• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
کل 3113 امروز 5
3
رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و احداث اتاق ایران تاکید کرد

ظرفیت 25 میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران

  • کد خبر : 14175
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۱۳
ظرفیت 25 میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران
رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران گفت: در حوزه خدمات فنی و مهندسی، ظرفیت صادراتی بیش از 25 میلیارد دلاری داریم؛ اما دستیابی به این رقم زمانی محقق می‌شود که بحث تحریم‌ها حل شده و شرکت‌های فنی و مهندسی بتوانند در قالب یک استاندارد در مناقصه بین‌المللی حضور پیدا کنند و تا زمانی که این اتفاق نیفتد، قطعا در این حوزه توفیقی حاصل نخواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «علی نقوی» اظهار کرد: ما در حوزه خدمات فنی و مهندسی تشکلی تخصصی در سطح کشور داریم. علاوه بر این، اتاق بازرگانی نیز در این حیطه، وظایفی برای خود متصور است؛ اما نباید غافل شد که تحریم‌ها مانعی جدی در توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی هستند. نکته قابل توجه دیگر آن است که صادرات خدمات فنی و مهندسی با صادرات کالا دارای تفاوتی ذاتی است و صادرات کالا در این شرایط سهل‌تر از صادرات خدمات است.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و احداث اتاق بازرگانی ایران افزود: متاسفانه شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایرانی مانند شرکت‌های سایر کشورهای منطقه به ویژه شرکت‌های ترکیه‌ای، از حمایت دولت برخوردار نیستند و تا این حمایت عملیاتی نشود، به نظر می‌رسد سایر روش‌های پیشنهادی برای توسعه صادرات خدمات این شرکت‌ها، از جمله مسیرهای جایگزین برای صدور انواع ضمانت‌نامه‌ها، روش‌های موقتی و کم‌اثری هستند.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون‌ها به عنوان بازوان مشورتی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، نقش مهمی در توسعه فعالیت بخش خصوصی دارند، خاطرنشان کرد: کمیسیون خدمات فنی و مهندسی نیز در راستای پیگیری رفع مشکلات صادراتی فعالان این حوزه تمام تلاش خود را به کار گرفته و کارگروهی تخصصی برای این مهم پیش بینی کرده است. علاوه بر این، از تمام شرکت‌های فعال در این عرصه و تشکل‌های تخصصی این حوزه برای شنیدن مشکلات و مطالباتشان دعوت به عمل آوردیم.

نقوی در پایان خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید به تقویت نقش‌آفرینی خود در توسعه کشور بپردازد و قطعا برگزاری اجلاس اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در مشهد و در چنین سطحی با حضور نخبگان اقتصادی از اقصی نقاط ایران، یکی از  مسیرها برای دستیابی به این هدف است و پیشنهاد می‌شود سالانه 3 الی 4 بار اجلاسیه با تمرکززدایی از تهران در استان‌های مختلف برگزار شود. این مساله سبب ایجاد انگیزه در اتاق‌ها و تشکل‌های استانی نیز می‌شود.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=14175

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.