• امروز : شنبه - 6 مرداد - 1403
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 3507 امروز 0
6

تلاطم قیمت جهانی نفت

  • کد خبر : 11303
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
تلاطم قیمت جهانی نفت
تازه‌‌‌‌‌‌‌ترین گزارش منتشرشده از وضعیت اقتصادی چین موجب افزایش نگرانی در مورد رشد ضعیف تقاضا در بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا شد؛ امری که قیمت جهانی نفت را در اولین ساعات تجارت روز گذشته پایین آورد. قیمت هر بشکه نفت‌برنت دریای شمال در روز چهارشنبه با ۱۹‌سنت کاهش به ۸۵ دلار و ۹۸‌سنت رسید. نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت هم با ۲۱‌سنت کاهش، ۸۲ دلار و ۷۱‌سنت معامله شد. این در حالی است که به گزارش رویترز، دو شاخص فوق در روز سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه حدود یک دلار در هر بشکه افزایش قیمت داشتند.

به اعتقاد ناظران بازار انرژی، افزایش نگرانی در مورد ضعف رشد اقتصادی و تقاضا برای سوخت در سرزمین اژدهای زرد، مانع از افزایش قیمت نفت می‌شود. از سویی دیگر، ادامه نگرانی در مورد کند‌شدن روند رشد تقاضا در آمریکا و اروپا به دلیل افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی غربی، رشد بازار نفت را به نوبه خود محدود کرده‌است. برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا در ماه‌جاری میلادی بین ۷۵ تا ۸۵ دلار در هر بشکه معامله شود. لازم به ذکر است در هفته گذشته دو شاخص اصلی نفتی ششمین هفته متوالی رشد قیمت را تجربه کردند که در نوع خود، طولانی‌‌‌‌‌‌‌ترین روند افزایش قیمت هفتگی از دسامبر ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۲ بود.  کاهش سطح تولید ائتلاف نفتی اوپک‌پلاس در کنار امید به محرک‌های اقتصادی دولت چین و بهبود تقاضا برای نفت در این کشور موجب افزایش قیمت جهانی نفت شد.

خروجی داده‌های اقتصادی چین در روز گذشته بیانگر این واقعیت بود که شاخص قیمت مصرف‌کننده در این کشور در ماه ژوئیه نسبت به زمان متناظر در سال‌قبل کاهش داشته‌است. گفتنی است برای اولین‌بار است که از فوریه ۲۰۲۱ شاهد چنین اتفاقی هستیم. رویترز در ادامه نوشت؛ میزان واردات نفت‌خام چین در ژوئیه، ۸/ ۱۸درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته و به پایین‌ترین رقم روزانه از ابتدای ۲۰۲۳ رسیده است. از طرف دیگر، آمار موسسه نفت ایالات‌متحده نشان می‌دهد ذخایر نفت‌خام این کشور ۱/ ۴‌میلیون بشکه در روز در هفته گذشته افزایش‌داشته که فراتر از پیش‌بینی تحلیلگران بوده‌است. با استناد به گزارش ماهانه اداره اطلاعات انرژی آمریکا، پیش‌بینی می‌شود تولید نفت‌خام این کشور ۸۵۰‌هزار بشکه در روز در سال‌جاری میلادی افزایش‌یافته و به رکورد ۸/ ۱۲‌میلیون بشکه روزانه برسد. آخرین رکورد تولید نفت آمریکا به ۳/ ۱۲‌میلیون بشکه در روز در ۲۰۱۹ برمی‌گردد.

عربستان‌سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین صادر‌کننده نفت دنیا هفته گذشته کاهش تولید داوطلبانه یک‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌‌ای خود را تا پایان سپتامبر تمدید کرد و از احتمال تمدید دوباره یا افزایش حجم این کاهش تولید خبر داد. روسیه هم اعلام کرد صادرات نفت خود را در سپتامبر، ۳۰۰‌هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=11303

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.