• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
کل 3125 امروز 6
5
در نشست هم اندیشی بررسی مسائل تامین نهاده‌های دام و طیور استان تاکید شد؛

لزوم تامین ارز و نقدینگی برای واردات نهاده‌های دام و طیور مورد نیاز خراسان رضوی

  • کد خبر : 17182
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
لزوم تامین ارز و نقدینگی برای واردات نهاده‌های دام و طیور مورد نیاز خراسان رضوی
در دومین نشست‌ هم‌اندیشی بررسی مسائل مرتبط با تامین نهاده‌های دام و طیور استان که در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، بر اهمیت تامین ارز مورد نیاز به منظور واردات نهاده‌های دام و طیور، تفویض امتیاز واردات نهاده به شرکت‌های بازرگانی خراسان رضوی و استقلال این استان در تامین این محصولات تاکید شد.   

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، «احمد سلحشور»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی مشهد، با اشاره به اینکه تامین نهاده دام طیور مورد نیاز استان از طریق واردات امکان‌پذیر است، اظهار کرد: واردات نهاده دام و طیور به نقدینگی زیادی نیاز دارد.

وی به امکان تامین و واردات نهاده جو و ذرت از کشور روسیه اشاره و اظهار کرد: سویا از طریق آب‌های آزاد جنوب وارد کشور می‌شود و میزان تناژ هر بار سفارش سویا، حدود 50 هزار تن است. لذا برای رفع کمبود نهاده سویا در بازار، نیاز است که سفارشات بعدی به‌سرعت انجام شود و به صورت رزرو، ثبت و ارسال گردد. گفتنی است حمل نهاده سویا از طریق کشتی‌های باری با تحمل وزن 3 هزار تن و از طریق واگن‌های باری امکان‌پذیر است.

سلحشور با اشاره به اینکه هم اکنون تامین کنجاله از طریق کشور روسیه انجام می‌شود، عنوان کرد: کنجاله‌ می‌تواند در حوزه خوراک دام و طیور به‌خصوص، مرغ تخم‌گزار کمک کننده باشد و بخشی از نیازها را برطرف کند. واردات کنجاله، نیاز به نهاده سویا را به حداقل می‌رساند.

پیشنهاد واردات نهاده‌های دام و طیور از طریق تشکل‌های بخش خصوصی استان

رئیس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق خراسان رضوی عنوان کرد: جلسات متعددی برای تامین نهاده‌های دام و طیور در استان برگزار شد و یکی از پیشنهاداتی که مطرح گردید، تامین نهاده از طریق شرکت‌های بازرگانی واردکننده استانی بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش پیشنهاد کرد: دولت در بحث واردات نهاده‌های دامی، خراسان رضوی را به عنوان استان پایلوت انتخاب و به شرکت‌های واردکننده استانی تفویض اختیار واردات نهاده‌های دام و طیور را اعطا نماید تا از انحصارگری در این حوزه جلوگیری گردد. با این کار، به شرکت‌های واردکننده استانی در این حوزه کمک کرده و از افزایش فرآیند زمانی جلوگیری خواهد شد. نکته دیگر اینکه، فرآیند استقلال یافتن استان در حوزه تامین نهاده‌های دام و طیور توسط شرکت‌های بومی، نیازمند برنامه میان مدت می‌باشد.

سلحشور در ادامه خاطرنشان کرد: در حوزه استانی‌شدن سامانه بازارگاه نیز جلسات متعددی با استاندار و معاون اقتصادی استانداری برگزار شد. با استانی‌شدن سامانه بازارگاه، در صورتی که واردات نهاده دام و طیور توسط شرکت‌های استانی انجام شود، این سهمیه در خراسان رضوی توزیع خواهد شد.

لزوم تدوین برنامه‌ای مشخص برای خودکفایی استان در تامین نهاده‌های دام و طیور

«علی کبیر»، دبیرکل اتاق بازرگانی مشهد نیز در ادامه این نشست، با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در حوزه تامین نهاده‌های دام و طیور در اتاق خراسان رضوی، اظهار کرد: ضرورت تامین نهاده‌های دام و طیور توسط شرکت‌های استانی، یکی از موضوعات اساسی در جلسات پیشین بود. بر این اساس، در گام اول، باید شرکت‌های بازرگانی واردکننده توانمند استانی برای اقدام در این زمینه شناسایی شوند و سپس امور این شرکت‌ها در حوزه تامین نهاده‌های دام و طیور استان، مورد پیگیری و حمایت قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: برای تامین مالی و حمایت از شرکت‌های بازرگانی استانی نیاز به همت نمایندگان مجلس و مدیران عالی رتبه دولتی داریم.

کبیر افزود: برای ورود شرکت‌های استانی به این حوزه نیازمند رفع موانع و تدوین برنامه مشخص هستیم.

وی تاکید کرد: تدوین برنامه مشخص برای خودکفایی استان در واردات نهاده‌های دام و طیور و تامین نیازها در این حوزه، در جلسات کارشناسی آتی بررسی و بسته نهایی در این زمینه تدوین خواهد شد.

واردات 60 هزار تن نهاده دام و طیور توسط شرکت‌های بازرگانی استانی در سال گذشته

«شهرام عیدی‌زاده»، مدیر مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه تنها برخی از شرکت‌های بازرگانی استان در حوزه واردات نهاده‌های دام و طیور فعال هستند، عنوان کرد: شرکت‌های بازرگانی استانی فعال در حوزه واردات نهاده‌های دام و طیور، سال گذشته حدود 60 هزار تن نهاده به کشور وارد کردند.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه علاوه‌بر استفاده از توان شرکت‌های بازرگانی استانی، می‌توان از ظرفیت اتحادیه‌های استانی نیز استفاده کرد.

میزان واردات نهاده‌های دام و طیور در کشور روند کاهشی دارد

«حمید جنتی»، معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه از سال 98 سالانه حدود یک میلیون و 300 هزار تن نهاده دام و طیور به کشور وارد شده است، اظهار کرد: براساس آمار، میزان واردات نهاده‌های دام و طیور روند کاهشی داشته است به طوری که در سال 1401 و پس از بحران‌های اقتصادی کشور، میزان واردات نهاده‌ها به یک میلیون و 100 هزار تن رسید که این مسئله سبب افزایش قیمت و مشکلات متعدد در این عرصه شد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 950 هزار تن نهاده دام و طیور به کشور وارد و توزیع شده است، ادامه داد: ایران دارای 400 شرکت واردکننده نهاده‌های دام و طیور است. 24 شرکت واردکننده نهاده‌های دام و طیور در استان خراسان رضوی وجود دارد؛ اما شرکت‌های واردکننده استانی به صورت ثابت و مستمر در این حوزه فعالیت نمی‌کنند و تنها 10 شرکت استانی در این زمینه بسیار فعال‌اند.

جنتی با بیان اینکه سهم شرکت‌های بازرگانی واردکننده نهاده‌های دام و طیور استانی از میزان تناژ وارد شده به کشور در سال جاری حدود 50 هزار تن است، عنوان کرد: امکان استقلال شرکت‌های واردکننده استانی برای واردات نهاده‌های دام و طیور در سال‌های گذشته ممکن بود؛ اما در حال حاضر این امر امکان‌پذیر نیست و یکی از دغدغه‌های اصلی در این حوزه، تامین نقدینگی مورد نیاز است.

جنتی ادامه داد: شرکت‌های بازرگانی واردکننده نهاده‌های دام و طیور استانی اغلب از طریق دریای شمال و روسیه، نهاده و کنجاله وارد کرده‌اند. تامین نهاده سویا نیز از طریق بنادر جنوبی امکان‌پذیر بوده؛ اما این امر نیازمند هزینه‌های متعددی هم‌چون حمل‌ونقل و نگهداری است و احتمال فساد محصول به دلیل گرمای زیاد محیط را به همراه دارد.

وی پیشنهاد کرد: جلسه کاربردی با حضور شرکت‌های بازرگانی واردکننده استانی، مدیران عالی رتبه استانی و کشوری، استانداری و اتحادیه‌های استانی برگزار شود تا مشکلات مربوط به نقدینگی واردات نهاده‌های دام و طیور و تامین ارز مورد نیاز برای این موضوع بررسی و کارشناسی گردد.

 شرکت‌های بازرگانی واردکننده نهاده‌های دام و طیور انگیزه‌ای برای فعالیت ندارند

در ادامه، «فریدون کافی»، رئیس اتحادیه کارخانه‌جات خوراک دام و طیور خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیشترین دغدغه شرکت‌های بازرگانی واردکننده نهاده‌های دام و طیور استان، تامین ارز مورد نیاز واردات است، اظهار کرد: ارز محموله‌ای که در تیرماه سال جاری ترخیص و به بازار عرضه شده، در آذرماه پرداخت می‌شود. در صورتی که تامین ارز به صورت یک ماهه انجام شود، قیمت نهاده دام و طیور وارداتی کاهش پیدا خواهد کرد که این امر در کاهش قیمت نهایی محصول اثرگذار است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های بازرگانی واردکننده نهاده‌های دام و طیور استان به‌دلیل عدم تامین ارز مورد نیاز توان و انگیزه کافی برای واردات ندارند، افزود: در صورتی که تامین ارز با مدت زمان کوتاه‌تری صورت گیرد، اتحادیه‌های استانی امکان واردات نهاده‌های دام و طیور را دارند. شرکت‌های بازرگانی، واردات را با ارز نرخ آزاد تهیه و کالا و محصول را به بازار عرضه می‌کنند؛ اما پس از گذشت یک‌سال، ارز دولتی به آنان تخصیص داده می‌شود.

شرکت‌های بازرگانی بزرگ استان به صورت کارمزدی فعالیت می‌کنند

«علی‌اصغر فخرایی»، از فعالان اقتصادی استان نیز در بخشی از جلسه با اشاره به تجربه‌های پیشین خود در حوزه واردات نهاده‌های دام و طیور، بیان کرد: سال گذشته اقدام به واردات نهاده‌‎های دام و طیور کردیم؛ اما به دلیل نوسان‌های قیمتی، عدم تامین ارز مورد نیاز و دیگر مشکلات در این حوزه، ضررهای سنگینی به شرکت وارد شد.

وی پیشنهاد کرد: سهمیه و منابع ارزی به استان تخصیص و از محل آن به شرکت‌های بازرگانی خراسان رضوی تسهیلات ارزی اعطا شود.

«قاسم پسنده رضوانی»، یکی دیگر از فعالان اقتصادی استان گفت: تامین نهاده‌های دام و طیور از طریق شرکت‌های بازرگانی و اتحادیه‌های استانی امکان‌پذیر است. در این راستا ضروری است تخصیص ارز و تسهیلات، به شرکت‌های بازرگانی معتبر و دارای صلاحیت استانی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های بازرگانی بزرگ استان به صورت کارمزدی فعالیت می‌کنند که این شیوه بسیار فاجعه‌بار است. همچنین برخی از شرکت‌های بازرگانی واردکننده نهاده‌های دام و طیور، محموله‌ها را به دیگر استان‌های کشور ارسال می‌کنند. با توزیع محدود نهاده‌های دام و طیور، مشکلات ارزی رفع نشده و فعالیت شرکت‌های بازرگانی به شکل کارمزدی ادامه پیدا خواهد کرد.

مرغ‌داران نگران تامین نهاده سویا هستند

«محسن گلستانی»، بازرس اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی با اشاره به عدم امکان ورود این اتحادیه به واردات نهاده‌های دام و طیور برای تامین نیاز استان، عنوان کرد: تجربه‌های پیشین در این حوزه نشان داده است که دولت به تعهدات خود وفادار نیست. اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار استان در سال‌های گذشته ضرر و زیان‌های جدی در این حوزه متحمل شده و توان تامین 1000 میلیارد تومان برای 60 هزار تن نهاده دام و طیور را ندارد.

وی بخش دیگر سخنانش را به ضرر و زیان شرکت‌های بازرگانی خصوصی اختصاص داد و گفت: مادامی که شرکت بازرگانی واردکننده نهاده‌های دام و طیور ضرر کند، تامین نهاده سویا و روغن امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که مرغ‌داران نگران تامین نهاده سویا هستند.

«علی سعیدی»، مدیر بازرگانی اتحادیه گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی با تاکید بر لزوم تفویض اختیار به استان‌ها در حوزه تامین ارز، عنوان کرد: واردات نهاده‌های دام و طیور، بایستی براساس میزان تولیدات داخلی و نوسان قیمت انجام شود.

«رضا رفیعی»، قائم مقام مدیرعامل اتحادیه دامداران خراسان رضوی نیز با تاکید بر تخصصی بودن حوزه واردات و تفویض اختیار آن به شرکت‌های بازرگانی حائز صلاحیت، بیان کرد: با تامین نقدینگی واردات نهاده‌های دام و طیور، واسطه و دلال‌ها از بازار نهاده حذف خواهند شد.

نرخ‌های جهانی نهاده‌های دام و طیور با قیمت‌گذاری آن در ایران مطابقت ندارد

«سروناز مجاهد زنگو»، از فعالان اقتصادی استان با اشاره به فرآیند طولانی تخصیص ارز، اظهار کرد: با تخصیص ارز و پرداخت تسهیلات ارزی به موقع، امکان کاهش قیمت نهاده‌های دام و طیور وجود دارد. هم اکنون نرخ‌های جهانی نهاده‌های دام و طیور با قیمت‌گذاری آن در ایران کاملا متفاوت بوده و مطابقت ندارد.

وی با بیان اینکه واردات نهاده ذرت با توجه به نرخ جهانی آن، ساده‌تر است، گفت: همزمان با کاهش قیمت نهاده جو، ثبت سفارش این کالا نیز کاهش پیدا کرده است.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=17182

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.