• امروز : یکشنبه - 3 تیر - 1403
  • برابر با : Sunday - 23 June - 2024
کل 3348 امروز 10
4
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد:

ضرورت اعتمادسازی برای بنگاه‌های اقتصادی جهت بهر‌ه‌مندی از ابزارهای نوین تامین مالی

  • کد خبر : 29174
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۵
ضرورت اعتمادسازی برای بنگاه‌های اقتصادی جهت بهر‌ه‌مندی از ابزارهای نوین تامین مالی
جلسه هم‌اندیشی با موضوع «تبیین فرصت‌ها، مزایا و چالش‌های ورود به بازار سرمایه از دیدگاه مدیران بخش خصوصی» به همت دفتر مشاوره سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس اتاق مشهد در این نشست اظهار داشت: بازار سرمایه سکویی است که منابع مختلف مالی را تجهیز می کند و می‌تواند نقش اثرگذاری در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی ما نیز ایفا نماید، البته تحقق این مهم منوط به تقویت زیرساخت‌های این بازار و اعتمادسازی ارکان آن برای بخش خصوصی و مولد است.

وی ادامه داد: در سال گذشته، تعدادی از بنگاه‌های اقتصادی خراسان رضوی نسبت به ورود به بازار سرمایه، ابراز تمایل نمودند. این موضوع در همایش «سرمایه گذاری و تامین مالی از بازار سرمایه» با حضور مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار نیز مطرح شد و متولیان امر در همین راستا برای استان خراسان رضوی ظرفیتی ویژه را برنامه‌ریزی و اعلام نمودند که مقدمات ورود 10 شرکت به بازار سرمایه را تا پایان سال 1402 فراهم خواهند کرد؛ اما متاسفانه این موضوع بنا به دلایلی همچنان محقق نشده است.

وی افزود: یکی از علل عدم ورود شرکت‌های استانی به بازار سرمایه در سال گذشته، وضعیت نه چندان مطلوب این بازار و کاهش ارزش‌ واحدهایی بود که پیش از این به این عرصه ورود نموده بودند. متاسفانه نوسانات اقتصادی، اثرات بزرگی برای بازار سرمایه ایران دارند و این امر دغدغه‌های مهمی را برای بنگاه‎های اقتصادی که قصد ورود به این حوزه و بهره‌مندی از ابزارهای آن را دارند، شکل داده است.

توکلی زاده با یادآوری این نکته که در کشورهای توسعه یافته، بازار سرمایه محل مناسبی برای تامین مالی بنگاه‌‌‌های اقتصادی است و حتی زمینه بقای آن‌ها را در بلندمدت و در مواجهه با رقابت تنگاتنگ اقتصادی فراهم می کند، خاطر نشان کرد: امیدواریم در آینده شرایط مطلوب‌تری بر بازار سرمایه کشورمان حاکم شود و رویه ورود شرکت‌ها به بورس نیز تسهیل و تسریع گردد.

تشریح مزایای ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه

«محمدعلی چمنیان»، نایب رئیس اتاق بازرگانی مشهد به اثر مثبت اقداماتی همچون ایجاد دفتر مشاوره سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق خراسان رضوی برای فعالان اقتصادی این استان، اشاره و اظهار کرد: با شکل‌گیری دفتر مشاوره سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد، فضای مساعدی برای مشورت‌دهی در راستای سرمایه‌گذاری پویا ایجاد شده و امیدواریم این دفتر بتواند در زمینه ورود شرکت‌های استانی به بازار سرمایه و افزایش سرمایه‌گذاری در مشهد، اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه باید فرآیندهای طولانی و متعددی را طی کنند، به تشریح گام‌هایی پرداخت که یک شرکت برای ورود به بورس بایستی طی کند.

چمنیان خاطرنشان کرد: تقاضا برای ورود به بازار سرمایه از سوی بنگاه‌های اقتصادی بسیار زیاد است؛ اما در پذیرش آنها به بورس اولویت‌بندی صورت می‌گیرد. در گام نخست، تصمیم‌گیری شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه سخت است؛ چرا که گام نهادن به این راه، بازگشتی ندارد. از سویی فرآیند تبدیل شرکت از سهامی خاص به سهامی عام، سخت و طاقت فرساست و با ریسک زیادی همراه است؛ لذا فعالان اقتصادی برای ورود به این عرصه بایستی تمامی جوانب را بسنجند و مشاوره‌های لازم را دریافت نمایند.

وی بخش دیگر سخنانش را به تشریح مزایا و معایب ورود به بازار سرمایه اختصاص داد و عنوان کرد: اغلب تولیدکنندگان و مجموعه‌های اقتصادی با مشکل تامین سرمایه و سرمایه در گردش مواجه هستند؛ این در حالیست که مهم‌ترین فاکتور برای رشد و توسعه کسب‌وکار، تامین سرمایه در گردش است. یکی از روش‎‌های ساده تامین سرمایه‌ در گردش، ورود به بازار سرمایه است؛ چرا که فرآیندهای پیچیده و سخت بانکی را نداشته و امکان بهره‌گیری از آن برای توسعه کسب‌وکار وجود دارد. شرکت‌ها پس از ورود به بورس، اعتباری کسب می‌کنند که این اعتبار، به طی کردن مسیر توسعه اقتصادی آنان کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

چمنیان با بیان اینکه روند پذیرش اوراق شرکت‌های بورسی ساده‌تر است، عنوان کرد: این امر، یکی از مزایای ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه است.

وی افزود: سهام شرکت‌های بورسی، امکان نقدشوندگی داشته و پس از ورود شرکت به بازار سرمایه، تامین مالی به سادگی انجام می‌شود. همچنین، دریافت تسهیلات بانکی پس از ورود شرکت به بورس، تسهیل گردیده و به پشتوانه سهام شرکت، روند ارائه وثایق راحت‌تر خواهد بود.

چمنیان در بخش دیگر سخنانش به اعتبارات شرکت‌های بورسی اشاره و تاکید کرد: برخی پروژه‌ها و طرح‌ها در سطوح ملی بوده و مسائل سیاسی، امنیتی و اجتماعی بر آن‌ها اثرگذار است. بخش خصوصی دارای سهامی خاص امکان دریافت و اجرای این پروژه‌ها را نخواهد داشت؛ اما شرکت خصوصی با سهامی عام، امکان ورود به این چنین طرح و پروژه‌هایی را دارد.

وی بیان کرد: شرکت بورسی، امکان دریافت برخی از مجوزها را دارد. همچنین در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت، اولویت تخصیص سهمیه‌های ارزی را به شرکت‌های بورسی می‌دهد و با افزایش تعداد سهامداران شرکت‌ عضو بازار سرمایه، این شرکت از اهمیت ویژه‌ای برای دولت برخوردار می‌گردد.

چالش‌های جدی شرکت‌های متقاضی به بازار سرمایه چیست؟

چمنیان، شفافیت را یکی از مسائل اصلی برای ورود به بازار سرمایه دانست و عنوان کرد: شرکت‌های خصوصی مرز و سطوح خاصی از شفافیت را در شرکت و تصمیمات هیئت مدیره دارند؛ اما مبنا و میزان شفافیت شرکت‌های بورسی، بسیار فراتر از بدیهیات اولیه شفافیت در شرکت سهامی خاص است. شرکت‎های متقاضی ورود به بازار سرمایه، باید بر رعایت شفافیت در سطوح مختلف شرکت متمرکز شوند. عدم ساختار مشخص در شرکت‌های متقاضی ورود به بورس، ریسک پذیرش آنان را افزایش می‌دهد. همچنین باید اصلاح ساختار مالی در شرکت صورت گرفته تا نظر ناظران بورس جذب شود.

وی افزود: رعایت اصول حاکمیت شرکتی در شرکت‌های متقاضی ورود به بورس، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ممکن است مدیرعامل، رئیس و اعضای هیئت مدیره یک شرکت سهامی خاص تنها یک نفر باشد که به دلیل عدم رعایت اصول حاکمیت شرکتی، در روند پذیرش شرکت به بازار سرمایه، پذیرفته نشود.

نایب رئیس اتاق خراسان رضوی، بخش دیگر سخنانش را به تسهیل روند پذیرش شرکت‌های متقاضی ورود به بورس اختصاص داد و اظهار کرد: در راستای تسهیل روند پذیرش شرکت‌ها در بورس، پیشنهاد مشخص، پیگیری تشکلی در این زمینه است که از ساختارهایی همچون کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی و دفتر مشاوره سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد می‌گذرد. الزامات حقوقی پروسه پذیرش شرکت‌ها نیز می‌تواند توسط کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی مشهد بررسی گردد.

شفافیت در اسناد شرکت، یکی از شروط مهم برای ورود به بازار سرمایه است

سپس «فرهاد سحرخیز»، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: ماموریت اصلی دفتر مشاوره سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد، حمایت و مشاوره، آموزش و توانمندسازی و شبکه‌سازی در این حوزه است. وجود مشاور برای ورود به بازار سرمایه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و چالش‌ها و دغدغه‌های شرکت‌های متقاضی ورود به بازار سرمایه، با مشاور رفع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شفافیت در اسناد شرکت یکی از شروط مهم برای ورود به بازار سرمایه است، تاکید کرد: شرکت‌های سهامی خاص برای ورود به بازار سرمایه نیازمند تغییر اصول حاکمیتی شرکت هستند. تغییر ساختار سازمانی اولین قدم برای ورود به بازار سرمایه است که با دشواری‌های متعددی همراه است.

سحرخیز بخش دیگر سخنانش را به موانع ورود شرکت‌های سهامی خاص استانی به بازار سرمایه اختصاص داد و تاکید کرد: رفع چالش‌ها و موانع شرکت‌های استانی متقاضی ورود به بورس، نیازمند پیگیری از سوی نهادی مشخص است. یکصدایی، هماهنگی و همکاری شرکت‌های استانی متقاضی، قدرت چانه‌زنی و احتمال تفویض اختیارات در حوزه بورسی را افزایش می‌دهد. این امر نیازمند ایجاد کارگروهی مستقل است تا نتیجه مثبت حاصل گردد.

وی خاطرنشان کرد: با شکل‌گیری دفتر مشاوره سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد، ظرفیت و فرصت یکصدایی و هماهنگی شرکت‌های متقاضی ورود به بازار سرمایه فراهم شده است. متاسفانه ایرادات واهی متعددی برای ورود شرکت‌های سهامی خاص به بازار سرمایه گرفته می‌شود و با تعامل فعالان اقتصادی با دفتر مشاوره سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد، پیشنهادات برای رفع موانع ارائه خواهد شد.

سحرخیز در بخش دیگری از سخنانش به مزایای ورود شرکت‌ها به بورس اشاره و تاکید کرد: با ورود به بازار سرمایه، زبان مشترکی میان شرکت‌های بخش خصوصی با نهادهای مالی ایجاد می‌شود.

 تاکید بر حضور نماینده خراسان رضوی در کمیته پذیرش شرکت‌های استانی متقاضی ورود به بازار سرمایه

سپس «عبدالله یزدان‌بخش»، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مشهد، تاکید کرد: شفافیت، صحت‌سازی و دقت در اسناد شرکت از شروط اصلی ورود به بازار سرمایه است. نکته اینکه پس از تبدیل شرکت‌ها به سهامی عام برای ورود به بورس، شرایط خاصی برای آنان به وجود می‌آید؛ لذا بایستی تمامی جوانب از سوی فعالان اقتصادی در این زمینه بررسی گردد و سپس، نسبت به بورسی شدن شرکت اقدام شود.

یزدان‌بخش تاکید کرد: لزوم حضور نماینده استانی در کمیته‌‌های تشخیص متقاضیان ورود به بازار سرمایه احساس می‌شود. همچنین، برای سهولت ورود شرکت‌های استانی به بازار سرمایه باید اثرگذاری بیشتری از سوی بورس منطقه ای استان صورت گیرد.

لزوم ساده‌سازی روند ورود شرکت‌های متقاضی به بورس

در ادامه این جلسه، «علی محمد شریعتی‌مقدم»، رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال اتاق بازرگانی مشهد بیان کرد: روند ورود شرکت‌های متقاضی به بورس باید ساده‌سازی شود. درصورتی که هدف غایی بنگاه‌های اقتصادی، ورود به بازار سرمایه است، باید از ابتدا روش‌های ساده‌ای برای تبدیل سهامی خاص به عام درنظر گرفته و براساس آن تصمیم‌گیری شود. نکته اینکه سودآوری از اصول اساسی بورس است و باید به این مهم توجه جدی شود.

وی افزود: ایجاد صندوق‌های جسورانه و خطرپذیر نیز روش خوبی برای تامین سرمایه است.

تشریح اهداف راه‌اندازی دفتر مشاوره سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی مشهد

در ادامه این نشست، «وجیهه اصغری»، کارشناس مسئول دفتر مشاوره سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق مشهد به تشریح اهداف راه‌اندازی این دفتر پرداخت و تاکید کرد: در مرداد ماه سال گذشته، همایشی با عنوان «تأمین مالی از طریق بازار سرمایه» برگزار شد. در حاشیه این همایش که با حضور ارکان بازار سرمایه کشور برگزار گردید، 5 تفاهم‌نامه میان ارکان بازار سرمایه و اتاق بازرگانی خراسان رضوی به امضا رسید که براساس یکی از بندهای آن، در راستای تسهیل‌گری ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه، دفتری با عنوان مشاوره سرمایه‌گذاری و تأمین مالی ذیل اتاق مشهد راه‌اندازی شد.

وی، هدف از راه‌اندازی این دفتر را حمایت و مشاوره، آموزش و توانمندسازی و شبکه‌سازی عنوان کرد و گفت: ارائه خدمات مشاوره‌ای به سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران در حوزه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی،  تشویق و ترویج تأمین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه، تسریع در روند حضور شرکت‌ها در بورس، پیگیری موانع و مشکلات سرمایه‌گذاری در استان و کمک به حل آن با همکاری سازمان‌های ذی‌ربط و پیگیری موانع و مشکلات تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی و کمک به حل آن با همکاری سازمان‌های ذی‌ربط، از جمله برنامه‌های دفتر مشاوره سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خواهد بود.

اصغری بخش دیگر سخنانش را به بررسی چگونگی تشکیل صندوق‌های جسورانه و خطرپذیر در استان اختصاص داد و عنوان کرد: دستورالعمل فعالیت صندوق‌های جسورانه و خطرپذیر درحال تدوین است.

لزوم تشکیل کمیته استانی هیات پذیرش شرکت‌ها در بورس

در این ادامه این نشست، فعالان اقتصادی به بیان دغدغه‌های خود در زمینه ورود به بازار سرمایه پرداختند. «علی‌اکبر علیزاده قناد»، از فعالان اقتصادی استان، بیان کرد: واحدها و فعالان اقتصادی در شرایط کنونی، راهی جز تامین سرمایه از طریق بورس ندارند؛ اما شرایط برای ورود شرکت‌های متقاضی باید تسهیل گردد.

وی تاکید کرد: شرکت‌های استانی زیادی متقاضی ورود به بازار سرمایه هستند؛ اما با چالش و موانع جدی در این مسیر مواجه شده‌اند. درصورتی که هیات پذیرش در استان تشکیل و متشکل از افراد متخصص و توانمند استانی باشد، بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های فعالان اقتصادی در این عرصه رفع خواهد شد.

«علیرضا بنی‌هاشم»، رئیس دفتر حقوقی و مرکز داوری اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در خصوص حاکمیت شرکتی در ساختار شرکت‌های بورسی گفت: تعداد پرونده‌های قضایی با موضوع اختلاف سهامداران با شرکت‌های بورسی، رو به افزایش است. علت اصلی شکل‌گیری این پرونده‌ها، عدم آشنایی طرفین با موازین حاکمیت شرکتی است.

وی اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود مطالعات کارشناسی و حقوقی کاملی نسبت به چالش‌های حقوقی شرکت‌های متقاضی ورود به بورس توسط دفتر حقوقی و داوری اتاق بازرگانی مشهد انجام و پس از گردآوری و کسب اطلاعات لازم نسبت به رفع آن با ارائه پیشنهاد اقدام گردد.

«سید حسین موسوی‌پور»، از مشاوران اقتصادی فعال در استان نیز بیان کرد: درصورتی که مشکلات ساختاری، شفافیت، اصول حاکمیتی و… شرکت‌های متقاضی ورود به بورس رفع گردد، مسیر ورود به بازار سرمایه آسان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه زمان ورود به بازار سرمایه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: زمان مناسب برای ورود شرکت‌های استانی به بازار سرمایه، در موقعیت تناسب ارزش دارایی‌ها با سود آنان است. اگر شرکتی سود اندک و مشکلات ساختاری زیادی دارد، نباید به بازار سرمایه ورود پیدا کند.

«سمیه پرهیزکار»، از مشاوران اقتصادی فعال در استان نیز با اشاره به مزایا و معایب ورود به بازار سرمایه، بیان کرد: معافیت مالیاتی و جذابیت‌هایی برای ورود به بازار سرمایه درنظر گرفته شده است که مزایای متعددی برای شرکت‌ها به همراه دارد. طرح وضعیت گذشته و برنامه آینده شرکت‌، در زمان برگزاری جلسه کمیته پذیرش شرکت‌های متقاضی ورود به بورس، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی یادآور شد: اگر شفافیت، ساختار حاکمیتی، اصول شرکتی و… در شرکت‌های استانی درونی شود، روند پذیرش آنان به بازار سرمایه سهولت پیدا خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=29174

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.