• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
کل 3159 امروز 0
5
در سمینار آشنایی با فرصت‌های تجاری عمان مطرح شد؛

ظرفیت‌های بازار عمان؛ کشوری که دروازه ورود ایران به بازار یمن و شرق آفریقاست

  • کد خبر : 16795
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۹:۲۸
ظرفیت‌های بازار عمان؛ کشوری که دروازه ورود ایران به بازار یمن و شرق آفریقاست
در سمینار آشنایی با فرصت‌های تجاری کشور عمان که عصر پنجشنبه 9 آذرماه در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، «علی اکبر سیبویه»، مدیرکل پیشین بین‌الملل مجمع تشخیص مصلحت نظام و سفیر سابق ایران در عمان از وضعیت بازار این کشور، ظرفیت‌های تجارت ایران با عمان و زمینه‌های فعالیت شرکت‌های ایرانی در این کشور، سخن گفت و در بخشی از سمینار به پرسش‌های فعالان اقتصادی و حاضران در این رویداد در خصوص عمان و زوایای تجارت با این کشور پاسخ گفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، سیبویه خطاب به فعالان اقتصادی و حاضران در این سمینار آموزشی اظهار داشت: اگر کالایی دارید و می‌خواهید با عمان یا کشورهای دیگر تجارت کنید باید با چشمانی باز وارد آن کشور شوید. باید تاریخ، عادت‌ها، سنت‌ها و افکار مردم آن کشور و نیازهای تجارتی عمان را بشناسید و سپس برای انتخاب شریک تجاری در آن سرزمین گام ‌بردارید.

وی با بیان اینکه عمان کشوری صنعتی است و به محصولات مختلفی نیاز دارد، افزود: در این کشور راه برای سرمایه‌گذاری صنعتی باز است و تسهیلات خوبی در اختیار سرمایه گذاران قرار می‎گیرد و باید از این فرصت استفاده کرد. عمان تولیدات چشمگیری نداشته و از طرفی، شمار زیادی از جوانانش بیکار هستند که البته این موضوع بیکاری مسئله‌ای نسبتاً جهانی است. امروز جمع کثیری از تولیدکنندگان و صاحبان صنایع ایران به دنبال صادرات کالاهای خود هستند؛ اما نباید فراموش کنند که صادرات بایستی بر اساس استاندارد جهانی باشد. ما در ایران میوه و کالاهای درجه یک بسیار داریم و اگر می‌خواهیم دست به صادرات بزنیم باید بهترین نوع را به فروش برسانیم. همچنین در صادرات باید بسته بندی کالاها شکیل و مناسب باشد تا بتواند با محصولات کشورهای خارجی رقابت کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت امضاء قرارداد صلح یمن، این کشور به اغلب کالاها و محصولات احتیاج خواهد داشت و با توجه به همسایگی عمان با یمن، این کشور دروازه ورود ایران و کالاهای ایرانی به یمن و کشورهای شرق آفریقا به شمار می‌رود.

سفیرسابق ایران در عمان تصریح کرد: ما مشکلات زیادی در داخل کشور از جمله معطلی در گمرکات داریم. این مسائل باید حل شود زیرا اکنون ایران کشوری مستقل است و در کشور باید در سطح قوانین و مقررات اصلاحات انجام شود.

در ارائه خدمات گردشگری سلامت به مردم عمان باید سرآمد منطقه باشیم

او در بخش دیگری از سخنانش به حضور گردشگران سلامت عمان در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: باید در این زمینه به خوبی عمل شود تا در منطقه سرآمد باشیم. باید در حفظ آبرو، عزت و نام کشورمان هم افزایی کنیم. نگاه عمان به ایران نگاه بسیار روشنی است و بنابراین نباید این نگاه در روابط تجاری، فرهنگی و… تخریب گردد.

سیبویه در پاسخ به سوال یکی از حاضران در این سمینار، در خصوص موضوع لجستیک و مسائل حمل و نقل کالا به عمان تصریح کرد: اکثر کالاهای ایرانی به دبی صادر شده و سپس محصولاتی مانند میوه، مصالح ساختمانی و… از دبی به عمان می‌رود. اگرچه هزینه حمل و نقل و قیمت کالاها در مجموع افزایش یافته است؛ اما خوشبختانه بین بندر ایران و عمان بیش از سه ساعت و نیم راه نیست و هزینه حمل و نقل به این کشور، برخلاف هزینه حمل و نقل به آفریقا، چندان زیاد نیست. از سویی، با توجه به اینکه حمل و نقل از دبی به عمان ارزانتر از حمل و نقل از ایران به عمان است، بنابراین صادرکنندگان ایرانی می‌توانند با صاحبان کشتی‌های تجاری وارد مذاکره شوند.

وی درباره صادرات خدمات فنی ومهندسی به عمان نیز بیان کرد: عمان نیاز به خدمات فنی و مهندسی دارد و شرکت های ایرانی باید در این زمینه کار کنند. امروز شرکت‌های انگلیسی، آمریکایی، آلمانی و نروژی زیادی در زمینه خدمات فنی و مهندسی در حوزه خلیج فارس فعال هستند و خدمات فنی و مهندسی عمان را نیز انجام می‌دهند؛ شرکت‌های ایرانی باید بتوانند با این کشورها رقابت کنند. باید از مناقصه‌ها مطلع شوید و نرخ مناسب ارائه دهید که البته این موضوع هم نیاز به مراوده و رایزنی دارد.

استقبال عمانی‌ها از شرکت‌های استارت‌آپی

این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که بستر برای تجارت چه کالاهایی در عمان مناسب‌تر است، بیان کرد: عمان به تمام خدمات به جز صنعت طلا و جواهر نیاز دارد؛ زیرا هندی‌ها این حوزه را قبضه کرده‌اند. همچنین در عمان کشاورزی به صرفه نیست؛ زیرا بارندگی چندانی در آن سرزمین اتفاق نمی‌افتد.

وی ادامه داد: برای سرمایه گذاری در عمان باید به وزارت تجارت و صنایع این کشور مراجعه شود؛ ثبت شرکت در عمان راحت است و برای استارت‌آپ‌ها تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

او در خصوص انتقال پول به عمان در فعالیت تجاری ایرانیان با این کشور بیان کرد: سرمایه گذاران ایرانی می‌توانند حساب ریالی در عمان ایجاد کنند و شنیده‌ها حاکی از این است که دولت عمان به تازگی اجاز داده است طرف ایرانی حساب ارزی در این کشور ایجاد کند. البته توضیه‌ام به فعالان اقتصادی این است که در عمان به جا حساب دلاری، حساب یورویی باز کنند زیرا در این صورت به راحتی می‌توانند در عمان دادوستد کنند.

سیبویه گفت: عمان روزانه حجم قابل توجهی نفت سنگین به چین و ژاپن صادر می‌کند و از شرکت‌های پتروشیمی ایرانی که در آنجا سرمایه‌گذاری کنند، استقبال خوبی می‌کند. از آنجایی که نمک صنعتی دریا خوراک پتروشیمی‌هاست و در عمان این محصول تولید می‌شود، این کشور به دنبال جذب سرمایه‌گذار در حوزه پتروشیمی است.

وی از صنعت توریست یا هتلداری و صنعت آبزیان به عنوان دو بخش دیگر مورد استقبال عمانی‌ها در عرصه سرمایه‌گذاری نام برد و گفت: عمان مصرف کمی در زمینه آبزیان دارد؛ اما کشورهایی همچون عربستان، قطر و… به دنبال خرید آبزیان هستند. عمان 3150 کیلومتر ساحل دارد، بنابراین پرروش میگو و آبزیان در این کشور به‌صرفه و مناسب است. همچنین، تولید فرش دستباف در عمان چندان مناسب نیست؛ زیرا فرش دستباف گران بوده و فرش ماشینی ابریشمی به دلیل ارزانی مورد استقبال مردم است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16795

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.