• امروز : یکشنبه - 6 آبان - 1403
  • برابر با : Sunday - 27 October - 2024
کل 3921 امروز 6
1
روایتی از رهاوردهای اولین نمایشگاه تخصصی «صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان» در مشهد؛

استقبال فعالان اقتصادی از خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی

  • کد خبر : 38243
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
استقبال فعالان اقتصادی از خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی
برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی برای ارائه و عرضه آخرین دستاوردها و توانمندی‌های تولیدی و صادراتی، یکی از راهکارهای بازاریابی در کشورهای مختلف و فرصتی برای مراوده رو در روی فعالان اقتصادی با یکدیگر است؛ موضوعی که به ویژه در سال‌های اخیر و پس از گذار از دوران پاندمی کرونا بار دیگر در حال رونق گرفتن است.

اولین نمایشگاه تخصصی «صادرات به کشورهای آسیای میانه و افغانستان» همزمان با هشتمین نمایشگاه ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری مناطق آزاد ایران از تاریخ یکم تا چهارم آبان ماه 1403 در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار ‌شد. نمایشگاهی که شاهد مشارکت ۹۲ بنگاه اقتصادی از سراسر ایران و حضور بیش از ۳۰۰ نفر از تجار و بازرگانان خارجی بود.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این ایام در محل سالن فردوسی این نمایشگاه به ارائه خدمات مشاوره رایگان در موضوعات مختلف صادراتی، گمرکی، مالیاتی، تامین اجتماعی و… پرداخت؛ حضور چشمگیر فعالان اقتصادی و مخاطبان اتاق بازرگانی مشهد در این غرفه و کسب اطلاعات و اخذ خدمات، از نقاط عطف حضور اتاق خراسان رضوی در این نمایشگاه بود.

اهمیت قابل توجه نمایشگاه‌ها در توسعه اقتصادی و رشد تجارت

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد: به طور کلی نمایشگاه‌ها برای توسعه اقتصادی و رشد تجارت بسیار لازم است و خوشبختانه نمایشگاه صادرات به آسیای میانه و افغانستان در اولین دوره خود، به شکل باشکوهی برگزار شد. انتظار مخاطبان و اعضای اتاق بازرگانی نیز، حضور فعال اتاق در این رویداد‌هاست و اتاق بازرگانی خراسان رضوی، با عنایت به استقبال فعالان اقتصادی، حضور بسیار موفق و چشمگیری در این رویداد داشت.

اهمیت مراودات تجاری بین ایران و کشور‌های آسیای میانه

«محمود امتی»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز تصریح کرد: بخش بزرگی از مراودات اقتصادی خراسان رضوی با کشور‌های آسیای میانه و افغانستان است. از اوایل دهه 70 شمسی، مراودات دو طرفه تجاری بین ایران و این کشورها برقرار شد و یک رشد فزاينده در زمینه‌های تجاری و مراودات بازرگانی بین کشور‌ها رخ داد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه فرصت خوبی برای اقدام در زمینه توسعه تجاری است، عنوان کرد: افغانستان کشور واردکننده‌ای است که 40 تا 50 درصد مراودات تجاری استان خراسان رضوی با این کشور انجام می‌شود. این نمایشگاه فرصتی فراهم می‌کند که تجار و تولیدکننده‌های ما به ارائه و عرضه کالا‌ها و خدمات خود برای فعالان اقتصادی ایرانی و خارجی بپردازند. ایران، کشور‌های آسیای میانه و افغانستان دارای نقاط اشتراک زیادی هستند و می‌توانند نیازهای یکدیگر را پاسخ داده و به افزایش مراودات تجاری خود کمک کنند. در این راستا، چنین نمایشگاه‌هایی نقش ارتباطی بسیار قوی و موثری را بین تجار ما و بازرگانان کشورهای مذکور ایفا می‌کنند.

نمایشگاه‌ها، فرصتی برای معرفی و صادرات بیشتر محصولات ایرانی است

«عبدالله یزدان‌بخش»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ما گفت: صادرات در تمام زمینه‌ها یک ارزش ملی و یک توان تکنیکی، تخصصی و کیفی است. برای هر نوع کالای صادراتی باید شرایط هر کشور را بسنجیم و از طرفی به موضوع حمل‌و‌نقل توجه نماییم که در هزینه‌های تمام شده هر تولیدکننده موثر بوده و امری قابل توجه در بازار‌های رقابتی دنیاست.

وی افزود: کشور‌های آسیای میانه خصوصاً کشور‌های همسایه خراسان رضوی مانند افغانستان و ترکمنستان، با توجه به نزدیک بودن در بسیاری از مسائل فرهنگی، دینی و تاریخی فرصت خوبی برای تجارت هستند. امروز کیفیت و رقابت در همه جا حرف اول را می‌زند و امیدواریم محصولات تولیدی کشور ما به گونه‌ای باشد که در این کشور‌ها بیشتر از کشور‌های دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی تصریح کرد: وجود این نمایشگاه‌ها می‌تواند فرصتی برای معرفی کالا باشد و اگر با استفاده از این ظرفیت بتوانیم کالا‌های خود را معرفی نماییم، می‌توان سریع‌تر و بیشتر به عرضه کالاها پرداخت و فرصت بیشتری برای صادرات به دست آورد.

تبیین خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی برای اعضا و فعالان اقتصادی

«علی خیاط»، مدیر واحد خدمات اعضاء و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در خصوص حضور در اتاق بازرگانی استان در این نمایشگاه و ارائه خدمات به فعالان اقتصادی گفت: یکی از خدماتی که اتاق بازرگانی مشهد به فعالین اقتصادی ارائه می‌دهد، حضور نمایندگان اتاق در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی و تامین اجتماعی است. فعال اقتصادی می‌تواند با مراجعه به حوزه‌ای که پرونده وی در سازمان تامین اجتماعی یا سازمان امور مالیاتی است، مراجعه کرده و درخواست تشکیل پرونده هیئت حل اختلاف را بدهد و پس از آن با مراجعه به اتاق بازرگانی از نماینده ما که در آن سازمان حضور دارد، کمک لازم را اخذ کند. دیگر خدمت ما به فعالین اقتصادی، صدور معرفی‌نامه‌ها به سازمان‌ها و ارگان‌ها و حتی اتاق ایران برای موضوع ویزای تجاری است. عضو ما می تواند به واحد خدمات اعضاء و فعالین اقتصادی مراجعه کرده و درخواست خود را به صورت مکتوب برای سازمان مورد نظر تقاضا کند. تمامی این مباحث را در چهار روز برگزاری نمایشگاه به مخاطبان و فعالان اقتصادی بازدیدکننده از غرفه اتاق مشهد، ارائه نمودیم و توضیحات لازم از سوی همکاران ما بیان گردید.

وی افزود: خدمات حوزه تجارت از قبیل صدور گواهی مبدا، تایید اسناد تجاری، صدور کارنه‌تیر و… در اتاق مشهد ارائه می گردد. اتاق خراسان رضوی همچنین، در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان، نماینده‌ای جهت پیگیری مشکلات اتباع خارجی دارد. ضمن اینکه یکی از اصلی‌ترین خدمات ما در اتاق بازرگانی مشهد، خدمات عضویت و بازرگانی است و صدور کارت بازرگانی و کارت عضویت از مهم‌ترین خدماتی است که در اتاق بازرگانی مشهد به مراجعین ارائه می‌دهیم.

نقش مهم خراسان رضوی در مراودات تجاری با اوراسیا

«میرهادی سیدی»، مشاور امور بین‌الملل و توافق‌های تجاری سازمان توسعه تجارت، از بازدیدکنندگان ویژه از غرفه اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نمایشگاه بود. وی در خصوص نقش استان خراسان رضوی در مراودات تجاری ایران با اوراسیا، به خبرنگار ما گفت: خراسان رضوی در ارتباط ایران و کشور‌های اوراسیا نقش مهمی دارد. ما در آستانه تصویب موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا در مجلس شورای اسلامی هستیم که با اجرایی شدن آن، ارتباط تجاری با اوراسیا وارد فاز جدیدی شده و در 90 دصد کالا‌ها تعرفه گمرکی حذف خواهد شد. در این میان، خراسان رضوی به عنوان استان هم مرز با ترکمنستان و دروازه ورود به آسیای میانه، نقشی اثرگذار خواهد داشت.

وی افزود: بدیهی است که استفاده از بازار اوراسیا نیازمند برگزاری چندین نمایشگاه مانند نمایشگاه صادرات به آسیای میانه و افغانستان است. همچنین، تشکل‌هایی مانند اتاق بازرگانی نقش تسهیل‌گری بسیار مهمی در این حیطه دارند. تشکل‌ها می‌توانند زمینه لازم برای مراودات تجاری را با پذیرش هیئت‌های خارجی و اعزام هیئت به کشور‌های اوراسیا فراهم کنند.

دسترسی کم‌هزینه کشور‌های آسیای میانه به آب‌های آزاد از طریق ایران

«محمدعلی امیرفخریان»، رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز بیان کرد: همسايگی خراسان رضوی با کشور‌های افغانستان و ترکمنستان به عنوان دروازه ورود به آسیای میانه، موقعیت استراتژیکی برای این استان ایجاد کرده و ظرفیت‌های بالقوه فراوانی در این زمینه وجود دارد. از طرفی پیمان‌هایی از جمله تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شانگهای و بریکس زمینه گسترس فعالیت و مراودات را با کشور‌های عضو این پیمان‌ها  فراهم می‌کند.

وی افزود: کشور‌های آسیای میانه محصور در خشکی بوده و باید از طریقی به آب‌های آزاد دسترسی پیدا کنند؛ دسترسی این کشور‌ها به آب‌های آزاد از طریق ایران می‌تواند کم‌هزینه‌تر و راحت‌تر اتفاق بیفتد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه در نمایشگاه صادرات به آسیای میانه و افغانستان به دنبال ایجاد منافع متقابل با این کشورها بودیم، عنوان کرد: اتاق بازرگانی می‌تواند در آشنایی و ارتباط تجار با یکدیگر  نقش برجسته‌ای داشته و زمینه‌ساز ارتقاء روابط باشد. اتاق‌های مشترک ایران-افغانستان، ایران-ترکمنستان و ایران-تاجیکستان نیز نسبت به پذیرش هیئت‌هایی از کشور‌های مختلف مربوط به خود اقدام کرده‌اند و در این زمینه در حال ایفای نقش هستند.

تسهیلگری نمایشگاه‌ها برای توسعه ارتباط بین صنعت و صادرات

«محمدامین بابایی»، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، یکی دیگر از مسئولان بازدیدکننده از غرفه اتاق خراسان رضوی بود. وی درباره اهمیت صادرات به آسیای میانه و افغانستان اظهار کرد: ارتباط با کشور‌های همسایه در شرایط کنونی می‌تواند برای اقتصاد ایران گره‌گشایی کند و نمایشگاه‌ها می‌توانند در موضوع ارتباط بین بخشهای صنعت و صادرات کشورها نقش تسهیلگری داشته باشند. اتاق بازرگانی نیز می‌تواند در شناسایی تجار سرشناس کشور‌های همسایه به‌ویژه کشور‌های آسیای میانه و معرفی آن‌ها به برند‌های خوب استان اثرگذار باشد و به صادرات، حفظ اشتغال و گردش مالی در درون استان کمک کند.

امکان مراوده خراسان رضوی با کشورهای آسیای میانه در حوزه گردشگری سلامت

«مرتضی کرباسی»، رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: اولین نمایشگاه صادرات به آسیای میانه و افغانستان نمایشگاه بسیار خوب و مفیدی بود و حضور اتاق بازرگانی استان در این نمایشگاه و ارائه خدماتی از جمله راهنمایی و ارائه مشاوره به فعالان اقتصادی جای تقدیر دارد.

وی افزود: صادرات یکی از موضوعات مهمی است که می‌تواند در توسعه پایدار کشور ما نقش به سزایی داشته باشد. صادرات خدمات از جمله خدمات در گردشگری سلامت، امروزه به شدت گسترش پیدا کرده و امیدواریم خراسان رضوی به قطبی برای حوزه گردشگری سلامت در کشور و توسعه مراودات با کشورهای آسیای میانه و افغانستان در این عرصه، تبدیل شود.

شناخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک با نمایشگاه‌های بین‌المللی

همچنین «نسرین یوسفی عارفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: نمایشگاه صادرات به آسیای میانه و افغانستان ضمن معرفی ظرفیت‌های صادراتی خراسان رضوی، فرصتی برای برگزاری جلسات B2B بین تجار بود. در گذشته مقوله صادرات در کشور تنها با نگرش به صادرات محصول بود؛ اما با توجه به اینکه کشور‌های همسایه در برخی زمینه ها رشد‌ کرده‌اند، شاید یکی از فرصت‌هایی که امروزه می‌تواند اتفاق بیفتد، سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین فعالان بخش خصوصی ایران و افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان در حوزه‌های مختلف اقتصادی است.

وی افزود: این نمایشگاه می‌تواند کمک بسیار موثری در شناخت فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک، صادرات محصول و حتی تجارت موازنه‌ای باشد.

اهمیت شبکه‌سازی بین بازرگانان و تولیدکنندگان ایرانی با بازار‌های هدف

«فاطمه جمیلی»، رئیس کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز گفت: با توجه به حضور هیئت‌های تجاری از کشور‌های ترکمنستان، تاجیکستان و افغانستان در این نمایشگاه، فرصت خوبی برای ایجاد شبکه‌ای ارزشمند بین فعالان اقتصادی ایران با صادرکنندگان، تولیدکنندگان و هیئت‌های تجاری و بازرگانان کشور‌های دیگر برقرار شد.

وی افزود: استقبال خوبی از این نمایشگاه صورت گرفت و باید به این مهم توجه کرد که با پرداختن به اینگونه رویداد‌ها، تولیدکنندگان می‌توانند بازار هدف خود را پیدا کنند.

لزوم تقویت برنامه‌ها برای جهش در حوزه صادرات و ترانزیت

«جعفر شهامت»، مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: امیدواریم جهشی را در عملکرد استان از باب حوزه صادرات و ترانزیت شاهد باشیم. تحقق این اهداف دور از دسترس نبوده و در این راستا، بایستی مشارکت و حرکت‌های دارای برنامه تقویت شود؛ در این زمینه توجه به بازار افغانستان و آسیای میانه بسیار مهم است. امیدواریم اهدافی که در برنامه هفتم توسعه دیده شده با مشارکت و محوریت بخش خصوصی به‌ویژه اتاق بازرگانی، انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی حوزه‌های مرتبط از جمله حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌ای محقق شود.

همچنین «نصیر برادران»، رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان رضوی عنوان کرد: نمایشگاه صادرات به کشور‌های آسیای میانه و افغانستان برای بخش خصوصی و فعالین اقتصادی فرصتی است که ارتباطات لازم را با بخش‌های مختلف در کشور‌های هدف شکل دهند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=38243

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.