• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 17 May - 2024
کل 3159 امروز 0
3

چه کشورهایی از پرداخت مالیات به ایران فرار می‌کنند؟

  • کد خبر : 17041
  • ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
چه کشورهایی از پرداخت مالیات به ایران فرار می‌کنند؟
یک موسسه تحقیقاتی بین‌المللی به‌نام شبکه عدالت مالیاتی گزارشی درباره فرار شرکت‌های چندملیتی و افراد حقیقی از پرداخت مالیات به دولت‌ها با سوءاستفاده از خلأهای بین‌المللی منتشر کرده است. بررسی‌های این موسسه نشان می‌دهد اگر جامعه جهانی به توافقی برای بستن راه‌های فرار مالیاتی در سطح بین‌المللی دست پیدا نکند، طی ۱۰سال آینده ۴.۸تریلیون دلار درآمد مالیاتی از جیب دولت‌ها می‌رود یعنی افراد حقیقی و به‌ویژه شرکت‌های چندملیتی با سوءاستفاده از عدم هماهنگی و همکاری دولت‌ها هرسال از پرداخت ۴۸۰میلیارد دلار مالیاتی که باید به دولت‌های محل فعالیت خود بپردازند، فرار می‌کنند.

فراد حقیقی و شرکت‌های چندملیتی با استفاده از  خلأهای اطلاعاتی فرامرزی و پنهان کردن جریان‌های درآمدی خود بین این خلأها هر‌سال از پرداخت میلیاردها دلار مالیات فرار و مردم کشورهای مختلف را از درآمدهای سرشار مالیاتی محروم می‌کنند. میزان فرار مالیاتی فرامرزی در سال۲۰۲۳ بالغ بر ۴۸۰میلیارد دلار تخمین زده شده است و اگر رشد اقتصاد جهان در سطح سال۲۰۲۳ باقی بماند، پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰سال آینده ارزش کل فرار مالیاتی فرامرزی به ۴.۸تریلیون دلار برسد. این گزارش در ادامه توصیه کرده است با تدوین مقررات و استانداردهایی در سطح جهانی از طریق کنوانسیون مالیات سازمان ملل برای حذف فرارهای مالیاتی فرامرزی اقدام شود، در این زمینه باید یک نهاد ویژه مالیاتی در ساختار سازمان ملل پایه‌گذاری شود.

بر اساس این گزارش، کشورهای توسعه‌یافته و با درآمد بالا بیشترین زیان را از این ناحیه متحمل می‌شوند؛ اما کشورهای با درآمد پایین به‌نسبت کل درآمدهای مالیاتی خود زیان عمیق‌تری را تجربه می‌کنند. شرکت‌های چندملیتی مقصر اصلی این داستان هستند، این شرکت‌ها حدود یک‌سوم کل تولید اقتصادی جهان، نصف کل صادرات جهان و تقریبا یک‌چهارم اشتغال در جهان را در اختیار دارند. بنابراین موضوع فرار مالیاتی این شرکت‌ها باید دراولویت نخست دستورکار بین‌المللی در حوزه اقتصاد باشد. این شرکت‌ها هرسال ۱.۱۵تریلیون دلار از سود خود را پنهان می‌کنند و به این ترتیب از پرداخت ۳۱۱میلیارد دلار مالیات مستقیم به دولت‌های محل فعالیت خود فرار می‌کنند. ۱۶۹میلیارد دلار فرار مالیاتی فرامرزی نیز مربوط به افراد ثروتمند است.

شرکت‌های چندملیتی ثبت‌شده در انگلیس و قلمروهای وابسته به آن پایگاه فرار مالیاتی فرامرزی هستند. میزان فرار مالیاتی این شرکت‌ها معادل ۲۷درصد کل فرار مالیاتی فرامرزی در جهان است. کشورهای انگلیس و سرزمین‌های اقماری‌اش، هلند، لوکزامبورگ و سوئیس نیز به‌عنوان محور فرار مالیاتی شناخته شده‌اند؛ به‌طوری‌که ۵۲درصد از کل فرار مالیاتی فرامرزی در جهان مربوط به شرکت‌های ثبت‌شده در این کشورها هستند.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=17041

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.