• امروز : دوشنبه - 30 مهر - 1403
  • برابر با : Monday - 21 October - 2024
کل 3890 امروز 5
1
استاد دانشگاه فردوسی مشهد:

شناسنامه‌دار شدن زعفران ایران برای توسعه بازار جهانی این محصول، یک ضرورت است

  • کد خبر : 37445
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
شناسنامه‌دار شدن زعفران ایران برای توسعه بازار جهانی این محصول، یک ضرورت است
استاد گروه اگروتکنولوژی دانشگاه فردوسی مشهد بر ضرورت شناسنامه‌دار شدن زعفران ایران برای عرضه در بازارهای جهانی و قابلیت ردیابی این محصول در دنیا در راستای توسعه صادرات این محصول و ایجاد برند ملی آن تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علیرضا کوچکی» در آستانه جشنواره روز ملی زعفران در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: زعفران ایرانی باید دارای هویت و شناسنامه بوده تا بدین ترتیب شهرستان، استان و کشور محل کشت این محصول در بازارهای جهانی قابل ردیابی باشد، بسیاری از کشورهای دنیا از جمله یونان، اسپانیا و… به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند و کشوری نمی‌تواند از محصولات آنان با نام و نشان و به سود خود استفاده کند. اتفاقی که امروز برای زعفران ایرانی ممکن است رقم بخورد و به دلیل نداشتن شناسنامه، برخی از کشورها محصول ایرانی را به نام خود به سایر کشورها صادر می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر برخی از کشورهای همسایه، زعفران ایران را به نام خود صادر کرده و حتی جایزه بین‌المللی نیز دریافت می‌کنند. از این رو بایستی هویتی به زعفران ایران داده شود و دولت باید از ظرفیت اداره کل مالکیت فکری ایران و وایپو (سازمان مالکیت فکری جهان) برای ایجاد هویت‌ و شناسنامه‌دار کردن زعفران ایران استفاده کند.

کوچکی همچنین، با اشاره به ضرورت توجه جدی به حیطه فرآوری زعفران تصریح کرد: متاسفانه اغلب صنایع حوزه زعفران استان صرفا به بسته بندی زعفران خام اکتفا کرده و گامی در جهت فرآوری این محصول برنداشته‌اند. از سویی، در حال حاضر 120 واحد بسته بندی در سطح استان‌های خراسان جنوبی و رضوی فعال هستند اما عملکرد برخی از این واحدها مطلوب بازارهای خارجی و داخلی نیست و ضروری است به روزرسانی‌های لازم از سوی صنعتگران در این عرصه با توجه به سلیقه بازار جهانی صورت گیرد.

وی متذکر شد: به نظر می‌رسد به دلیل گرانی زعفران، این محصول باید در قالب‌های کوچک بسته بندی شود. این در حالی است که برای کارخانجات، بسته بندی‌های کوچک فاقد توجیه اقتصادی است؛ لذا دولت باید از صنایع تبدیلی و فرآوری محصول زعفران حمایت نماید تا شاهد بهبود عملکرد در این حوزه باشیم.

این استاد گروه اگروتکنولوژی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه به نظر می‌رسد در حال حاضر بیش از 90درصد محصول زعفران به صورت خام صادر می‌شود، افزود: صنایع تبدیلی استان نیز در آغاز کار بوده و حرکت در این مسیر بسیار کند است؛ لذا دولت باید در این عرصه حمایت‌های لازم را به کار ببندد. در حال حاضر زعفران دارای مصارف متنوع دارویی و آرایشی است و ورود جدی به این حوزه نیازمند حمایت جدی دولت است.

وی در پایان در خصوص اهمیت نامگذاری روز ملی زعفران و برگزاری جشنواره مربوط به این روز در خراسان رضوی گفت: روز ملی زعفران بهانه‌ای برای زنده نگه داشتن هویت این محصول منحصر به فرد ایرانی است و چون ما هیچ محصول کشاورزی قابل مقایسه با زعفران از نظر مقدار تولید، شناخت جهانی و صادرات آن و نیز جنبه‌های اقتصاد ملی، فرهنگی و اجتماعی در کشور نداریم و در واقع نام ایران در جهان در مقوله زعفران با ایران عجین است، اختصاص یک روز به نام زعفران ایران کاملا ضروری می‌باشد و می‌بایست از گذشته‌های دور این کار انجام می‌شد. امید است با برنامه‌ریزی متناسب و خلاقیت و نوآوری، شالوده‌ای محکم و استوار برای بزرگداشت این گیاه ایرانی، پایه‌ریزی شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=37445

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.