• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل 3057 امروز 4
9
در نشست «نسل جوان و نقشه راه کارآفرینی» به میزبانی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد:

ضرورت تعریف شاخص‌های رتبه‌بندی کارآفرینان، با هدف حمایت‌ و فرهنگ‌سازی

  • کد خبر : 4138
  • ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
ضرورت تعریف شاخص‌های رتبه‌بندی کارآفرینان، با هدف حمایت‌ و فرهنگ‌سازی
نشستی به همت تشکل های زیر مجموعه اتاق بویژه کانون کارآفرینان خراسان رضوی با عنوان «نسل جوان و نقشه راه کارآفرینی» با هدف انتقال تجربه بین نسلی و به بهانه هفته جهانی کارآفرینی در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ «محمدحسین روشنک»، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد و رئیس کانون کارآفرینان استان در این جلسه عنوان کرد: کارآفرینی یک مسیر دشوار و توامان لذت‌بخش است. اگر جوانانی که قدم در این راه می‌گذارند به هدف خود ایمان داشته و همه فراز و فرودها را برای رسیدن به آن به جان بخرند؛ نتیجه هم شیرین خواهد بود.

وی با اشاره به تجارب شخصی خود در عرصه کارآفرینی، باورمندی را یک مولفه مهم برای تاب‌آوری در فضای کسب و کاری عنوان کرد که موانعش پُرشمار هستند.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی، نقبی به موانع موجود در این عرصه زد و توضیح داد: مسئولان بعضا با افتخار از توقف واردات کالای مشابه به کشور سخن می‌گویند و آن را اقدامی در جهت حمایت از تولید عنوان می‌کنند در حالی که حمایت واقعی باید بر توانمندسازی بخش مولد ما متمرکز باشد، چنانکه محصول ایرانی، در بازارها داخلی و خارجی توان پیشی گرفتن از رقبا را پیدا کند و اگر چنین شود؛ تولید پایدار خواهد شد؛ در غیر این صورت محدودیت و ممنوعیت، کیفیت‌بخشی و رقابت پذیری را خلق نخواهد کرد.

روشنک همچنین بر ضرورت رتبه بندی کارآفرینان، با هدف ارائه مشوق‌های موثر در این حوزه، فرهنگ‌سازی در این عرصه و همچنین حمایت از ظرفیت‌های موجود، تاکید کرد و گفت: تشکل‌های متولی بخش خصوصی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید این مهم را با تعریف شاخصه‌ها و ابزارهای سنجش معتبر، به انجام برسانند.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی در بخش دیگری از اظهارات خود نسبت به موانعی که سازمان‌های مختلف برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌کنند، گلایه و اظهار کرد: یکی از این نهادها، تامین اجتماعی است که به اشکال مختلف موانعی را برای بنگاه های اقتصادی رقم می زند و با وجود پیگیری‌های متعدد در مراجع مختلف و ستادهایی که به بهانه حل مشکلات بخش اقتصاد تشکیل شده اند، باز همان رویه های قبلی تداوم پیدا می کند. طبیعتا هر وعده ای که در حمایت از کارآفرینی مطرح می شود، باید متمرکز بر حل مشکلات در این بخش ها باشد.

*ضرورت فرهنگ‌سازی برای تقویت استفاده از کالاهای تولید داخلی
رضا حمیدی ازغدی، صنعتگر پیشکسوت و رئیس انجمن مدیران خراسان رضوی نیز در این نشست، با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در عرصه مصرف کالای داخلی؛ عنوان کرد: متاسفانه نگاه غالب آن است که کالای خارجی، با هر سطح کیفیت بر محصول داخلی و تولید ایرانی ارجح است و خرید آن به عنوان یک مزیت برای افراد تلقی می‌شود. این نگرش، یک مانع بزرگ بر سر کارآفرینی است که در عرصه تولید و صنعت سرمایه گذاری کرده و فعالیت دارد.

وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی و آشنا کردن جامعه با ظرفیت‌ تولید داخلی، نگرش‌های موجود را دستخوش تغییر می‌کند و میان تولیدکننده و مصرف‌کننده، اعتمادی را شکل خواهد داد. اگر بخش تولید در داخل تقویت شود، بازار ما از محصولات خارجی بی‌نیاز می‌شود و حتی بازارهای جهانی را هم می‌توان فتح کرد، منوط به آنکه متولیان و تصمیم‌سازان بدانند که حمایت را چطور و کجا تخصیص دهند تا بیشترین اثرگذاری را ایجاد نماید.

او از رسالت کارآفرینان هم سخن به میان آورد و گفت: من به عنوان صاحب یک برند و بنگاه اقتصادی، تلاش کردم تا نیروی کار خودم را نسبت به اهمیت آنچه که تولید می کند، واقف کنم. اگر او هم دلیل تلاش روزانه خود را پای یک دستگاه صنعتی بداند، قطعا خروجی خط تولید بسیار باکیفیت‌تر خواهد بود. اثرات این رویکرد را از نزدیک تجربه کرده و به نسل جوان هم توصیه می‌کنم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد، اشتغالزایی را نه فقط رسالت و وظیفه نهاد متولی آن در بخش دولتی که وظیفه بخش بزرگی از جامعه و به ویژه نسل جوانی دانست که آینده اقتصاد کشور بر دوش تلاش های آن‌ها استوار است.

*کارآفرینی با تلاش هدفمند و مستمر، میسر می شود
احمدرضا صفار طبسی، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز یکی دیگر از سخنرانان این جلسه بود که ضمن بیان تجربیات خود در روند شکل‌گیری کسب و کارش، عنوان کرد: گام های آغازین ایجاد کسب و کار من با سرمایه اندکی رقم خورد. اگرچه با دست خالی فعالیتم را آغاز کردم اما حمایت اطرافیان، باور خودم و ایمان به مسیری که در آن قدم گذاشته بودم؛ باعث شد تا سختی ها را تاب بیاورم.

وی مسیر ایجاد یک کسب و کار را پُرفراز و فرود توصیف و بیان کرد: معتقدم اگر 10سال تلاش هدفمند داشته باشید، 10برابر بیشتر از آن چیزی که احتساب کرده و در ذهن داشتید؛ به عنوان محصول کارتان دریافت خواهید کرد. تلاش مستمر و هدفمند، دو کلید موفقیت برای یک کارآفرین و فعال اقتصادی است. در این مسیر، باور داشته باشید که خداوند همراه شماست چون یک نیت خوب دارید و زمینه اشتغال و تامین معیشت افراد مختلفی را فراهم می‌کنید و پروردگار خود بهترین روزی‌رسان است.

صفار طبسی در بخش پایانی اظهارات خود از موانعی گفت که دستگاه‌های متولی پیش پای بخش تولید می‌گذارند و توضیح داد: در شرایط اقتصادی موجود، حمایت از سرمایه های اقتصادی، رسالت دولت است. عمده فعالان این بخش، مشکلات جدی با سازمان امور مالیاتی و رویه های آن دارند. اگر قرار بر حمایت از تولید است و مسئولان در این رابطه وعده می دهند، اقتضائات و شرایط موجود اقتصادی هم باید مدنظر دستگاه های متولی قرار بگیرد.

*سهم خراسان رضوی، ایجاد بیش از 115هزار فرصت شغلی در سال جاری است
محمد امین بابایی؛ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در بخشی از این جلسه عنوان کرد: رئیس جمهوری قول ایجاد سالانه یک میلیون و 212 هزار شغل را داده است. از این شمار، سهم استان خراسان رضوی برای سال جاری، ایجاد اشتغال برای بیش از 115 هزار نفر است.

وی اضافه کرد: تفاوت سامانه رصد اشتغال، در سال جاری نسبت به سنوات پیشین آن است که حتما افراد باید با مشخصات کامل و شماره موبایل متعلق به خود را ثبت نمایند تا در زمره آمار احتسابی قرار بگیرند. ضمن آن که پایش مستمر هم بر این سامانه و نتایج درج شده در آن صورت می گیرد. لذا اگر فردی در هر سه مرحله ارزیابی موفق بود، یک اشتغال پایدار در سال 1401 به ثبت خواهد رسید.

بابایی با بیان اینکه خراسان رضوی بعد از تهران بالاترین تعهد اشتغال را دارد، افزود: مرکز آمار ایران و سازمان تامین اجتماعی عنوان کرده اند که در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال گذشته به لحاظ آمار اشتغال افزایش یافته که علت آن شرایط پس از کرونا و فعال شدن واحدهای گردشگری و خدماتی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تصریح کرد: این وزارتخانه هفته جهانی کارآفرینی را در تقویم ایران جای داد و در هفته پایانی آبان ماه به همین مناسبت، برنامه های ویژه ای برای توسعه فرهنگ کارآفرینی داریم.

وی یادآور شد: انتخاب کارآفرینان برتر از طریق ثبت نام در سامانه جشنواره کارآفرینی انجام می گیرد اما پیشنهاد می شود بخش خصوصی قالب دیگری تعریف کند تا در حاشیه جشنواره از افرادی که علاوه بر مسئولیت اجتماعی و کارهای سازمانی خود در حوزه ترویج فرهنگ کارآفرینی فعالیت می کنند نیز به عنوان سفیران و پیشران های کارآفرینی تقدیر شود و توامان آن تاکیدی که بر رتبه بندی در این حوزه وجود دارد نیز محقق گردد.

در بخش دیگری از این نشست، علی غفوری مقدم، معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان رضوی با بیان اینکه آینده کشور ما براساس ایده ها و خلاقیت هایی ساخته می شود که کارآفرینان ایجاد می کنند، گفت: ما کارآفرینی را به واحدهای کوچک، بزرگ و استارت آپ ها تقسیم می کنیم که در این حوزه استارت آپ ها و واحدهای دانش بنیان به لحاظ اشتغال آفرینی، توسعه بسیار مطلوبی داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت طرحی را تحت عنوان «نردبان» در راستای ارتقای صنایع پیشرفته با تمرکز بر نیروهای جوان برنامه ریزی کرده که آن را برای اتاق بازرگانی و تشکل های بخش خصوصی ارسال خواهیم کرد تا از نظرات ایشان در راستای ارتقای موضوع بهره بگیریم.

گفتنی است؛ در این جلسه جمع دیگری از فعالان اقتصادی صاحب‌نام و پیشکسوت استان نیز به بیان تجارب خود در ایجاد بستر اشتغال و کارآفرینی پرداختند که با استقبال خوب میهمانان جوان این نشست مواجه شد

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=4138

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.