• امروز : سه شنبه - 12 تیر - 1403
  • برابر با : Tuesday - 2 July - 2024
کل 3393 امروز 9
6
نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی:

رفع چالش‌های بخش خصوصی در حوزه نقدینگی، در دستور کار دولت آینده قرار گیرد

  • کد خبر : 29208
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
رفع چالش‌های بخش خصوصی در حوزه نقدینگی، در دستور کار دولت آینده قرار گیرد
نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، کمبود نقدینگی، فرسودگی ماشین آلات و هزینه ناشی از تحریم‌ها را از مهم‌ترین چالش‌های بخش خصوصی دانست و خواستار توجه به این مسائل و رفع آن‌ها از سوی دولت چهاردهم در راستای رشد تولید و شکوفایی اقتصاد کشور شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «احمد اثنی عشری» در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: طی دهه‌های اخیر و در دولت‌های مختلف، با مشکلاتی در حوزه اقتصادی مواجه بودیم که نسخه‌هایی برای حل آن پیچیده شد؛ اما شاید هیچ کدام از آنان کارآمدی لازم را نداشت. امید می‌رود دولت چهاردهم با تدوین برنامه‌ای مناسب و همه‌جانبه برای اقتصاد کشور، در راستای رفع و تعدیل مشکلات گذشته گام بردارد.

وی، کنترل تورم را یکی از اولویت‌هایی دانست که دولت باید بر آن تمرکز کند؛ چرا که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده با این معضل دست به گریبان هستند. به طوری که نوسانات نرخ‌ها به شدت افزایش یافته و کنترل بازار از دست دولت خارج گردیده و ‌این مساله معیشت مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است.

اثنی عشری خاطرنشان کرد: حرکت از خام فروشی در صادرات به سمت صدور کالاهایی با ارزش افزوده، اقدام دیگری است که باید توسط دولت جدی گرفته شود. به طور مثال، باید در صنعت نفت و پتروشیمی برای جلوگیری از خام فروشی بیشتر سرمایه‌گذاری کرد و در حوزه معدن نیز، نسبت به فرآوری مواد معدنی اقدام نمود.

وی افزود: توجه به حل چالش فرسودگی تکنولوژی و ماشین آلات، مسئله دیگری است که باید در دستور کار دولت آینده قرار بگیرد. تکنولوژی واحدهای صنعتی به دلیل مشکلات ارزی و کمبود نقدینگی، دچار فرسودگی شده و 2 سال است که نرخ استهلاک صنایع از نرخ سرمایه‌گذاری در این حوزه پیشی گرفته است. از این رو، بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارد؛ چرا که سود سرمایه‌گذاری تولیدی بسیار کمتر از سود سپرده‌های بانکی است.

لزوم اعمال مشوق‌هایی در حوزه سرمایه‌گذاری صنعتی

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی یادآور شد: دولت باید مشوق‌هایی را برای سرمایه‌گذاری صنعتی در نظر بگیرد؛ علاوه بر این، یکی از مسائلی که سبب می‌شود شرکت ها به سراغ سرمایه‌گذاری نروند، کنترل بیش از حد توزیع و قیمت‌گذاری دستوری تولیدات صنعتی توسط دولت است. متاسفانه نهادهای قیمت‌گذار، سود عادلانه و منصفانه‌ای برای  تولیدکننده در نظر نمی‌گیرند و به خاطر کنترل تورم و کاهش فشار بر مصرف کننده، بیشترین فشار را بر تولیدکننده اعمال می‌کنند. این در حالی است که مادامی که تولیدکننده سودی نداشته باشد، به سمت توسعه نیز حرکت نخواهد کرد.

وی، تقویت روابط در عرصه بین‌الملل، تلاش به منظور حذف تحریم‌ها و پیوستن به  FATF  را از دیگر مطالبات بخش خصوصی دانست و افزود: در صورت بی توجهی دولت آینده به ‌این مقوله‌ها، شاهد رونق اقتصادی نخواهیم بود. باید گشایشی در روابط بین‌المللی ایجاد شود تا در عرصه مبادله پول و ارز شاهد تسهیل‌گری باشیم. در حال حاضر، به دلیل محدودیت‌ها در مبادلات مالی، هزینه‌های گزافی بر فعال اقتصادی در عرصه تجارت تحمیل می‌شود.

اثنی عشری ادامه داد: ارزش پایین پول ملی یکی دیگر از چالش‌هاست که باید برای حل این مسئله و تقویت پول ملی راهکاری اندیشید. در حال حاضر، ارزش پول ما در قیاس با کشورهای همسایه بسیار کمتر بوده و در برابر سایر ارزهای خارجی نیز روزبه‌روز در حال کاهش است.

وی با تاکید بر ضرورت مهار تورم در راستای مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری گفت: اگر مردم سرمایه‌های خود را به حوزه‌های مولد سوق دهند، توفیق زیادی حاصل خواهیم کرد. این در حالی است که طی 7 الی 8 ماه اخیر، بورس شرایط نامساعدی داشته و سرمایه‌گذاران دچار ضرر و زیان های هنگفتی شده اند و متاسفانه اقدامی از سوی دولت برای بهبود این وضعیت صورت نمی‌گیرد. این ناامیدی در رونق بورس، تبعات سنگینی به دنبال دارد؛ به طوری که موجب بی رغبتی مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌گردد؛ اما در صورت رونق بورس و افزایش سرمایه، توسعه واحدهای تولیدی را شاهد خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش، به اهمیت تمرکز بر هوشمندسازی صنایع در ایران اشاره و اظهار کرد: تمام کشورهای همسایه و دنیا بر بحث صنایع مبتنی بر IT و هوش مصنوعی تمرکز کرده اند؛ اما متاسفانه ‌ایران در این حوزه جایگاه خوبی در دنیا ندارد. باید بر این مساله تمرکز کرد تا بتوانیم صنایع مبتنی بر IT  و کسب و کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه دهیم و تسهیلاتی را برای این نوع کسب و کارها در بحث مالیات و تامین نقدینگی فراهم کنیم.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=29208

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.