• امروز : شنبه - 6 مرداد - 1403
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
کل 3507 امروز 0
2

بازاریابی خراسان رضوی در «چلیابینسک» روسیه

  • کد خبر : 16585
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰
بازاریابی خراسان رضوی در «چلیابینسک» روسیه
هیات تجاری خراسان رضوی متشکل از مدیران کل صنعت، معدن و تجارت، راه آهن، جهاد کشاورزی، گمرک، راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، مدیران و فعالان اقتصادی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، ۲ نفر از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان از پنجم آذرماه در روسیه هستند که سفیر ایران در روسیه نیز آنان را همراهی می‌کند.
استاندار خراسان رضوی گفت: در دیدار با مسئولان مرکز صادرات روسیه و مقامات دیگری از این کشور، آمادگی خراسان رضوی را برای برگزاری اجلاس ترانزیتی کشورهای شرق خزر در مسیر کریدور شمال – جنوب را اعلام کردیم.
«یعقوبعلی‌ نظری» در گفتگو با ایرنا، یادآور شد: استان خراسان رضوی با توجه به همجواری با کشورهای آسیای مرکزی و تعاملات با کشور روسیه، از ظرفیت بسیار بالایی در موضوع ترانزیت و تأمین نیازمندی‌های این کشورها به ویژه روسیه برخوردار است.

استاندار خراسان رضوی درباره هدف از سفر فعالان اقتصادی این استان به مسکو و چلیابینسک گفت: در این سفر، در تلاش هستیم که با گفت و گوهایی که با بخش خصوصی کشور روسیه و مسئولان دولتی و حاکمیتی این کشور در دستور کار داریم، فرصت و زمینه را برای ارتقای مبادلات تجاری بیشتر فعال کنیم که تاکنون، مذاکرات خوبی در این راستا صورت گرفته است.

نظری خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی با برخورداری از ظرفیت بالای تولید در بخش صنایع غذایی و مصالح ساختمانی، آمادگی جهش در مبادلات تجاری با کشور روسیه را دارد.

 

بازار وسیع روسیه برای جذب کالاهای ایرانی

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با ایرنا، چشم انداز توسعه روابط این استان با چلیابینسک روسیه را بسیار مطلوب خواند و گفت: کشور روسیه هم امکانات وسیع و هم بازار خوبی برای جذب کالاهای ایران دارد و هم می تواند بخشی از کالاهای تخصصی مورد نیاز خراسان رضوی را تامین کند.

وی اضافه کرد: البته نباید از نظر دور داشت که ایران در چند پیمان بین المللی در کنار روسیه قرار دارد و با آن کشور هم پیمان است، پیمان های مختلفی که ایران در چند سال اخیر به آنها پیوسته است می تواند زمینه خوبی برای همکاری بین ایران و روسیه را فراهم کند.

او گفت: حضور هیات تجاری این استان در مسکو نیز می تواند برای ۲ کشور مفید باشد و زمینه توسعه همکاریهای تجاری و مراودات اقتصادی دوطرف، در این سفرهای هیاتهای تجاری و برپایی نمایشگاه ها فراهم می شود.

روشنک، سفر هیات تجاری خراسان رضوی به مسکو را دارای آینده ای مطلوب توصیف کرد و افزود: این استان ارتباط خوبی با کشورهای آسیای میانه دارد، لذا هیات تجاری مزبور نیز می تواند دستاورد خوبی از این سفر داشته باشد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با توجه به قرار داشتن و انعقاد تفاهم نامه آزاد تجاری با اتحادیه اوراسیا که به زودی محقق می شود و عضویت ۲ کشور در پیمانهای منطقه ای مثل شانگهای و ورود ایران به پیمان بریکس، به دنبال ارتقای روابط با کشورهای عضو این اتحادیه بودیم که روسیه، مهمترین کشور عضو این پیمان ها به شمار می رود.

امیررضا رجبی اضافه کرد: البته با توجه به وضع برخی تحریم ها که برای کشور روسیه به وجود آمده است، ظرفیتهای بیشتری برای ایران در افزایش مراودات تجاری با آن کشور ایجاد شده است.

به گفته وی، روسیه کشور وسیعی است و استان چلیابینسک از لحاظ جغرافیایی، نزدیک ترین استان روسیه به خراسان رضوی محسوب می شود، لذا این استان به عنوان مقصد اصلی سفر هیات تجاری خراسان رضوی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل صمت خراسان رضوی، دلیل انتخاب استان چلیابینسک برای مقصد مراودات تجاری این استان را ظرفیتهای کشاورزی، غلات، خوراک دام و وجود مسیر ریلی و جاده ای عنوان کرد که ۲ منطقه را به هم وصل می کند.

رجبی گفت: یکی از اهداف خراسان رضوی تقویت گذرراهه شمال به جنوب از مسیر سرخس و شرق کشور برای کالاهای روسیه در مرکز و شرق آن کشور است، از طرفی بیشتر ساکنان شهرها در مناطق مزبور مسلمان هستند و این ظرفیت بالای گردشگری را برای استان خراسان رضوی به دنبال خواهد داشت.

وی بیان کرد: ظرفیتهایی که خراسان رضوی برای مراوده با روسیه به ویژه با محوریت چلیابینسک دارد، از یک سو دسترسی به استان مزبور از طریق ریل و جاده و از سوی دیگر محسوب شدن خراسان رضوی به عنوان دروازده ورود به کشورهای آسیای میانه و داشتن مسیر ترانزیت ریلی و جاده ای به چلیابینسک است.

مدیرکل صمت خراسان رضوی، پسته را یکی از عمده ترین اقلامی برشمرد که این استان می تواند در صادرات آن به روسیه برنامه ریزی ویژه ای داشته باشد، در کنار آن باید قطعات خودرو، محصولات صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی، نساجی و پوشاک، برق و الکترونیک، مصالح ساختمانی، فولاد، لوازم خانگی را از دیگر ظرفیتهایی برشمرد که در سفر هیات تجاری به روسیه برای صادرات به چلیابینسک مد نظر قرار گرفته است.

رجبی بیان کرد: همچنین کالاهایی چون انواع میوه، خرما، صیفی‌جات، برخی قطعات آهنی، ظروف آشپرخانه مثل چینی آلات، پوشش های کف مثل فرش و موکت، پلی اتیلن، پلیمرهای اتیلن غیرسلولی، بیسکوئیت و محصولات غلات خاص، سنگ آهن و کنسانتره آهن که البته صادرات آن با محدودیت و عوارضی از سوی روسیه همراه است، مواد شوینده، توربین های بخار و تخم پرندگان از دیگر اقلامی است که خراسان رضوی می تواند برای صدور آن به استان چلیابینسک برنامه ریزی کند.

وی ادامه داد: در مقابل، واردات کالاهایی مانند جو، کاغذ، خمیر چوب، بسته های سه لا، کودهای خاص معدنی یا شیمیایی، کراید پتاسیم، دانه های روغنی آفتابگردان و سویا، سنگ و کنسانتره روی و برخی ماشین آلات از روسیه به خراسان رضوی نیز می تواند در توسعه مراودات تجاری این استان تاثیرگذار باشد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16585

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.