• امروز : شنبه - 5 آبان - 1403
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
کل 3913 امروز 6
1
در پایان نخستین همایش روز ملی زعفران صورت گرفت؛

قرائت بیانیه اختتامیه جشنواره روز ملی زعفران

  • کد خبر : 38161
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶
قرائت بیانیه اختتامیه جشنواره روز ملی زعفران
«محسن احتشام»، رئیس شورای ملی زعفران، متن بیانیه اختتامیه جشنواره ملی زعفران را در پایان همایش روز ملی زعفران قرائت کرد. 
متن این بیانیه به شرح زیر است:
«سپاس خداوند حکیم و علیم را که با لطف و عنایت خویش، توفیق برگزاری جشنواره روز ملی زعفران را به ما عطا فرمود؛ فرصتی که در سایه‌ی هم‌اندیشی و تبادل آرای صاحب‌نظران، فعالان و دلسوزان این صنعت گرانبها به بار نشست. اینک، با ایمان به حکمت و تدبیر الهی، در پایان این رویداد ارزشمند، بر آنیم تا زمینه‌ای را ایجاد نماییم که می‌تواند مسیر توسعه و پیشرفت زعفران ایران را هموار سازد.

به همین استناد نیز در این بیانیه، موارد کلیدی و راهبردی ذیل که الزامات توسعه و تقویت زنجیره ارزش زعفران به شمار می‌آیند، جمع‌بندی و به عنوان مطالبه فعالان زنجیره ارزش این محصول اعلام می‌شوند:

1- تفویض اختیارات تصمیم گیری و تصمیم سازی در زنجیره ارزش زعفران به خراسان بزرگ با محوریت استان خراسان رضوی

2- تخصیص اعتبار جهت تدوین و ابلاغ برنامه مدون ترویجی-آموزشی برای ارتقاء دانش فنی و بهروری بهره برداران در حوزه‌های مختلف زنجیره ارزش زعفران و صنایع تبدیلی این حوزه از طریق

الف)تخصیص ردیف بودجه ویژه زعفران از محل اعتبارات ملی ذیل وزارت جهاد کشاورزی

ب) استفاده از ظرفیت بالقوه شبکه تعاون روستایی با محوریت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران

ج) اختصاص نیم درصد از ارزش فروش زعفران در راستای توسعه تجارت این محصول، افزایش فرهنگ مصرف، توسعه بازار، بهبود کیفیت ماشین آلات، آموزش کشاورزان، کمک به برندسازی زعفران ایران، و …، با تعیین ساز و کار ویژه اختصاص به تشکل های بخش خصوصی فعال در حوزه صادرات زعفران.

3- ایجاد بانک اطلاعاتی و اجرای طرح شناسنامه دار نمودن زعفران ایران با محوریت سازمان جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی، شورای ملی زعفران، سازمان تعاون روستایی، اتحادیه تعاونی های روستایی و پژوهشکده زعفران.

4- حمایت ویژه مادی و معنوی از بخش تحقیقات، تجاری سازی، صاحبان ایده و شرکت های دانش بنیان در حوزه ارتقاء بهره وری زنجیره ارزش زعفران.

5- با توجه به تفاوت نرخ ارز حاصل از صادرات در سامانه با نرخ ارز بازار و با احتساب هزینه واردات ارز به کشور که سبب توسعه قاچاق زعفران از کشور و عاملی در جهت تضعیف صادرات رسمی گردیده لذا پیشنهاد می شود به اولویت اجرای یکی از مطالبات زیر پیگیری گردد:

الف)حذف تعهد ارزی از صادرات زعفران

ب)خرید ارز حاصل از صادرات زعفران با نرخ ارز بازار

ج) الزام برخی از واردکنندگان اقلام عمده مانند قطعات خودرو و لوازم خانگی و کالاهای لوکس به تامین درصدی از ارز مورد نیاز خود از محل صادرات زعفران و با نرخ توافقی.

6- وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امورخارجه درخصوص برقراری تعرفه ترجیحی صادرات زعفران به کشور هند که بیش از 37 درصد می باشد و علیرغم مصرف بالای آن کشورتنها حدود 5 درصد نیاز آنان از ایران تامین میگردد، را در اولویت قرار دهند.

7- ایجاد تالار بورس بین المللی زعفران

در پایان، از تمامی دست‌اندرکاران و متولیان برگزاری این جشنواره که با تلاش و مشارکت خود سهمی بزرگ در اعتلای نام زعفران ایران داشتند، قدردانی می‌نماییم. امید است که با تحقق این پیشنهادات و اتخاذ تصمیمات موثر، زعفران ایران به جایگاه شایسته‌ خود در بازارهای جهانی دست یابد و آینده‌ای پُر رونق‌تر در انتظار این محصول ارزشمند و استراتژیک کشورمان باشد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=38161

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.