• امروز : شنبه - 6 مرداد - 1403
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 3507 امروز 0
4
موضع متفاوت پارک علم و فناوری و امور مالیاتی استان درباره معافیت شرکت‌های دانش بنیان خارج از پارک

از پارک اصرار از مالیات انکار

  • کد خبر : 12917
  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۹:۱۵
از پارک اصرار از مالیات انکار
 معافیت مالیاتی یکی از مطالباتی بود که همواره شرکت‌های دانش‌بنیان آن را پیگیری می‌کردند.این موضوع بنا بر ماده 22 فصل 6 آیین‌نامه قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، به‌صورت قانون درآمد و تصریح شد که درآمدهای مشمول مالیات شرکت‌ها و موسسه‌های دانش‌بنیان از منبع قراردادها و فعالیت‌های تحقیق و توسعه، تجاری‌سازی و همچنین تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان به مدت 15سال از مالیات موضوع ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم، معاف باشند،اما سازمان امور مالیاتی با یک برداشت دیگر از این موضوع معتقد بود این قانون تنها شرکت‌هایی را شامل می‌شود که در داخل پارک‌های علم و فناوری استقرار داشته باشد.

حال‌آن که پارک علم و فناوری مشهد به‌شدت در مضیقه فضا برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان به سر می‌برد و این محدودیت به ‌رغم وعده مسئولان همچنان پابرجا مانده و به یکی از مشکلات اساسی شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل ‌شده است. اگرچه مدیرکل امور مالیاتی استان با دریافت نکردن مالیات از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در خارج از پارک مستقر هستند، موافق است؛ مدبرنیا در مصاحبه‌ای با خراسان گفته بود: 100 درصد بنده موافق هستم. نگاه ما در استان مساعد است که بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیان را حفظ کنیم، اما باید دستورالعمل‌ها اصلاح شود. مدبرنیا در همین مصاحبه دستورالعمل‌های دریافت مالیات را مانع معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان دانسته و در این خصوص بیان کرده بود: دستورالعمل مالیاتی می‌گوید خدماتی که در خود پارک انجام می‌شود، مشمول معافیت مالیاتی است و برای استفاده از معافیت مالیاتی باید دستورالعمل اصلاح شود و ما نمی‌توانیم خلاف دستورالعمل اقدام کنیم.

دریافت مالیات از شرکت‌های دانش‌بنیانی که در فضای پارک‌ها مستقر نیستند بار مضاعفی را بر شانه‌های پارک علم و فناوری استان تحمیل می‌کرد؛چراکه با توجه به نبود فضای کافی برای استقرارهای جدید و اجرایی نشدن قسمت اعظم وعده‌های مسئولان ذی‌ربط درخصوص اعطای زمین مناسب به دانش‌بنیان‌ها، کمبود شدید فضا از یک سو و البته فضاهای بالا به دلیل خدماتی از جنس معافیت‌های مالیاتی از سوی دیگر، پارک علم و فناوری  استان را دچار چالش جدی کرده بود.

میرزایی: معافیت اجرایی شده است

هم‌اکنون میرزایی رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی، از توافق با سازمان امور مالیاتی خبر داد که بر طبق آن، معافیت مالیاتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، با معیارشان و روح شرکت‌ها سنجیده می‌شود و ملاک معافیت محل استقرار آن‌ها نخواهد بود.

میرزایی در پاسخ به این سؤال که آیا این توافق اجرایی هم شده است، گفت: بله طبق این توافق برای معافیت مالیاتی شأن شرکت‌ها مهم است و نه محل استقرار آن‌ها.

در انتظار پاسخ استعلام

اظهارات میرزایی در حالی است که مدبرنیا در پاسخ به خبرنگار خراسان در خصوص معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیانی که خارج از پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند، می‌گوید: در جلسه گذشته با رئیس سازمان امور مالیاتی کشور که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، آقای سبحانی دستور دادند این موضوع از جهت فنی بررسی شود و ما این موضوع را از آقای دهقانی استعلام کرده‌ایم و همچنان منتظر پاسخ استعلام هستیم.

مدبرنیا بیان کرد: استعلام ما مبنی بر این است که چه قسمت‌هایی شامل پارک علم و فناوری می‌شود؟ و همچنان منتظر جواب این استعلام هستیم.

مدبرنیا: هیچ توافقی نهایی نشده

او با رد هرگونه توافق نهایی نسبت به معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان که خارج از پارک علم و فناوری مستقر هستند، افزود: باید بگویم که حسب دستور رئیس امور مالیاتی کشور، ما از کمیته فنی استعلام گرفتیم و هم‌اکنون منتظر پاسخ این استعلام هستیم، اما مالیات این شرکت‌ها را نه قطعی و نه معاف در نظر گرفته‌ایم.مدیرکل امور مالیاتی استان در پاسخ به این سؤال که استعلام شما نسبت به اصالت شأنیت شرکت‌ها و نه محل استقرار آن‌هاست؟ افزود: دقیقا و اگر مجوزی صادر شد که شرکتی دانش‌بنیان است و جایی را که مستقر هست، هم پارک تعریف‌شده، پس لازم نیست که محل استقرار در همان چهار گوشه پارک باشد و هرجا که مجوز صادر شد درنهایت با عنوان پارک تلقی می‌ شود و معاف از مالیات خواهد بود.

از اسفند سال گذشته در انتظار جواب استعلام از دفتر فنی امور مالیاتی!

صحبت‌های مدبرنیا و انتظار برای جواب استعلام در حالی صورت می‌گیرد که حداقل از سال گذشته که حساسیت‌ها روی شرکت‌های دانش‌بنیان زیادتر از قبل شد معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از موضوعات مهم در این حوزه بود و جالب‌تر آن‌که مدبرنیا در اسفند سال گذشته نیز در مصاحبه با خراسان گفته بود در این خصوص منتظر استعلام هستیم!او درخصوص معافیت‌های مالیاتی در مصاحبه خود با خراسان گفته بود: شرکت‌هایی که در محدوده پارک هستند، معاف از مالیات هستند، اما شرکت‌هایی که خارج از محدوده پارک فعالیت می‌کنند، نمی‌توانند از معافیت مالیاتی استفاده کنند. این موضوع را از دفتر فنی سازمان استعلام و در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت استان نیز مطرح و با نامه استاندار به وزارت اقتصاد ارسال کردیم تا درنهایت رفع اختلاف شود.

او در ادامه درباره اظهارنظر صریح رئیس سازمان امور مالیاتی کشور توضیح می‌دهد: همان‌طور که رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفته است، شرکت‌های دانش‌بنیانی که مورد تایید معاونت علمی ریاست جمهوری هستند در هرکجا که مستقر باشند ما به آن‌ها معافیت مالیاتی می‌دهیم. بخشی از این شرکت‌ها که مجوز آن‌ها توسط پارک علم و فناوری صادر می‌شود، باید در خود پارک مستقر باشند تا مشمول معافیت مالیاتی شوند. اگر ابهامی در این ‌باره وجود دارد تاکنون توسط شرکت‌های دانش‌بنیان به ما منعکس نشده است.
لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=12917

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.