• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3062 امروز 5
4
در کمیسیون حمل‌و‌نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق مشهد مطرح شد؛

لزوم تفویض اختیار در انجام تست‌های دور‌ه‌ای ناوگان حمل سوخت به استان‌ها

  • کد خبر : 19044
  • ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹
لزوم تفویض اختیار در انجام تست‌های دور‌ه‌ای ناوگان حمل سوخت به استان‌ها
در ششمین جلسه کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، مشکلات تردد ناوگان حمل‌ونقل سوخت کشور به تهران جهت انجام بررسی مخازن گاز، مشکلات ناشی از قطعی سیستم مالی و عدم صدور بارنامه به صورت پس‌کرایه در راه‌آهن خراسان و بازنگری در استاندارد ملی ISIRI 841، (استاندارد بازرسی مخازن گاز مایع) و یکی از پیوست‌های آن، مطرح و بررسی گردید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، «احمد زمانیان یزدی»، رئیس این کمیسیون در ابتدای نشست اظهار کرد: هفته گذشته در حضور سرپرست وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان در مشهد، مشکلات تردد ناوگان حمل‌ونقل زمینی و مشکلات مرزهای خراسان و افغانستان مطرح شد. در آن نشست مقرر شد هیات‌هایی از افغانستان و ایران مشکلات مرز دوغارون را بررسی کنند. همچنین، از مرزهای مشترک بازدید و مشکلات مرزی در حوزه حمل‌و‌نقل طرح و بررسی گردد.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از قطعی سیستم مالی و عدم صدور بارنامه به صورت پس‌کرایه در راه‌آهن خراسان، عنوان کرد: دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان با همراهی اتحادیه صادرکنندگان و انجمن صنفی شركت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی، آیین‌نامه کمیته سیاست‌گذاری ریلی استان را تدوین کردند. این آیین‌نامه، پس از حدود 6 ماه کار گروهی و اخذ نظر همه ذی‌نفعان، تجمیع شد. بر این اساس، با هدف هم‌افزایی در چگونگی تامین واگن‌های صادراتی، نحوه تخصیص، اجاره واگن، اهلیت‌سنجی، نوع نظارت، تسهیل امور و کاهش هزینه‌ها که به عنوان یکی از موضوعات جدی و اساسی استان خراسان رضوی در حوزه ریلی بوده و همواره اختلاف نظرهایی بین بخش خصوصی و دولتی وجود داشته است، آیین‌نامه کمیته سیاست‌گذاری ریلی استان در قالب 11 ماده مهیا شد. هدف از فعال‌سازی کمیته مزبور این است که با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و دولتی همراه با اختیارات لازم و با ضمانت اجرایی در قالب توافقات استانی دولت و بخش خصوصی، بتوان خلأهای موجود را مدیریت و روند صادرات و واردات ریلی را به همراه تسهیل امور و کاهش هزینه‌ها مدیریت نمود. دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی و تعاونی مکلف به همراهی با کمیته سیاست‌گذاری خواهند بود. کمیته سیاست‌گذاری متشکل از بخش دولتی و خصوصی است و اولین جلسه آن با موضوع نحوه واگذاری واگن برگزار گردید.

احداث یک مرکز بازدید و آزمایش دوره‌ای از ناوگان حمل‌ گاز مایع ال پی جی در خراسان رضوی 

زمانیان با بیان اینکه 35 درصد ظرفیت شرکت‌های حمل‌و‌نقل خراسان رضوی در حوزه سوخت فعال هستند، خاطرنشان کرد: شرکت‌های حمل‌ونقل خراسان رضوی در حوزه سوخت، دارای ۳ هزار نیم یدک حمل گاز مایع ال پی جی هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون بازدید، آزمایش و تست دوره‌ای از نیم یدک‌های حمل گاز مایع ال پی جی ، در تهران انجام می‌شود؛ درخواست ما این است که باتوجه به حجم چشمگیر سرمایه‌گذاری و ظرفیت استان در حوزه نیم یدک‌های حمل گاز مایع ال پی جی ، مرکز بازدید، آزمایش و تست دوره‌ای نیم یدک‌های حمل گاز مایع ال پی جی در خراسان رضوی احداث و مورد استفاده قرار گیرد. این مطالبه‌ای بر حق از سوی بخش خصوصی استام است. در این زمینه، از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان درخواست مکاتبه با تهران را داریم. همچنین، از ظرفیت دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان در این خصوص استفاده می‌کنیم تا درصورت عدم حصول نتیجه، از طریق شورای گفت‌وگو و استانداری استان اقدام نماییم.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری در استاندارد ملی ISIRI 841، استاندارد بازرسی مخازن گاز مایع و پیوست ج آن، خاطرنشان کرد: کمیته‌های تخصصی کمیسیون حمل‌و‌نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی، مدت‌ها در این زمینه تحقیق و بررسی کرده‌اند؛ در این زمینه صورت جلسه‌ای تدوین شده که برای پیگیری بیشتر به ادارات استاندارد، محیط زیست و منابع طبیعی استان ارسال خواهد شد. درصورت عدم توجه به صورت جلسه، موضوع از طریق دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان پیگیری خواهد شد.

تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان در احداث مرکز آزمایش و بازدید دوره‌ای ناوگان حمل‌ونقل گاز مایع ال پی جی

سپس «عبدالله یزدان‌بخش»، عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی به رهسپار شدن کامیون‌های دارای مخازن گاز از سراسر ایران به تهران جهت انجام بررسی آزمایشات دوره‌ای مخازن گاز، اشاره و اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود بسته‌ای پیشنهادی در این زمینه، تهیه و در دبیرخانه و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان و استانداری خراسان رضوی پیگیری و مطالبه شود. خراسان رضوی ظرفیت‌های متعددی در حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه دارد که بایستی از این ظرفیت استفاده شود.

یزدان‌بخش با بیان اینکه بخش حمل‌و‌نقل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و در ۵۰ سال اخیر به یک صنعت تبدیل شده است، عنوان کرد: آزمایش، تست و بازدید دوره‌ای نیم یدک‌های حمل گاز مایع ال پی جی با استفاده از ظرفیت دانشگاه فردوسی و مهندسان مکانیک در مشهد امکان‌پذیر است.

وی افزود: خراسان رضوی در مرکز معاینه، آزمایش و تست دوره‌ای ناوگان سوخت به ابزار و وسیله‌های پیشرفته برای میزان اندازه‌گیری و ایرادات احتمالی آنان نیازمند است. باید از تجهیزات خوبی استفاده شود. این کار با همکاری سرمایه‌گذار داخلی، دانشگاه فردوسی و مهندسان استان و با تکیه بر استانداردهای اروپایی، امکان‌پذیر است.

ضرورت پرداخت هزینه حمل‌و‌نقل باری توسط دستگاه پوز

«مرتضی قندچی»، رئیس کمیته ریلی انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی استان نیز در این نشست گفت: با توجه به اینکه تکمیل بارگیری واگن ها در ایستگاه شهید مطهری به ساعات بعد از وقت اداری موکول می‌گردد و نیز، تطابق نداشتن ساعات کار گمرک و راه آهن و عدم به‌روزرسانی و قطعی سیستم مالی سپیدار، امکان محاسبه دقیق و پرداخت کرایه داخلی واگن ها فراهم نمی‌باشد.
نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق خراسان رضوی افزود: تقاضا داریم کمافی‌السابق واگن‌ها به‌صورت پس‌کرایه اعزام شوند و یا حداقل شرایطی فراهم گردد تا با دریافت کد شناسه امکان پرداخت کرایه با دستگاه پوز فراهم گردد تا واگن‌ها متوقف نشده و خسارات ارزی و ریالی به صادرکننده و مصرف کننده نهایی وارد نگردد و خطوط ریلی هم بدون دلیل اشغال نشود.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین گمرک کشور (گمرک مشهد) به محل دیگری با کم‌ترین زیرساخت (گمرک شهید مطهری) منتقل شد که این محل فاقد اینترنت بوده و امکان اتصال به سامانه سپیدار در این نقطه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: حاشیه سود صادرات با واگن بیشتر است و با توجه به افزایش هزینه‌های صادرات و واردات، در این شرایط تنها روش حمل ریلی قیمت مناسب‌تری دارد.

قندچی با اشاره به استاندارد ملی 841 و پیوست ج آن، تاکید کرد: برخی از قوانین به صورت اساسی و بنیادین دارای اشکال می‌باشد و استاندارد برخی کالاها بسیار زیاد است؛ درحالیکه نیازی به استاندارد ندارد.

او خاطرنشان کرد: خراسان رضوی توانایی بالایی در احداث مرکز آزمایش، تست و بازدید دوره‌ای در حوزه مخازن گاز ناوگان شرکت‌های حمل‌ونقل سوخت دارد و بایستی از این ظرفیت استفاده شود.

حساب واریز هزینه پس‌کرایه به خزانه ملی متصل است

سپس «موسی صفایی»، رئیس گروه بازرگانی راه‌آهن خراسان رضوی با اشاره به اینکه حساب‌ واریز هزینه پس‌کرایه حمل ریلی و صدور تذکره در این زمینه، متمرکز بوده و مستقیم به خزانه ملی واریز می‌شود، عنوان کرد: پیش از این، هزینه با دستگاه پوز در محل بارگیری واریز می‌شد و حساب واریزی متمرکز وجود نداشت؛ اما درحال حاضر مبلغ به صورت آنی به حساب خزانه ملی واریز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در یک ماه اخیر و با ایجاد مشکل در سامانه سپیدار، تذکره پس‌کرایه به صورت دستی برای صادرکنندگان استان صادر شد، عنوان کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران مایل به صدور تذکره با روش پیشین نیست؛ با این حال، برخی صاحبان بار اقدام به پرداخت پس‌کرایه کرده بودند که این امر سبب بروز مشکلاتی برای مالک واگن شد.

صدور تذکره پس‌کرایه منوط به واریز هزینه از طریق سامانه سپیدار است 

«محی‌الدین صبوحی»، عضو کمیسیون حمل‌و‌نقل، ترانزیت و امور مرزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه حمل‌ونقل ریلی دارای دو نوع بین‌المللی و داخلی است، بیان کرد: صدور تذکره حمل‌ونقل داخلی قابل پیگیری است؛ اما این امر منوط به واریز هزینه از طریق سامانه سپیدار است که تاثیر زیادی بر بخش ریلی بین‌المللی می‌گذارد. افزایش خواب واگن‌ها و تحت تاثیر مستقیم قرار دادن حمل‌ونقل ریلی بین‌المللی از آسیب‌های دریافت هزینه از طریق سامانه سپیدار و قوانین سخت و پیچیده آن است.

لزوم تفویض اختیار آزمایش‌ها و تست دوره‌ای مخازن حمل گاز ناوگان سوخت به استان‌ها

سپس «حسین مومنی»، نماینده شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان رضوی عنوان کرد: 3 هزار دستگاه نیم یدک حمل گاز مایع در استان وجود دارد که برای انجام تست‌های دوره‌ای باید به تهران اعزام شوند. این موضوع مختص مشهد نبوده و مسئله‌ای سراسری است. این امر سبب اتلاف وقت و هزینه زیادی می‌شود که آلودگی هوا، ترافیک شهری، حوادث جاده‌ای، استهلاک لاستیک‌‌ و افزایش حقوق راننده ر در پی دارد. نوبت‌دهی به ناوگان در این زمینه به صورت سیستمی انجام نمی‌شود و متاسفانه هر ناوگان به صورت متوسط حدود یک هفته توقف در تهران دارد که این امر موجب هزینه زیادی می‌شود. امکان بازدید بصری در انجام آزمایشات دوره‌ای با ارسال نیرو از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی وجود دارد.

مومنی اظهار کرد: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان رضوی در حوزه نفت فعال بوده و حوزه گاز مایع به واحد تهران مرتبط است؛ اما تهران ظرفیت این میزان ورود و خروجی ناوگان حمل‌ونقل سوخت را ندارد. درصورت تفویض اختیار آزمایش و تست دوره‌ای ناوگان حمل‌ونقل سوخت به استان‌ها، آزمایشات و تست دوره‌ای در مبادی بارگیری انجام می‌شود. پیش از این، برخی از استانداردها توسط کارشناسان و بازرسان فنی انجام می‌گرفت؛ اما پس از اصلاحیه استاندارد ۸۴۱ پیوست ج، بازدید فنی و بصری در حوزه استاندارد قرار گرفته و این کار تنها در تهران انجام می‌شود.

عدم حضور ذی‌نفعان در زمان تدوین استاندارد ملی 841(استاندارد بازرسی مخازن گاز مایع)

«احمد فرخی حاجی‌آباد»، عضو کمیته سوخت و فرآورده‌های نفتی کمیسیون حمل و نقل اتاق مشهد و انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان‌رضوی نیز در بخشی از این نشست به بیان برخی از ایرادات وارده بر استاندارد ملی 841 پرداخت و با اشاره به عدم حضور ذی نفعان در هنگام تدوین این استاندارد، تاکید کرد: محل محور بودن تا آزمایش محور بودن، الزام به آزمایش دبی‌سوپاپ (خروجی) که فقط در خط تولید الزام دارد، عدم حفظ حریم و فاصله مخازن نصب شده در تاسیسات کار مایع و… از جمله ایرادات وارده بر استاندارد ملی ۸۴۱ است.

وی، تردد غیر ضروری ناوگان حمل‌ونقل سوخت، آلودگی هوا و محیط زیست ، افزایش مصرف بی‌رویه سوخت، ترافیک شهری و جاده‌ها، استهلاک و فرسودگی ادوات حمل، فرسایش جاده‌ها، عدم ایمنی سفرهای جاده‌ای سایرین، تصادفات جاده‌ای و… را از جمله مشکلات شیوه آزمایش و تست دوره‌ای کنونی از مخازن گاز ناوگان سوخت دانست و ادامه داد: انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی درخواست دارد که بازنگری در استاندارد 841 با حضور کارشناسان مستقل سازمان ملی استاندارد ایران انجام شود. در فرآیند جلسات بازنگری، بایستی نمایندگان صنعت حمل‌و‌نقل بین‌المللی در مقام ذی‌نفع حضور پیدا کنند. همچنین، تفویض اختیار از سوی شرکت ملی نفت ایران برای انجام تست بصری، به سایر استان‌های کشور به‌ویژه خراسان رضوی می‌تواند مشکلات این عرصه را مرتفع نماید.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=19044

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.