• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
کل 3091 امروز 0
6
در دیدار هیات رئیسه کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق مشهد با معاون نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شرق کشور تاکید شد؛

انتقاد از زمانبر بودن صدور گواهی‌نامه سلامت در فرایند واردات

  • کد خبر : 20256
  • ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
انتقاد از زمانبر بودن صدور گواهی‌نامه سلامت در فرایند واردات
هیات رئیسه کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با معاون سیاسی و اقتصادی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شرق کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، دغدغه‌های فعالان اقتصادی استان در حوزه واردات مطرح گردید و انتقاد از زمانبر بودن صدور گواهی‌نامه سلامت در فرایند واردات و بررسی نقش وزارت خارجه در تسهیل این فرایند از جمله مباحث محوری این نشست بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد، در این جلسه «سعید بامشکی»، رئیس کمیسیون مدیریت واردات و بازرگانی داخلی اتاق خراسان رضوی با اشاره به اینکه عدم پذیرش استاندارد روز اروپا و آمریکا توسط سازمان استاندارد ایران یکی از مشکلات واردکنندگان کالاست، اظهار کرد: واردکنندگان ایرانی به منظور اخذ گواهی سلامت مورد تایید سازمان غذا و دارو ضمن متحمل شدن هزینه‌های سنگین زمان زیادی را برای دریافت این سند جهت اخذ مجوز مصرف کالای وارداتی خود منتظر می‌مانند.

وی تشریح کرد: پس از ترخیص مواد اولیه وارداتی، درخواست صدور مجوز مصرف مواد غذایی ارسال می‌شود؛ اما سازمان غذا و دارو، پس از نمونه‌برداری از واردکننده درخواست گواهی‌نامه سلامت صادرشده از سوی سفارت ایران در کشوری که مواد غذایی از آن خریداری شده را می‌کند؛ اما واردکننده ایرانی برای اخذ گواهی‌نامه و تاییدیه مزبور در کشور مبدا، زمان و هزینه زیادی را متحمل می شود. از سویی، این هزینه مشخص نبوده و هر واردکننده حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار برای هر کانتینر بار وارداتی پرداخت می‌کند.

سپس «حسینی‌پور»، معاون سیاسی و اقتصادی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شرق کشور ضمن تاکید بر پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی در حوزه وزارت امور خارجه، بیان کرد: سفارت‌خانه‌های ایران، در کشورهای مختلف مجری قوانین و قانون‌گذاران کشور هستند.

وی یکی از نقش‌های اصلی اتاق بازرگانی را استخراج مشکلات و موانع فعالان اقتصادی و پیگیری برای رفع چالش ها دانست و تاکید کرد: کمیسیون واردات اتاق، مشکلات و موانع حوزه واردات را به دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شرق کشور ارسال کند تا موضوع در شورای روابط تجاری و خارجی وزارت‌خانه، مطرح و بررسی گردد. یکی از وظایف اصلی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه شمال و شرق کشور، انجام هماهنگی در این زمینه است.

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=20256

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.