• امروز : شنبه - 6 مرداد - 1403
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 3507 امروز 0
7
مدیرکل گمرک سرخس:

شبانه‌روزی شدن مرز سرخس، نیازمند ایجاد زیر‌ساخت‌هاست

  • کد خبر : 11504
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
شبانه‌روزی شدن مرز سرخس، نیازمند ایجاد زیر‌ساخت‌هاست
مدیر کل گمرک سرخس، شبانه‌روزی شدن مرز و گمرک سرخس را منوط به مصوبه هیئت وزیران و ایجاد زیرساخت‌های لازم دانست.

علی اکبر کیانی، مدیر کل گمرک شهید شوشتری سرخس در خصوص شبانه‌روزی شدن پایانه مرزی سرخس در مرز ایران و ترکمنستان اظهار کرد: در ملاقات‌های مرزی مسئولان سازمان های مختلف ایران و ترکمنستان ابراز تمایل دو کشور مبنی بر شبانه‌روزی شدن حداقل دو گمرک ایران در مرز مشترک مطرح گردیده است.

کیانی تاکید کرد: پیشنهاد شبانه روزی شدن مرز سرخس از سوی مقامات استانی مورد موافقت قرار گرفته است و از سوی سازمان‌های ذیربط در خصوص ایجاد ساختار سازمانی، نیرو و تامین اعتبار در حال بررسی است که در صورت تصویب هیئت وزیران، جوابیه از طریق دولت ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون ساعات کاری گمرک سرخس از ساعت 7 صبح الی 4 بعداز ظهر به مدت 9 ساعت است، خاطرنشان کرد: شبانه‌روزی کردن یک پایانه مرزی در واقع به معنای 3 برابر کردن تمام امکانات، فعالیت‌ها و خدمات آن است و این امر مستلزم انجام یک سری از اقدامات مانند ایجاد زیرساخت‌ها، فراهم کردن امکانات و همچنین افزایش 3 برابری نیروها بوده و طبعا تمام 11-12 دستگاه و سازمان دخیل در اداره پایانه مرزی برای عملیاتی کردن آن باید مهیا شوند.

مدیرکل گمرک سرخس، تصریح کرد: اکنون با توجه به فعالیت‌های تجاری از طریق کریدور شمال-جنوب و به ویژه شورای همکاری شانگهای و نیز حجم تبادلات تجاری با کشورهای همسایه نیاز به شبانه‌روزی شدن یکی از مرزهای ایران و ترکمنستان بیش از پیش احساس می‌شود بخصوص در برخی از ایام سال مانند اواخر سال میلادی و فصولی که به دلیل نوع کالا مانند اقلام کشاورزی حجم کار زیاد است، محدودیت ساعات کاری باعث توقف‌های طولانی ناوگان حمل ونقل در مرزها می‌شود و شبانه‌روزی شدن مرزها در روان‌سازی ترددها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی در خصوص وضعیت کنونی ترددها در مرز سرخس گفت: در حال حاضر توقف در مرز سرخس وجود ندارد و ناوگان ریلی و جاده‌ای بلافاصله از مرز خارج می‌شوند. روزانه بین150 تا 200 خودرو (صادرات و ترنزیت) از مرز زمینی و 50 تا 80 واگن نیز از مرز ریلی سرخس خارج می‌شوند. ناوگان جاده‌ای و ریلی به مقصد آسیای میانه معمولا از طریق کریدورهای شمال-جنوب، شرق به شمال و پاکستان به مرز سرخس می‌رسند.

وی با بیان اینکه با وجود قوانین خاص هر کشور، تجارت، زبان مشترک تمام کشورها است افزود: با توجه به اینکه تمام کشورها تابع کنوانسیون مقررات بین‌المللی هستند بسیاری از مشکلات حمل‌ونقل بر اساس این کنوانسیون حل می‌شود. البته هر کشور قوانین ملی و محلی خود را نیز دارد و در صورت بروز مشکلی در این زمینه، با توجه به موافقت‌نامه‌ها، ملاقات‌های سران و نمایندگان دو کشور مشکلات به مرور حل می‌شود و مسئله حادی روی نمی‌دهد.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی، کیانی تصریح کرد: در تبادلات و مبادلات مرزی هر سازمان ذیربط در چارچوب وظایف و قوانین تعیین شده عمل می‌کند و با توجه به اینکه بروز هر گونه مشکل سبب ایستایی کالا می‌گردد معمولا این مشکلات از طریق کمیته‌های محلی در مبادی مرزی حل و فصل می‌شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=11504

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.