• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
کل 3173 امروز 7
2
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید کرد:

اهمیت نقش‌آفرینی تشکل‌ها در بهبود سیاست‌گذاری‌های اقتصادی

  • کد خبر : 16856
  • ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۸
اهمیت نقش‌آفرینی تشکل‌ها در بهبود سیاست‌گذاری‌های اقتصادی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی بر ضرورت نقش‌آفرینی تشکل‌ها در بهبود سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و اهمیت مطالبه‌گری آن‌ها با رویکرد تامین منافع حداکثری فعالان اقتصادی، تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد، «محمدرضا توکلی‌‌زاده» در دیدار با اعضای جدید هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع استان، هدف از فعالیت تشکلی را یادآور شد و گفت: موازی کاری موضوعی است که به عنوان یک دغدغه از جانب فعالان تشکلی عنوان می‌شود و در این رابطه باید از یک منظر کلان، چاره‌اندیشی و تدبیر لازم انجام بگیرد.

او یکی از رسالت تشکل‌های اقتصادی خراسان رضوی را تلاش برای بهبود مولفه‌های موثر بر محیط کسب و کار از طریق رایزنی، مطالبه‌گری و طرح پیشنهادات کارآمد و همکاری با ارکان دولتی و حاکمیتی، در راستای تحقق این مهم عنوان کرد و افزود: برش استانی پایش ملی مستمر محیط کسب و کار که از سوی اتاق بازرگانی مشهد و به اتکای نظرات فعالان اقتصادی در هر فصل تهیه می‌شود و برای تحلیل و جمع‌بندی به اتاق ایران ارسال می‌گردد، نمایی از مسائل شاخص و مشکلات موجود در مسیر فعالیت اقتصادی را منعکس می‌سازد. طبیعتا احصاء موانع به صورت بخشی و در بررسی مصادیق آن، موضوعی است که تشکل‌های تخصصی اقتصادی می‌توانند به آن کمک نمایند.

او کمیسیون‌های تخصصی را بازوان مشورتی پارلمان بخش خصوصی دانست که محملی برای بررسی مسائل گریبانگیر محیط کسب و کار، به مدد مشارکت خُبرگان هر حوزه است و تاکید کرد: روند نوینی را در موضوع اداره کمیسیون‌ها در دوره دهم در پیش گرفته‌ایم و در تلاشیم تا بهره‌وری آن‌ها را ارتقا ببخشیم و توامان فرصت حضور نسل جوان فعالان اقتصادی را در این کمیسیون‌ها فراهم آوریم.

توکلی‌زاده در بخش دیگری از اظهاراتش، «تمرکزگرایی» را یک عارضه شاخص برای اقتصاد کشور و سیاستگذاری‌های مرتبط با آن دانست و خاطر نشان کرد: در موضوع فعالیت تشکلی، باید رویکرد به گونه‌ای باشد که اتاق‌های بازرگانی استان‌ها تقویت شوند تا لااقل در بخش خصوصی، این عارضه منفی را شاهد نباشیم. پارلمان بخش خصوصی ایران می‌تواند به مثابه تجارب گذشته، بخشی از ماموریت‌ها و برنامه‌های خود را در راستای تمرکززدایی، به اتاق‌های استانی بسپارد و به تقویت جایگاه آن‌ها کمک کند.

*نیازمند تقویت جایگاه بخش خصوصی در سپهر اقتصاد کشور و استان هستیم

حسین محمودی‌خراسانی، رئیس انجمن مدیران صنایع استان و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد نیز در این نشست بر همراهی و همگامی این تشکل با اتاق خراسان رضوی به عنوان نهاد تشکلی مادر اقتصادی استان تاکید کرد و متذکر شد: تقویت جایگاه بخش خصوصی در سپهر اقتصاد کشور و استان، یک ضرورت به شمار می‌آید و این مهم بر دوش تشکل‌های اقتصادی است. در این راستا باید عملکرد آن‌ها در مسیر هم‌سویی و همگرایی قرار بگیرد.

او بر پرهیز از تمرکزگرایی فعالیت و ظرفیت‌های تشکلی در مرکز و غفلت از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های استانی تاکید کرد و گفت:  باور داریم که ظرفیت‌هایمان را باید از مسیر عملکردمان به اثبات برسانیم. از این حیث، بخش خصوصی استان و تشکل‌های آن توانمندی‌های بالایی دارند که باید تقویت شوند.

*ضرورت اجتناب تشکل‌ها از موازی‌کاری

فرامرز مرادی، عضو هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع استان نیز در این نشست از ضرورت همگرایی تشکل‌ها و توامان اجتناب آن‌ها از موازی‌کاری سخن به میان آورد و گفت: اتاق بازرگانی که نقش مرجع عالی و تشکل مادر را در عرصه اقتصادی استان ایفا می‌کند، می‌بایست نسبت به موازی کاری تشکل‌ها اقدام نموده و بستری برای تقویت همگرایی آن‌ها فراهم سازد.

گفتنی است؛ در این نشست اعضای هیات مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی بر تقویت و نظارت بر عملکرد کمیسیون‌های مشورتی-تخصصی اتاق مشهد نظر به ظرفیت آن‌ها برای مشارکت‌جویی، بسترسازی جهت نقش‌آفرینی هرچه مطلوب‌تر بخش خصوصی در عرصه اقتصاد استان، تقویت رویکردهای مطالبه‌گر بخش خصوصی از مسیر ایجاد هم‌صدایی میان تشکل‌ها و… تاکید شد.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=16856

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.