• امروز : جمعه - 27 مهر - 1403
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
کل 3873 امروز 0
8
در هفتمین نشست کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد تاکید شد؛

لزوم توجه به ظرفیت معین‌های اقتصادی استان در ایفای مسئولیت اجتماعی

  • کد خبر : 29336
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۷:۱۳
لزوم توجه به ظرفیت معین‌های اقتصادی استان در ایفای مسئولیت اجتماعی
در هفتمین جلسه کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و ارتقاء اخلاق کسب‌وکار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی که با دستور کار اعلام و بررسی چالش‌های ورود به مصادیق مسئولیت اجتماعی توسط شرکت‌ها و کسب‌وکارها، هم‌اندیشی در استفاده از ظرفیت معین‌های اقتصادی- فرهنگی استان برای ایفای مسئولیت اجتماعی کسب‌وکارها با مشارکت مردم و هم‌اندیشی در نحوه اعلام فراخوان و تهیه اولین گزارش‌نامه فعالیت و عملکرد اعضای اتاق خراسان رضوی در حوزه مسئولیت اجتماعی برگزار شد، بر پیگیری اتاق بازرگانی به منظور رونق دوباره فعالیت‎ معین‌های اقتصادی در استان تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «رضا حمیدی»، رئیس این کمیسیون‌ ضمن تاکید بر مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود، کلانشهر مشهد در زمینه توجه به رفاه حال معلولین، مبارزه با سرطان و نیز، گسترش آموزش‌های مهارتی در ایران از جایگاه حائز اهمیتی در کشور برخوردار است. این کلانشهر، در آینده اولین شهر انرژی‌های پاک در کشور هم خواهد شد.

حمیدی با اشاره به فعالیت‌های کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد: چندین ماه در کمیسیون در خصوص ابعاد مسئولیت اجتماعی صحبت شده و اکنون وقت عمل است. از جمله برنامه‌های پیش رو در حوزه مسئولیت اجتماعی، ارائه آموزش‌های مهارتی برای حاشیه نشینان مشهد و پیگیری ایجاد آموزشگاه‌های مهارتی برای کودکان کار است.

وی در بخش دیگری از سخنانش، ارائه تسهیلات بانکی با سود ۴ درصد را برای توسعه صنایعی که مواد اولیه آنها در کشور محدود بوده یا واحدهایی که از توان صادارتی برخوردارند، ضروری دانست.

لزوم تقویت موضوع معین‌های اقتصادی در استان

در ادامه «محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی به فعالیت‌های اثربخش معین‌های اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: معین‌های اقتصادی با فعالیت خود در این حوزه، به نوعی به مسئولیت اجتماعی پرداختند و الگوی بسیار خوبی برای مناطق حاشیه ای و روستایی هستند. البته متاسفانه نام معین های اقتصادی نسبت به گذشته کمرنگ شده است. در راستای پررنگ شدن این ظرفیت، بایستی به این نکته مهم توجه نمود که اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی بدون کمک استانداری و فرمانداری نمی‌تواند تداوم یابد و اتاق بازرگانی باید به این حوزه بپردازد.

روشنک، یکی از اقدامات مهم در حوزه مسئولیت اجتماعی را ورود به مباحث آموزشی خواند و افزود: آموزش جوانان روستایی موجب ایجاد اشتغال پایدار آنان و توسعه مناطق روستایی شده و از طرفی، به سرمایه سنگینی نیاز ندارد. پیگیری توسعه آموزش‌ها در این حوزه می‌تواند در دستور کار کمیسیون مسئولیت اجتماعی اتاق مشهد قرار گیرد.

در ادامه «عبدالله یزدان بخش»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، به اهمیت تدبیراندیشی در ایفای مسئولیت اجتماعی در حوزه های گوناگون و بررسی همه جانبه ابعاد این موضوع تاکید کرد. وی مسئولیت اجتماعی را یک وظیفه ملی دانست و افزود: امروز روستاها در حوزه راه‌سازی، فرهنگ، اشتغال و… نیازمند مساعدت و کمک هستند و در ایفای مسئولیت های اجتماعی باید به این مناطق توجه شود.

خدمات صنعتگران به جامعه در دوران کرونا، در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی بود

«حسین خانی زاده»، نایب رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: برای پیشبرد اهداف کمیسیون لازم است تا میزان مشارکت در جلسات افزایش یافته و در صورت وجود کاستی‌ها، انتقادات به کمیسیون مطرح شود تا نسبت به رفع آن‌ها همت گماریم.

وی با اشاره به ارائه خدمات بسیار شایسته در دوران کرونا توسط صنعتگران استان گفت: بخش صنعتی استان با هماهنگی بخش دولتی خدمات بسیار خوبی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود به جامعه ارائه داد؛ اما به خوبی این خدمات به جامعه منعکس نشده و تا حدودی مغفول ماند.

توجه کمیسیون به تقویت زنجیره اشتغال برای رسیدن به درآمد پایدار برای افراد کم برخوردار

در ادامه «سهیل پروازی»، دبیر این کمیسیون، ضمن برشمردن دستورکارهای جلسه اظهار کرد: ارائه گزارشی از عمده ترین فعالیت‌های کمیسیون در دستور کار این جلسه قرار دارد. در جلسه برگزار شده طی هفته‌های گذشته با شورای پژوهشی و شورای راهبردی کمیسیون‌های اتاق، به بخشی از مسائل و موضوعات مورد نیاز برای رسیدن به اهداف و برنامه های کمیسیون پرداخته شده است.

وی همچنین افزود: در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی توسط بخش خصوصی، به همت کمیسیون، نشستی با بنیاد علوی با موضوع اشتغال و زنجیره اشتغال برای رسیدن به درآمد پایدار برای افراد کم برخوردار برگزار شد و این یکی از اقدامات اخیر کمیسیون مسئولیت های اجتماعی اتاق مشهد بود.

پروازی درخصوص دستور کار دوم جلسه نیز بیان کرد: فعالیت‌ معین های اقتصادی ثمره و بازخوردهای بسیار خوبی در جامعه داشته و امید است با تداوم فعالیت آنان، شاهد استمرار مشاهده این ثمرات در استان باشیم.

لزوم تشکیل بانک اطلاعاتی سمن‌ها و خیریه‌ها در خراسان رضوی

در ادامه «محمدرضا عباس زاده»، کارشناس استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: اگر قرار است سمن ها و خیریه ها وارد حوزه مسئولیت اجتماعی شوند، باید بانک اطلاعاتی کاملی در خصوص آنها در استان ایجاد شود.

وی همچنین، با اشاره به اجرای مثلث توسعه اقتصادی در خراسان رضوی از سال ۱۳۹۷ بیان کرد: واگذاری توسعه به مردم مهمترین آرزوی هر دولتی است که در مدل معین‌های اقتصادی این مهم محقق شده است. از جمله برنامه‌های دیگری که در حوزه مشارکت مردم به کار بسته شد، برنامه ششم توسعه بود که بر اساس ماده ۲۷ این برنامه، سند توسعه برای حدود ۱۷۳۵ روستا در استان مبتنی بر مشارکت مردم تهیه شد.
عباس زاده، وظیفه دولت را در موضوع مسئولیت های اجتماعی، احترام به معین‌های اقتصادی دانست و گفت: بهترین مدل برای جذب مردم در مشارکت و تحقق شعار سال جاری، پرداختن به فعالیت‌های موفقیت آمیز معین‌های اقتصادی است.

در ادامه «مهدی قلیان»، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در زمان شیوع پاندمی کرونا، بخش صنعت خدمات شایسته ای را به جامعه ارائه داد که هیچگاه فراموش نمی‌شود. دولت باید از بخش صنعت در حوزه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی حمایت کند. دانشگاه علوم پزشکی نیز در این حوزه آمادگی همکاری با حوزه صنعت را دارد.

در ادامه «احمدی»، عضو هیات مدیره مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه ای اظهار کرد: مسئولیت پذیری و ایفای مسئولیت اجتماعی، یک ارزش محسوب می‌شود و باید آن را زیست. در دوره جدید اتاق بازرگانی استان، به منظور فعالیت هدفمندتر در این حوزه، بایستی یک نقشه راه تدوین شود.

وی با اشاره به اهمیت آگاهی جامعه در حوزه مسئولیت اجتماعی گفت: برای توسعه آگاهی‌ها در این عرصه، ضروری است کمیسیون اتاق مشهد پیش قدم شود. برگزاری کارگاه های آموزشی و رویداد های مختلف در این عرصه، یکی از راهکارهاست. همچنین، می‌توان در این زمینه از ظرفیت شبکه های اجتماعی استفاده نمود و تولید محتوا کرد.

تاکید بر نهادینه سازی استاندارد جهانی مسئولیت اجتماعی در بنگاه‌ها و شرکت‌های ایرانی

در ادامه این نشست، «مهدی فیضی»، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد به ایراد سخن پرداخت. وی درباره چالش‌های موجود در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی اظهار کرد: استاندارد جهانی برای حوزه مسئولیت اجتماعی وجود دارد که در ایران هنوز بنگاه ها و شرکت‌ها به آنها دست نیافته اند. تجربه جهانی در این زمینه به دو بخش نهاده (مواد اولیه) و ستانده (محصول )تقسیم می‌شود. در حوزه نهاده نگاه کلی این است که به جامعه مخاطب نشان دهیم با مسئولیت اجتماعی به سمت تولید حرکت می‌گردد و سبب سود آوری برای شرکت ها می‌شود. در کشور ما حوزه ای که بیشتر در زمینه مسئولیت اجتماعی به آن ورود می‌شود، کارآفرینی اجتماعی است که متاسفانه به آن به خوبی پرداخته نشده است.

فیضی در خصوص ایفای مسئولیت اجتماعی در حوزه تولید محصول بیان کرد: چیزی که در دنیا در زمینه ایفای مسئولیت اجتماعی در تولید محصول بدان پرداخته شده است، تولید محصول سبز، بدون وارد کردن آسیب به محیط زیست است.

این استاد دانشگاه با اشاره به چالش‌های متعدد ایفای مسئولیت اجتماعی در ایران تصریح کرد: قوانین متکثر، نبود ضمانت اجرایی، ضعف در مشوق‌های مالیاتی، سو استفاده سیاسی و اجتماعی از نبود مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و… از جمله چالش‌های بسیار مهم در حوزه مسئولیت اجتماعی است. در زمینه مشوق های مالیاتی برای مسئولیت های اجتماعی اگرچه قوانینی در کشور وجود دارد؛ اما چندان شفاف یا دارای ضمانت اجرایی نیست. پرداختن به این موضوع می‌تواند پنجره ای برای کاهش فشار مالیاتی به شرکت ها باشد.

وی ادامه داد: باید در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی به استانداردهای جهانی توجه کرده و شفاف سازی صورت گیرد؛ زیرا ایفای سنتی مسئولیت اجتماعی آنطور که باید در شرایط کنونی موفق نخواهد بود.

«مصطفی جهانی»، نماینده بنیاد علوی در خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست اظهار کرد: چالش اصلی در در روستاها نبود اشتغال است و ۷۰ درصد توان بنیاد علوی نیز، بر ایجاد اشتغال در روستاهاست.

وی با اشاره به سه راس یک مثلث اشتغال پایدار تصریح کرد: این سه ضلع تامین مالی، مهارت و بازار است و اتاق بازرگانی می‌تواند در حوزه مهارت و بازار به هر نحو ممکن به واسطه ایجاد هم افزایی، نقش آفرینی کند.

«احسان قاضی عسکر»، مدیرعامل موسسه شکوفه‌های رها با پر اهمیت شمردن موضوع کودکان کار اظهار کرد: طبق معاهده سازمان ملل، یکی از موارد در مسئولیت های اجتماعی مبارزه با مقوله کار کودکان است‌. جلوگیری از کار کودکان بخشی از مسئولیت اجتماعی محسوب شده و رعایت این مورد گام بزرگی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی است.

در ادامه «زهرا حجت»، مدیرعامل موسسه خیریه توانبخشی همدم از ناهمخوانی میزان یارانه‌های پرداخت شده به خیریه ها و هزینه‌های آنان سخن گفت و افزود: میزان یارانه‌های پرداخت شده توسط دولت کمتر از یک چهارم هزینه‌های خیریه ها را پوشش می‌دهد. از سویی، با توجه به قوانین مالیاتی چندین ماه طول می‌کشد که معافیتهای مالیاتی برای خیریه ها اعمال شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=29336

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.