• امروز : شنبه - 6 مرداد - 1403
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 3507 امروز 0
4
بر اساس داده های بانک مرکزی درباره تسهیلات بانکی دستگاه های اجرایی در فصل بهار 1402 مشخص شد

تسهیلات 2 هزار میلیاردی دولتی ها از شبکه بانکی استان

  • کد خبر : 11520
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۱۸
تسهیلات 2 هزار میلیاردی دولتی ها از شبکه بانکی استان
بنا بر داده های بانک مرکزی 7 دستگاه اجرایی استان در بهار امسال بیش از 1960 میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند که بالاترین رقم تسهیلات مربوط به شهرداری مشهد با رقم بیش از 950 میلیارد تومان است.
به گزارش خراسان رضوی، طی چند سال گذشته با کاهش ارزش پول ملی، رشد تورم و افزایش قیمت‌ها بخش‌های مختلف اقتصادی به خصوص تولیدکنندگان نیاز بیشتری به نقدینگی پیدا کرده‌اند. در مقابل، شبکه بانکی در تأمین و جذب سپرده‌ها به دلیل پایین بودن نرخ بهره بانکی در مقایسه با نرخ تورم دچار مشکل شدند. البته بانک‌ها به‌عنوان بنگاه اقتصادی راهبردهای متفاوتی را برای جلوگیری از ورشکستی در پیش‌ گرفته‌اند. بعضی خلاف قانون یا آیین‌نامه‌های داخلی و ابلاغی بانک مرکزی‌اند اما شبکه بانکی به‌خصوص بانک‌های دولتی نمی‌توانند شانه از زیر پرداخت تسهیلات تکلیفی خالی کنند و گاه تا 70 درصد تسهیلات پرداختی آن‌ها به‌صورت تکلیفی بوده است. در مقابل، تولیدکنندگان حداقل در استان خراسان رضوی معتقدند طی یک سال گذشته تسهیلات بانکی روی تولید قفل‌ شده است.
در همین حال، بانک مرکزی طی دو روز گذشته گزارشی را برای اولین بار رسانه‌ای کرد. در این گزارش، وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی به دستگاه‌های اجرایی کشور نشان داده می‌شود. این گزارش حاکی است که در فصل بهار امسال شبکه بانکی کشور حدود 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات به دستگاه‌های اجرایی کشور پرداخته است. بخش عمده این تسهیلات به شرکت‌های کلان و کشوری واگذار شده است. شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولت ایران به‌تنهایی بیش از 10 هزار میلیارد تومان از منابع بانکی کشور را به‌عنوان تسهیلات در فصل بهار دریافت کرده که این رقم قابل تأمل است. ذکر این نکته حائز اهمیت است که بخش عمده این تسهیلات به شرکت‌های بزرگ دولتی واگذارشده و سهم شرکت‌های استانی از این منابع زیاد نیست. با این‌ حال،  بین استان‌ها، خراسان رضوی جزو استان هایی است که شبکه بانکی تسهیلات خوبی به دستگاه‌های اجرایی آن پرداخت کرده‌اند.
لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=11520

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.