران بتواند هم جایگاه بهتری در داخل کشور به دست آورد و هم به‌عنوان یک کالای صادراتی به اقتصاد کشور کمک کند.

به گفته توکلی زاده، برگزاری جشنواره روز ملی زعفران در فرهنگ‌سازی در خصوص این محصول و افزایش دانش و آگاهی عمومی و تخصصی نسبت به آن، مثمرثمر خواهد بود و آموزش‌ها، تعاملات و گفت‌وگوهایی که در حاشیه این جشنواره میان ارکان مختلف زنجیره ارزش زعفران انجام می‌گیرد، می‌تواند فرصتی برای آغاز حرکت در مسیر ارتقای جایگاه جهانی زعفران ایران باشد.

کمک به تمامی ارکان زنجیره ارزش زعفران کشور با صیانت از این محصول

«محسن زنگنه»، رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز در حاشیه این رویداد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: زعفران تنها محصول کشاورزی ایران است که تولید انحصاری آن با بیش از 90 درصد تولید جهانی در اختیار ما قرار دارد. حفظ و صیانت از این محصول ارزشمند، نه تنها علاوه بر تقویت بُعد هویتی، به تمامی ارکان زنجیره ارزش زعفران کشور کمک خواهد کرد.

وی افزود: با تلاش‌های متولیان امر، پنجم آبان ماه به‌عنوان روز ملی زعفران نام‌گذاری شد؛ روزی که همزمان با آغاز برداشت زعفران در کشور است. این جشنواره اولین تلاش جدی برای برگزاری یک رویداد ملی با حضور همه فعالان این عرصه است.

زنگنه خاطرنشان کرد: تکریم و بزرگداشت روز ملی زعفران، هم به حفظ این محصول ملی کمک نموده و هم مسئولان و فعالان بخش خصوصی را ترغیب می‌کند تا زنجیره ارزش این محصول را در کشور حفظ و تقویت کنند.

وی همچنین ضمن تقدیر از برگزاری نمایشگاه عکس زعفران با آثاری از عکاسان برجسته کشور همزمان با برگزاری نمایشگاه افزود: برگزاری این نمایشگاه عکس  تأثیر زیادی در فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی نسبت به زعفران خواهد داشت.

برای جلوگیری از قاچاق زعفران، برندسازی و استانداردسازی آن بر مبنای معیار بازار جهانی، الزامی است

«حسن نوری زاده»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در حاشیه افتتاح این نمایشگاه گفت: خراسان رضوی ۹۶ هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران دارد و این محصول یکی از زنجیره های اصلی حوزه اقتصادی استان به شمار می‌رود. در واقع خاستگاه زعفران، استان‌های خراسان بوده و این استان‌ها حلقه‌های زنجیره تولید و عرضه زعفران، دستگاه‌های اجرایی، کشاورزان و صادرکنندگان زیادی را در خود جای داده است.

وی افزود: برای جلوگیری از قاچاق زعفران، برندسازی و استانداردسازی آن به نحوی که بازار جهانی را تحت شعاع قرار دهد، نیاز است تا ظرفیت ها، چالش ها و توانمندی های این عرصه بیش از گذشته معرفی شده و جلب مشارکت هر یک از بخش های اقتصادی و اجتماعی که می‌توانند زمینه ساز تحول در این بخش باشند را به همراه آورد.

نوری زاده افزود: در این نمایشگاه‌ها و جشنواره روز ملی زعفران، به سهم این محصول در سفره ایرانیان و مولفه‌هایی که می‌تواند منجر به افزایش سهم مردم از این محصول شود، اشاره می‌گردد. در این رویداد کشاورزان نمونه، تاجران نمونه، برندهای مطرح و نهادهای دست اندرکار و موثر در عرصه زعفران معرفی خواهند شد.

به گفته وی، اتاق بازرگانی مشهد نیز میزبان برگزاری همایش روز ملی زعفران در روز شنبه پنجم آبان ماه با حضور مسئولان ملی و استانی و دست اندرکاران حوزه‌های مختلف این محصول خواهد بود.

لزوم حفاظت از جایگاه جهانی زعفران ایران

«علی‌اصغر محبی»، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: زعفران یک محصول استراتژیک برای کشور است که نیاز به حراست و حمایت جدی دارد. ما باید با استفاده از فناوری‌های نوین و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، ارزش‌افزوده بیشتری برای این محصول ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اگر مراقب نباشیم، ممکن است زعفران ایران نیز دچار سرنوشتی مشابه برخی از محصولات دیگر کشور شود که بازار جهانی خود را از دست دادند. از این رو، حمایت از کشاورزان و تجاری که در این حوزه فعالیت می‌کنند، امری ضروری است.

گزارش تصویری افتتاحیه جشنواره ملی زعفران

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=37924

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.