• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
کل 3058 امروز 1
2
گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد

دستورالعمل اجرایی جدید پاسخگویی به استعلام کسر تخلیه بانکی

  • کد خبر : 20792
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
دستورالعمل اجرایی جدید پاسخگویی به استعلام کسر تخلیه بانکی
به منظور تمرکززدایی، حذف مکاتبات غیرضرور اداری، تسهیل و تسریع در خصوص پاسخ به استعلام‌های کسر تخلیه دستورالعمل تازه‌ای برای این منظور با هماهنگی گمرک و بانک مرکزی تدوین و منتشر شد. رئیس‌کل گمرک ابراز امیدواری کرد این دستورالعمل باعث تسهیل و روان‌سازی فعالیت بنگاه‌های بخش خصوصی کشور شود.

در حالی که کسر (یا اضافه) تخلیه یکی از رخدادهای رایج در مبادلات تجاری است، انجام فرآیندهای قانونی مربوط به آن یکی از مشکلات جدی فعالان اقتصادی در زمان ترخیص کالا از گمرکات بود که در نتیجه نقدها و پیگیری‌های بخش خصوصی و مشکلاتی که برای خود گمرکات اجرایی کشور وجود داشت، دستورالعمل جدیدی برای آن تدوین و منتشر شد.

این دستورالعمل با هدف تمرکززدایی، حذف مکاتبات غیرضرور اداری، تسهیل و تسریع در خصوص پاسخ به استعلام‌های کسر تخلیه موضوع بند (2) از قسمت (ج) بخش هفتم مجموعه مقررات ارزی بانک مرکزی در نشستی مشترک بین گمرک و بانک مرکزی تدوین شده است که روز سوم بهمن توسط گمرک برای اجرا ابلاغ شده است.

پیش از این بانک مرکزی و گمرک تا میزان 3درصد تفاوت بین کالای خروجی و اظهارنامه را می‌پذیرفتند و بیش از آن مشمول جریمه و پرداخت ارزی به بانک مرکزی بود. این ارقام اکنون در دستورالعمل جدید بین 1.5 تا 10 درصد متفاوت است.

براساس این دستورالعمل میزان تلورانس وزنی مجاز برای خمیر کاغذ حداکثر 10 درصد و برای کالاهای فله و اساسی که مشمول دریافت ارز ترجیحی می‌شوند حداکثر 1.5 درصد است. سایر کالاها نیز هم‌چنان میزان مجاز 3 درصد تلورانس وزنی مجاز را دارند. در این بین کالاهایی که معیار رفع تعهد ارزی آنها وزن کالا باشد، تلورانس وزنی براساس وزن کل ثبت‌سفارش واحد است و در مجموع قابل پذیرش است.

این دستورالعمل بندهای دیگری نیز دارد و از جمله اینکه وزن پیش‌فرض برای کانتینر 20 فوت استاندارد را معادل 2هزار کیلوگرم و کانتینر 40 فوت استاندارد را معادل 4هزار کیلوگرم در نظر گرفته است. با این حال اعتراض ذی‌نفعان با توجه به مارک و مشخصات کانتینر با بررسی مستندات لازم قابل بررسی و پیگیری است.

دانلود فایل دستورالعمل 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=20792

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.