• امروز : شنبه - 5 آبان - 1403
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
کل 3913 امروز 6
4
در پنجمین اجلاس کارآفرینان ایران و تاجیکستان در اتاق بازرگانی مشهد مطرح شد؛

پیش بینی رشد مراودات تجاری بین ایران و تاجیکستان

  • کد خبر : 37631
  • ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶
پیش بینی رشد مراودات تجاری بین ایران و تاجیکستان
پنجمین گردهمایی کارآفرینان ایران و تاجیکستان به همت اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان با حضور هیات اعزامی تاجیکی و جمعی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد؛ در این نشست، نوید افزایش مراودات دو کشور از سوی کارآفرینان دو طرف داده شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی در این رویداد اظهار داشت: برگزاری این نشست همزمان با آغاز به کار نمایشگاه صادرات به آسیای میانه و افغانستان، فرصتی برای توسعه مراودات اقتصادی بین ایران و تاجیکستان و بهره‌مندی فعالان اقتصادی هر دو طرف تجاری از فرصت تعامل با یکدیگر در این نمایشگاه و چنین نشست‌هایی است.

وی با اشاره به حضور افرادی متخصص و توانمند در حوزه تجارت در این نشست عنوان کرد: باید از فرصت چنین نشست‌هایی برای توسعه تعاملات تجار دو کشور بیشتر بهره گرفت؛ چرا که این دوستی‌ها و قرابت‌ها با توجه به اشتراکات فرهنگی و زبانی ایران و تاجیکستان، بر ارتباط نزدیک‌تر بین دو طرف موثر خواهد بود.

«محمدحسین روشنک»، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان نیز در این نشست گفت: میدان فعالیت برای کارآفرینان تاجیکستانی در ایران فراهم است و از سویی، شمار زیادی از فعالان اقتصادی ایرانی در تاجیکستان به ویژه در حوزه‌های زیربنایی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند و سرمایه‌گذاران تاجیکستانی نیز در ایران سرمایه‌گذاری‌هایی داشته‌اند.

وی هدف از برگزاری نشست امروز را آشنایی بیشتر سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی دو کشور ایران و تاجیکستان با ظرفیت‎های یکدیگر دانست و گفت: کارافرینان تاجیکستانی با حضور در نمایشگاه صادرات به آسیای میانه و افغانستان که هم اکنون در نمایشگاه بین‌المللی مشهد در حال برگزاری است، با فعالیت‌های تولیدی و صنعتی ایران بیشتر آشنا خواهند شد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه روابط تجاری و اقتصادی ایران با تاجیکستان رو به گسترش است، این گسترش در سایه تعامل و حفظ تراز تجاری بین دو کشور دنبال می‌شود.

رشد بی سابقه تجارت بین ایران و تاجیکستان در 9 ماه اخیر

«حکم‌الدین رحمان اف»، دبیر اول سفارت تاجیکستان در ایران نیز در این نشست گفت: روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان روند رو به رشدی را در چهار سال اخیر داشته است، به طوری که در 9 ماهه اخیر حجم مراودات 2 کشور به بیش از 270 میلیون دلار رسیده که در پنج سال اخیر سابقه نداشته است.

وی افزود: تاجیکستان در همه سطوح آمادگی همکاری اقتصادی با کشور ایران است و به ارتباط با فعالان اقتصادی ایران نیاز دارد.

نگاهی به روند مراودات تجاری ایران و تاجیکستان

در ادامه این نشست، «شهرام عیدی زاده»، مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: ارزش دلاری صادرات ایران به تاجیکستان نشان می دهد که از سال 1400 ارزش دلاری صادرات ایران دوباره روند افزایشی داشته است و در سال 1402 به بالاترین مقدار طی روند چندساله به میزان 324 هزار و 849 تن به ارزش 262 میلیون دلار معادل ارزش دلاری سال 1391 رسیده است.

وی افزود: در بهار سال 1403 میزان صادرات ایران به تاجیکستان 115 هزار و 577 تن به ارزش 70 میلیون دلار بوده و بیش از یک دهه است که 20 قلم کالا از ایران به تاجیکستان صادر می شود.

وی بیان کرد: عمده صادرات ایران به تاجیکستان از سال 1390 تا بهار 1403 از طریق گمرکات مشهد، سیرجان و اصفهان است که البته سهم گمرک خراسان 56.66 درصد بوده است.

مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: از سال 1400 ارزش دلاری واردات ایران از تاجیکستان روند افزایشی داشته، در سال 1401 به رقم بی سابقه 80 میلیون دلار رسیده و در بهار 1403 نیز 19 میلیون دلار بوده است.

وی افزود: روند افزایشی ارزش وزنی واردات ایران از تاجیکستان از سال 1399 حفظ شده است و در بهار سال 1403 این میزان هفت هزار و 997 تن بوده است، پیش بینی می شود، در سال 1403 رکورد مراودات تجاری با تاجیکستان را بزنیم.

وی اظهار کرد: در بررسی سالهای 1390 تا بهار 1403 حدود 61 درصد از صادرات ایران به تاجیکستان از طریق گمرکات خراسان رضوی انجام شده که گمرک مشهد سهم عمده‌ای در این زمینه دارد، در بهار سال 1403 صادرات این استان به تاجیکستان 82 هزار و 788 تن به ارزش 49 میلیون دلار بوده است.

مدیر مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در بهار سال 1403 واردات استان از تاجیکستان 6 هزار و 89 تن به ارزش 14 میلیون دلار بوده است.

عیدی زاده عمده کالاهای صادراتی خراسان رضوی به تاجیکستان را شامل رنگ، میله‌های آهنی یا فولادی، ورق و نوار خودچسب، شیرینی، پسته و سیمان و… و عمده کالاهای وارداتی استان از تاجیکستان را انواع پنبه و پیله کرم ابریشم خواند.

«کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در این نشست، برگزاری نشست‌های رو در رو بین تجار ایرانی و تاجیکستانی در فرصت حضور هیات تجاری تاجیکستان در مشهد را یک فرصت مغتنم برای هر دو  طرف ذکر کرد.

«فیروز ابراهیمی»، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: خراسان رضوی با برخورداری از هزار و 50 واحد معدنی نقطه کانونی شرق کشور با میلیاردها تن مواد معدنی بوده، به طوری که از 80 نوع ماده معدنی شناخته شده، 47 مورد آن در خراسان رضوی یافت شده، در واقع عسلویه معدنی ایران در خواف استان خراسان رضوی مستقر است.

«محمد دانش»، عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و تاجیکستان هم با اظهار خرسندی از حضور هیات تجاری آن کشور در خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد این نشستها به انسجام بیشتر روابط بین فعالان اقتصادی 2 کشور بیانجامد.

وجود ظرفیت‌های بالقوه برای سرمایه‌گذاری مشترک خراسان رضوی و تاجیکستان

«علی غفوری مقدم»، معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در مراودات بین استان ما با کشور تاجیکستان ظرفیت‌های بالاتری وجود دارد که امکان رشد آن در همه بخش‌ها فراهم است. خراسان رضوی و تاجیکستان می‌توانند با توجه به ظرفیت‌های موجود سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های بالقوه یکدیگر داشته باشند.

وی بیان کرد: در بین 15 کشور هدف صادراتی خراسان رضوی، تاجیکستان نقش بسیار پررنگی دارد استان ما پنج دفتر گمرکی و پنج پایانه صادراتی فعال در اختیار دارد و دو پایانه صادراتی نیز در دست احداث است که باید از این ظرفیت بهره گرفت.

غفوری مقدم به ظرفیت‌های بالای خراسان رضوی در خدمات فنی و مهندسی، شهرکهای صنعتی و فناوری، حوزه دانش بنیان، تجهیزات پزشکی، الکترونیک، دارو و فناوری، وجود 52 شهرک و ناحیه صنعتی اشاره کرد و گفت: این استان آمادگی تهاتر در حوزه نمایشگاهی به ویژه با وجود ظرفیت نمایشگاهی مشهد و نیشابور را دارد.

«سعید بامشکی»، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ما در این کمیسیون به دنبال بهبود مراودات تجاری با دیگر کشورها و ایجاد تراز تجاری مثبت هستیم و معتقدیم زمانی که واردات از یک کشور رو به رشد باشد، صادرات به آن کشور نیز روند رو به رشدی را طی خواهد کرد.

«غلامرضا میری»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران استان به ظرفیتهای بالای تولید زعفران و صادرات آن اشاره کرد و گفت: فعالان اقتصادی خراسان رضوی آماده ارائه خدمات و سدور زعفران در انواع بسته بندی‌ها برای مردم تاجیکستان هستند.

تاکید بر برقراری تعرفه ترجیحی بین ایران و تاجیکستان

«مرتضی قندچی»، نایب رئیس کمیسیون واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: برای صادرکننده در ارتباط با کشور تاجیکستان پرداخت‌های گمرکی، تعرفه‌ها، نحوه دریافت هزینه‌ها و… مهم است، با در نظر گرفتن تعرفه های مناسب ترجیحی برای واردات از تاجیکستان می توان زمینه افزایش مراودات تجاری را بین دو کشور فراهم کرد.

«نسرین یوسفی عارفی»، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست به موضوعات حوزه سوخت، برق و بهینه سازی انرژی اشاره کرد و گفت: آماده همکاری با تاجیکستان در زمینه انرژی های تجدیدپذیر هستیم.

«ناصر غفران»، نایب رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پیشنهاد می شود با توجه به ظرفیت های استان خراسان رضوی در حوزه گردشگری سلامت، ارتباط بین فعالان ایران و تاجیکستان در حوزه سلامت بیشتر شود؛ چرا که حوزه گردشگری سلامت از سه وزارت خارجه، وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی مجوز می گیرد.

«حمید بابازاده»، عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و تاجیکستان نیز در این نشست گفت: برای اینکه سطح تراز تجاری با تاجیکستان مثبت شود، فعالان اقتصادی خراسان رضوی می توانند در زمینه صنایع تبدیلی، اکتشاف و بهره برداری از معادن، انتقال و توزیع انرژی، آب و راه و ساختمان، کمکهای علمی و فنی زیادی به تاجیکستانی ها ارایه دهند.

وی اظهار کرد: ایران در حوزه مصالح ساختمانی مازاد بر نیاز تولید دارد، از این حیث امکان صدور و مونتاژ در این بخش به تاجیکستان وجود دارد، توسعه تجارت در تاجیکستان جز با افزایش تولید میسر نیست و باید تولیدات خود را افزایش دهند.

«آذر کیانی نژاد»، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و تاجیکستان نیز به ظرفیت‌های قابل توجه خراسان رضوی در زمینه تولید داروهای دانش بنیان و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: فعالان بخش‌های مزبور آماده انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک با تاجیکستان در این زمینه هستند به ویژه تامین داروهایی که ارز دولتی ندارند.

«هادی توانا»، مدیرکل سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: نگاه نظام جمهوری اسلامی ایران به کشورهای منطقه، توسعه مراودات تجاری بوده و چندین سال است که کشور تاجیکستان هم جزو کشورهای هدف تجاری ایران قرار گرفته و دولت چهاردهم هم از این فرصت استفاده خواهد کرد.

وی اظهار کرد: فرصتهای تجاری بسیار حایز اهمیتی در خراسان رضوی وجود دارد. بسیاری از برندهای ملی و منطقه ای در این استان در حال فعالیت هستند، تاجیکستان به راحتی می تواند از محصولات تولیدی خراسان رضوی استفاده کند. خراسان رضوی فرصتهای سرمایه گذاری ممتازی نیز دارد که در حوزه های گردشگری سلامت، صنایع تبدیلی، صنایع معدنی، تولیدات دانش بنیان، ساخت و سازها، فعالیتهای ساختمانی و تولید داروهای درمانی است.

مدیر کل سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی در ایران و این استان ظرفیت خالی دارند که تاجیکی ها می توانند از این ظرفیت برای تولید بهره گیرند.

در ادامه این نشست هر یک از فعالان اقتصادی تاجیکی و ایران به معرفی ظرفیتهای خود در تجارت و تولید پرداختند. در نهایت از برخی فعالان اقتصادی تاجیکستان تجلیل شد و تفاهم نامه‌ای بین هیات تجاری تاجیکستان و استانداری خراسان رضوی منعقد گردید.

گزارش تصویری نشست تعاملات اقتصادی تجاری ایران و تاجیکستان

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=37631

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.