• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل 3075 امروز 5
4
رئیس اتاق ایران با اشاره به نظرسنجی از 115 بنگاه تولیدی کشور عنوان کرد:

تولیدکنندگان نگران آثار حذف ارز ترجیحی بر زنجیره تولید هستند

  • کد خبر : 1699
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
تولیدکنندگان نگران آثار حذف ارز ترجیحی بر زنجیره تولید هستند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به نظرسنجی از 115 بنگاه تولیدی کشور درباره آثار حذف ارز ترجیحی بر بخش‌‎های مختلف تولید، از پیش‌بینی افزایش 134درصدی قیمت تمام شده تولید از منظر و دیدگاه فعالان اقتصادی سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «غلامحسین شافعی» در چهل‌وسومین نشست هیات نمایندگان اتاق مشهد، به نظرسنجی اخیر اتاق ایران از 115 بنگاه تولیدی مطرح کشور اشاره و اظهار کرد: در این نظرسنجی، به پیش بینی آثار ارزهای ترجیحی بر حوزه تولید کشور پرداخته شده است. این واحدها از میان بنگاه های تولیدی و خدماتی کشور بودند که سهمی از مواد اولیه آن‌ها با این ارز، تامین می‌شده است.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی عمدتا  با حذف ارز 4200 تومانی موافق است؛ اما در عین حال بر این نکته تاکید دارد که دولت بایستی از هم‌اکنون در اندیشه مهار تبعات حذف ارز ترجیحی بر حوزه تولید باشد.

شافعی از افزایش 134درصدی قیمت تمام شده تولید به اعتقاد 93درصد صاحبان بنگاه‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی گفت و اظهار داشت: به اعتقاد این تولیدکنندگان، قیمت تمام شده برخی از کالاهای اساسی از 70 تا 438درصد در آینده تغییر خواهد یافت که میانگین این اعداد، همان رقم 134درصد برآورد می شود. 89درصد بنگاه‌ها نیز معتقد بودند که در زمینه تامین سرمایه در گردش با مشکلات بسیار حادی مواجه خواهند شد و این اتفاق در صورتی رقم خواهد خورد که دولت اقداماتی اساسی در راستای پیشگیری از تبعات حذف ارز 4200 تومانی ترتیب ندهد.

به گفته رئیس پارلمان بخش خصوصی، واحدهای تولیدکننده پیش بینی کرده اند که برای فعالیت واحدها با ظرفیت کامل، بایستی در حوزه پرورش دام و طیور در بلندمدت، 482درصد افزایش سرمایه در گردش و در بخش مواد لبنی 265درصد افزایش صورت بگیرد. همچنین در حوزه تولید سموم کشاورزی نیز با متوسط افزایش 209 درصد و محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای 38درصد افزایش سرمایه باید اتفاق بیافتد.

*دغدغه کاهش چشمگیر فروش تولیدات از دیدگاه صاحبان بنگاه‌های تولیدی

شافعی به بخش دیگری از نتایج این نظرسنجی مذکور پرداخت و موضوع تاثیر حذف ارز ترجیحی بر حوزه فروش بنگاه ها را تشریح کرد: 77درصد تولیدکنندگان و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی که در این نظرسنجی مشارکت داشتند؛ معتقد بودند که میزان فروش کالا نیز به شدت کاهش خواهد یافت؛ زیرا به دلیل افت قدرت خرید مردم، سهم برخی کالاها یا در سبد مصرف خانوار تنزل می یابد و یا اینکه به طور کل حذف می شود. این نظرسنجی، یک متوسط کاهش 48درصدی را در میزان فروش، به استناد آرای تولیدکنندگان، احصاء کرده است.

وی تاکید کرد: در زمینه دسترسی به مواد اولیه نیز  16درصد بنگاه ها معتقدند این بحث دشوارتر خواهد شد و در مقابل، 37درصد بنگاه ها نیز انتظار بهبود دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز خود را دارند. در این میان،  ۳۹ درصد هم پیش‌بینی می‌کنند، تغییری در دسترسی به مواد اولیه (متاثر از اجرای این سیاست ها) حاصل نخواهد شد.

رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش به گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد پیرامون وضعیت اقتصادی ایران پرداخت و گفت: در این گزارش، پنج ریسک شامل؛ بحران اشتغال و معیشت، سرخوردگی جوانان، رکود اقتصادی طولانی‌مدت، بحران منابع طبیعی، از دست دادن تنوع زیستی و فروپاشی اکوسیستم برای اقتصاد ایران شناسایی شده است.

وی ادامه داد: نظر به آنچه امروز اقتصاد کشور تجربه می‌کند و با توجه به چالش‌هایی که پیش روی آن پیش بینی می‌شود؛ بیش از هر زمانی؛ نیازمند دقت در تصمیم‌سازی‌ها و پیش‌نگری نسبت به مشکلات هستیم.

شافعی همچنین به سفر اخیر خود به بنگلادش به منظور حضور در اجلاس دی-8 اشاره و اظهار داشت: حدود 15 سال پیش در قالب هیاتی از اتاق مشهد به بنگلادش سفر کردیم؛ وضعیت آن کشور در 15 سال پیش بسیار اسف‌بار بود و امروز، پس از یک و نیم دهه، شاهد تحولی عظیم در این کشور بودیم.

وی توضیح داد: میانگین رشد اقتصادی 8.5درصدی و تغییرات بنیادینی که در این کشور اتفاق افتاده، بسیار قابل ملاحظه است. امروز درصد زیادی از صنایع نساجی این کشور به امریکا صادرات دارند و دستاوردهای این کشور در عبور از بحران و رسیدن به توفیقات اقتصادی، در خور توجه می باشد.

*نبود مدیریت واحد مرزی، بزرگترین چالش گمرکات کشور

رئیس اتاق‌های ایران و خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش، خطاب به «جواد جعفری»، مدیرکل گمرک مشهد و ناظر گمرکات استان، از گمرک به عنوان یکی از ارگان‌هایی یاد کرد که در ردیف نخست دید‌ه‌بانی اقتصادی کشور قرار دارد و گفت: عدم مدیریت واحد مرزی، امروز بزرگترین چالش گمرکات کشور به شمار می‌آید. این مسئله، به عنوان یک چالش در اواخر دولت دوازدهم مورد اقدام قرار گرفت و مقرر بود یکی از نهادهای متولی در مرز، راهبری امور را عهده‌دار شود اما تاکنون نتایج ملموسی را در این خصوص شاهد نبوده‌ایم.

به گفته شافعی، عدم رسیدگی به زیرساخت‌های عمومی مرزها، یکی دیگر از مسائل و مشکلات موجود در مبادی کشور است. در این زمینه اقداماتی انجام شده؛ اما کافی به نظر نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: اگر مدعی آن هستیم که با گشایش‌های ناشی از عضویت در اتحادیه اوراسیا و کشورهای عضو پیمان شانگهای و همچنین افزایش مبادلات با همسایگان، رونقی در بخش تجارت و ترانزیت کشورمان رقم خواهد خورد؛ ابتدا بایستی زیرساخت‌های لازم را برای تحقق این مهم فراهم کنیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران با بیان اینکه رئیس جمهور روسیه در سفر اخیرش به ایران خواستار راه اندازی راه آهن رشت- آستارا شد، اذعان کرد: رئیس اتاق مسکو نیز در سفر چند روز پیش خود به ایران، به دنبال آن بود که مسیری مطمئن از ایران به منظور رفت‌وآمد کالاهای روسیه فراهم کند. این فرصتی طلایی برای ایران به شمار می‌آید؛ اما نکته این است که متاسفانه ما امکانات لازم برای استفاده از این ظرفیت را در اختیار نداریم و در مقابل، کشورهای اطراف‌مان هوشمندانه در پی ایجاد فرصت و موقعیت و امکانات لازم هستند تا مسیرهای ترانزیتی خود را تقویت و تثبیت کنند.

*نقش پررنگ خراسان رضوی در مبادلات مرزی کشور

رئیس اتاق‌های ایران و خراسان رضوی بر لزوم تغییر دیدگاه مدیران کشوری نسبت به خراسان رضوی و نقش آن در مبادلات مرزی کشور گفت: خراسان رضوی بخش چشمگیری از بار ملی انتقال کالا به خارج از کشور را به دوش می‌کشد که متاسفانه بسیاری از مسئولان این موضوع را نادیده می‌گیرند و در بودجه ریزی سالانه کشور به این نقش توجه نمی‌شود. این نگاه و رویکرد بایستی دستخوش تغییر شود.

شافعی یادآور شد: گمرک در خراسان رضوی از جمله ارگان‌هایی است که با بخش خصوصی ارتباط مطلوبی داشته و این همبستگی می بایست فزونی یابد تا به اتفاق یکدیگر، اقداماتی که در سطح استان قابل انجام است را صورت دهیم و چنانچه نیاز به پیگیری در سطح ملی، آن را در دستور کار قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از این نشست ، به نقش اتاق‌های بازرگانی دیگر کشورها در اداره گمرکات اشاره کرد و خاطر نشان نمود: متاسفانه از بعضی تجارب ارزشمند کشورها در عرصه های اقتصادی و مدیریتی، الگو نگرفته‌ایم. هم اکنون اتاق بازرگانی ترکیه در مدیریت گمرکات این کشور نقش دارد. در امارات متحده عربی و کره جنوبی نیز نقش پارلمان بخش خصوصی، در مسائل گمرکی قابل توجه است.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=1699

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.