• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل 3070 امروز 0
11
در نشست کمیسیون‌های «حمل و نقل و ترانزیت» و «تجارت» اتاق مشهد تاکید شد

تفویض اختیارات گمرکی به استان، دغدغه جدی بخش خصوصی

  • کد خبر : 3998
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
تفویض اختیارات گمرکی به استان، دغدغه جدی بخش خصوصی
در نشست مشترک کمیسیون‌های «حمل و نقل و ترانزیت» و «تجارت» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، مشکلات مسیر ترکمنستان با توجه به آزاد شدن تردد ناوگان به آن کشور، همفکری در خصوص مسائل گمرکی مورد درخواست استان برای تفویض از مرکز و بررسی مشکلات صادرات به افغانستان از طریق مرز دوغارون با توجه به کاهش کامیون و افزایش کرایه حمل، بررسی شد. همچنین در این نشست، از صادرکنندگان نمونه ملی سال ۱۴۰۱ خراسان رضوی تقدیر به عمل آمد‌.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی، «محمدحسین روشنک»، رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد در ابتدای این نشست اظهار کرد: تغییر و تحولات روابط تجاری با افغانستان، حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و.‌.. از جمله رویدادهایی است که بر کاهش صادرات خراسان‌رضوی در یکسال اخیر تأثیرگذار بوده است.

وی، اعمال تعرفه‌های صادراتی بر محصولات کشاورزی و در مقابل، دریافت تعرفه‌های وارداتی از کالاهای صنعتی را تصمیم و اقدامی ناشایست دانست که در اقتصاد کشاورزی نتایج نامطلوبی خواهد داشت و از مسئولان ذی‌ربط خواستار اصلاح و بازنگری در این تصمیمات شد.

روشنک خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی قوانین موجود در چهارچوب‌های صنعتی کشور، مانع حمایت از تولید بدون کارخانه می‌شود و با این اتفاق از رشد و توسعه اقتصادی کشور و استان نیز جلوگیری می‌شود.

وی عنوان کرد: نرخ‌گذاری و دریافت هزینه‌های زیاد از کامیون‌ها برای ورود به مرز دوغارون، از جمله دلایل کاهش آمارهای صادراتی ما به افغانستان محسوب می‌شود.

روشنک تاکید کرد: ما می‌بایست با تعامل و رایزنی با مسئولان بالادستی کشور، نسبت به تعیین تکلیف حد و حدود قیمت‌گذاری‌ها و شرایط ورود کامیون‌ها به افغانستان اقدامات لازم را انجام داده و در این حوزه به ایفای وظایف خود بپردازیم.

* خراسان‌رضوی در انتظار تفویض اختیارات گمرکی به استان‌ها

سپس احمد زمانیان‌یزدی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و تراتزیت اتاق مشهد پشت تریبون قرار گرفت و بیان کرد: طی دیداری که چندی پیش با وزیر امور اقتصاد و دارایی داشتیم، مسائل مرتبط با حوزه حمل‌ونقل، ترانزیت و گمرک را مطرح کردیم. همچنین با توجه به این که شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان‌رضوی ۸۰ درصد از فعالیت‌های ترانزیتی کشور را تحت پوشش خود داشته و پتانسیل‌های مطلوبی در این حوزه دارند، خواستار تفویض برخی از اختیارات گمرکی به خراسان‌رضوی شدیم که این مهم با استقبال وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز مواجه شد.

وی افزود: تمدید پروانه فعالیت شرکت‌های حمل و نقل خراسان‌رضوی و بروکراسی اداری پیچیده‌ای که برای انجام این عمل در تهران وجود دارد، از جمله معضلاتی است که گریبان‌گیر فعالان این حوزه شده است لذا یکی از موارد پیشنهادی ما جهت تفویض اختیارات استانی در امور گمرکی، تمدید پروانه‌های فعالیت در استان می‌باشد.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق مشهد در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات موجود در حوزه ورود موقت ناوگان خارجی سخن گفت و اظهار داشت: بر اساس قوانین گمرکی موجود در کشور، هر ناوگان خارجی جهت ورود موقت به مرزهای ایران می‌بایست تحت پوشش شرکت‌های حمل‌ونقل بین المللی ایرانی قرار بگیرد‌. این شرکت‌ها در ازای صدور مجوز ورود موقت کامیون‌های خارجی، تعهدنامه‌ای امضا می‌کنند که طبق آن مقرر می‌گردد خروج ناوگان‌های خارجی در بازه زمانی معینی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: برخی از کامیون‌ها به دلیل حمل مواد مخدر شناسایی شده‌ و به نفع دولت توقیف می‌شوند و درحالی که کامیون‌های افغانستانی تحت توقیف دولت هستند، گمرک، شرکت‌های حمل و نقل بین المللی را به دلیل عدم خروج ناوگان‌ها از کشور طی بازه زمانی مقرر شده با ارقام سنگینی جریمه می‌کند. این رویه عواقب نامطلوب گسترده‌ای در خصوص تجارت و فعالیت های حمل و نقلی خواهد داشت و در صورت عدم بازنگری در این تصمیم، بخش اعظمی از شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل از صدور مجوز ورود موقت به کامیون‌های خارجی منصرف می‌شوند و در نتیجه شاهد افزایش بی‌رویه هزینه کرایه‌ها و کمبود ناوگان خواهیم بود.

زمانیان ادامه داد: در حمل‌ونقل بین‌المللی مبحث قیمت‌گذاری یک امر منسوخ به شمار می‌رود؛ اما در منطقه ویژه دوغارون، برای کامیون‌هایی که از این مرز به سمت هرات حرکت می‌کنند، با هماهنگی اتاق تجارت افغانستان نرخ‌گذاری صورت گرفته است.

وی در خصوص وضعیت ترانزیت به ترکمنستان نیز اظهار کرد: از مهرماه سال جاری، ترکمنستان عوارض ۱.۵ دلاری تردد ناوگان‌ها را حذف نمود؛ اما بنا به شنیده‌ها، برخلاف اعلام مقامات این کشور، این مسئله به طور کامل برطرف نشده و ترکمنستان همچنان به دریافت عوارض از بازرگانان ایرانی می‌پردازد. در صورت صحت این مسئله، از تاجرانی که با ترکمنستان روابط تجاری دارند خواستار اعلام گزارش هستیم تا نسبت به برطرف نمودن این موضوع جدی‌تر وارد عمل شویم.

* توقف زمان‌بر کامیون‌ها در مرز دوغارون به دلیل بازدید مرزبان‌ها

محمود امتی، عضو هیئت نمایندگان اتاق مشهد و نایب رئیس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان‌رضوی نیز در این جلسه عنوان کرد: بخشی از هزینه‌هایی که در مرز دوغارون از کامیون‌ها دریافت می‌شود، هزینه عوارض ورودی است که از جانب راهداری افغانستان از هر کامیون اخذ می‌شود. توقف زمان‌بر کامیون‌ها در مرز دوغارون به دلیل بازدید مرزبان‌ها نیز از مشکلات شاخصی است که در این حوزه وجود دارد و ما تمام تلاشمان را جهت برطرف نمودن این مسئله انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: در خصوص کاهش هزینه‌های موجود در مرز دوغارون و همچنین تقلیل در معطل نمودن کامیون‌ها در این مرز می‌بایست مکاتبات بسیار جدی صورت بگیرد و استانداری خراسان‌رضوی نیز در این عرصه وارد عمل شود.

* تفویض ورود موقت اقلام کشاورزی به استان، اقدامی ارزشمند برای اقتصاد خراسان رضوی خواهد بود

سپس محمدعلی امیرفخریان؛ رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت خراسان‌رضوی پشت تریبون قرار گرفت. او گفت: تفویض ورود موقت اقلام کشاورزی از پیشنهاداتی است که می‌تواند فواید و مزایای گسترده‌ای برای بهبود شرایط اقتصادی استان داشته باشد. با توجه به این که خراسان‌رضوی ظرفیت خوبی برای تولید آرد دارد و از طرفی، افغانستان نیز بزرگترین وارد کننده آرد دنیا محسوب می‌شود، با اعمال تفویض ورود موقت اقلام کشاورزی می‌توانیم ظرفیت‌های بلااستفاده خراسان‌رضوی در حوزه تولید آرد را تبدیل به فرصت کنیم. موضوع ارزش‌گذاری زعفران نیز یکی از موضوعاتی است که در دست پیگیری می باشد و قول هایی را هم بابت آن دریافت کرده ایم. این مهم می تواند بخشی از مشکلات صادرکنندگان زعفران را مرتفع سازد.

امیرفخریان در بخش دیگری از سخنانش به انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی اشاره کرد و گفت: خراسان‌رضوی بیشترین سهم صادرکنندگان نمونه ملی را در سطح کشور را در مراسم امسال داشته است‌. همچنین، آمار ثبت‌نام صادرکنندگان نمونه استانی نیز در مقایسه با سال گذشته بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته است که این مهم مایه مباهات استان ما محسوب می‌شود.

جواد جعفری، ناظر گمرکات خراسان‌رضوی نیز در این جلسه بیان کرد: با توجه به این که تعداد زیادی از استان‌های کشور ظرفیت و پتانسیل‌ خوبی در عرصه فعالیت‌های مرتبط با گمرک دارند؛ مسئله تفویض اختیارات گمرکی به استان‌ها پیشنهاد مطلوبی‌ است و ما پیگیر این مسئله هستیم.

وی افزود: در حوزه توقیف کامیون‌های ورود موقت به دلیل حمل مواد مخدر و بروز مشکل برای شرکت‌های صادرکننده مجوز ورود موقت، مقامات بالادستی با رفع مشکلات موجود در این عرصه موافقند و امیدواریم پس از انجام پیگیری‌های لازم شاهد بهبود شرایط باشیم.

علیرضا صداقت، کارشناس نمایندگی وزارت امور خارجه در شرق و شمال شرق کشور نیز در این جلسه اظهار کرد: وزارت امور خارجه پیگیر بازگشایی مجدد مرز باجگیران جهت حمل و نقل کالا با هدف کاهش هزینه‌ها است. موضوع ساعت کاری فعالیت‌های گمرک و پایانه‌های مرزی نیز در دست بررسی و پیگیری است و نسبت به افزایش ساعت کاری گمرک رایزنی‌های لازم را انجام داده و در انتظار پاسخ طرفین ترکمن هستیم.

وی همچنین، صدور روادید فوری ترکمنستان برای رانندگان را امری مبهم خواند و تاکید کرد تاجران و بازرگانان ایرانی نسبت به آن دقت، اهمیت و حساسیت
بیشتری به خرج دهند.

صداقت تاکید کرد: باتوجه به این که کشور ترکمنستان قوانین و مقررات بسیار سنگین و سخت‌گیرانه‌ای دارد، وزارت امور خارجه ایران خطاب به رانندگان و فعالان این حوزه نسبت به حفظ چهارچوب‌ها و قواتین و مقررات رانندگی در این کشور تاکید ویژه ای دارد.

در ادامه محمد فیض‌محمدی، عضو کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد به اظهار سخن پرداخت و گفت: کمیسیون حل اختلاف گمرکی طی چند وقت اخیر با توقیف کامیون‌هایی که ورود موقت داشته‌اند و دریافت جرایم بسیار زیاد از آن‌ها، ضربه سهمگینی را به حوزه حمل و نقل و تجارت وارد کرده است به طوری که درحال حاضر با افزایش هزینه کرایه‌ و کمبود کامیون‌ها مواجه هستیم. با ادامه روند کنونی، در آینده با بحران عظیمی در حوزه حمل‌ونقل مواجه خواهیم شد لذا از مسئولان ذی‌ربط خواستار کنش‌گری هرچه سریع‌تر نسبت به این موضوع هستیم.

وی افزود: این اتفاق علاوه‌بر عواقب نامطلوبی که در داخل کشور دارد، موجب می‌شود طرفین افغانستانی نیز در مقابل به همین صورت عمل کرده و نسبت به توقیف کامیون‌های ایرانی در مرز افغانستان اقدام کنند.

فیض‌محمدی ادامه داد: مدیران و مسئولان عالی رتبه کشور می‌بایست نسبت به مسائل اقتصادی با نگرش مطلوب‌تری عمل کرده و نگاه ملی بایستی جایگزین نگاه بخشی و منافع سازمانی گرد؛ اما متاسفانه بارها شاهد خلاف این موضع گیری در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی بوده‌ایم.

* تفویض اختیارات گمرکی به استان‌ها امر پیچیده‌ای نیست

مرتضی قندچی، رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی استان نیز در این جلسه گفت: خوشبختانه چند سالی است که پروانه فعالیت‌های گمرکی در استان‌ها تمدید می‌شود و دیگر لزومی جهت انجام بروکراسی‌های پیچیده در تهران نیست. لذا تفویض سایر اختیارات گمرکی به استان‌ها نیز امر دشواری نیست و می‌توان به سادگی در این حوزه تصمیم‌گیری‌ نمود. با توجه به این که عمده فعالیت‌های حمل‌ونقلی در سه استان خراسان‌رضوی، آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان انجام می‌شود، می‌توان این استان‌ها را جهت تفویض اختیارات گمرکی در اولویت قرار داد.

وی بیان کرد: تاخیر در دریافت واگن‌، دشواری‌ در بارگیری‌ها و… از جمله مواردی هستند که در حوزه حمل‌ونقل گریبان‌گیر فعالان اقتصادی شده‌اند و پیشنهاد تفویض اختیارات در این حوزه نیز می‌تواند موثر واقع شود.

قاسمعلی ضرابی، مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین المللی شهاب ترابر نیز اظهار کرد: افزایش هزینه‌های سرسام‌آور حوزه حمل‌ونقل، عدم تطابق ارزش دلار و ریال و محاسبه هزینه‌ها بر مبنای دلار و کند بودن روند جابه‌جایی کالاها از جمله مشکلاتی است که در خصوص روابط تجاری با ترکمنستان وجود دارد.

حمیدرضا ضیایی، رئیس بخش صادرات شرکت سیمان شرق عنوان کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد مشکلات متعدد و گوناگونی در مرز دوغارون بوده ایم؛ از جمله آن‌ها می‌توان به کمبود کامیون‌‌های کفی، افزایش قیمت‌های تمام شده در بازار هدف، توقف‌های طولانی و… اشاره کرد‌.

* هزینه‌های سنگین حمل‌ونقل در مرزهای پاکستان و افغانستان

حسن سعیدی، رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی پیله‌وریان آریا نیز در این جلسه اظهار کرد: هزینه‌های سنگین حمل‌ونقل در مرزهای پاکستان و افغانستان، تعلل و تاخیرهایی که برای ارسال محموله‌های تجاری صورت می‌گیرد و … از شاخص‌ترین دغدغه‌های ما در حوزه تجارت با کشورهای همسایه محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: مشکلاتی که در حوزه‌های حمل‌ونقل وجود دارد، ضربه‌های مهلک و سنگینی به فعالان اقتصادی و تاجران خراسان‌رضوی وارد می‌کند؛ زیرا طرفین قراردادهای ما که در افغانستان یا پاکستان‌ هستند، به دلیل معضلاتی که در حوزه حمل‌ونقل وجود دارد، نسبت به ادامه معاملات و برقراری روابط تجاری‌شان با بازرگانان ایرانی تردید دارند.

هادی حقیقی، رئیس بخش بازارچه‌های مرزی استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: ما باید نسبت به بهبود شرایط و رفع معضلاتی همچون تسهیل، روان‌سازی و کاهش هزینه صادرات نگاه تخصصی داشته و اقدامات جدی در این حوزه انجام دهیم. همچنین تحلیل و تشریح درست و منطقی از رویدادهای اقتصادی نیز نقش پررنگی در بهبود وضعیت موجود دارد.

وی افزود: در صورتی که معضلات موجود به صورت شفاف و واضح مطرح شده و عارضه‌یابی شود، شاهد تسریع در بهبود اوضاع خواهیم بود‌ لذا خواهشمندیم فعالان اقتصادی بخش خصوصی خراسان‌رضوی نسبت به این نکات توجه نمایند.

مجید صباغی، عضو هیئت مدیره شرکت خاور زمین طوس نیز عنوان کرد: هزینه‌های سنگین و موانع متعددی در حوزه برقراری تعاملات تجاری با ترکمنستان وجود دارد که در مقایسه با سایر کشورها با شدت بیشتری همراه است. از طرفی، ازبکستان نیز هنگام ورود کامیون‌ها عوارض ورود سنگینی را از کامیون‌های ایرانی دریافت می‌کند و در نتیجه هزینه‌های حمل‌ونقل به شکل سرسام آوری افزایش می‌یابد؛ لذا از مقامات عالی رتبه و وزارت امور خارجه خواستار ورود و پیگیری جدی در این حوزه هستیم.

جواد رخشانی، مدیرعامل شرکت مشاهیر شرق نیز در تشریح معضلات موجود در ترانزیت به ترکمنستان گفت: عدم استقبال کامیون‌دارها از ویزای ترکمنستان، مسائل امنیتی این کشور، رسوب کانتینرها و… از جمله معضلات تاجران ایرانی در ارتباط با ترکمنستان می‌باشد‌. همچنین افزایش ساعات کار در گمرک از دیگر الزاماتی است که می‌بایست به صورت جدی نسبت به آن اقدام نمود.

احمد فرخی حاجی آباد، رئیس هیئت مدیره شرکت جهان گردان خراسان نیز بیان کرد: کلیدواژه سامان و نابه‌سامانی اقتصاد کشور در امور گمرکی نهادینه شده است. لذا تقاضا می‌شود یک کمیسیون تخصصی و حرفه‌ای جهت بررسی، عارضه‌یابی و چاره‌‌اندیشی در خصوص امور گمرکی و سایر مباحث ذی‌ربط در اتاق بازرگانی مشهد تشکیل شود.

کاظم شیردل، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان‌رضوی نیز در بخش پایانی این نشست به برخی مشکلات حوزه صادرات اشاره و اظهار کرد: در خصوص صادرات پسته به سوریه، موانع و معضلات زیادی وجود دارد که سد راه توسعه مسیر صادراتی استان شده است و امیدواریم در این زمینه شاهد افزایش تسهیل‌گری‌ها و روان‌سازی مسیر توسعه فعالیت‌های صادراتی باشیم.

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=3998

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.