• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
کل 3112 امروز 4
3
کارنامه بیست شاخص بورس دنیا در ۲۰۲۳ بررسی شد

رالی ۲۰۲۳ بورس و تورم

  • کد خبر : 18415
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۹:۱۲
رالی ۲۰۲۳ بورس و تورم
سال ۲۰۲۳ درحالی به پایان می رسد که عموم بازارهای سهام دنیا به مدار رشد بازگشته اند؛ اما نکته قابل توجه، ریشه این صعود است. صعود بازارهای سهام آمریکا با رشد اقتصادی و در بعضی کشورهای درحال توسعه با تورم اتفاق افتاد.

با رسیدن به روزهای پایانی سال‌2023 می‌توان نگاهی کلی به‌عملکرد بازارهای سهام مختلف داشت. بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد بازارهای سهام کشورها عموما روند روبه‌رشد و قابل‌قبولی داشته‌‌‌‌‌‌‌‌اند. هرچند این موفقیت ریشه‌‌‌‌‌‌‌‌های متفاوتی در کشورهای توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌یافته و درحال‌‌‌‌‌‌‌‌توسعه دارند، درحالی‌که موفقیت کشورهای توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌یافته در کنترل تورم موجب امید سرمایه‌گذاران شده، تورم بالای بعضی کشورها موجب سرمایه‌گذاری افراد در بورس برای حفظ ارزش واقعی سرمایه بوده‌است. با بررسی 20شاخص اصلی بورس کشورهای مختلف مشاهده می‌شود ایران پس‌‌‌‌‌‌‌‌از پاکستان، روسیه و نزدک آمریکا در جایگاه هفتم رشد شاخص‌کل است؛ درحالی‌که با تورم اعلامی سالانه و تا پایان آبان 44.9‌درصد در جایگاه پنجمین کشور با نرخ تورم بالا  قرار می‌گیرد.

صعود بورس با دلایل متفاوت

سال 2023 در حالی به پایان می‌رسد که بازار سهام اکثر کشورهای دنیا مجددا در مسیر رشد قرارگرفته و امیدها به سیر صعودی آنها افزایش یافته‌است. موفقیت دولت‌ها در کنترل تورم، افق مثبت اقتصادی و روند کاهشی نرخ بهره از مهم‌ترین عوامل رشد بورس در بسیاری از این کشورها بوده‌است. این درحالی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌است که در بعضی کشورهای دیگر تورم بسیار بالا امید به بهبود شرایط اقتصادی را تحت‌تاثیر قرارداده و بورس به پناهگاهی برای در امان ماندن سرمایه افراد بدل شده‌است. جالب‌تر اینکه رشد بورس این کشورها بسیار بالاتر از موفق‌‌‌‌‌‌‌‌ترین بازارهای سهام دنیا (مانند شاخص S&P500) بوده‌است. به‌نظر می‌رسد؛ در حالی‌که افزایش نرخ تورم در کشورهای توسعه‌یافته موجب بدبینی سرمایه‌گذاران به آینده اقتصادی و افت بازارهای مالی آنها می‌شود، افزایش مهارگسیخته آن در کشورهایی همچون آرژانتین و زیمبابوه با رونق بازارهای سهام این کشورها همراه است؛ در واقع امید به بهبود اقتصاد در کشورهای با تورم مزمن پایین است و از آنجا که نگه‌‌‌‌‌‌‌‌داری پول نقد با تورم سالانه بیش‌‌‌‌‌‌‌‌از 40‌درصد عاقلانه به‌نظر نمی‌رسد، بازارهای مالی مختلف به‌عنوان سپری برای حفظ ارزش واقعی سرمایه افراد عمل می‌کنند. درنتیجه بررسی تک‌‌‌‌‌‌‌‌متغیره رشد شاخص دید درستی درخصوص موفقیت بازارهای سهام نمی‌دهد و لازم است تغییرات این متغیر همراه با تغییرات تورم کشورها بررسی شود. می‌‌‌‌‌‌‌‌توان گفت بازارهای سهام آمریکا طی سال‌گذشته موفق‌‌‌‌‌‌‌‌ترین بازارهای سهام دنیا بوده‌‌‌‌‌‌‌‌اند. رشد 45 و 24‌درصدی شاخص‌های نزدک و  S&P500 همراه با تورم پایین این کشور موجب توجه تمامی سرمایه‌گذاران شده‌است. از دیگر آمارهای جالب‌توجه، عملکرد بازار سهام روسیه است. به‌نظر می‌رسد موفقیت این کشور در مهار تورم موجب رونق دوباره بازار سهام آن شده‌است. در سمت دیگر اما کشورهای ونزوئلا و زیمبابوه با تورم بالای 300‌درصد و آرژانتین با تورم 140‌درصدی قرار دارند. بازارهای سهام این کشورها نیز رشد بسیار بالایی را ثبت کرده‌اند به‌‌‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌‌‌ای که بورس آرژانتین و زیمبابوه رشدی چهار‌برابر میزان تورم آنها داشته‌‌‌‌‌‌‌‌اند. چین اما تنها کشوری است که تمام سال‌گذشته با تورم منفی دست‌وپنجه نرم کرده و بازار سهام آن نیز نزولی بوده‌است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=18415

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.