• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
کل 3057 امروز 4
3
وزیر صمت خبر داد

اختصاص وام ارزی به طرح‌های صادرات‌محور

  • کد خبر : 22704
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۷:۳۲
اختصاص وام ارزی به طرح‌های صادرات‌محور
وزیر صمت از مذاکره با بانک‌مرکزی و وزارت صمت در راستای کاهش موانع ناشی از رفع تعهد ارزی و حمایت از صنایع خبر داد. عباس علی‌آبادی با بیان اینکه با صندوق توسعه ملی جهت اختصاص وام ارزی به طرح‌های صادرات‌‌‌‌محور مذاکره کرده‌‌‌ایم، عنوان کرد: ارز به شرکت‌هایی داده می‌شود که صادرات بیشتری داشته باشند.

علی‌‌‌آبادی همچنین با اشاره به تلاش‌‌‌های صورت‌گرفته برای فراهم کردن شرایط پرداخت وام ارزان، گفت: هر کدام از شرکت‌ها اگر بدون رانت کالایی صادر کند، صاحب ارز حاصل از صادرات خواهد بود. او با تاکید بر اینکه حذف قیمت‌گذاری دستوری و خارج کردن دولت از تصدی‌گری دو موضوع بااهمیت است، تصریح کرد: شرکت‌های دولتی نباید رقیب شرکت‌های خصوصی شوند. به گزارش «ایسنا»، وزیر صنعت، معدن و تجارت در چهارمین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان که با محوریت سلامت برگزار شد، گفت: با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مذاکراتی داریم و در جهت کاهش موانع ناشی از رفع تعهد ارزی تمام تلاش خود را خواهیم کرد و از تمام صاحبان صنایع حمایت می‌کنیم. وزیر صمت با بیان اینکه دولت و رئیس‌جمهور از شما حمایت می‌کنند، گفت: هر کدام از شما شرکت‌ها که بدون رانت کالایی صادر کردید، صاحب ارز حاصل از صادرات هستید. علی‌آبادی بیان کرد: در زمینه افزایش زمان بازگشت ارز مذاکراتی انجام داده‌ و به موفقیت‌هایی رسیده‌ایم و در کنار شرکت‌هایی که به مشکلاتی برخورد کرده‌اند، هستیم. وزیر صمت گفت: با صندق توسعه ملی جهت اختصاص وام ارزی به طرح‌های صادرات‌محور مذاکراتی داریم و به دنبال آن هستیم وام با قیمت پایین‌تری به دست صنایع برسد. وزیر صمت عنوان کرد: در اتصال به شرکت‌های بزرگ آن قسمت که به وزارت صمت مربوط می‌شود، ابلاغ شده است. شرکت‌های بزرگ را موظف کرده‌ایم که شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک را حمایت کنند.

وی افزود: با کلیه دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی جهت اهرم‌سازی ابزار‌های در اختیار دولت مذاکراتی داریم. این مذاکرات با هدف تشویق و حتی الزام به شرکت‌ها به سمت به‌کارگیری هریک از استراتژی‌ها انجام می‌شود. وی با اشاره به کتاب The Art Of Economic Catch-Up گفت: اگر از مسیر نوآوری محصولی را تولید و صادر کنیم، می‌توانیم از بن‌بست مشکل مالی خارج شویم و به ثروت بزرگی دست پیدا کنیم. به این شکل رشد سریع و جهش اقتصادی اتفاق می‌افتد. علی‌آبادی با بیان اینکه نوآوری مسیر اصلی است، گفت: از ایده تا فروش محصول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وی با اشاره به اهمیت صادرات گفت: ایران و کره‌جنوبی ورود به صنعت خودرو را با هم شروع کردند، اما کره‌جنوبی هدف خود را صادرات تعریف کرد و امروز شاهد موفقیت این کشور در عرصه خودرو هستیم. وزیر صمت با اشاره به حمایت وزارت صمت از صادرات گفت: اگر شرکت‌های تولیدکننده ایرانی محصولات خود را به اروپا و آمریکا صادر کنند، از وزارت صمت مشوق دریافت می‌کنند و در اولویت حمایت ما قرار می‌گیرند. وی با بیان اینکه ارز به شرکت‌هایی داده می‌شود که صادرات بیشتری داشته باشند، گفت: شاخص نوآوری و فناوری در اولویت رتبه‌بندی صنایع خواهد بود. وی با اشاره به اهمیت تغییر الگوی تحقیقات کشور بیان کرد: متاسفانه در کشور ما بیشترین نقش را در تحقیقات به ترتیب دولت، دانشگاه و شرکت‌های دولتی دارند، در حالی که در دنیای پیشرفته برعکس است و باید به این سمت حرکت کنیم. علی‌آبادی خطاب به شرکت‌های کوچک گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک به شرکت‌های بزرگ قلاب شوید و با حفظ چابکی، خود را به پایگاه‌های محکم متصل کنید. اگر این کار را نکنید امکان حذفتان بالا می‌رود. وی با اشاره به ارزش رقابت در تجارت افزود: اجازه بدهیم شرکت‌های خارجی نیز در صنعت ورود کنند و رقابت سالم و صحیحی داشته باشند. تعرفه کالای وارداتی باید کاملا هوشمندانه و زمان‌دار باشد. تعرفه اقلام واسطه‌‌ای باید کاهش پیدا کند؛ چرا که مواد اولیه تولید هستند.

وزیر صمت با بیان اینکه باید اولویت در تخصیص ارز به شرکت‌های دانش‌بنیان داده شود، گفت: موضوع اصلی برای صادرات این است که چطور به سمت بازار‌های بین‌المللی حرکت کنیم. اگر می‌خواهید بین‌المللی شوید شبکه‌ای از ارتباطات در سراسر جهان پیدا کنید و اطلاع‌رسانی و معرفی محصولات خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید؛ چرا که در بسیاری از موارد محصولات باکیفیت از این موضوع آسیب می‌بینند. علی‌آبادی بیان کرد: سعی کنید تا جایی که می‌توانید با شرکت‌های بزرگ دنیا پیوند برقرار کنید و ارتباطات زیادی داشته باشید. شما شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت‌ها را قدر بدانید، از روابط خود استفاده و در جاهای مختلف حضور پیدا کنید.

وی گفت: گاهی برای توسعه لازم است در کشورهای دیگر نمایندگی ایجاد کنید یا در آن کشور کارخانه ایجاد کنید یا با شرکت‌های دیگر قرارداد ببندید و آنها فروشنده محصولات شما شوند. وی بیان کرد: من به عنوان وزیر صمت از شرکتی حمایت می‌کنم که در کشور دیگر به عنوان یک شرکت ایرانی، محصولاتی تولید و عرضه می‌کند.

 

لینک کوتاه : https://news.mccima.com/?p=22704

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.