• امروز : پنجشنبه - 29 شهریور - 1403
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
کل 3759 امروز 1
3
در سیزدهمین جلسه کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد مطرح شد؛

اعمال تغییر و اصلاح در دستورالعمل تولید بدون کارخانه

  • کد خبر : 35124
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
اعمال تغییر و اصلاح در دستورالعمل تولید بدون کارخانه
در سیزدهمین جلسه کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، مشکلات اجرایی در زمینه آرا و نیابت قضایی در حوزه برند با حضور فعالان اقتصادی طرح و بررسی گردید. طرح موضوع دیجیتال برندینگ و آمار آن در سال 2024 نیز، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست، به آن پرداخته شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «فاطمه جمیلی»، رئیس این کمیسیون در ابتدای این نشست اظهار کرد: تغییراتی در دستورالعمل تولید بدون کارخانه، ایجاد و به اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان ابلاغ شده است. این تغییرات در واقع، حاصل تلاش‌، پیگیری و مطالبه‌گری کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد برای رفع موانع در این حوزه و همکاری سازمان‌های ذی ربط بوده است. از سویی، از ابتدای فعالیت این کمیسیون تاکنون، برندهای متعددی موفق به دریافت مجوز تولید بدون کارخانه و فعالیت در این حوزه شده‌اند.

وی افزود: مقوله برند و تولید بدون کارخانه، به نرم‌افزاری جامع برای شناسایی ظرفیت‌های موجود در این حوزه نیاز دارد و در این راستا ضروری است اطلاع‌رسانی صحیحی صورت گیرد.

رفع بخشی از مشکلات تولید بدون کارخانه در سایه تلاش‌های کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه

«محمدحسین روشنک»، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشهد نیز، با تاکید بر تلاش مضاعف اتاق بازرگانی و تشکل‌ها در ترویج و گسترش ایده تولید بدون کارخانه بیان کرد: در 20 سال اخیر، جمعی از تشکل‌های استان خراسان رضوی از جمله اتاق بازرگانی تلاش بدون چشمداشتی در راستای ترویج و گسترش ایده تولید بدون کارخانه داشتند و خوشبختانه امروز شاهد به بار نشستن این تلاش‌ها هستیم.

وی تغییرات به وجود آمده در دستورالعمل صدور مجوز تولید بدون کارخانه را حاصل تلاش‌های متعدد کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد دانست و افزود: با شکل گیری این کمیسیون تلاش نمودیم مشکلات موجود در این حوزه را واکاوی و تشریح نماییم و به گوش مسئولان مربوطه برسانیم و در سایه این تلاش‌ها، بخش زیادی از مشکلات فعالان اقتصادی در زمینه تولید بدون کارخانه مرتفع گردید.

تغییر در دستورالعمل تولید بدون کارخانه با نظر بخش خصوصی و فعالان اقتصادی

«ناصر بهزاد»، معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این جلسه از تغییر در دستورالعمل تولید بدون کارخانه با نظر بخش خصوصی و فعالان اقتصادی سخن گفت و عنوان کرد: دستورالعمل پیشین صدور گواهی تولید بدون کارخانه با ایراداتی همراه بود که سالانه منجر به صدور تعداد محدودی مجوز می‌‌شد. باتوجه به شرایط فعلی و ضرورت جهش تولید در کشور، تغییرات در دستورالعمل گواهی تولید بدون کارخانه یک نیاز اساسی بود. کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد، سایر تشکل‌ها، نهادها و ادارات دولتی متولی و… ایرادات و اشکالات این دستورالعمل را مطرح کردند که منجر به تغییرات در آن شد.

وی به تشریح تغییرات این دستورالعمل پرداخت و گفت: گواهی تولید بدون کارخانه، امکان فعالیت در حوزه سرمایه‌گذاری صنعتی و تولیدی را دارد. در تغییرات اخیر این دستورالعمل، میان مهندسی و تولید پیوند زده شده است. عدم استعلام از اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان‌ها یکی دیگر از تغییرات دستورالعمل صدور گواهی تولید بدون کارخانه است. بهبود و اصلاحات احتمالی دستورالعمل جدید نیز با نظرات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی صورت خواهد گرفت.

وی درباره مفاد قرارداد میان واحد صنعتی با فعال اقتصادی دارای مجوز تولید بدون کارخانه نیز اظهار کرد: مسئولیت‌های واحد صنعتی و فعال اقتصادی در مفاد قرارداد باید مشخص گردد و استانداردهای ضروری برای تولید کالا، از مفاد مورد تعهد واحد صنعتی است که باید در ابتدا تعیین گردد.

بهزاد با بیان اینکه به صورت میانگین، در هر حوزه از صنایع، 40 درصد ظرفیت خالی وجود دارد، افزود: باتوجه به تغییرات جدید دستورالعمل تولید بدون کارخانه، امکان استفاده از این مجوز برای تجارت داخلی و خارجی و استفاده از بازارهای جهانی فراهم است. یکی از مزیت‌های طرح تولید بدون کارخانه، انعطاف‌پذیری آن است و فعالان اقتصادی این حوزه می‌توانند در زمینه شبکه‌سازی تولید و استفاده از ظرفیت‌های خالی صنایع اقدام کنند.

وی، بهره‌گیری از ظرفیت تولید بدون کارخانه را یک فرصت برای توسعه صنعتی دانست و خاطرنشان کرد: سال گذشته استفاده از طرح تولید بدون کارخانه در کشور با رشد چشمگیری همراه بود؛ اما متاسفانه از ابتدای سال جاری، صدور این مجوز کاهش پیدا کرده و ضروری است اطلاع‌رسانی و همت جدی برای گسترش این ایده صورت گیرد.

او خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط فعلی کشور، ضرورت ترویج و گسترش طرح تولید بدون کارخانه احساس می‌شود. منابع و انرژی در کشور به شدت محدود است و برای جلوگیری از اتلاف منابع، بهره‌وری بیشتر و کاهش هزینه‌ها باید از ظرفیت‌های موجود در بحث تولید بدون کارخانه استفاده کرد.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای استفاده از ظرفیت دستورالعمل جدید تولید بدون کارخانه

سپس «شهریار زهدی»، دبیر کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: به‌زودی دوره‌های آموزشی برای بهره‌مندی هر چه بیشتر فعالان اقتصادی از شیوه و دستورالعمل اصلاحی تولید بدون کارخانه برگزار خواهد شد.

وی گفت: از شرایط دریافت گواهی تولید بدون کارخانه می‌توان به ثبت شرکت، ثبت برند، وجود دفتر کار مشخص، قرارداد با مجموعه‌های صنعتی و… اشاره کرد. گواهی تولید بدون کارخانه، یک‌ساله و قابل تمدید است. این گواهی، امکان واگذاری به مجموعه دیگری را ندارد. نکته اینکه جلب اعتماد مجموعه‌های صنعتی (واحدهای تولیدی بزرگ صنعتی) توسط برندهای نوپا و کوچک، کمی دشوار است.

زهدی اضافه کرد: از مزیت‌های تولید بدون کارخانه می‌توان به تخصصی شدن فرآیندها، کاهش ریسک و هزینه، رشد بنگاه‌های کوچک، کاهش هزینه نیروی انسانی، آموزش و مدیریت، کاهش هزینه تامین و نگهداری مواد اولیه، مصونیت از نوسانات بازار، استفاده از ظرفیت‎های خالی، تمرکز بر کسب و کارها و… اشاره کرد. طرح تولید بدون کارخانه تهدیدهایی نیز به دنبال دارد که عدم شناخت و تسلط نسبت به این موضوع برای چانه‌زنی، مشکلات قانونی، عدم به ‌رسمیت شناختن، مشکلات در ثبت برند و… از جمله این تهدیدها به شمار می‌رود.

تاکید بر اطلاع‌رسانی تولید بدون کارخانه و استفاده از ظرفیت‌های خالی واحدهای صنعتی 

«مهدی ملت‌خواه»، از فعالان اقتصادی استان در بخش دیگر این جلسه، اظهار کرد: برای ترویج و گسترش تولید بدون کارخانه باید اطلاع رسانی و فراخوان صورت گیرد تا از ظرفیت‌های خالی واحدهای صنعتی استفاده شود. همچنین باتوجه به شرایط حاکم در کشور و کمبود منابع و امکانات، ضرورت دارد که در صدور مجوز جدید برای فعالیت صنعتی و ایجاد واحد صنعتی جدید، تدبیراندیشی بیشتری صورت گیرد و تمامی جوانب امر درنظر گرفته شود.

«محمدرضا سیم‌ریز»، مسئول کمیته دیجیتال برندینگ کمیسیون برند و تولید بدون کارخانه اتاق بازرگانی مشهد در خصوص دیجیتال برندینگ و آمار آن در سال 2024، اظهار کرد: برندسازی فرآیند ایجاد هویت متمایز برای یک کسب‌وکار در ذهن مخاطب هدف است. شاخصه‌های برندینگ، شامل اعتبار، پدیداری و هویت است. دیجتال برندینگ نیز فرایندی است که یک شرکت را به‌صورت آنلاین تاسیس و آن را از سایر رقبا متمایز می‌کند. از انواع برندسازی دیجیتال صحیح می‌توان به پیام برند، لوگو، وب‌سایت، سئو، بازاریابی محتوا، رسانه‌های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ، تبلیغات دیجیتال پولی و… اشاره کرد.

سیم‌ریز خاطرنشان کرد: در سال 2024، اولویت رسانه‌های دیجیتال برندینگ به ترتیب بازاریابی جستجوی پولی، تبلیغات پولی، طراحی و توسعه وب سایت، بازاریابی ایمیل، بهینه‌سازی موتورهای جستجو، بازاریابی ویدئو، بازاریابی محتوا، بازاریابی اینفلوئنسر و… بوده است. 50 درصد از دیجیتال برندینگ‌ها برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه بازاریابی دیجیتال کرده‌اند.

وی در ادامه، به فاکتورهای موثر در افزایش سرمایه‌گذاری بر روی دیجیتال برندینگ در سال 2024 اشاره و اظهار کرد: رشد کلی کسب‌وکار به افزایش بودجه بازاریابی دیجیتال نیاز دارد. افزایش بازگشت سرمایه دیجیتال مارکتینگ و سرمایه‌گذاری در ابزارهای بازاریابی دیجیتال جدید، از فاکتورهای موثر در افزایش سرمایه‌گذاری بر روی دیجیتال برندینگ است.

سیم‌ریز تاکید کرد: فاکتورهایی در انتخاب ارائه‌دهندگان خدمات دیجیتال برندینگ در سال 2024 موثر بوده که از جمله آن می‌توان به قیمت‌گذاری، قابل اعتماد بودن، حوزه‌های تخصصی، توصیفات و نظرات، مطالعات موردی و تجربه قبلی، سطح ارتباط و… اشاره کرد. بیشترین اهداف دیجیتال برندینگ در سال 2024 افزایش‌دهنده درآمد، فروش، آگاهی برند، نرخ تعامل، ترافیک وب و… بوده است.

در بخش دیگر این نشست، برخی فعالان اقتصادی در حوزه تولید بدون کارخانه به بیان تجربیات خود در این زمینه پرداختند. «مریم اشجعی»، فعال اقتصادی در خصوص مزایای تولید بدون کارخانه، اظهار کرد: کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و شناخت بیشتر بازار و مصرف‌کنندگان و به دنبال آن، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری دقیق و صحیح در صنعت و تولید، از مزیت‌های مهم ایده تولید بدون کارخانه محسوب می‌شود.

«حجت قبدیان»، از دیگر فعالان اقتصادی استان نیز در بخش دیگر این جلسه بیان کرد: برخی واحدهای صنعتی در زمینه تولید محصولات شوینده و بهداشتی، به دلیل نبود خط تولید کالای خاص، تمایلی به دریافت استاندارد مشخص آن ندارند. به همین دلیل، فرد دارای مجوز تولید بدون کارخانه برای دریافت استاندارد با مشکلات متعددی همراه می‌شود. عدم به رسمیت شناختن مجوز تولید بدون کارخانه، عدم همکاری برخی نهادهای دولتی و… از دیگر مشکلات در این حوزه است.

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=35124

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.