• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
کل 3072 امروز 2
8
رئیس اتاق بازرگانی مشهد خواستار شد:

اجرای طرح «سرباز صنعت» به جای سربازی در پادگان

  • کد خبر : 15184
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
اجرای طرح «سرباز صنعت» به جای سربازی در پادگان
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: صنایع استان هم‌اکنون در تامین نیرو کار ماهر با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند، پیشنهاد داریم با هدف تربیت و به‌کارگیری نیروهای جوان در بخش صنعت، زمینه لازم فراهم شود تا دوره خدمت سربازی افراد نخبه یا حائز شرایط مهارتی، در بخش تولید سپری شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «محمدرضا توکلی زاده» در نخستین جلسه شورای تخصصی بسیج تجار و فعالین اقتصادی استان، جذب «سرباز صنعت» را عامل تامین نیروی کار مورد نیاز بخش های اقتصادی، بهینه سازی دوران سربازی برای نخبگان و کاهش موج مهاجرت از استان و کشور دانست و تاکید کرد: چنین اقدامی را می‌توان به عنوان یک گزینه پیش روی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی قرار داد تا پس از طی مرحله آموزشی، دوره خدمت سربازی آن‌ها در صنایع سپری شود و عملا جذب «سرباز صنعت» رقم بخورد. در نهایت این اقدام بعد از طی شدن دوره سربازی می‌تواند به استخدام و اشتغال این نیروها بیانجامد و موجب ماندگاری نیروی انسانی به عنوان سرمایه اصلی و واقعی کشور شود.

وی در تشریح دو دغدغه و درخواست دیگر فعالان اقتصادی از نهاد دولت و ساختارهای حاکمیتی اظهار داشت: نخستین و مهم‌ترین انتظار فعالان اقتصادی استان از نهاد دولت و ساختارهای حاکمیتی، به‌کارگیری تمامی درآمدهای مازاد و منابع بانکی خراسان رضوی در همین خطه و رفع بخشی از چالش‌های فعالان اقتصادی در موضوع تامین مالی به مدد این ظرفیت‌ها است. در غایت کار، تاثیر این موضوع، توسعه اقتصادی استان خواهد بود.

وی ادامه داد: هم اکنون بخشی از منابع بانکی خراسان رضوی از این استان خارج و در سایر استان‌ها به عنوان تسهیلات صرف می‌شود؛ این درحالی است که بنگاه‌های اقتصادی با دشواری‌های متعددی در حوزه اخذ تسهیلات مواجه‌اند. درآمدهای مازاد نیز می‌تواند در عرصه زیرساخت‌های اقتصادی استان به کار گرفته شود و مطالبه بخش خصوصی نیز تحقق همین مهم است.

«نظرخواهی و مشورت‌گیری از پارلمان بخش خصوصی خراسان رضوی در هنگام انتخاب مدیران اقتصادی استان یا حتی اخذ تصمیمات مهم اقتصادی که بخش خصوصی را نیز درگیر خود می‌سازد»، دومین درخواست فعالان اقتصادی از ساختارهای حاکمیتی این خطه بود که «توکلی زاده» در این نشست به آن اشاره نمود. وی تاکید کرد: دغدغه بخش خصوصی این است که در انتخاب مدیران اقتصادی استان به نظرات اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی توجه شود. این همگرایی با تشکلی که مشاور سه قوه شناخته می‌شود، همگرایی موثری را با بخش خصوصی رقم می‌زند. توامان اخذ تصمیمات اقتصادی برای استان نیز باید در همراهی و با اخذ نظر از نظر بخش خصوصی انجام بگیرد.

  • ضرورت هم افزایی بخش‌های مختلف به منظور حل مشکلات اقتصادی

«حسین محمودی خراسانی»، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی و رئیس انجمن مدیران صنایع استان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه بخش خصوصی به دلیل آن که در میدان عمل است، به وضوح از تصمیمات و سیاست های اعمال شده تاثیر می گیرد، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر تجار و واحدهای تولیدی در حوزه رفع تعهد ارزی با مشکل مواجه هستند.

وی ادامه داد: مزیت نسبی استان در همجواری با کشورهایی از جمله افغانستان و ترکمنستان به عنوان دروازه‌ای به آسیای میانه است. از آنجا که تجار ایرانی مبادلاتشان با این کشورها بر پایه ریال انجام می گیرد، ایفای تعهد ارزی برای آنان بسیار چالش آفرین شده است.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه ریزی به منظور اجرای طرح های توسعه ای یکی از ضروریات استان به شمار می‌آید. در واقع برای ایجاد اشتغال پایدار باید طرح های توسعه ای در استان اجرا کنیم. متاسفانه بانک ها در این حوزه همکاری لازم را به عمل نمی‌آورند و از ساختارهای دولتی و حاکمیتی تقاضا داریم در این زمینه پیگیر رفع دغدغه بخش خصوصی باشند.

  • تقاضای بخش خصوصی تفویض اختیار به مدیران استانی است

در بخش دیگری از نشست، «عبدالله یزدان بخش»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سخنانی اظهار داشت: بخش اعظمی از اقتصاد خراسان رضوی به واسطه فعالیت بخش خصوصی در جریان است و همین امر نیز سهم این بخش را به 90درصد رسانده است. این امر باعث شده تا بروز هر مشکلی برای بخش خصوصی در رویه‌های موجود، اقتصاد این خطه را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی تقاضای بخش خصوصی را تفویض اختیار به مدیران استانی در راستای رفع چالش های پیش روی فعالان اقتصادی دانست و تاکید کرد: در حال حاضر تصمیم گیری و سیاست گذاری در استان بسیار زمانبر است.

وی با انتقاد از یک طرفه بودن قوانین حوزه کار اظهار داشت: اصلاح این قانون باید در اولویت قرار بگیرد تا جذب نیروی کار با چالش مواجه نشود و بخش خصوصی نیز از اعمال این گونه سیاست ها کمتر متضرر شود.

یزدان بخش در ادامه به ضعف زیرساخت های انرژی برای فعالیت صنایع در استان اشاره و اظهار داشت: متاسفانه در فصل سرد، گاز صنایع قطع می شود. این در حالی است که براساس آمار سازمان های دولتی، 49 درصد گاز مصرفی مربوط به مصرف خانگی می باشد. حال اگر ما بتوانیم 10 الی 15 درصد مصرف خانگی را مدیریت کنیم تا حدودی مشکل صنایع ما حل خواهد شد. البته این مصرف بهینه را می توان در حوزه آب و برق نیز اعمال نمود.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار داشت: تامین نیروی انسانی برای واحدهای صنعتی نیز به معضلی اساسی تبدیل شده و ضروری است تا در این حوزه چاره اندیشی لازم انجام بگیرد.

  • درخواست افزایش سهم استان در اجرای پروژه های بزرگ دولتی

«علی کبیر»، دبیر کل اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست عنوان کرد: ما باید با استفاده از ظرفیت تعامل با نمایندگان مجلس و دیگر ارکان حاکمیتی، فرصت کنشگری و مطالبه گری را برای خود تقویت نماییم و سهم استان از اجرای طرح های بزرگ را افزایش دهیم. در غیر این صورت، سهم ناچیزی از بودجه به استان تخصیص می یابد. خراسان رضوی، استانی با ظرفیت پذیرش سالانه 30 میلیون گردشگر است و 8 درصد صنایع  و 8 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است. با وجود این ظرفیت، تولید ناخالص داخلی استان 4.7 درصد عنوان می‌شود که  30 درصد از میانگین سرانه کشور پایین تر است و باید برای بهبود این وضعیت چاره اندیشی نمود.

وی خاطرنشان کرد: رتبه استان در پایش محیط کسب و کار کشور، 27 و در حوزه امنیت سرمایه گذاری 23 است. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، انجمن مدیران صنایع استان و خانه صنعت و معدن و تجارت خراسان رضوی بایستی هر یک مسائل اولویت دار را شناسایی کرده و با انجام مطالعات کارشناسی و پیگیری از تهران، پیرامون اجرای مسائل دارای اولویت بکوشند.

  • تلاش برای حل مشکلات اقتصادی استان از طریق همفکری در شورای بسیج تجار و فعالین اقتصادی

«امین سلیمان پور»، رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی استان نیز در این جلسه بیان کرد: با تشکیل شورای بسیج تجار به صورت تخصصی به حوزه اقتصادی ورود پیدا کرده ایم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بسیج تجار در تمام اتاق های بازرگانی کشور شکل گرفته است. بسیج بدون هیچ چشم‌داشتی وارد میدان شده و صرفا تمام تلاش خود را در جهت کمک به فعالیت‌های اقتصادی به کار گرفته است. ما به دنبال آن هستیم که از طریق برگزاری نشست با صاحبنظران بخش خصوصی و صاحبان صنایع، رفع دغدغه هایشان را ازطریق پیگیری از مسئولان و متولیان امر عملیاتی کنیم.

سلیمان پور خاطرنشان کرد: مقرر است بسیج در کنار بخش خصوصی قرار بگیرد و از متخصصین فعال در حوزه های اقتصادی برای ارتقای زیرساخت‌های این بخش مشورت بگیرد. متاسفانه گاهی بخش خصوصی متاثر از تصمیمات و سیاست‌های غلطی قرار می‌گیرد و در واقع بعضا سیاستگذاران تصمیماتی را اخذ می نمایند که در تناسب با اقتضائات موجود در عرصه فعالیت اقتصادی نیست. این موارد در چهارچوب هم‌اندیشی در چنین شوراهایی، قابل احصاء و پیگیری خواهد بود.

وی به ظرفیت‌های تعاملی شورای بسیج تجار و فعالین اقتصادی اشاره کرد و درخواست نمود:این شورا در استان باید اولویت‌های خود را تعیین کرده تا این مسائل در دیدار با مسئولین و متولیان استان و کشور مطرح  و به سرعت پیگیری و چاره‌جویی شود.

سلیمان پور یادآور شد: بخش خصوصی و بسیج باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا بتوان با نظرات کارآمد بخش خصوصی، گامی در جهت توسعه استان و کشور برداریم.

وی بر تدوین ساختار و اساسنامه این شورا در استان و پیگیری آن در زمانی کوتاه، تاکید نمود.

 

  • ضرورت پیگیری دغدغه بخش خصوصی در زمینه تک نرخی شدن ارز

در ادامه «فیروز ابراهیمی»، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در سخنانی عنوان کرد: شرایط کاری و فعالیت های دولت های مختلف به بخش خصوصی اثبات کرده است که ساختارهای موجود در تحقق انتظارات بخش خصوصی توان لازم را ندارند. سالهاست که پیشنهاد دادیم سازمانی فراقوه ای با اختیارات خاص در بخش اقتصاد شکل بگیرد و تصمیمات آن نیز برای تمامی حوزه‌ها لازم‌الاجرا اعلام شود.

وی با بیان اینکه صیانت از دستاوردهای انقلابی و اقتصادی امری دشوار و توامان مهم است، خاطر نشان کرد: متاسفانه این دستاوردها هر روز مورد هجمه قرار می‌گیرد. برای نمونه، سیاست ایفای تعهد ارزی فعالان اقتصادی را با مشکلات بسیاری مواجه کرده و در لایحه و احکام برنامه هفتم توسعه نیز بر ایفای تعهد ارزی تاکید شده است. این رویه بخش صادرات ما را که به موانع متعددی دچار است، با چالشی مضاعف مواجه نموده است.

وی ضمن تقدیر از اقدامات بسیج تجار و فعالان اقتصادی استان، خواستار مشارکت همه بخش‌ها برای رفع موانع اقتصادی با هدف تعالی کشور در این بخش شد.

  • درصدی از حقوق معادن خراسان رضوی باید به استان بازگردد

«آریوبرزن مافی»، نایب رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: استان ما دارای ظرفیت های عظیم معدنی بوده و حقوق معدنی پرداخت شده به دولت از این استان بسیار چشمگیر است. نکته قابل توجه آن است که بخشی از این حقوق طبق قانون باید به استان بازگردد اما این مهم تا دو سال پیش به صورت قطعی اجرایی نشده است. به رغم پیگیری از استانداران مختلف این امر به نتیجه نرسیده و در سال گذشته تنها 10 درصد از رقم پیش بینی شده به استان عودت داده شده است. این عدد در سال جاری 6 هزار میلیارد تومان بوده و اگر 15 درصد آن صرف زیرساخت های مناطق معدنی می‌شود، قطعا بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

  • ظرفیت‌های خراسان رضوی در بخش سلامت را برای ارتقای اقتصاد استان مغتنم بدانیم

در بخش دیگری از نشست، «مرتضی کرباسی»، رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: باید بر روی توانمندی های استان به ویژه در حوزه سلامت تاکید جدی تری داشته باشیم، چرا که خراسان رضوی در حوزه تولیدات دارویی، گردشگری سلامت و توریست درمانی دارای ظرفیت‌های بالا و ارزشمندی است.

وی افزود: باید دیپلماسی اقتصاد سلامت را در استان پایه‌گذاری نماییم و از آن جا که تشکل های مختلف، شرکت های دانش بنیان و دستگاه های دولتی و مراکز دانشگاهی در این حوزه فعال هستند، باید از موازی کاری در این زمینه جلوگیری به عمل آید.

کرباسی عنوان کرد: متاسفانه ما از سکوهای بین‌المللی در جهت سرمایه گذاری و یا مراودات بین المللی استفاده بهینه نکرده ایم. این در حالی است که کشورهای بسیاری تشنه سرمایه گذاری در ایران هستند؛ اما هنوز با ادبیات سلامت ما آشنایی ندارند. به نظر می رسد برگزاری جلسات ماهیانه با ارکان بسیج تجار و فعالین اقتصادی استان برای یافتن راهکاری در این حوزه، می تواند بسیار موثر باشد.

«آذر کیانی نژاد»، نایب رئیس کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی مشهد نیز در همین رابطه عنوان کرد: اگر بر روی صنایع کوچک و بنگاه های دانش بنیان اقتصادی سرمایه گذاری درستی صورت بگیرد و از آن ها حمایت کافی داشته باشیم، قطعا در آینده این صنایع پس از رشد لازم، در هنگام مواجهه با مشکلات، راهکار کارآمد خود را خواهند یافت.

  • لزوم ورود بسیج تجار و فعالین اقتصادی به بحران کمبود انرژی

در بخش دیگری از این نشست، «جواد نیشابوری»، رئیس کمیسیون کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در سخنانی اظهار داشت: بزرگترین مشکل صنایع مربوط به کمبود و قطع گاز و برق این بخش در فصول سرد و گرم سال بوده و به نظر می رسد، شورای بسیج تجار باید به صورت فوق العاده و ویژه، این موضوع را بررسی نموده و  برای آن راهکاری ارائه نماید.

در ادامه، «رضا نوفرستی»، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در سخنانی تصریح کرد: باید نگاه ساختاری به شورای بسیج تجار داشته باشیم و مشخص شود که بخش خصوصی در کدام یک از حوزه ها در قالب این شورا می تواند ورود کند و از مسیر این شورا چه گره‌هایی را می‌تواند در بخش اقتصاد استان، بگشاید.

«کاظم شیردل»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در همین رابطه بیان کرد: در حال حاضر تشکل ها و انجمن های فعالی در حوزه اقتصادی داریم. این تشکل‌ها باید چند مورد شاخص و اولویت دار را در حوزه اقتصادی مشخص نمایند تا پیگیری لازم برای حل آن‌ها انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر قوانین مخل کسب و کار متعددی وجود دارد که باید رفع شود. در واقع همه ارکان تاثیرگذار باید پای کار بیایند و با ارائه برنامه کارآمدی، در جهت حل بعضی از مسائل، اقدام کنند.

 

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=15184

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.